Hoe leer ik kitten krabpaal te gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Hoe leer ik kitten krabpaal te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 10:48

Hallo!

Ik ben een beetje ten einde raad, en ik denk dat de titel wel verraad waarom. Ik heb nu sinds half december een kitten, inmiddels vijf maanden oud gok ik. Ze is harstikke druk, rent als een gek over de meubels heen, springt er tegenaan, klauwt, etc. Nu is dat iets wat ik als zeer irritant ervaar omdat ze gewoonweg niet haar speeltjes gebruikt. Nu is dat nog wel te overleven en ik ga er vanuit dat ze daar overheen groeit. Het was ook niet zo erg geweest, als ze dan wel haar krabpaal gebruikte. En daar zit voor mij dan ook de grootste probleem/irritatie. Ik krijg het haar met geen enkele mogelijkheid geleerd. Plantenspuit werkt niet, nageltjes zelfstandig knippen werkt niet, catnip op de krabpaal werkt niet, haar bij de paal zetten als ze krabt werkt niet. Intussen krabt ze wel aan alle overige dingen: versterker van mijn vriend's gitaar, de eetkamerstoelen, bank, stoelen, stof van bed, etc.. Ik word er een beetje moedeloos van. Vooral de bank is inmiddels echt geen gezicht meer.. en die is pas een half jaar oud :(

Als iemand voor mij DE tip heeft hoe ik haar dit afgeleerd krijg, alsjeblieft, vertel het mij!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:05

Wij hebben in het begin handdoeken over de zijkanten van de bank gehangen, zodat de bank er in elk geval niet aangaat. Waar staat trouwens je krabpaal en hoe groot is de paal? Het kan maar zo zijn dat als hij op een andere locatie staat, je kat er wel in wil hangen. Vaak vinden ze vrij hoge krabpalen ook fijner dan van die kleine paaltjes. Katten zijn rare wezens ;)

Wat wij ook deden was het krabben heel erg stimuleren, door bijvoorbeeld met een laserlampje op de paal te schijnen, zodat ze er echt in gaan klimmen. Of met je vingers over de paal heen "ritselen", alles om ervoor te zorgen dat de paal leuk en aantrekkelijk wordt. Verder ook heel consequent blijven met het "afstraffen" van de dingen waar ze niet aan mag krabben. Je zou je eens verdekt op kunnen stellen met een sleutelbos in je hand, zodra ze ergens aan krabt wat niet mag, laat je haar schrikken door de bos vlak bij haar te laten vallen. Ze mag alleen niet zien dat het van jou komt, ze moet krabben aan de bank gaan associëren met een "niet prettige" ervaring. Edit: Als ze ziet dat het van jou komt, weet ze dus dat ze jou moet ontlopen op de momenten dat ze ongein uit wil halen en dat schiet natuurlijk niet op ;)

De kans is trouwens groot dat je kitten later nog wel op Catnip gaat reageren, omdat ze nu nog erg jong is. De meeste kittens reageren namelijk nog niet op Catnip, dat komt pas op wat latere leeftijd.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:09

De hoogte van de krabpaal is heel belangrijk. ook de dikte van het krabgedeelte. En niet te vergeten de locatie. Katten krabben niet om hun nagels kort te houden, maar katten krabben om stress te uiten en zich veilig te voelen. Ze zetten hierbij geurtjes af en daardoor krijgen ze een echt thuis-gevoel. Daarom krabben ze vooral graag op plekken waar veel mensen langs lopen, daar gebeurt veel en dat moet je dus telkens weer eigen maken. Zet de krabpalen (liefst dus meerdere) op plekken langs de looproute. Om ze een beetje de goede kant op te helpen kun je ook valeriaanextract gebruiken.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:02

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zojuist de krabpaal verplaatst. Dat ding met de doeken hebben we ook geprobeerd geloof ik. Persoonlijk was ik er al aan het denken om eventueel een tweede kat erbij te halen, wel een wat oudere, omdat ze soms echt extreem druk is. Dat gaat dan gepaard met dat rennen en hangen in stoelen etc. Ik ben alleen bang dat dat misschien averechts werkt. Ik weet niet of dat een oplossing zou kunnen zijn?

We hebben nu trouwens deze krabpaal:
Afbeelding

In de gang, voor als we niet thuis staan, heeft ze ook een holletje met erover krab ruimte. Ik ben nu op internet aan het kijken voor een grotere paal, een waar ze echt hoog in kan zeg maar. Als ik er een aantal heb gevonden zal ik die ook posten, heb graag jullie advies :)

kohtje

Re: Hoe leer ik kitten krabpaal te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:04

Ik doe valeriaandruppels op de krappaal.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:10

Verkopen ze die bij de albert heijn?
Ik heb momenteel deze paal op het oog:

Afbeelding

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:12

Dat probleem heb ik hier ook onze kitten is nu 6 maanden maar ze wil gewoon niet alleen spelen als ik haar een propje papier of een balletje geef dan legt ze hem naast me neer dan moet ik hem weg gooien en dan komt ze hem terug brengen ( nee het is geen hond ) :P
Wil misschien andere speeltjes halen maar ik zou niet weten waar ze Zich nu echt mee kan vermaken.
De krabpaal gebruikt ze steeds meer door steeds een klein snoepje te geven als ze er aan krabt.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:12

Leuke paal! Mag ik vragen wat zoiets kost?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:16

ik zette mijn kittens bij de krabpaal met voorpoten op krabgedeelte en als ze gingen krabben ga ik ze wat lekkers

en zo doe ik het ook als ze ergens anders aan wouden krabben

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:16

http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/185843 dit is de paal, a 70 euro. Wel prijzig, enige wat me tegenhoud is dat ik bang ben dat ze die niet gaat gebruiken.

Ik heb op diezelfde site een muisje met piepgeluid gekocht en nog wat ander spul, maar op de een of andere manier verkiest ze de onnozelste dingen. Snoep papiertjes, de bloemen gaan eraan.. etc := Leuk dat ze dat terug brengt trouwens, haha!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:20

Haha iedereen die op visite komt zit ons raar aan te kijken en vragen of we niet toevallig een hond hebben gekocht :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:23

Veel mensen denken dat katten geen "entertainment" nodig hebben en ondanks dat ze veel meer op zichzelf zijn dan honden, is het wel degelijk goed om samen met je kat te spelen! Vooral als ze niet buiten komen zoeken ze extra uitdaging en ze moeten hun energie kwijt (en al helemaal die kleine draken). Als je het leuk vindt moet je maar eens op de link (de groene) in mijn onderschrift klikken, ik heb toevallig laatst 2 blogs geschreven over het belang van spelen met je hond/kat!

Een 2e kat erbij zou kunnen, maar dat hoeft absoluut geen oplossing te zijn. Oudere katten zijn er niet altijd van gediend als zo'n jonge snotneus constant in hun kont hangt :D

Ik zal (als ik er aan toe kom) straks eens wat foto's plaatsen van onze krabpalen en waar ze staan!
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 02-02-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:25

Kartonnen dozen al geprobeerd of ze dat wat vindt? :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:30

Katten hebben vaak een enorme hekel aan de geur van sinaasappels en mandarijnen. Het klinkt misschien gek, maar je zou mandarijnen/sinaasappels (partjes/schillen/het hele fruit) bij de dingen kunnen leggen waar ze niet aan mag komen. Begin eens met mandarijn of sinaasappel op de bank (daar krabt ze het meest, toch?), en kijk of het werkt. Misschien is er iets van geurspray met die geur te vinden? Anders maar de plantenspuit :Y)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:42

Elke kat zal braaf de krabpaal gebruiken, mits deze van het juiste materiaal, de juiste hoogte/vorm en de juiste lokatie heeft. Het moeilijke is echter dat dit voor elke kat weer persoonlijk is. De ene is dol op sisaltouw, de ander gebruikt liever karton of stof. Sommigen willen plat op de grond, anderen liever tegen de muur op.
Het is dus het meest efficient om uit te vinden wat jouw kat wil en zorgen dat je daaraan voldoet. Anders kan het een eeuwenlange ruzie worden want opgeven zullen ze nooit doen :D
Er zijn wel een paar richtlijnen wat elke kat wil: groot genoeg om in uitgestrekte houding te kunnen krabben, langs en op looproutes en graag meer dan 1. Je kan zelf ook wat knutselen als je een beetje handig bent.
Ik heb hier zo'n meubel, op drie lokaties van die kartonnen plankjes en nog meerdere plankjes tegen de muur aan en ze zijn dol op kokosmatten. Al die dingen zijn tig keer verplaatst omdat ik gewoon getest heb waar ze die dingen wilden hebben. Sommigen verklaren me voor gek, maar hey, ik ben wel degene met meerdere katten in huis zonder schade aan meubels of gordijnen :-)

Als ze eenmaal de bank ontdekt hebben, is het moeilijk dat weer af te leren. Goed afschermen, desnoods een tijd in aluminiumfolie inpakken, keepoff spray erop o.i.d. Hier geld namelijk weer hetzelfde: niet elke kat vind dezelfde dingen vervelend. De tip met de sleutels kan werken, ze schrikken zich kapot en durven het niet snel weer te doen. Maar als je verder niks doet, zal ze net zo hard weer beginnen. Behalve lokaties onaantrekkelijk maken, moet je dus ook echt de juiste plekken aantrekkelijk genoeg maken.

Zelfde gaat op voor speeltjes: is zeer persoonlijk en wat je nu aanbied is blijkbaar gewoon niet boeiend genoeg. Ik heb hier eentje die gek is op alles met kattenkruid en veertjes, de ander houd juist van knispergeluidjes en balletjes. Er is vreselijk veel op de markt, maar je kan ook veel zelf maken zoals een propje papier. En die kleine hummels hebben oneindig energie waarbij een andere kat kan helpen, maar het kan ook fout gaan als ze elkaar niet mogen. Lekker veel met het beestje spelen kan al genoeg helpen. En hou er rekening mee dat kittens op deze leeftijd nou eenmaal zo druk en speels zijn.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:43

joyce2 schreef:
Veel mensen denken dat katten geen "entertainment" nodig hebben en ondanks dat ze veel meer op zichzelf zijn dan honden, is het wel degelijk goed om samen met je kat te spelen! Vooral als ze niet buiten komen zoeken ze extra uitdaging en ze moeten hun energie kwijt (en al helemaal die kleine draken). Als je het leuk vindt moet je maar eens op de link (de groene) in mijn onderschrift klikken, ik heb toevallig laatst 2 blogs geschreven over het belang van spelen met je hond/kat!

Een 2e kat erbij zou kunnen, maar dat hoeft absoluut geen oplossing te zijn. Oudere katten zijn er niet altijd van gediend als zo'n jonge snotneus constant in hun kont hangt :D

Ik zal (als ik er aan toe kom) straks eens wat foto's plaatsen van onze krabpalen en waar ze staan!

Wij spelen regelmatig met haar, maar als ik op school ben en vriend werken, dan is ze veel alleen en dan slaapt ze volgensmij de hele dag, waarna in de avond de bom barst haha :D
Zou zo'n grote paal iets voor dat drukke geklauter kunnen oplossen?

Dozen en vooral boodschappentassen is helemaal geweldig, haha :+
Ik heb nog wel sinaasappels liggen, goed idee, ga ik proberen!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:46

Staat de krabpaal wel op een goede plek?
Vaak zetten mensen de krabpaal achter de bank, weg in een hoekje. Het loont om deze op een plek te zetten in een looproute of op een plek waar ze overzicht hebben op de hele kamer of buiten. Zo heb ik een tijd lang een krabplank in de deurpost van de keuken gespijkerd. Ze klommen er zo vaak in, dat ik 'm kon afvoeren na 2 maanden :D Mijn grote krabpaal staat naast de deur naar het balkon. Hier hangen ze ook altijd in als ze naar buiten gaan of weer binnen komen. Ook kunnen ze vanaf hier naar buiten kijken van een hoge veilige plek.

Een beetje kattenkruid helpt ook goed, maar hier is maar 2 op de 3 katten gevoelig voor. Anders aantrekkelijk maken door met een hengeltje met muisje eraan bij de krabpaal te spelen. Dus dan erop en eraf laten springen etc.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:52

We hebben de krabpaal net verplaatst en ze speelde meteen weer met het speeltje dat eraan hangt, dus ik denk dat hij nu beter staat :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:52

Wij hebben ook twee jonge katten in huis. Daarom hebben we kleden over onze bank en hoezen over onze stoelen. Verder zitten veel dingen vastgeplakt met een lijmpistool. Waarschijnlijk is jou krabpaal niet hoog genoeg. En hij moet goed in het zicht staan. Daar waar jij het vaakst ben. En tja, eigenlijk is een kat niet genoeg. Ze hebben een soortgenoot nodig.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:38

Johanna59 schreef:
En tja, eigenlijk is een kat niet genoeg. Ze hebben een soortgenoot nodig.

Dat is niet waar. Hoewel katten heel lief samen kunnen spelen en slapen, zijn het in principe solitair levende dieren. Bij twee katten die beiden speels zijn, heb je grote kans dat ze achter elkaar aan rennen over je meubelen heen.

Mag je kat trouwens naar buiten? Vaak raken ze daar veel energie kwijt, zodat ze binnen gaan slapen.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:47

Limitless schreef:
Verkopen ze die bij de albert heijn?
Ik heb momenteel deze paal op het oog:

[ Afbeelding ]

ik weet niet of dit wel de juiste krabpaal voor je poesje is, als ik de foto zo bekijk zijn de stukken paal waaraan de kat kan krabben niet erg hoog, je kat kan zich dus niet lekker uitstrekken, wat ze vaak graag willen. ik denk dat je beter voor een wat langere paal kan gaan.
succes :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:22

Wij deden met onze kittens, voetjes even pakken en die langs de krappaal halen, daarna deden ze het zelf ook :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:36

Mijn kat gebruikt een krabpaal zoals jou huidige ook niet. Hij zet er wel soms z'n poten tegenaan en bedenkt zich dan omdat het veel te laag is. Maar goed bij mijn ouders gebruikt hij boven mijn oude bank als krabpaal. Bij mij op kot heb ik een grote krabpaal staan met 3 lagen. De palen zijn qua hoogte niet groter, maar hij krabt vanaf de grond aan de tweede paal. En de derde vanaf dat plateau (schijnbaar toch ook ok.. denk dat deze palen net iets dikker zijn ook). Er zit ook een soort plank aan die +- 1 meter hoog is om te krabben. Beetje de reden waarom ik deze gekocht heb. Maar daar heeft hij nog nooit naar gekeken :')

Denk dat een hogere krabpaal zeker kan helpen, mijn kat hangt in een gekke bui ook regelmatig op z'n kop erin. En ja al die kattenspeeltjes zijn niet zo lang boeiend. Aluminiumpropjes, kartonnen dozen (leuk snipperen), tiewraps, wuppies etc zijn veel leuker :j

De plek bepaalt ook veel. Ik had eerst op de looproute tussen etensbak en kattenbak een stoel staan. De geweldige krabpaal werd spontaan genegeerd. Na verplaatsen van het eten is de krabpaal schijnbaar weer onderdeel van z'n route en is de stoel veilig. Op de hele extreem gekke buien paar keer per maand na.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:57

Gister heb ik dit filmpje gemaakt en hier kan je zien hoe onze katten reageren op Catnip, maar je kan ook goed zien wat voor krab- en speelmogelijkheden wij in de huiskamer hebben. Op sommige shots staat de losse krabpaal midden in de woonkamer, maar normaal staat hij naast de bank (te zien op andere shots).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:32

Insmeren met catnip, zijn ze helemaal gek van, als je dat op de plank doet, gaan ze vanzelf krabben