Welk knaagdier past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Welk knaagdier past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:08

Hallo bokkers!
Ik zit al enkele dagen in dubio. Ik wil heel graag weer een gezellige knager in huis, maar ik kom er maar niet over uit wat voor iets :')

Konijnen, cavia's en ratten gaan m niet worden. Op zich zou ik graag een Syrische Hamster willen, alleen zit ik met een probleem: Mijn kamer is slecht geïsoleerd en in de winter dus vrij koud(kouder dan 10 graden en dus koud genoeg om in winterslaap te laten gaan). Nu las ik dat Russische hamsters niet in winterslaap zouden gaan, iemand hier ervaring mee? Heb vroeger wel russen gehad maar kan me er nog weinig van herinneren.

Verder hou ik dan nog de 'keuze' tussen gerbils, degoes en chinchilla's. Ik vind Chinchilla's echt enorm leuk, maar ze worden wel echt heel oud(mijn peettante heeft er een van nu 22). Natuurlijk hou ik mijn beestjes tot ze hun laatste adem uitblazen, maar goed hoe zit het als ik ooit uit huis ga? Kan ik ze dan wel meenemen?
Gerbils vind ik ook hartstikke leuk en degoes ook.

Over de afmetingen van de verblijven heb ik ook al goed nagedacht. Als ik voor een Rus zou gaan dan word dat minimaal een aqua/terra van 80x40, bij gerbils(koppeltje van hetzelfde geslacht) minimaal een aqua/terra van 100x40.
Bij degoes en chins(ook een koppeltje van hetzelfde geslacht) minimaal een grote traliekooi(kamervoliere of zo) van minstens 100x50 en 100cm hoog ongeveer.

Ik heb het beestje dan vooral voor 'de gezelligheid', daarom twijfel ik ook over de Rus ivm dat het nachtdieren zijn.
Ze zouden elke dag wel even uit de kooi komen om te knuffelen, spelen wat dan ook.

Dus, zijn er hier kenners die me kunnen vertellen wat ik het best kan doen?
Want ik wil niet iets doen waar ik daarna spijt van krijg. Qua financiën moet ik dan even kijken hoe en wat, hamsters zijn in principe 'goedkoop', hoe dat zit bij de andere 3 weet ik niet precies.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:21

Gerbils, degoes en chincilla's kunnen geen kou verdragen. Die vallen dus al af. Of je zou al een warmtemat in de kooi moeten leggen. Gerbils hebben bv minimaal 20 graden nodig.
Konijnen en cavia's vind je niet leuk?
En het moet wel echt een knuffeldier zijn? Een aquarium is ook erg gaaf.. Of een terrarium..

Najoveh

Re: Welk knaagdier past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:26

Russen gaan niet in winterslaap, maar zij kunnen ook niet tegen te koud. Dan gaan ze in topor, eigenlijk een soort winterslaap, maar het duurt maar een halve dag dacht ik.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:28

8nnemiek schreef:
Gerbils, degoes en chincilla's kunnen geen kou verdragen. Die vallen dus al af. Of je zou al een warmtemat in de kooi moeten leggen. Gerbils hebben bv minimaal 20 graden nodig.
Konijnen en cavia's vind je niet leuk?
En het moet wel echt een knuffeldier zijn? Een aquarium is ook erg gaaf.. Of een terrarium..

Konijnen hebben we al, die zijn van mijn zus(mijn eigen konijn is helaas overleden), en ik heb niet nog meer ruimte om een derde konijn te nemen(denk niet dat ik er nog eentje bij kan duwen) of misschien nog wel een vierde omdat het niet leuk is als ze alleen zitten.
Cavia's heb ik niks mee.

Ja ik wil wel echt een 'aaibeest'. Heb nu twee jaar een aquarium gehad maar ben de interesse verloren, vandaar dat ik die nu verkoop aan mijn zus omdat zij er mee wil 'starten' en die van mij al ingedraaid is. Terrarium beesten heb ik al helemaal niks mee haha, sorry :)
En vogels ook niet, plus mijn zus vind vogels doodeng en er lopen 3 katten hier rond :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:42

En een tamme rat? Die kunnen lagere temperaturen aan (wel voorzichtig zijn met tocht), kun je mee knuffelen, makkelijk tam te krijgen, en ze worden niet zo oud als chincilla's enzo.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:46

8nnemiek schreef:
En een tamme rat? Die kunnen lagere temperaturen aan (wel voorzichtig zijn met tocht), kun je mee knuffelen, makkelijk tam te krijgen, en ze worden niet zo oud als chincilla's enzo.

Ik weet het niet.. Een rat is bij mij altijd een twijfelgeval. Vind ze wel leuk, maar die staart... :\
degoes, gerbils en chinchillas heb ook wel een staart, maar dat is toch anders, die is pluizig :')
Plus dat mijn moeder écht niks van ratten moet hebben.

Ik denk dat ik het maar gewoon weer 'probeer' met een rus.. Heb nog een geschikte kooi staan ergens, en mocht de temperatuur toch niet goed zijn kan ik die kooi makkelijker naar beneden verplaatsen dan zo'n groot ding van meer dan een meter breed :=

Nu nog een fokker zoeken hier in de buurt, wil geen dierenwinkelbeestje :n

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:49

Ik zou dan denk ok voor een rusje of muizen gaan dan :). Maar wow 10 graden, hoe hou je het vol :o

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:53

muntdrop schreef:
Ik zou dan denk ok voor een rusje of muizen gaan dan :). Maar wow 10 graden, hoe hou je het vol :o

Onder een heeeeele dikke deken, flannelen pyjama, fluffy sokken, dekbed over mn hoofd, en de warmte deken een uur van te voren aanzetten :o
Als ik nog even wat wil lezen in bed heb ik na anderhalf uur echt ijskoude handen haha

Muizen lijken me op zich ook wel leuk, heb ik hele leuke kleurvariaties op gezien toen ik nog bij de dierenwinkel werkte(en toch wil ik ze daar niet kopen haha), maar heb me er nooit verder in verdiept. Ik ga eens googlen!
En ja, muizen hebben ook een lange naakte staart maar dat is dan toch anders dan ratten :')

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:56

gerbils zijn ook heel leuk, die zijn overdag wakker, en hamsters meestal niet.
ik zou voor gerbils of muizen gaan en die dan beneden zetten.
kun je mooi naar kijken.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 22:45

Ik ga waarschijnlijk voor muizen!
Heb even op het muizenforum zitten neuzen en het zou moeten kunnen qua temperatuur.

Ik heb nog een mooi ferplast knaagdier aquarium staan van 80x40, dus goed voor 2 muisjes :)
Deze week maar even langs de dierenwinkel om alle spulletjes te halen zoals voer, bodembedekking etc, want dat heb ik allemaal niet(meer) :)

Moet ik alleen mijn visaquarium nog even verkopen aan mijn zus, dan kunnen ze muizels lekker op die plaats staan haha!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:47

Konijnen zijn geen knaagdieren maar haasachtigen

Ik wou ook muizen voorstellen die kunnen mischien tegen de temperatuur.
Succes :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 22:55

Ja dat weet ik ook wel, maar meestal word dat alsnog geopperd, dus vandaar dat ik het er even bijzette haha :)

Volgens iemand op het muizenforum zouden muizen tegen de temperatuur moeten kunnen. Ik moet gewoon regelmatig controleren op de temperatuur en dan zou het goed moeten komen :)
Vond het wel altijd leuke beestjes met leuke kleurtjes, dus ik hoop dat ik ergens leuke muisjes vandaan kan halen :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:56

Kleurmuizen lijken mij ook heel leuk, alleen ja,, mag niet van mn ouders..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:00

hielkebro schreef:
Kleurmuizen lijken mij ook heel leuk, alleen ja,, mag niet van mn ouders..

Ik weet nog niet wat mam ervan gaat vinden :')
Ik zet gewoon alles klaar, zet ze erin en wacht hoelang het duurt voor ze het door heeft :')
Als ze er eenmaal zijn zal ze wel even miepen denk ik, maar ach, ze zijn er dan al :)
Ratten daarintegen zou ze zeeeeer not amused van worden. Muizen zijn iets acceptabelen gok ik :o

Ik hoop dat ik een mooi blauw kleurmuisje en een bonte kan vinden hihi

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:02

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:03

Haha mijn moeder vond het eerst helemaal niks dat ik een hamster nam, en nu loopt ze hem zelf snoepjes te voeren :')

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:08

Gaan muizen niet ontzettend stinken? En dat dan op je slaapkamer? :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:20

xMendy schreef:
Gaan muizen niet ontzettend stinken? En dat dan op je slaapkamer? :o

Vrouwtjes niet hoor. In tegenstelling tot de mannen. :')

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:23

SuperAssie schreef:
8nnemiek schreef:

Ik weet het niet.. Een rat is bij mij altijd een twijfelgeval. Vind ze wel leuk, maar die staart... :\

Er zijn ook staartloze ratten ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:45

Donja schreef:
SuperAssie schreef:
Er zijn ook staartloze ratten ;)

Er zijn ook armloze mensen.
Niet voor een rat zonder staart gaan, die zijn gewoon gehandicapt namelijk!

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:34

muizen zijn echt wrete beesten..
wij hebben ook muizen,,, voor fok
maar we hebben al enkele keren gehad dat het niet goed ging.
en we dus al enkele keren half op gevrete muizen in de kooi zagen liggen..
leuk hoor muizen haha

en stinken.. ik vind ze inderdaad stinken,,, erger dan ratten..
en qua kou... hier staan ze gewoon in het schuurtje.. het is vrij warm ( met koelkast en vriestkist)
dus muizen kunnen echt wel tegen wat kou

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:37

boerderij14 schreef:
muizen zijn echt wrete beesten..
wij hebben ook muizen,,, voor fok
maar we hebben al enkele keren gehad dat het niet goed ging.
en we dus al enkele keren half op gevrete muizen in de kooi zagen liggen..
leuk hoor muizen haha

en stinken.. ik vind ze inderdaad stinken,,, erger dan ratten..
en qua kou... hier staan ze gewoon in het schuurtje.. het is vrij warm ( met koelkast en vriestkist)
dus muizen kunnen echt wel tegen wat kou

Lijkt me eerder dat je dan wat fout doet als je half opgegeten muizen terugvind :/

Ik heb altijd vrouwtjes gehad en die roken niet erger dan mijn hamster. Mannetjes schijnen wel meer te stinken ja.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:41

Nou boerderij, het klinkt alsof jij een echte liefhebber bent... not :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:47

:')
Ik ben eruit, het worden twee muisjes!

Ik kan van een vriendin een super mooie en ruime kooi overnemen, ben vanmiddag al langs de dierenwinkel geweest voor bodembedekking, voer en twee speel/knaagdingetjes(de rest was me daar te duur lol), en heb net voor bijna 40 euro speeltjes, knaagdingetjes en huisjes besteld bij Agradi(zodat ik ook veel kan wisselen met speelgoed zodat het leuk/nieuw voor de blijft).
Van de week komt de kooi zodat ik die alvast kan installeren en dan kan ik hopelijk snel mijn muizels ophalen <3

Dus bedankt voor diegenen die muisjes aanraden, ik ga er vast veel plezier van hebben!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:03

Yay super leuk. Jammer dat je zo ver woont want in Almere heeft een mousery nu echt super leuke muisjes zitten :).

Ik heb nu een hamstertje, maar als hij is overleden ga ik denk ik wel terug naar muizen. Voor mij hoeft het niet echt een knuffeldier te zijn, en in dat opzicht vind ik muizen veel leuker om naar te kijken :)