Gewonde vlinder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Gewonde vlinder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:56

Oke, ik lijk wel een beetje gek misschien, maar ik ben nou eenmaal een dierenvriend :')
Ik heb een gewonde vlinder gevonden, gaat die sowieso dood? Dat heb ik namelijk wel eens gehoord..

Het is er zo een:

Afbeelding

Of moet ik hem gewoon ergens op een plantje zetten?

Anoniem

Re: Gewonde vlinder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:57

Wat wou je er aan doen dan? :o gewoon laten zitten.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:58

heb er 1 op de slaapkamer gehad , die leek eerst een winterslaap te houden , maar nu toch dood , denk niet dat ze langer leven als een seizoen (jaartje).
ff googlen ?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:59

Tsja geen idee.. ik dacht misschien kan ik hem wat te vreten geven om aan te sterken :P Hij zat midden op straat dus heb hem bij mij in de tuin gezet, maar hij is niet erg actief :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:01

Een vlinder die nu wakker is heeft sowieso al weinig kans op overleven i.v.m. te weinig voedsel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:03

Mijn advies, euthenaseren met behulp van een opgerolde krant

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:06

Zeker niet aan de vleugeltjes aanraken.. :).

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:16

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 17:21

Ehh.. dat gaat idd een beetje ver :=

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:25

Druppeltje limonade geven? Heb ik ze van de zomer bij ons in de tuin wel eens zien drinken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:31

Als hij nu al gewond is gaat hij het toch niet overleven.
Ik zou mijn voet erop zetten.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:39

Uit zijn lijden verslossen. Overleeft ie anders niet.. Of hij wordt gepakt door een kat, vogel etc.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:30

Als dierenvriend hoor je je in deze situatie als dierenvriend te gedragen...... verlos hem/haar uit zijn/haar lijden....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 18:35

Hmm dan even mijn oogjes dichtknijpen... :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:37

Dood slaan :j leven van een vlinder is sowieso kort, deze vlinder gaat hoe dan ook al zeer snel dood. Dan maar moeder natuur helpen :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:24

Jeetje, wat zijn jullie hard in een antwoord. Er zijn vlinder die overwinteren, van wat ik lees op internet

Soorten die in Nederland als vlinder overwinteren zijn de citroenvlinder, de dagpauwoog, de gehakkelde aurelia en de kleine vos. Sommige vlinders kruipen weg in een beschut hoekje in een schuur of in een holle boom. Ze houden een soort winterslaap en komen in de lente weer tevoorschijn. De citroenvlinder is een taaie: die gaat gewoon ergens aan een blad of een takje hangen en kan zelfs overleven als de temperatuur onder nul komt. Tijdens de eerste zonnige lentedag komen de vlinders die overwinterd hebben weer tevoorschijn.
Soms gebeurt het dat u in het najaar in huis zo'n vlinder tegenkomt die wil overwinteren. Omdat het in huis de hele winter warm blijft, kunt u de vlinder het beste voorzichting verplaatsen naar de schuur of de garage waar de temperatuur wel laag blijft en waar ook geen direct zonlicht binnen komt. De vlinder kan daar dan overwinteren; een paar graden vorst kunnen de vlinders die in ons land overwinteren goed hebben. Om de vlinder te verplaatsen kunt u het beste een glas over de vlinder heen zetten en vervolgens een briefkaart tussen het glas en de vlinder schuiven. De vlinder komt zo in het glas terecht en u kunt hem gemakkelijk verplaatsen.
De meeste soorten dagvlinders overwinteren als eitje, rups of pop. Rupsen verstoppen zich in het gras of onder een stapel bladeren of graven zich in in de grond, en wachten daar tot het weer voorjaar wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:25

Pinto; je vergeet iets belangrijks... De vlinder is gewond.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:26

vuurneon schreef:
Pinto; je vergeet iets belangrijks... De vlinder is gewond.

Ja, maar dat is te fixen met prittstift en glitter. Kijk maar naar dat filmpje :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:28

Ja, maar heb nog niet kunnen lezen hoe gewond, dus ben nog even positief. ;)

Edit, heb ook vlinders zien vliegen met beschadigde vleugels, vandaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:33

Waaruit heb je geconstateerd dat de vlinder gewond is?

Als je plaatje klopt, is het een kleine vos die je hebt gevonden. Overwinterende kleine vossen zijn van de 2e generatie. Zij zorgen volgend voorjaar voor de eerste generatie en gaan dan dood. Die vroege vlinders (kleine vossen zijn samen met citroenvlinders de eerste die je ziet in het voorjaar) zien er meestal niet uit: rafelige vleugels, stoffig, etc. Dat maakt ze nog niet gewond.

Als het dier alleen maar rafelig is, kun je hem prima op een beschutte plek zetten, hooizolder bv is ideaal. Nu eten geven (suikerwater) is niet goed, hij moet wachten tot het warmer wordt. Gewoon in de tuin zetten is ook te koud.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:35

Volgensmij is het vrij lastig om een vlinder te 'voeren'. In de zomer legt mijn vader wel eens een halve sinaasappel neer en vaak gaan ze er dan wel opzitten, maar ik weet niet of dit echt 'gezond' is voor een vlinder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:35

Ibbel schreef:
Waaruit heb je geconstateerd dat de vlinder gewond is?

Als je plaatje klopt, is het een kleine vos die je hebt gevonden. Overwinterende kleine vossen zijn van de 2e generatie. Zij zorgen volgend voorjaar voor de eerste generatie en gaan dan dood. Die vroege vlinders (kleine vossen zijn samen met citroenvlinders de eerste die je ziet in het voorjaar) zien er meestal niet uit: rafelige vleugels, stoffig, etc. Dat maakt ze nog niet gewond.

Als het dier alleen maar rafelig is, kun je hem prima op een beschutte plek zetten, hooizolder bv is ideaal. Nu eten geven (suikerwater) is niet goed, hij moet wachten tot het warmer wordt. Gewoon in de tuin zetten is ook te koud.

Verrek, die had ik in de stal! Verklaard waarom ik daar opeens 2 vlinders zag zitten. Vond het al zo vreemd, maar dit maakt het heel duidelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:38

Door de hele milde winter worden die overwinteraars af en toe te vroeg wakker. Maar er is nog niets voor ze te halen. En ook nog geen partners om mee te paren natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:12

Ik denk idd dat de vlinder net als de rest van de natuur even niet weet wat em overkomt met die warmte en uit zijn winterslaap is gekomen. Ik zou hem een beetje honing voor houden, dat gaven wij de vlinders altijd. En dan op een warm plekje zetten waar ie zijn winterslaap kan afmaken als ie dat nog wil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:13

Niet op een warm plekje - op een koele vorstvrije plek.