Ik heb een allesetend monster in huis, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Ik heb een allesetend monster in huis, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:18

Hoi Bokkers,

ik heb twee katjes: Fons en Nelson. Fons is nu 13, Nelson bijna 2. Ik heb Nelson uit het nestje gehaald bij vrienden na vier maanden ongeveer. De laatste tijd merkten we dat hij steeds zo rond als een ton weer binnen kwam (hij gaat altijd de hele dag buiten). Hij vangt echt alles wat je je maar kan bedenken, om het vervolgens op te peuzelen. Ratten, duiven, vogeltjes, muizen,... Noem maar op. Vandaag kwam hij weer vrolijk thuis met een kraag vol bloed en een half vermoorde duif. Hij krijgt onbeperkt droge brokken, water en af en toe een zakje natte voeding van whiskas. 's Nachts blijft hij meestal binnen en slaapt hij in zijn mand, maar soms blijft hij ook buiten 's nachts. Hangt er een beetje vanaf of hij op tijd terug bij huis is of niet. Hij heeft een goeie speklaag en vacht, dus honger heeft hij niet. Waarom doet hij dit? Is dit nog steeds gewoon instinct? En kan je hier iets aan doen? (onze andere kat doet dit niet!)

Alvast bedankt!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:20

Bij een kat is dit helaas vaker spelen/instinct dan 'honger' De een doet het inderdaad wel en de ander niet.
Je zou o.a. een belletje aan het bandje kunnen doen (als ie een bandje draagt natuurlijk :+ ), dan horen ze hem in het ieder geval aankomen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:25

volgens mij heb jij een leeuw in gedaante verandering en in het verkeerde land. Maar een kraag vol bloed, jij hebt echt een rover getroffen. ik kende er ook een die de mollen uitgroef. maar ja een grote dikke bel aan zn hals band of een alarm kan geen kwaad. Succes

antje_vip

Re: Ik heb een allesetend monster in huis, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:27

Vogels en muizen zijn denk ik lekkerder dan brokjes :Y)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:35

Een belletje zou idd oplossing kunnen bieden! Maar als hij nog maar een halsbandje aan moet gaat hij op de grond liggen en beweegt niet meer :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:37

Daar wennen ze vanzelf aan :j
Voor het welzijn van de andere dieren zou ik er toch wel aan denken :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:38

Heleennn schreef:
Maar als hij nog maar een halsbandje aan moet gaat hij op de grond liggen en beweegt niet meer :')

Dan is het vangprobleem ook gelijk over! :')

het heeft voor en nadelen. Het is veiliger voor de prooidieren, maar er bestaat ook weer een kans van blijven hangen....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:39

Ja precies, omdat er hier heel wat kruipweggetjes en takken op de grond liggen/hangen ben ik bang dat hij inderdaad ergens achter blijft hangen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:43

Er zijn volgens mij wel van die speciale bandjes die loskomen als de kat ergens achter blijft hangen. Maar in hoeverre die werken weet ik niet. :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:12

Oh maar dat op de grond liggen lost zichzelf wel op hoor. Eerst zijn ze er compleet van overtuigd dat ze niet meer kunnen lopen maar zodra ze honger krijgen of wat interessants zien zijn ze het ineens vergeten. Gewoon negeren, hij beweegt vanzelf wel weer ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:17

je hebt dus een echte kat ;) Wij hebben er vorige jaar 1 in de opvang gehad die door dit gedrag afgestaan is maar persoonlijk zou ik er maar aan wennen er zijn vee katten die dat doen en gezonder eten is er niet ;) het is de natuur. Vogels die niets mankeren krijgen ze echt niet zomaar te pakken dus het zijn altijd de zwakkere (of jonge) exemplaren ;)

Ik zou geen bandje om doen. Als hij hiermee ergens achter blijft haken dan is het gewoon einde verhaal. Daarnaast heeft mijn kat ook een bandje om (omheinings systeem) met belletje eraan en nog vangt ze van alles in de tuin waar ze dus niet uit kan. Oftewel als het erin zit krijg je het er nooit uit ;)

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:21

Is hij gecastreerd? Niet meer onbeperkt op brokken, maar porties geven en geen natte voeding meer. Je kan hem maar moeilijk zeggen dat hij niet meer mag jagen, dus de voeding die jullie hem geven aanpassen :-) Succes!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:22

Kun je niet eens bij een dierenspeciaalzaak informeren naar die bandjes die los gaan als je kat vast zit?
Ik snap dat je het risico niet wilt lopen dat je kat niet meer los kan komen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:24

Kun je niks aan doen vrees ik, hier ook drie van die tijgers. Zijn ondertussen al 7 zebravinken gesneuveld. :') Van sommige ontbreekt nog steeds ieder spoor.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:28

je hebt kennenlijk een echte kat :)
bandje met belletje werkt echt wel maar kan idd link zijn ivm vastzitten.

Heb hier 3 katten, 1 vangt alles wat beweegt, 1 vangt alleen muis en vogel en 1 vangt helemaal niks...
aard van het beestje, doe je niks aan accepteren of binnenhouden is het enige wat je kunt en optie 2 lijkt me dan ook niks, als ie op mijn alleseter lijkt...die kun je nl niet binnenhouden, daar wordt je na een dag wel zo knetter van dat je hem met plezier de deur open doet ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:34

Halsband met belletje, maar je hebt a) kans dat hij er mee blijft hangen, b) kans dat hij leert hoe hij hem af krijgt door hem zelf achter een takje te haken en zijn kop er door te trekken (ja ik heb ervaring) of c) kans dat hij leert zo te lopen dat het belletje niet rinkelt als hij zijn prooi besluipt (ook ervaring)

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:01

Belletje gaat niet werkem, heb ook een jager gehad, ving mollen en muizen. Muizen at hij op en de mollen bracht hij thuis. Moet wel zeggen dat sinds hij er niet meer is er heel veel molshopen in de buurt zijn. Je kunt hier helaas niets aan dien. Het enigste wat ik deed was zeer goed ontwormen, ze kunnen door te jagen veel sneller wormen oplopen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 22:06

Oke beter geen belletje dus. Zal morgen even zijn witte kraagje wassen en het slachtoffer is al opgeruimd :') Lekker kat laten zijn dan maar, binnen houden doe ik liever niet. Lijkt me niet fijn voor een katje dat de wereld wil ontdekken op die leeftijd... En hij wordt er ook hartstikke hyper van... Hij is idd gecastreerd djeenie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:10

Elastiekje om de staart met een belletje eraan _O-

Spoiler:
Grapje natuurlijk ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:11

Jagende katten moet je in elk geval regelmatig ontwormen, meeste muizen, etc. zijn behoorlijk besmet en zullen dit aan de kat doorgeven. Veiligheidsbandje met belletje kan helpen, maar dat weet je pas als je het probeert.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:12

Kentaro schreef:
Bij een kat is dit helaas vaker spelen/instinct dan 'honger' De een doet het inderdaad wel en de ander niet.
Je zou o.a. een belletje aan het bandje kunnen doen (als ie een bandje draagt natuurlijk :+ ), dan horen ze hem in het ieder geval aankomen!

Doet me direct hier aan denken :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:17

Stoof schreef:
Er zijn volgens mij wel van die speciale bandjes die loskomen als de kat ergens achter blijft hangen. Maar in hoeverre die werken weet ik niet. :)

Die schieten los je kan ze op 3 standen zetten dus heel licht wat minder licht en zwaarder wat je zelf wil.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:20

Mijn kat wurmt zich uit álle bandjes, geen idee hoe ze het doet, maar ik vind ze altijd ergens terug.. en dan zitten ze gewoon nog vast. hoe strak ik ze ook vastmaak ( ze kan uiteraard nog wel ademen :') )
Ik heb het maar opgegeven..

TS jouw kat is gewoon een jager.. als je geen bandje met belletje om wil/kan doen dan zou ik het lekker zo laten. Het is de natuur en bij jouw kat is het instinct heel erg aanwezig. :)

Edit: typfouten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:22

lizy29 schreef:
Halsband met belletje, maar je hebt a) kans dat hij er mee blijft hangen, b) kans dat hij leert hoe hij hem af krijgt door hem zelf achter een takje te haken en zijn kop er door te trekken (ja ik heb ervaring) of c) kans dat hij leert zo te lopen dat het belletje niet rinkelt als hij zijn prooi besluipt (ook ervaring)

Hier dus ook zo'n exemplaar.
Kattenbandje met belletje deed hij 2 dagen mee.
Vervolgens was het gehele bandje weg.
Dat hing dan ergens in een struik.
En meneer kwam heel tevreden thuis vertellen dat hij het geregeld had met een weer gevangen vogel.
Vervolgens een leren bandje om gedaan met een belletje en dat duurt 2 dagen dan weet hij hoe hij moet lopen zonder dat het belletje ook maar enig geluid maakt.
Ik heb mij er bij neer gelegd.
Meneer vangt nog zeer geregeld van alles en nog wat.
Maar verteld bij binnenkomst door het kattenluikje wel dat hij wat gevangen heeft.
En als ik hem dan roep gaat hij weer naar buiten.
Moet ik wel get deurtje even dicht doen maar dan eet hij het dier buiten op

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:31

Oh duiven zijn nog niks, onze komt met vleermuizen, naaaktslakken, ratten gadver de gadverdamme, hij legt ze ook nog net niet in mn bed :')