konijn en marter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

konijn en marter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 07:36

Al jaren lopen hier konijnen los in de tuin, de meeste sterven natuurlijke dood of moeten worden ingeslapen.
Maar 6 weken geleden ongeveer hebben we een van onze konijnen gevonden met de kop onder het draad door getrokken en half af.
Heel dubieus.
Maar waarschijnlijk een marter.
Er liep nog een konijn wat we al 7 jaar hier hebben lopen en die zat alleen, en nu.
Hij heeft 10 dagen alleen gezeten en uiteindelijk besloten de hoek in de tuin goed dicht te maken en een nieuwe aan te schaffen.
Echter vanmorgen vonden we het hoofd in de keuken, maar het lijf is van de aardbodem verdwenen.
De marter word waarschijnlijk iedere keer gestoord door onze drie katten vandaar dat er steeds wat achter blijft en de katten vonden de kop zo leuk om mee naar binnen te nemen.
Ik kan zien dat het konijn in zijn nachthok gepakt is en daar zijn de katten nu steeds aan het snuffelen.
Maar bloed of haren vind ik helemaal nergens.
Eerst verdacht ik de katten, maar een kat maakt het konijn wel dood en zou m compleet voor deur of door het luik wringen.
Nu is dus mijn probleem, het overgebleven konijn.
Ik heb geen hok waar ik haar in kan opsluiten en ik weet van een man die ken die had altijd pauwen.
dat een marter echt maar een klein gaatje nodig hebben en ook dingen stuk bijten.
Dan zit het dier helemaal als een rat in de val.
En een nieuw konijn wil ik er ook niet bij zetten, dus een andere oplossing is het konijn op marktplaats zetten.

justkid

Re: konijn en marter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:47

Jemig wat naar om je konijn zo terug te vinden :\
Lijkt mij een goed besluit om het konijn een ander huis te geven maar ik weet niet of je dat op marktplaats snel lukt. Is er geen konijnenopvang of asiel in de buurt die hem goed kan opvangen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 07:59

Ik heb net een meid aangeschreven die een groot stuk land heeft of zij haar wil hebben.
Ik heb haar voor nu de garage open gemaakt.
Daar zit een kattenluik in de deur en dat had zij vrij snel door hoe dat werkte, alleen hebben wij dat toen dicht gemaakt omdat ik niet wilde dat ze daar steeds zat.
Dus daar kan ze nu weer in en hopen dat de marter de klep niet snapt, verder een stenen garage.
Ik vind dit vreselijk en ik hou er al helemaal niet van om dieren weg te doen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:44

Ik snap dat maar je kunt nu eigenlijk niet anders als een marter (of vos) eenmaal doorheeft dat er een makkelijk prooi te vinden is komt hij steeds terug -O-
Hopen dat zij hem wil hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:49

Onderschat de wezel niet! Mijn oude buren hebben zo ook een konijn verloren.

Sterkte, want dit is niet leuk.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:50

a jee wat balen en wat zal je geschrokken zijn! Ik hoop voor je dat je een plekje gaat vinden! Want als ze het eenmaal weten komen ze volgens mij steeds terug...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:55

We hebben het vroeger een keer gehad met een bunzing.Familie van de marter.Ons halve dierenhok
Was uitgemoord.En onze tamme eend Marcel.Bunzing is later gevangen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 08:55

Zal zo'n dier ook een garage in gaan???
Ze is zowiezo alleen nu, dus ze moet weer met soortgenootjes komen te zitten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:19

Wij hadden (hebben) ook marters in de schuur.
Het nadeel is dat ze je hele isolatie kapot maken. Twee jaar terug hoorde we veel gepiep dus trap erbij en gekeken.
Een marter met jong. Mijn buurman heeft het jong uit het nest gehaald (die beesten stinken ook nog eens heel erg.
Nu heb ik al heel lang niets meer gezien.

Ze kruipen ook vaak onder de warme motorkap en knagen dan de rubberen leidingen door.

Die beesten komen overal, mijn buurman had ze op zolder

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 14:37

Maar eigenlijk zit het konijn dan nergens meer veilig, behalve binnen in huis.
Een vriendin van mij had enkel plek in een hokje en dat wil ik juist niet.
Dat is het rotte eraan, ik heb hier de mogelijkheid ze lekker te laten lopen, komt er zo'n %^*(^$ beest.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:20

Ik heb het konijn nu in de schuur ivm de winter.
In de zomer zit deze buiten in een goed afgesloten hok daar wij hier ook roofvogels en vossen hebben.

Marters krijg je niet zomaar weg, niet met automatische luchtverfrissers en ook niet apparaten welke een hoge pieptoon afgeven. Of ze zijn hier heel erg hardnekkig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:41

Ze heeft alweer ontdekt dat de garage open is, daar zit ze nu.
Haar opsluiten in het kleine hok, dan ben ik bang dat dat beest er wel heel bij kan.
Het is een houten hok en heb al eens eerder gezien dat marters gewoon gaten bijten.
In de garage kan ze overal tussen en onder door.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:48

Ik heb een hok deels van hout en van fijn betongaas

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:51

Oef wat naar.
Hier ook last van marters onze konijnen zitten snachts in het nachthok (gewoon zo'n dierenwinkel ding) met twee haakjes er op. Zodat onze marter vriend er niet bij kan.
Overdag kunnen ze gewoon los.
Wat voor geslacht is je overgebleven konijn?
Hier komt de martr niet door het houtenhok hoor. Ook nog niet gehoort hier in de buurt.
Meneer marter heeft wel een tijdje als ongewenste gast in ons huis gelogeert.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:51

Ik heb de ren voorzien van gaas, zowel de bodem als rondom, 1 x bezoek gehad van wss ook een marter. Nu gelukkig niet meer gezien, arme nijn

Wat jammer, had je net een vriendje erbij, zit je nu met het vriendje te kijken.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:53

Ben bang dat de marter het luikje ook gewoon binnengaat,ze zijn bijzonder slim namelijk.
Hopelijk vind je een goed plaatsje erg jammer dat het zo moet,kan je geen tips geven hier in de omgeving gaan ook de kippen en konijnen eraan zelfs als je denkt een mooi stevig hok te hebben helaas.

Sterkte ermee,

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:56

Weet je zeker dat het de marter is en niet een van je katten,
Mijn kat komt ook wel eens met een konijntje thuis!!!
Vandaar ook dat hij een deel mee naar binnen neemt, ik denk niet dat een marter zomaar je huis binnengaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:01

nee de katten hebben dat hoofd buiten gevonden. Het spul loopt allemaal al jaren bij elkaar.
En als een kat het zou hebben gedaan zou er rommel zijn van haren en bloed.
Maar buiten de kop niks gevonden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:01

Wij zijn van 10 kippen naar 4 kippen gegaan in paar weken tijd ik verdenk ook een marter, onze overgebleven kippen durven niet meer in het kippenhol te slapen en slapen nu in ons klompenhok, gelukkig sindsdien geen kip meer vermist.

Mijn katten komen ook regelmatig met hazen en konijnen thuis maar van onze kippen blijven ze af gelukkig.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:04

Zo hebben wij ook een kip teruggevonden, alleen een lijf en de kop eraf getrokken door een hek heen... -O-

Ook ons konijn is verdwenen (liep ook los 24/7) en we hebben nog maar één kip en haan over...

Is het geen mogelijkheid dat je je nijn 's nachts binnenhaalt? En overdag buiten laat? Volgens mij slapen die marters dan..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:29

Marters zijn slim, maar ze zijn geen knaagdieren en komen niet overal doorheen. Belangrijk is dat ze niet het idee hebben dat ze er misschien in kunnen, want dan zetten ze door.

Als je bijvoorbeeld slap kippengaas gebruikt zullen ze veel langer blijven proberen dan bij stevig gaas en een stevig nachthok. Het beste is dus voor een stevig hok te zorgen. Marters zijn schemer- en dieren dus dan kun je het konijn het beste opsluiten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:35

Ik zit me sterk af te vragen of marters niet door het kippengaas heen kunnen.
Ze kunnen erg klein zijn hoor!

Sterkte ermee zeg..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:10

Een marter is geen soort, maar een familie. In een woonwijk kan het een steenmarter, bunzing of wezel zijn. Een wezel is heel klein en jaagt meer op muizen. Een bunzing is een maat groter en kan niet door fijn gaas komen. Maar je zal wel stevig voliere of nertsengaas moeten gebruiken om marters buiten te houden. Vierkant gaas dus.

Maar heb je een idee om welke marter het gaat? Een wezel zal flinke moeite moeten doen een konijn te onthoofden en krijgt een lijf niet mee.

Ik zie dat je in limburg zit, hier zitten veel steenmarters en die hebben de grootte van een kleine kat en kunnen niet fysiek door gaas heen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:20

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 07:16

Ik heb geen idee om welk soort het gaat en niet eens of het een vos, bunzing, marter of iets.
Maar ik ben aan het denken geweest, ik wil het konijnenhok tegen het huis aan zetten.
Misschien dat het de marter ook wat afschrikt en dan een groot nachtverblijft zo maken dat ik haar snachts op kan sluiten.
Dit gaat compleet tegen al mijn principes maar het is niet anders.
misschien dat ik dan kan kijken hoe dat gaat in de toekomst en misschien toch nog eens koppelen.
Maar eerst een veilige plek verzinnen.