Wat is de ideale hond voor een gezin met kleine kinderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hamont

Wat is de ideale hond voor een gezin met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:50

De titel zegt het al : wat is een fijne hond voor een gezin met kleine kinderen?

Ik zoek eigenlijk een allergie vriendelijk ras dat niet te lastig is op te voeden en ook met andere dieren kan (katten en paarden).

De hond is nooit alleen en heeft veel buitenruimte, en bos aan de overkant dus een beetje looplust mag best :)

Een beetje waaks is ook fijn.

Ik heb al wat rassen bekeken en de Oostenrijkse Pinscher en Hongaarse Staander lijken me best leuk.

Heeft iemand nog andere tips, en is een teef makkelijker dan een reu met kinderen? en asielhond of pup?
Laatst bijgewerkt door Hamont op 27-01-14 17:17, in het totaal 4 keer bewerkt

rien10

Re: Wat is de ideale hond voor een gezin met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:50

Hoe klein zijn de kinderen?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:51

5 en bijna 3.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:52

Labradors zijn ook leuk met kinderen :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:52

Golden retriever of labrador waren de eerste rassen waar ik aan dacht :)

Hier zelf een golden retriever, sinds ik 10 was. Ging altijd erg goed.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:53

Boxers zijn ook heel goed met kinderen :)

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:53

Absoluut! Heb even toegevoegd : kortharig, want mijn vriend wil nog wel eens niesbuien hebben.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:54

Wij hebben een friese stabij x heidewachtel gehad, kon ook erg goed overweg met andere dieren en kinderen! Dit zijn alleen wel honden die veel energie hebben en ze zijn niet kortharig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:54

LynnDenise schreef:
Boxers zijn ook heel goed met kinderen :)

Boxers zijn inderdaad mega goedzakken, ontzettend lief. Kunnen wel erg enthousiast zijn voor de allerkleinsten.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:55

_Cher schreef:
Wij hebben een friese stabij x heidewachtel gehad, kon ook erg goed overweg met andere dieren en kinderen! Dit zijn alleen wel honden die veel energie hebben en ze zijn niet kortharig.

Toevallig dat een vriendin van mij precies dezelfde kruising had, erg leuke hondjes inderdaad!

Boxers zijn ook leuk, daar had ik nog niet aan gedacht.

Het liefst zou ik een hond uit het asiel halen, maar is dat riskant met kleine kinderen?
Laatst bijgewerkt door Hamont op 27-01-14 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:55

Rottweiler met goede opvoeding is ook een gouden beest. Of ze makkelijk zijn op te voeden weet ik niet.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:57

Hamont schreef:
_Cher schreef:

Toevallig dat een vriendin van mij precies dezelfde kruising had, erg leuke hondjes inderdaad!

Boxers zijn ook leuk, daar had ik nog niet aan gedacht.

Het liefst zou ik een hond uit het asiel halen, maar is dat riskant met kleine kinderen?

Dat hangt van het verleden van de hond af, maar vaak kunnen ze dat in asiels wel vertellen :) En als ze het niet zeker weten dan kun je altijd nog 'nee' zeggen. Op www.dierenasiels.com kan je zoeken en daarbij aangeven of de hond wel/niet bij kinderen moet kunnen :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:57

Amerikaanse stafford! Heerlijke beesten, ook voor als de kinderen wat ouder worden om mee te spelen. Vrolijk, waaks, alleen soms wat te speels.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:58

Amerikaanse stafford zijn ook heeel lief voor kinderen, kort harig, actief buiten en ook een beetje waaks.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:58

xSlvna schreef:
Amerikaanse stafford! Heerlijke beesten, ook voor als de kinderen wat ouder worden om mee te spelen. Vrolijk, waaks, alleen soms wat te speels.

Zijn die niet lastig op te voeden? Of valt dat mee?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:59

Het kan leuk zijn met de kinderen eens bij een asiel in de buurt te gaan kijken. Welke honden reageren de kinderen positief op, welke vinden ze eng. Wie weet zit de perfecte hond daar wel.
Misschien niet maar ook de maat van de hond in verhouding tot het kind is goed te bekijken.

Kleine hondjes kunnen door de kinderen zelf ook worden vastgehouden met uitlaten, iets grotere honden zullen de kinderen minder snel mee rond gaan zeulen (wat voor kleine hondjes wel eens wat vervelend kan zijn).

Ik denk dat een Beagle ook wel leuk kan zijn :D

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:00

Hopke89 schreef:
Het kan leuk zijn met de kinderen eens bij een asiel in de buurt te gaan kijken. Welke honden reageren de kinderen positief op, welke vinden ze eng. Wie weet zit de perfecte hond daar wel.
Misschien niet maar ook de maat van de hond in verhouding tot het kind is goed te bekijken.

Kleine hondjes kunnen door de kinderen zelf ook worden vastgehouden met uitlaten, iets grotere honden zullen de kinderen minder snel mee rond gaan zeulen (wat voor kleine hondjes wel eens wat vervelend kan zijn).

Ik denk dat een Beagle ook wel leuk kan zijn :D

Ja, een eigen jachtsetje! Paard / hond :p

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:00

Ik zou dan eerder voor de Viszla (Hongaarse Staander) gaan. Die is toch wat kindvriendelijker en minder blafferig.
Het is toch ook een kwestie van smaak vind ik!
Kortharig heeft niets te maken met niesbuien. Sterker nog, er zijn meerdere langharige rassen die geen ondervacht hebben en daardoor geen ruiperiode kennen. Deze zijn vaak allergievriendelijk en juist niet de kortharigen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:01

Hamont schreef:
xSlvna schreef:

Zijn die niet lastig op te voeden? Of valt dat mee?

IK vind dat wel meevallen, gewoon goed consequent zijn. Maar dat geldt voor alle honden.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:01

Dat is nieuws, als dat zou is zijn er een hoop meer opties in het asiel eventueel.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:02

Dacht ook gelijk aan een boxer

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:03

Waar doel je nu op met 'dat is nieuws' ? :)
Persoonlijk vind ik het kwijlen van boxers echt vreselijk....
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 27-01-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:04

Er komen zulke diverse rassen voorbij, dat je eigenlijk al je eigen conclusie kan trekken: het goed met kinderen omgaan is volgens mij niet rasgebonden, maar hondgebonden. Je zal in alle rassen honden hebben die goed met kinderen om kunnen, net zoals je in alle rassen honden zal vinden die niet goed met kinderen om kunnen. Bijna alles hangt af van de opvoeding. Ik zeg bijna alles, omdat je natuurlijk altijd een hond kan tegenkomen waar gewoon een "steekje aan los is", net zoals je dat bij mensen ook hebt.
Een hond uit een asiel halen is absoluut aan te raden, neem dan zeker je kinderen mee om te kijken hoe die bepaalde hond op hen reageert. Vraag op voorhand goed na bij het asiel of de hond met kinderen kan. Daarbij is het natuurlijk even belangrijk dat je je kinderen goed met de hond leert omgaan, als andersom.

Veel succes met de zoektocht in ieder geval!

AfricanLady

Golden retriever, labrador, rotweiler, boxer, amerikaanse stafford, stabij

in principe maakt het ras niet uit als je je kinderen maar op een goede manier met de hond laat omgaan en de hond leert de ruimte van het kind te respecteren.
Je kan kwa maat het beste een wat grotere hond nemen en geen chihuahua ofzo

lees net een kortharige hond weet je dat die honden erg verharen en daar krijg je ook niesbuien van
daarom kan je beter een langharige hond nemen die verhaart soms wel maar minder dan kortharige rassen

http://top-10-lijst.plazilla.com/top-10 ... n-allergie
Laatst bijgewerkt door AfricanLady op 27-01-14 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras

Hamont schreef:
Absoluut! Heb even toegevoegd : kortharig, want mijn vriend wil nog wel eens niesbuien hebben.

Hier een link met info over allergie voor honden.
Kortharig kan ook problemen op gaan leveren als je vriend een allergie heeft.