Wie traint er ook met zijn konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xRooss

Wie traint er ook met zijn konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:08

Hoi!
Ik train zo nu en dan met mijn konijntje en vroeg me af of nog meer mensen dit deden. Ik spring in de zomer (en soms met mooi weer) veel met mijn konijn en clicker training doe ik ook zo af en toe maar helaas wil dat niet zo goed lukken.. Als iemand tips heeft, graag! Dus daarom hier een topic voor iedereen die zijn konijn traint! Hier 3 foto's van deze zomer met mijn konijn:
AfbeeldingAfbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CBMPOA7G-D.jpg
Dit topic is alleen bedoeld voor het trainen van je konijn, alles daar buiten kun je kwijt in Het konijnen topic deel 2!
Dus meld je snjel aan met wat je doet met je konijn en misschien een foto en dan maken we er een gezellig konijnen-train topic van! :D

Hippepony

Re: Wie traint er ook met zijn konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:00

Kun je dat niet beter op het gras doen, is dat niet beter voor zijn botten?

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:10

Dat hoeft denk ik niet hoor, ik spring zomer misschien 1x per week en in de winter amper. En voor de rest met trainen doe ik clicker training dan is het al helemaal niet erg. :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:12

Waarom zou je dit willen doen? Dit zijn toch heel onnatuurlijke bewegingen voor een konijn?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:13

__elise__ schreef:
Waarom zou je dit willen doen? Dit zijn toch heel onnatuurlijke bewegingen voor een konijn?

waarom zouden we dan met een paard willen springen??

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:38

__elise__ schreef:

Nee? Ik kwam op het idee dit te doen om dat ze zelf over hekjes in de tuin sprong, als zij niet wil dat doet ze het niet hoor.

Ik wil hier een gezellig topic, als je commentaar wilt geven kan dat via pb. Dankjewel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:39

Leuk idee, ik zou wel op gras springen, dat is beter voor de pezen/gewrichten dan stenen. Ook als je het maar 1x per week doet :).
Ik heb helaas geen konijn, maar ik volg graag.

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:41

Ik zou het graag op gras willen doen, maar mijn hele tuin is van steen.. Heeft iemand misschien een idee om dan toch de grond een beetje te verzachten?
Leuk dat je volgt EskeGirl :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:43

Een sportmat neerleggen. :)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:45

Ken ook iemand die dit doet, die doet ook mee aan speciale konijnenwedstrijden.

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:46

Kan een yoga mat dan ook? Of is dat nog net te hard?
Als het kan kan mijn moeder haar yoga matten gedag zwaaien ~~}>

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:03

Misschien kun je een tuinstoelkussen gebruiken :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:02

En kennis van mij traint haar fransen ook, gewoon op de tegels, gewoon niet te hoog en te vaak. Overdaad schaadt maar een konijn springt echt niet wanneer het pijn doet, zou me daar niet zo druk om maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:04

Een paard galoppeert ook op het asfalt als je het m vraagt, maar dat wil niet zeggen dat het goed voor hem is.

Yogamat lijkt me een prima optie TS. :j

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:07

hihi, ik heb zelf geen konijn maar super cute dit!

Ik denk dat de stenen of het gras weinig verschil uit maakt. gras is voor zo lichtje beestje ook vrij hard.
clicer trainen, denk gewoon consequent door gaan. komt vanzelf wel!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:07

Een paard lijkt me qua werkwil nou niet echt vergelijkbaar met een konijn. En ts heeft het over één keer in de week even oefenen, je kunt alle bezorgdheid ook overdrijven m.i. :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:08

Ik was dit weekend bij een springwedstrijd voor konijnen. Ze hadden er echt veel lol in. Het is toch een uiting van natuurlijk gedrag die ze in hun kooitje missen. Hier zie je de wilde konijnen ook sprintjes trekken over de wei en ondertussen over alle obstakels springen die ze onderweg tegenkomen.
Er is een FB-pagina voor hoppers: https://www.facebook.com/pages/Konijn-H ... 50?fref=ts
Ik had nog een filmpje ervan gemaakt:

Deze springt ook ruig: https://www.facebook.com/photo.php?v=20 ... =2&theater
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 28-01-14 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:10

Wat een leuk idee! nog nooit aan gedacht voor mijn konijnen :') denk dat de wat oudere hangoor het niet eens probeert maar denk dat het voor de jongere dwerg wel eens heel leuk zou kunnen zijn!
ik volg zeker :D

ik denk dat een yoga mat/tuinstoelkussen prima voldoet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:38

Ik vind dit pas leuk voor het konijn als het konijnvriendelijk is. Dus inderdaad niet op steen met clicker en zeker niet met een tuigje waar al de nodige ongelukkig mee zijn gebeurd doordat een prooidier als een konijn zeer onverwachts kan schrikken.
Een aantal van de nieuwe eigenaren van onze opvangkonijnen doen het, maar op een mat en met clicker en alleen met konijnen die het dan zelf leuk vinden.

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:46

Als het niet konijn vriendelijk was had ze het niet gedaan, ik oefen maar tien minuten in de week (zomers) en dan is zij er ook klaar mee en dan mag ze gewoon lekker rennen in de tuin. Het tuigje licht ver weg in de kast opgeborgen, ik heb er zelf een gemaakt die redelijk los zit en haar niet hindert. Een lijntje eraan die nooit strak staat zal haar ook niet vermoorden . De reden dat ik een tuigje omdoe is omdat ze dan ook iets beter op mij let. Als ze geen tuigje omheeft denkt ze ''YOLO IK BEN WEG!'' en luistert ze totaal niet.

Maar oke, kunnen we nu even stoppen met commentaar? Alles is al gezegd, en als je perse nog moet klagen is het niet verboden dat via pb te doen.

edit:
Citaat:
Dit is nu het gedrag zoals ik hier de wilde konijnen in de weilanden bezig zie. Sprintjes trekken en springend over obstakels die ze onderweg tegen komen. Dat is toch wel beter als de hele dag in een hokje.

Precies dit. Quote komt van de fb-pagina

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:20

Raar dat ze het leuk vindt en zonder tuigje toch weg loopt.
Een hond moet ook niet voor niks los met behendigheid en mag bij wedstrijden helemaal niks om het lijf hebben ivm kans op haken, onverwachte beweging etc. Dat gaat natuurlijk ook voor een konijn op en helemaal omdat het een prooidier is wat een onverwachte beweging kan maken die je niet ziet aankomen.
Veiligheid voor alles en dat kan niet met een tuigje. Ik denk dat je eerst iets anders moet trainen voordat je dit gaat trainen. Je vroeg zelf verder om tips dus tuigje af en beginnen bij de basis clickeren.
Als je geen commentaar wil moet je ook geen topic starten :)

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 14:31

Ik ben zo'n slecht mens voor m'n konijn, jeetje dat is gewoon niet normaal! Ik sla haar echt over de hindernis heen natuurlijk!En tuigjes doe ik uiteraard op het strakste punt en als ze niet wilt heeft ze pech en krijgt ze geen eten!
Dûh.

Als ze het met tuigje ook zo verschrikkelijk vind, zal ze echt niet de hel tijd heen en weer springen zonder dat ik haar aankijk of wat dan ook. Ze zal het vast verschrikkelijk vinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:49

Denk dat het punt nu wel duidelijk is ;)

TS gaat voortaan aan de gang met een konijnvriendelijke ondergrond.

Zo te zien heeft het beestje er duidelijk plezier in en is het tuigje ook bij de "profs" een gewoon algemeen aanvaard hulpmiddel.

Grappig filmpje ook, kun je nog leuke ideetjes voor hindernissen uit halen !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:43

xRooss schreef:
Ik ben zo'n slecht mens voor m'n konijn, jeetje dat is gewoon niet normaal! Ik sla haar echt over de hindernis heen natuurlijk!En tuigjes doe ik uiteraard op het strakste punt en als ze niet wilt heeft ze pech en krijgt ze geen eten!
Dûh.

Als ze het met tuigje ook zo verschrikkelijk vind, zal ze echt niet de hel tijd heen en weer springen zonder dat ik haar aankijk of wat dan ook. Ze zal het vast verschrikkelijk vinden.

Overdrijven is ook een vak.
Kennelijk onderschat je het risico van een tuigje mbt een prooidier en achter dingen blijven haken. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik heb je gewaarschuwd, tuigjes kennen ook dodelijke slachtoffers onder konijnen. Ik probeer hier iets te behoeden van iets wat zwaar onderschat wordt.. Als opvang kom je nou eenmaal veel verhalen te horen zo ook tot tweemaal dat een konijn is overleden als gevolg van het gebruik van een tuigje. Een zelfde soort tuigje als hier en een ander soort, konijn was het gewoon gewend, maar het is en blijft een prooidier en schrikt op momenten in een fractie van een seconde. Beter op save spelen en goed clickertraining doen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:59

Dat was mijn quote op die pagina :+
Er deden op die wedstrijd ook konijnen zonder tuigje mee. Maar als ze weg zouden lopen, dan was je ze daar echt kwijt, ik zag vooral de bloederige types met tuigje, zoals een dwerghaasje. Tuigje hing gewoon los en zat helemaal niet in de weg. Alleen was het soms lastig voor de begeleiders om het tempo van hun konijntje bij te houden.