Koukleum hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Koukleum hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:16

We hebben een hond (kruising dalmatiër/border collie) met een foutje in de genen :P . Ze heeft het altijd koud.
Toen we haar gingen halen, zat ze met haar nest in een koude koeienstal (was december, inmiddels alweer 8 jaar geleden). Terwijl de andere puppy's zich meteen vol overgave op onze schoenen wierpen, zat zij in een hoekje te bibberen.
Ze had het koud. Heeeeeeeeel koud.
Toen we haar mee naar huis namen, installeerde ze zich meteen voor de bouwlamp (we waren aan het klussen) en die voorliefde voor warme plekjes heeft ze gehouden (ze woont gewoon in huis) Sterker nog... het lijkt wel of ze met ouder worden steeds kouwelijker wordt. Gesleep met dikke matjes dus e.d. Niet handig, omdat ze ook nog altijd absoluut het warmste plekje in huis wil zoeken. Soms voor de haard, dan weer bij een radiator die aanstaat of de warmtepomp. Soms vindt ze zowaar een zonnestraaltje in huis.

Omdat mijn man de matjes overal een beetje beu is, opperde hij iets wat hij eerder nooit zou hebben gedaan; misschien moet de hond een hondenjas/trui aan.
Nu heb ik nooit daaraan meegedaan, maar goed... in dit geval zit er misschien toch iets in. Misschien moet ze wel iets 'aan'
(ze is enorm onrustig als ze geen goed plekje kan vinden, wat nogal eens voorkomt)

Vraag is: hoe en wat? Moet ze voor binnen en buiten aparte kleding hebben of hoe werkt dat (ze gaat overigens graag mee naar buiten, maar blijft buiten doorlopend zeer druk in beweging, wat voor haar waarschijnlijk de enige manier is om de kou de baas te blijven)

Ik zit al tussen honden vanaf mijn geboorte (inmiddels alweer 53 jaar geleden) maar heb dus 0,0 ervaring met kleding (vond het altijd beetje sneu voor honden :o ) Dus wie heeft hierin ervaring en kan mij wegwijs maken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:18

Ik zou gewoon een matje voor de haard leggen en als die niet aan is of ze elders wil liggen, dan moet ze het maar zonder matje doen...
Hier ook zo'n koukleum. Ze heeft gewoon een kussen met een deken op waar ze onder kan.

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:21

Voor grote honden heb je eigenlijk nog een redelijke mooie keuze uit grote truien/jassen.
Voor binnen een simpele wollen trui en voor buiten heb je, net als voor paarden, waterbestendige jassen/dekens (compleet met gespen en al) Zijn verschillende paardenmerken die dit aanbieden zelfs.
Ik hoop voor jou dat je hond hier mee geholpen ia en dat zij zo'n jas of trui verdraagt. Nog nooit van gehoord dat een hond zo'n koukleum is. Wat voor vacht heeft ze?

JlnG

Re: Koukleum hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:23

Even gekeken: dursydog.nl heeft al een mooi aanbod ;) prijs valt goed mee!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:21

Ayasha schreef:
Ik zou gewoon een matje voor de haard leggen en als die niet aan is of ze elders wil liggen, dan moet ze het maar zonder matje doen...
Hier ook zo'n koukleum. Ze heeft gewoon een kussen met een deken op waar ze onder kan.

De haard is lang niet altijd aan, net zo min als de radiatoren (we hebben een lucht-warmtepomp) Als ze nergens warm kan liggen, is ze enorm onrustig, piept veel en gaat dus echt niet slapen -en raakt oververmoeid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:22

JlnG schreef:
Voor grote honden heb je eigenlijk nog een redelijke mooie keuze uit grote truien/jassen.
Voor binnen een simpele wollen trui en voor buiten heb je, net als voor paarden, waterbestendige jassen/dekens (compleet met gespen en al) Zijn verschillende paardenmerken die dit aanbieden zelfs.
Ik hoop voor jou dat je hond hier mee geholpen ia en dat zij zo'n jas of trui verdraagt. Nog nooit van gehoord dat een hond zo'n koukleum is. Wat voor vacht heeft ze?

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt en heb toch al echt 53 jaar honden. Ze heeft een korte dunne vacht, maar zelfs voor zo'n vacht is ze een redelijk extreme koukleum. Dat was ze dus al als puppy, itt tot de rest van het nest met ook een korte vacht, en dat lijkt alleen erger te worden met de jaren.

Geen idee of ze het verdraagt, maar ze vindt het wel lekker als je een deken erover heen ligt. Dan komt ze niet meer van d'r plaats :Y)

Ik woon overigens in zweden.
Edit* denk echt dat het een 'foutje' is bij haar.... is in ieder opzicht een aparte, dus tja... niet goed gebouwd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:02

Is de hond wel helemaal gezond als het zo extreem is? Dekentje heeft de Jack hier ook, vindt ze heerlijk. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:07

Een truitje of vestje voor binnen en als je naar buiten gaat daar een dun waterdicht jasje overheen, of de trui uit als ze buiten toch voldoende beweegt.

Ben er persoonlijk ook geen fan/gebruiker van, maar je hebt het zelf ook niet graag koud ;)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:07

Nog een tip waarbij ik erg goede verhalen heb gehoord: probeer eens een bak venkelthee te zetten, af te laten koelen en deze naast de gewone waterbak aan te bieden. Kan absoluut geen kwaad, venkel werkt van binnenuit verwarmend en ik ken meerdere honden die er van opgeknapt zijn. Als ze er behoefte aan hebben drinken ze het op. Vrouw die 2 boxers had, waarvan 1 koukleum, de koukleum drinkt uit zichzelf de venkelthee en de ander gewoon altijd water. Bakken staan naast elkaar, ze mogen zelf kiezen.
Ach, en als het niet werkt, dan drink je het zelf op! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:10

Meet haar maar op, ik wil wel proberen om een wollen trui/dekje voor haar te breien, ben alleen niet zo snel met mijn vergroeide handjes maar dit is wel een leuk project. Niet allemaal tegelijk, doe het alleen voor deze omdat ik weet hoe verschrikkelijk koud het in zweden kan zijn.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:17

Heb hier ook koukleum.... als het buit waait en regent heeft ze standaard een dekje op, van de week even vergeten omdat het droog was, begon het te hozen.... ze was door en door koud, thuis de fohn gepakt en dan is ze helemaal blij en gaat er ook echt voor zitten. Mand staat hier voor de kachel, lekker hoge rand en een stapel dekens erin.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:35

hittepit_12 schreef:
Heb hier ook koukleum.... als het buit waait en regent heeft ze standaard een dekje op, van de week even vergeten omdat het droog was, begon het te hozen.... ze was door en door koud, thuis de fohn gepakt en dan is ze helemaal blij en gaat er ook echt voor zitten. Mand staat hier voor de kachel, lekker hoge rand en een stapel dekens erin.

Ja, dat is zij ook... door en door koud. Het is dus echt geen aanstel. Wel fijn te horen dat er meer van dat soort exemplaren zijn. Mijn andere twee honden gaan rustig buiten liggen als het vriest dat het kraakt. Die hebben het nooit koud.
Heb nu ook meer begrip voor mensen die hun hond dekjes omdoen :p

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:35

bigone schreef:
Meet haar maar op, ik wil wel proberen om een wollen trui/dekje voor haar te breien, ben alleen niet zo snel met mijn vergroeide handjes maar dit is wel een leuk project. Niet allemaal tegelijk, doe het alleen voor deze omdat ik weet hoe verschrikkelijk koud het in zweden kan zijn.

Wat ontzettend lief van je. Wat moet ik precies meten? (ben echt een enorme leek op dit gebied) :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:36

Sting schreef:
Nog een tip waarbij ik erg goede verhalen heb gehoord: probeer eens een bak venkelthee te zetten, af te laten koelen en deze naast de gewone waterbak aan te bieden. Kan absoluut geen kwaad, venkel werkt van binnenuit verwarmend en ik ken meerdere honden die er van opgeknapt zijn. Als ze er behoefte aan hebben drinken ze het op. Vrouw die 2 boxers had, waarvan 1 koukleum, de koukleum drinkt uit zichzelf de venkelthee en de ander gewoon altijd water. Bakken staan naast elkaar, ze mogen zelf kiezen.
Ach, en als het niet werkt, dan drink je het zelf op! :D

Dank je voor de tip. Altijd een poging waard, toch---

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:37

Shirley schreef:
Een truitje of vestje voor binnen en als je naar buiten gaat daar een dun waterdicht jasje overheen, of de trui uit als ze buiten toch voldoende beweegt.

Ben er persoonlijk ook geen fan/gebruiker van, maar je hebt het zelf ook niet graag koud ;)

Ja idd. zo is misschien wel een goed idee. Ik heb dat ook nooit zien zitten, maar ze heeft het gewoon echt echt koud. :brr:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:38

Ayasha schreef:
Is de hond wel helemaal gezond als het zo extreem is? Dekentje heeft de Jack hier ook, vindt ze heerlijk. :)

Jep... ze had dit al als puppy, itt tot de rest van het nest en dat is nooit veranderd... nja, het lijkt dus erger te worden met de jaren, wat eigenlijk niet echt heel vreemd lijkt. We worden dan allemaal wat minder bestand tegen alles. :P

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:38

Het is een kleintje kruising shih tzu /maltezer.
Vrij bloot buikje, en het lijkt veel door de haren maar stelt weinig voor.
Bij http://www.reitsportpferdundspass.com hebben ze diverse dekjes van goede kwaliteit. Heb er een dekje van Equi-Theme vandaan. Heel fijn ding en lekker warm
Ze hebben ook softshell en dat is ook ideaal.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:44

Trilt je hond wel omdat hij het koud heeft?
Rillen is namelijk bij honden voornamelijk een autonome respons, oftewel vervangend gedrag. Honden rillen uit stress, of omdat ze gedrag niet mogen laten zien maar wel willen zoals blaffen.

Een normale hond zeker 1 met een normale vacht hoort het niet koud te hebben zeker niet in huis waar het toch boven de 10 graden is.

Ik zou verder kijken dan kou om er achter te komen waarom de hond trilt.

Edit:
Nu ben ik niet tegen jasjes maar als het dier enkel trilt zou ik eerst willen weten waarom. Heb je bij de hond de temperatuur wel eens opgenomen
Laatst bijgewerkt door Seven op 25-01-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:46

Nee, ze rilt alleen als ze echt door en door koud is,. Normale hond heeft het idd niet koud, maar zoals ik al een paar keer noemde, was ze als pup in het nest al zo.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:47

Heb je haar temperatuur wel eens opgenomen?

Je hebt ook van die sneeuwpakken voor honden die isoleren zonder heel strak te zitten als je iets aan zou doen zou ik voor zoiets kiezen :j
Laatst bijgewerkt door Seven op 25-01-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:49

Misschien voor binnen een kleine electrische deken. Kun je in een hoekje leggen met dun kleedje er overheen. Ben je in elk geval van het onrustige gedrag en de overal liggende kleedjes af.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:50

Heb ook een koukleum en is al dagje ouder, dus als het koud is (bv als hij in de auto moet wachten) krijgt hij jasje aan.

Er zijn overigens hele gave jasjes voor husky achtigen, zal zo even zoeken of ik ze kan vinden.
Ik heb simpele, maar gezien jouw woon locatie, allicht een leuke voor buiten als je hond mee gaat.

Bv op deze pagina, hondejassen.
http://www.manmat.cz/en/products/index/2/other/6
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 25-01-14 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:54

Even voor de duidelijkheid gezien te terugkomende vragen over haar gezondheid: ze is verder kerngezond. Het is echt gewoon een 'foutje' in haar gestel. En ze wordt gewoon door en door koud als ze niet tegen een verwarming of voor de kachel kan liggen.

Lees trouwens dat ze niet de enige is.

Electrisch dekentje... weet niet, vind dat een beetje link. Bigone heeft al een heel lief aanbod gedaan, waar ik graag gebruik van maak. :) Maar natuurlijk evengoed leuk om die dingen te bekijken. Ben daar niet in thuis

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:03

Dit is een hele simpele van 1 laagje fleece, met 1 buik band met klitteband.
(mazzeltje, was maar 2.50 in de uitverkoop, 1 kant zat verkleurd vlekje op)
https://lh3.googleusercontent.com/-jqkn ... CF3406.JPG

Die in mijn vorige post zitten mooie waterdichte met buik en voorborst enzo.
Staan echter geen prijzen bij.

En dochter van vriendin van mij maakt jasjes, deze is fleece gevoerd en waterdichte bovenkant.
Nadeel vind ik dat die niet rondom je hond zit (buik etc.) maar in de stortregen is hij super!
Afbeelding oh.. zie net op de site dat ze niets meer maakt.
Hier overigens bij mooi weer, maar dat was omdat ik hem gekregen had en beloofd had foto's te maken
van het jasje voor haar site.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 15:42

De smiley is leuk :) Leuk jasje ja. Kan wel als voorbeeld dienen.

Die uit je link lijkt een beetje op een paardendeken. Voor die prijs hoef je hem niet te laten liggen, nee. Maar misschien kan ik ook iets knutselen van een oude paardendeken. Niet dat ik handig ben of zo.... maar goed :P