Kitten stinkt enorm, welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:12

Hoi allemaal,

Ik heb een Britse Korthaar kitten van 6 maanden, de fokker gebruikte Royal Canin dus wij hebben dat toen ook gekocht. (voor kittens tot 12 maanden, droge brokjes) Op zich ging het wel goed, de poes zag er best gezond uit en leek het voer lekker te vinden.

Ik geef haar altijd eten vlak voordat we gaan slapen. De reden hiervoor is dat ze bij ons op de kamer slaapt en ik hoopte dat ze met een vol buikje sneller zou gaan slapen. (had ik gelezen op het internet) Het lukt ook wel goed, 's nachts is ze heel rustig, ze maakt ons pas rond half 7 wakker doordat ze spinnend op het bed springt en kopjes begint te geven.

Na enkele weekjes viel het ons op dat ze een hangbuikje had gekregen en dat vonden we toch niet zo een mooi zicht. Ik wou eens proberen om van voer te veranderen om te zien of het hangbuikje hiermee zou wegtrekken. Ik heb dus een zakje Whiskas (droge brokjes, ook voor kittens tot 12 maanden) in huis gehaald en heb de eerste week gemengd met de Royal Canin.

Nu (ik denk zo'n 2 weken verder) begint de poes echter zooooo hard te stinken, het is echt niet meer te houden zo! Als ze in de kattenbak zit ruiken we al op een kleine 10 meter afstand dat ze de grote behoefte aan het doen is... Als ze gedaan heeft, gaat ze bijna een kwartier zitten krabben tegen de rand van de bak en tegen het deurtje (ze graaft haar behoeften nooit in, deed ze in het begin ook niet, ze krabt dan tegen de rand van de bak en dan is het goed). Het valt echt op hoe lang ze nu in de kattenbak blijft zitten en krabben tegen de bak.

Als ze uit de kattenbak komt, komt de échte stank pas vrij, dan stinkt de poes zelf ook ENORM. Vanmorgen ging ik bijna over mijn nek toen ze uit de kattenbak kwam, heel erg gezellig als dit op je slaapkamer gebeurt en jij nog met een lege maag in bed ligt!

Ik heb dus besloten dat ze dit voer straks al niet meer krijgt, ik durf zo geen bezoek te ontvangen thuis! Als ik thuis kom van mijn werk moet ik de kattenbak zuiver maken, alle vensters open gooien en even met de luchtverfrisser rond gaan. Toen ze Royal Canin at merkte ik zelfs niet dat er een dier binnen zat, maar nu is het echt niet meer leuk thuiskomen!

Ze laat geen scheten ofzo (hierover vond ik wel wat topics), het is enkel als ze naar de kattenbak is geweest...

Hebben jullie misschien tips? Ik las dat er wel goede ervaringen zijn met Purina One, of hebben jullie andere tips?

De prijs maakt voor mij niet zo veel uit, ik wil gewoon een gezonde poes die lekker ruikt! Het zou ook leuker zijn als het voer gemakkelijk te verkrijgen is, het hoeft voor mij niet te koop te zijn in de supermarkt, Tom & Co is hier vlakbij en Kewa Pet Shop ook, dus Royal Canin is voor mij ook heel gemakkelijk om te krijgen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven!

Groetjes Lotte

Mioux

Re: Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:15

Tsjah whiskas,sorry ik ben er alles behalve een fan van...Ik zou kijken naar voer zoals Orijen, is een beter kwalitatief voer,of iets van Acana... Whiskas is inderdaad 1 van de mindere en vaak stinkt je kat hier door of andere problemen... Royal canin is op zich een goed voer,maar hier kan mijn kat er niet tegen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:18

Je bent van een A-merk overgestapt naar een C-merk. In Whiskas zitten veel meer bijproducten dan in RC, dat ga je inderdaad enorm ruiken op de bak. Waarom zou je stoppen met RC voeren? Als ze te dik wordt, geef dan gewoon iets minder.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:19

Dat hangbuikje is haar reserve , dat hoort bij het ras !!
al mijn Britjes hebben dit en geen van hen is te dik

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:21

Wiskas is een slecht voer, natuurlijk stinkt jouw kitten. Ik zou terug voor Royal Canin gaan of in ieder geval een kwalitatief beter eten dan Wiskas. Friskies en al de rest dat je in supermarkten vindt zou ik ook niet geven. Goed voer vind je niet in de supermarkt, wat ze ook zeggen.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:22

Het is sowieso niet echt goed om voor het slapen gaan pas eten te geven i.v.m. goede vertering van het voedsel, het blijft dan ook veel langer in het lichaam zitten.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:22

Ik denk dat je het beste bij RC kan blijven, whiskas is ook echt rommel. Ik heb een kat met voedsel allergie en die krijgt RC hypoallergeen en voor de lekker delen ze met z'n 3e een blikje tonijn op water.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:23

Lauratje_88 schreef:
Wiskas is een slecht voer, natuurlijk stinkt jouw kitten. Ik zou terug voor Royal Canin gaan of in ieder geval een kwalitatief beter eten dan Wiskas. Friskies en al de rest dat je in supermarkten vindt zou ik ook niet geven. Goed voer vind je niet in de supermarkt, wat ze ook zeggen.

Dat is niet helemaal waar, ik ken supermarkten waar ze ook Royal Canine verkopen, is dat dan ook meteen een slecht merk?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:24

Waarom geef je überhaupt voer waar slechts 4% vlees in zit (RC, Whiskas, Purina enz). En daarnaast zit daar een vulmiddel als graan in en andere conserveermiddelen (als het kankerverwekkend landbouwgif BHA/BHT). Als je per sé brok wil voeren, ga dan op zoek naar een brok waar een hoog vleespercentage in zit. Zoals Orijen, Acana. Nog beter is KVV ofwel kompleet vers voer van bijv. Smuldier of Carnibest. Daar gaan ze gegarandeerd minder van stinken en krijgen een mooiere vacht.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:25

Klopt sommige supermarkten verkopen ook royal canin, dus dat is niet altijd waar, maar als je zelf van A merk gaat naar ergens onderaan C merk, ja dan kan je het verwachten. Whiskas staat niet bekent op zijn kwaliteit. Je kan ook via o.a. Zooplus.nl bestellen, daar hebben ze hoge kwaliteit voeren o.a. orijen en royal canin... De fokker raad dit ook niet voor niks aan is mijn mening...

Ik ben zelf fan van Orijen o.a. en Acana, daar zit meer vlees in... ook zorgt dit merk voor een mooie vacht en glans en gezonde huid

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:25

Amandavd schreef:
Lauratje_88 schreef:

Dat is niet helemaal waar, ik ken supermarkten waar ze ook Royal Canine verkopen, is dat dan ook meteen een slecht merk?

In mijn buurt is dat toch te minste dat ze enkel slechte kwaliteit eten geven misschien dat ik een beetje heb veralgemeend sorry :o
Laatst bijgewerkt door Lauratje_88 op 24-01-14 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:26

Douraque schreef:
Waarom geef je überhaupt voer waar slechts 4% vlees in zit (RC, Whiskas, Purina enz). En daarnaast zit daar een vulmiddel als graan in en andere conserveermiddelen (als het kankerverwekkend landbouwgif BHA/BHT). Als je per sé brok wil voeren, ga dan op zoek naar een brok waar een hoog vleespercentage in zit. Zoals Orijen, Acana. Nog beter is KVV ofwel kompleet vers voer van bijv. Smuldier of Carnibest. Daar gaan ze gegarandeerd minder van stinken en krijgen een mooiere vacht.

Ik was hier al op aan het wachten :')

@Lauratje, in heel veel supermarkten staat ook rommel hoor, maar ik heb er wel eens 1 a 2 gezien die ook RC verkochten, vandaar ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:27

Terug naar RC, Whiskas is echt troep. Ik ben een nog grotere voorstander van rauw voer, maar niet gaan rommelen met eten als ze het er goed op doet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:28

whiskas zit ook vol met rommel.
gewoon weer overgaan op goede brok.
en je voert toch wel vaker als alleen s avonds ?

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:35

Neem bij twijfel altijd kontact op met de DA, bah Whiskas ( zit ook erg veel zout in).

Wil je het aankijken begin dan Purina One te voeren en neem dan type Sensitive, dan geef je de darmpjes in ieder geval wat rust en er komen voldoende stoffen binnen en er zit minimaal 17% kalkoenvlees in.

een kat(je) heeft graag 24 uur wat te eten om zich heen, hou het even op de brokjes en stop met blikvoer als je dat nog niet gedaan hebt.

de Purina is bij de Jumbo het goedkoopst en het zal je met 1 katje 3,75 per week kosten.

ik vermoed dat je wat te veel van je katje gehouden hebt qua voeren.

Hoewel je een van de beste merken voert die er zijn te krijgen is stank niet best.

succes!!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:38

Douraque schreef:

Helemaal mee eens !!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:40

Amandavd schreef:
Douraque schreef:
[/quote

Ik was hier al op aan het wachten :')]

Ik snap jou reactie niet TS , wat hier gezegd wordt is toch echt wel waar

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:42

jiperdepip schreef:

Ts heeft nog niet gereageerd.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:43

jiperdepip schreef:

Het duurt gemiddeld 5 minuten nadat een voer topic is geopend voordat er iemand binnenvalt die meteen brokken afkraakt en vol overtuigen reclame maakt voor vlees voeren. Ik zeg niet dat er iets mis is met vlees voeren, vind het alleen jammer hoe het vaak gebracht wordt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:44

Oei, ik dacht dus echt dat Whiskas niet zo slecht was :?
Wat voel ik me nu schuldig tegenover de poes! :o

Ik ben in ieder geval ook geen fan van Whiskas, daar krijgt ze zelfs geen 1 brokje meer van! Ik wist niet dat een kat zoooo erg kon stinken, echt waar! Ik walg er echt van, als ze in de bak geweest is moet ze echt niet meer bij me in de buurt komen (arm ding :(:) )

De kat van mijn ouders (geen ras) heeft een ontzettende hangbuik, als ze loopt zie je haar buik echt van de ene kant naar de andere bengelen, ik wou dit voorkomen bij onze poes... Daarom dat ik eens een ander merk wou proberen. Het leek mij jong om op 6 maanden al een hangbuikje te hebben...

@ Imre: Ik weeg het eten heel precies af volgens de hoeveelheden op de verpakking. De Royal Canin had ze om 5 uur (na mijn werk) meestal op, dan lijkt het mij toch dat ze niet te veel kreeg, toch?
Lijkt me zielig om haar dan nog minder te geven... Vind je niet?

@ Aryana: Echt waar? Ik ben haar 's avonds beginnen eten geven na wat onderzoek op internet. Onze poes is nogal actief en ook 's nachts vloog ze rond de kamer en sprong ze steeds op en van het bed. Die raad van haar 's avonds eten geven heb ik op het internet gelezen...

Amandavd schreef:
Douraque schreef:

Ik was hier al op aan het wachten :')

Wat bedoel je hiermee? Vind je dat dit niet klopt of vind je het juist wel een goede uitleg?

jiperdepip schreef:
Amandavd schreef:
Ik was hier al op aan het wachten :')]

Ik snap jou reactie niet TS , wat hier gezegd wordt is toch echt wel waar[/quote]

Welke reactie van mij snap je niet? Ik geloof best dat het waar is wat hier gezegd wordt, daarom heb ik het topic hier geopend... :Y) Ik ga straks sowieso ander voer halen, ik weet alleen nog niet welk. In ieder geval geen Whiskas meer!

Ik ben heus niet bewust overgeschakeld van een A-merk naar een C-merk hoor :Y) Ik ga me dadelijk nog een dierenbeul voelen omdat ik dit geprobeerd heb... :o
Ik wist niet wat het verschil was... Ik heb speciaal een bekend merk gekozen, ik dacht dat een bekend merk betrouwbaarder zou zijn dan een onbekend merk, ik heb zelfs niet gekeken naar de prijs :D

Bevestigt de rest hier trouwens ook dat het niet goed is om 's avonds eten te geven? Ik ben bang dat ze 's nachts actiever gaat worden of dat ze ons wakker maakt omdat ze honger heeft...

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Amandavd

Re: Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:45

TS zie mijn bovenstaande reactie :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:45

@TS top dat je wat met de tips doet, het is ten slotte allemaal alleen maar goed bedoeld, ook al word het soms anders overkomend (internet :/) gebracht. Ik geef zelf smorgens vroeg en net na ons avond eten voer, dan hebben ze nog even tot de nacht in gegaan word en beter te verteren.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:49

Voordat je het duurste van het duurste gaat aanschaffen (Orijen). Mijn katten heb ik destijds thuis gekregen met Orijen, ze lusten het niet. Ik geef mijn kittens sowieso RC babycat en later kitten brokjes. Bevalt prima. Mijn jongste poes (a.s. fokpoes) is nu 10 maanden en had tot een week of 2 terug ook nog behoorlijk babyvet. Gelukkig maar, als ze straks krols gaat worden heeft ze nog wat reserve. Dat babyvet is de laatste weken behoorlijk verminderd. Ik zou me als ik jou was, pas zorgen gaan maken als ze gesteriliseerd is en ouder dan een jaar. Dan zou ik wellicht iets minder gaan voeren. Whiskas en ander supermarktvoer ben ik gaan voorstander van. Elk ander premium voer lijkt me dan toch meer aan te raden. Als ze het hiervoor goed deed op de RC zou ik dat gewoon weer gaan kopen. Succes!

Douraque

Amandavd schreef:
Het duurt gemiddeld 5 minuten nadat een voer topic is geopend voordat er iemand binnenvalt die meteen brokken afkraakt en vol overtuigen reclame maakt voor vlees voeren. Ik zeg niet dat er iets mis is met vlees voeren, vind het alleen jammer hoe het vaak gebracht wordt.

Lezen is soms een kunst volgens mij

Als je mijn quote goed had gelezen, had je gelezen dat ik brokken niet afkraak en totaal niet vol overtuigen reclame maak voor vers vlees. Ik raad juist aan om, als zij echt brokken wil voeren, voor een merk te kiezen met een hoog vleespercentage. Ik zelf voer Acana brokken en mijn kat stinkt totaal niet

Mistic

Amandavd schreef:

Volgens mij heeft de betreffende bokker brokken helemaal niet afgekraakt. Ze komt zelfs met 2 merken die goed zijn.

En tja, vleeseters horen nu eenmaal vlees te eten. Lijkt me logisch dat je dan een brok zoekt met een hoog percentage vlees of de overstap maakt naar volledig vlees.