kat met droge huid wat voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

kat met droge huid wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 09:56

Ons zorgen kindje heeft al tijden de nare gewoonte zich open te likken.
Nu hebben we haar weer kaal geschoren ( het is een noor) en ging het even weer beter.
Maar nu gaat het langzaam weer bergafwaarts.

Nu ben ik er inmiddels achter gekomen dat als ik haar in smeer met baby olie het zo goed als over is.
Dus ik heb nu 2 opties.
Haar in blijven smeren met olie al word dat lastig als ze haar volle vacht weer terug heeft plus dat ze het wel binnen krijgt met het wassen.
En zoeken naar supplementen waar haar huid wat vetter van word.

Nu ligt mijn voorkeur bij de supplementen dus was mijn vraag wie weet wat ?

Mioux

Re: kat met droge huid wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:05

je kan denken aan iets met visolie? misschien door het voer doen etc ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:07

Mijn kruising pers heeft dit probleem soms ook. Nu door stress, soms door te dichte vacht (komt er geen lucht bij de huid en gaat jeuken) en bij verkeerde voeding heeft hij het.

Ik ben Lupoderm huid&haar kuur gaan geven, naast het met olie insmeren als het al helemaal open lag. Hielp heel goed! De huid wordt er niet vetter van, maar gezonder. Het is een omega 3-6-9 olie. maar werkt beter dan visolie.

Te koop bij zooplus.nl.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:08

Idd daar zat ik ook al aan te denken.
Maar wat???
Er zijn 1001 mogelijkheden ed voor, maar wat werkt?

@ sassol ik gaat kijken!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:09

zooplus heeft inderdaad ook t 1 en ander,bestel er veel voor mijn dieren,altijd netjes op tijd geleverd !

Welk voer geef je op dit moment ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:18

Op het moment eet ze het meeste boxer brok ( en dat met nog niet de helft van dr tandjes)
Maar ze heeft eigen merk brokken van de tuinland omdat onze rooie snel dik word.
Zij krijgt wat ze maar wil om er maar gewicht aan te krijgen ze is veel te dun ( het is een dame met geschiedenis)
Zakjes nat voer, stukjes kip soms wat yoghurt met roosvicee eigenlijk vanalles wat niet te slecht is en ze er maar in propt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:23

Zoo plus heeft dingen die je ook door het voer kan dan o.a. zalmolie, ik zou gewoon even neuzen naar zoiets

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:26

ik zou overgaan op wat betere brok.
wat je kan proberen-oud huismiddeltje- is een klontje roomboter geven..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:29

schapenvet(blokjes) zou misschien ook kunnen helpen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:38

Ik zou dan eens een graanvrije brok proberen. Mijn kat had namelijk een slechte huid (schilferig) op brokken met graan. Ik ben zelf nu overgestapt op KVV aangevuld met wat ongemalen vlees, maar op de graanvrije brok deed hij het ook goed.

Als je kat van vlees houdt is dat sowieso een goede voor het aankomen. Mijn kat zeurt me de oren van de kop af soms sinds hij vlees krijgt. Iets wat hij met brok niet deed.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:42

Dilemma is als ik over ga op betere brok knapt de rooie uit zijn vel ( hij heeft geen rem op bunkeren).
En als hij buiten is krijgt zij wat ze wil.
Dus een supplement is makkelijker om haar het extra bij te voeren en de andere brokken voor als ze gewoon trek krijgen.
Ik geef toe dat het gemakzucht is :o
En de boxer brok is van royalcannin en is en best vette brok en doet ze het redelijk goed op afgezien dr huid ( ze is er zeker 1,5 kg van aangekomen.
Dit probleem heeft ze al zolang dat ik haar ken (vorige eigenaren en die gaven aan dat de eigenaren er voor ook al dit probleem hadden).
Ze heeft haar ups en douwns dus ik probeer de douwns te verminderen of als het lukt te voorkomen.

Vlees krijgen ze ook wel als de hond weer zijn vlees dagen heeft.
Dan krijgen ze een portie mee

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:50

Waarom de kat niet helemaal over op kvv zetten? Dat kun je makkelijk ernaast geven zonder dat de rooie daarvan eet. En jouw kat mag wel de brok van de rooie eten, dus die kun je dan laten staan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:51

boxer brok van RC ? bedoel je boxer, zoals in een hond ? :oo

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:52

@Spicegirl ik zat ook al te googlen maar krijg alleen voor de hond, neem aan dat dat een foutje is en ts die niet voert..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:57

Zalmolie door het eten, maar je kunt ook RC Hair and Skin voeren. Mijn fokpoes had ook last van een wat droge, schilferige vacht. Ik geef haar nu RC H&S en ze ziet er nu toppie uit. Bij Zooplus hebben ze ook Mastery (wel prijzig), dat voer geeft ook wat vettigheid. Alleen moet je kat dan niet gevoelig op de darmen zijn, want het is nogal 'zwaar'. Dit werd mij door een keurmeester/fokker aangeprezen, maar ik heb besloten om eerst de RC te proberen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:58

Mijn pers heeft hetzelfde probleem en krijgt iedere dag een klein scheutje visolie over z'n voer. Het is dezelfde visolie die ik zelf dagelijks gebruik en hij vindt het heerlijk én z'n vacht is nu voller en z'n huid is niet meer droog. Ik gebruik zelf deze olie: http://www.1life63.nl/nl/olie/omega3_citroensmaak

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:59

Ja dat klopt boxer als in hond.
Ik heb ze wel eens rc voor katten gegeven maar daar trok ze dr neus voor op, de langharige versie.
Nu snaait ze mee met de hond.
( eet gewoon de brokken uit de bak van de hond als die zijn brokken krijgt)
Laatst bijgewerkt door rommulus op 24-01-14 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:00

ehm, je weet dat katten en honden voer niet het zelfde is kwa ingredienten? Dat een hond vaak ook hele andere stoffen nodig hebben als katten? ik zou zowiezo eens gaan denken om kattenvoer te proberen, dan ook royal canin en zo langzaam over te gaan op katten voer... dit kan misschien ook een oorzaak zijn..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:04

hondenbrokken aan een kat, en dan raar vinden dat ie een droge huid krijgt ?
( ik hoop dat je paard wel paardenbrok krijgt).
als je kat voor 1 soort kattenbrokken zijn neus optrekt, dan probeer je een ander merk/andere smaak.
je snapt natuurlijk wel, dat hondenbrokken niet voor een kat bestemd is, al is het ntl. wel makkelijk.
een kat heeft totaal andere voedingsstoffen nodig als een hond.dus je kat zal nu teveel van het 1, en te weinig van het andere binnen krijgen.
zalmolie, roomboter of schapenvet zal dan ook lastig bij te geven zijn, als ie gauw bij de hond zijn voer moet wegsnaaien.
geef de kat zijn eigen voer, desnoods ergens een bakje zetten, waar de hond niet bij kan.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:04

ik zou ook geen hondenvoer geven aan een kat een kat moet taurine in het voer krijgen honden niet dus weet niet of dit wel in honden voer aanwezig is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:12

Dat weet ik.
Sins ze er van eet is ze wel aangekomen.
Als je haar het eerste jaar had gezien had je je afgevraagd hoe ze kon leven zo.
Als je haar nu ziet zou je nog denken aan de dierenrechtenorganisaties zo dun dat ze nog is.
Maar na 3 jaar krijg ik er niet meer op.

Dierenarts heeft ook al verschillende dingen geprobeerd en weet het ook even niet meer.
Deze zegen ook laat haar er maar van mee eten anders word het helemaal niets.
Ik kan haar nog laten onderzoeken op allergieën maar het geeft geen garantie dat er wat uit komt en het kost en vermogen, daarom moet ik gewoon blijven zoeken naar het geen wat het beste werkt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:14

De droge huid heeft ze voor zover ik haar eigenaren heb terug kunnen traceren altijd al gehad.
Dus of het aan het voer ligt durf ik te betwisten.

Ik heb het idee dat ze gewoon meer nodig heeft van bepaalde vetten en of oliën waar de normale kat zat aan heeft.
Het is voor mij gewoon weer een stukje puzzel waar ik naar zoek.

Moet heel eerlijk zijn dat ik er van baal dat ik afgeschreven word alsof ik niet het beste voor heb met haar.
Ik vraag naar ideeën niet naar veroordelingen dat ik op mijn blote knieën blij ben dat ze er niet meer uit ziet als een door de ratten aangeknaagd geraamte met een velletje.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 24-01-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:15

Als de kat vlees eet zou ik gewoon overstappen op KVV. Mijn kat bleef ook dunnetjes op brok, sinds de KVV moet ik opletten dat hij niet te dik wordt!

Een voedselallergie kan je ook zelf uitzoeken zonder dure onderzoeken dmv een eliminatiedieet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:28

Sassol schreef:
Als de kat vlees eet zou ik gewoon overstappen op KVV. Mijn kat bleef ook dunnetjes op brok, sinds de KVV moet ik opletten dat hij niet te dik wordt!

Een voedselallergie kan je ook zelf uitzoeken zonder dure onderzoeken dmv een eliminatiedieet.

Vlees wil ze idd wel maar hier ben ik wel bang voor dat ik haar niet goed voer.
Dit komt nogal nauw en hoe meer ik zoek online hoe onzekerder ik word.
Dus ze krijgt het wel veel maar helemaal over durf ik niet.
Dit heb ik ook overlegd met mijn dierenarts en die bevestigd mijn angst eigenlijk :o
daarom dat ze wel brok blijft krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:31

Je hebt al samengestelde vleesvoedingen. Ik zelf geef bijvoorbeeld Tinlo Cattery. Deze vul ik aan met extra spiervlees en hart voor de taurine.

Maar wat ik niet zo goed snap is dat je zegt dat je niet op vlees over durft want dat zou zo precies moeten (wat overigens best meevalt), maar ondertussen wel hondenbrok durft te geven terwijl je weet dat dat niet klopt?