Muisjes houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Muisjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:29

Hoi bokkers met muizen,
Ik wil binnenkort 2 muisjes gaan houden en heb me al serieus wat ingelezen (nu nog moeder overtuigen, iemand tips?) en ik vroeg me af hoeveel keer per maand/week jullie de kooi verschonen? Hoeveel geven jullie zo per maand uit? Wat hebben jullie als bodem bedekking? Geven jullie paardenhooi?

Alvast bedankt
Grtjes

_Alarm_wlkp

Re: Muisjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:33

Hier ook altijd satijnmuisjes gehad :)
Naargelang de stank, meestal 1x per maand dat het voldoende was voor volledig schoon te maken.
Had ze altijd op aubiose als bodembedekking en hooi kregen ze uit speciaal voorziene pakken.
In hooi van paarden zitten mijten en dergelijke die neit goed zijn voor deze diertjes. Tenzij je het eerst invriest dat al die dingen dood zijn.
Per maand zal het wel heel weinig zijn, geen idee :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:34

Ik gebruikte geen paardenhooi omdat dat vrij stoffig kan zijn en muizen gevoelige luchtwegen hebben. Als bodembedekking deed ik een laag houtkorrels en daarover hennepstrooisel (aubiose). Ik had twee mannetjes dus die stonken nogal ( :P ) ververste de kooi dus enkele keren per week (en probeerde dagelijks de eventuele strontjes van de platformpjes te verwijderen).

Ik vond het verder wel goedkope diertjes, even investeren in een grote kooi (deze kostte hier ong 50 euro), voer en knabbelstaven etc gaan wel lang mee. Als speelgoed waren die van mij gek op wc-rolletjes en blaadjes wc-papier, ik hing 's avonds een 'slinger' van wc-papier door hun hok en zij hadden dan de grootste lol met dat in 100 kleine stukjes scheuren en in hun slaaphuisje slepen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:37

Wat voor muisjes ben je van plan aan te schaffen, want dan is wat makkelijker praten denk ik :D

Ik heb een koppeltje Afrikaanse Dwergmuizen zitten in een terrariumpje die wel goed de hoogte in gaat (klimmers)
bodembedekking heb ik zaagsel en ik geef ze wat hooi erbij als nestmateriaal :)
ze stinken niet en ik heb ze nog niet zo lang dat ik kan zeggeb om de hoeveel tijd ik ze verschoon. ik denk zo eens per maand ongeveer :)
qua eten krijgen ze fijn vogelzaad, stukje groente, meelwormpjes.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:44

De gemakkelijkste muis dat er is :D ;)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:52

Denk dat gewone kleurmuisjes heel geschikt zijn om mee te beginnen :)
Ik heb hier 2 60l aquariums staan, 1 traliekooi en nog een klein terrarium voor nood :=
Heb ze allemaal op hennepvezel zitten en dat bevalt me heel goed.

Kooien verschoon ik vaak 1x in de week, dan gaat alles eruit, stofzuiger erdoor, schoonmaken met allesreiniger en de raampjes poetsen. Ben echt een miepert met schoonmaken, maar als je hier binnenkomt ruik je niet dat we dieren hebben.
(heb ook nog een huge kooi staan met 5 ratten := )

Waar wil je de muisjes gaan aanschaffen?
Ik zou even rondkijken voor een mousery, dan heb je ook wat meer achtergrondinformatie over de diertjes.
Ik verwacht zelf binnen 1 tot 2 dagen weer een nest, maar ik denk dat dat voor jou vanuit belgië iets te ver is hihi.

Voer is in principe ook niet zo duur, ik heb ze nu allemaal op versele-laga crispy pellets rats & mice.
Dat zijn complete brokken zodat je zeker weet dat ze alle voeding binnen krijgen.
Daarnaast strooi ik een paar keer in de week een handje gemengd voer door het hok zodat ze wat te scharrelen hebben en ze krijgen heel vaak verse groentes en fruit.

Kijk wel uit met die snacks voor knaagdieren, daar zit vaak ontzettend veel suiker en vet in wat niet zo gezond is voor je dieren. (bijv. de sanal drops zit al 22%-25% vet in)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:02

Snacks ben ik sowieso niet voor, heb al heel wat meegemaakt met te dikke dieren en dat wil ik mijn eigen dieren niet aandoen.
M'n moeder doet vreselijk moeilijk maar ik wil eens gezelschap diertje(s) die ik kan vertroetelen in de week omdat ik dan niet naar mijn paarden kan. Hoe doen jullie dat als jullie bv een weekendje weg gaan?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:37

Niemand?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:39

elke dag verschonen want ze stinken heel snel

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:39

elke dag? :wow: dan doe je toch iets niet helemaal goed denk ik :+

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:40

Nou dan liever geen muizen hoor :wow: _O-

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:44

Elke dag verschonen is echt niet normaal hoor.
Als ze na een dag al zo stinken dan heb je óf je bak op de verwarming staan ofzo, of veel te veel dieren in je hok...
De mannen ruik ik hier met een dag of 3 wel, maar de vrouwen kunnen gerust 1,5 zitten zonder dat ze gaan stinken.
Ligt wat ik net al zei aan het aantal dieren in je verblijf, soort bodembedekking, of je mannen of vrouwen hebt. en als je hok op een warme plaats staan gaat het ook sneller broeien en dus stinken.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:49

Lijkt me voor de muisjes ook niet echt fijn zo op een plaats waar het gaat broeien

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:55

oke leuk stukje tekst, succes met lezen :Y)
ik heb ook muizen en verschoon elke week, in het weekend voert mijn moeder (als ik weg ben) met vakantie zorgt de buurman voor ze, hij verschoont dan niet maar we zijn 2 weken weg en als we dan terug zijn volgende dag of dag daar op meteen verschonen. ze hebben een ruime kooi en ze staan buiten in de stallen. en ze hebben het zo te zien niet koud. NIET op de verwarming ofzo zetten ook niet in de tocht daar zijn ze erg vatbaar voor. Wij kopen meestal een erg grote zak voer waar we misschien wel een maand mee doen (12 muizen). ik geef ze geen snacks. ze krijgen wel wat hooi voor de bekleding van het nestje en zaagsel als ik op vakantie ben met een krant er onder dat neemt meer vocht op en het is leuk vermaak. Pas op met het verschonen bij mij zaten stukjes krant echt overal :'). Wc papier en karton is bij mij erg populair, maar ook baby speelgoed is erg populair ik pas wel op voor kleine gaatjes want de muis van de man die zijn muizen niet meer wou hebben en aan ons gaf had daar dus een dag later een dode muis daar zitten :( dus tja dat doe ik zoal :).
wist niet dat ik zo veel kon typen :')

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:59

heb al meer tekst gelezen :P Weten jullie een ander dier dat alleen kan leven en niet te veel plaats nodig heeft? Mijn moeder kan ik maar niet overhalen omdat ze schrik heeft

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:01

Een russische hamster ofzo? Geloof dat dat solitaire dieren zijn. Ik heb zelf 2 kleurmuizen en maak ze elke week schoon, leven op zaagsel. Maar ze staan op mn kamer, dus als ik ze ook maar een beetje ruik maak ik ze dus schoon haha.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:02

oo gelukkig, mmm tja ik zou het niet weten misschien een filmpje laten zien van een hele tamme muis?

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:03

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:04

Zaagsel is sowiezo heel slecht voor muizen ivm stof, en het gaat ook snel stinken.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:05

ik volg even !

gerbils kunnen toch tegen hoge en lage temperaturen ? misschien voor in het hok ?

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:06

Oh. Dat wist ik dus niet :P Wij hebben voor t konijn van die kleine houd'plaatjes', die wel? Sorry voor deze vragen in je topic ts, hopelijk vindt je een leuk diertje die je kan houden :D

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:09

oh ik gebruik al een paar jaar zaagsel maar dan kijk ik wel even naar iets beters :j

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:12

Ik dacht aan een cavia maar dat moeten er dan weer 2 zijn dus dat gaat niet. Het moet op mijn kamer kunnen leven. pfff moeilijk zeg

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:13

denk dat je dan beter een goudvis kunt nemen :=

of wachten tot je op jezelf gaat een daar een half asiel neerzetten zoals hier :')

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:17

een goudvis, no way. Fishstick (goudvis) bij m'n vader is al genoeg. Dat halve asiel komt er sowieso. wat al op mijn lijstje staat voor later is
Een hond
nmprs paardjes of iets in die aard
hamster
kat
en een muis