Kan dit? Diepvries vis komt tot leven..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Kan dit? Diepvries vis komt tot leven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:44

Mijn moeder vertelde een verhaal dat ik bijna niet kan geloven maar ze beweerd dat het echt is gebeurd.. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Toen mijn moeder nog klein was wilde haar vader (mijn opa) graag een vijver in de tuin, daarom had hij een zinken bak ingegraven in de grond en daar een "vijvertje" van gemaakt met een goudvis er in.
Toen het winter werd en het ontzettend vroor zaten mijn moeder en haar vader en moeder lekker in de warme huiskamer toen mijn moeder opeens riep:"papa de goudvis!"
Mijn opa rende naar de vijver die helemaal bevroren was en hij pakte snel iets om de vijver uit te hakken.
Mijn oma aan het mopperen want die vond het onzin, die vis is allang dood Jan!
Maar zo eigenwijs als mijn opa was bleef hij door hakken tot dat hij de vis gevonden had en hij nam de vis mee in het blok ijs en zette deze bij de kachel.
Mijn oma en mijn moeder vonden het allebei onzin en dachten natuurlijk dat de vis allang naar genezijde was vertrokken.
Maar niks minder bleek waar... toen het ijs smolt bleek de vis nog te leven, en mijn opa heeft hem toen in een bak water in huis gezet en hij heeft nog jaren geleefd...
Ik kan het niet meer navragen want mijn opa is inmiddels overleden en mijn oma ontzettend dement.
Ik kan dit verhaal bijna niet geloven...
Wat vinden jullie?

Thesserd

Re: Kan dit? Diepvries vis komt tot leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:46

Wij hebben ook een goudvis gehad die jaren lang winters in de vijver heeft overleefd, hij werd elk jaar groter :+ Alleen dacht ik dat hij onder het ijs leefde en niet er in xD

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:47

Allereerst wil ik laten weten dat ik dit wel ontzettend grappig vind!
Of het kan durf ik niks over te zeggen..
Wel weet ik dat onze vissen in de vijver (niet allemaal) het wel overleven na een stevige winter
en dan is de vijver ook flink bevroren

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:48

Bij ons ook ieder jaar goudvissen onder het ijs, van boven lijkt het alsof ze vast gevroren zitten maar soms zie je ze bewegen/wegzwemmen. Schijnen dan heel rustig aan te doen om zo min mogelijk energie te verbruiken..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:49

Zat de vis echt in 't ijs? Dan lijkt 't me sterk namelijk. Je moet een vijver ook altijd zo diep maken, dat er onder 't ijs nog water overblijft voor de vissen. Dan overleven ze 't idd wel.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:49

Vissen kunnen idd prima onder het ijs leven, dan zitten ze volgensmij wel bijna helemaal boven omdat daar het meeste zuurstof is, maar of ze ín een blok ijs kunnen leven weet ik niet... :=

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:50

Ja.. hahaha, onder het ijs kan ik nog geloven maar IN een brok ijs...

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:50

of het kan weet ik niet,

maar bij het lezen van je titel zag ik zo'n bevroren vis uit het vriesvak van de supermarkt voor me, die opeens tot leven kwam :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:51

Dat kan. Wij hebben het gehad. Vis zat vast, warm water erop en toen zwom hij weg. Geen idee hoe lang hij geleefd heeft, we hadden er zoveel in de vijver;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:52

ik geloof het best, de lichaamstemperatuur zal van ieder levend wezen zo laag zijn in bevroren toestand dat hij waarschijnlijk net op tijd uitgebikt is.... Onze vissen overleven de winter ook bijna altijd, tot 2 jaar geleden, toen zat er ook een grote koi karper vast in het ijs, echt zo sneu.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:52

koetje01 schreef:
of het kan weet ik niet,

maar bij het lezen van je titel zag ik zo'n bevroren vis uit het vriesvak van de supermarkt voor me, die opeens tot leven kwam :')

Ja, hahaha, zo'n mootje zalm die opeens weg zwemt.. dan zal je raar staan te kijken! :')

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:53

Haha koetje, ik had dat ook _O-

Kan me er best iets bij voorstellen dat het zou kunnen. Maar weten doe ik het niet.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:54

boedjang schreef:
ik geloof het best, de lichaamstemperatuur zal van ieder levend wezen zo laag zijn in bevroren toestand dat hij waarschijnlijk net op tijd uitgebikt is.... Onze vissen overleven de winter ook bijna altijd, tot 2 jaar geleden, toen zat er ook een grote koi karper vast in het ijs, echt zo sneu.

Was die dood? |(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:55

Als het zou kunnen, waarom wordt er dan aangeraden om je vijver zo diep te graven dat er nog water onder 't ijs overblijft voor je vissen? Anders kon je je vissen wel gewoon in laten vriezen. Of stel je gaat lang op vakantie, vries je je vissen gewoon in en ontdooi je ze als je thuis komt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:55

_Tara_ schreef:
Als het zou kunnen, waarom wordt er dan aangeraden om je vijver zo diep te graven dat er nog water onder 't ijs overblijft voor je vissen? Anders kon je je vissen wel gewoon in laten vriezen. Of stel je gaat lang op vakantie, vries je je vissen gewoon in en ontdooi je ze als je thuis komt.

_O-

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:57

Enigeste is hoe komt het beestje aan zen zuurstof...
maar geen idee of het wel of niet kan xD
zou het ook zo geloven eigenlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:58

Ja, ik heb het eens gehad in een waterton bij de paarden, vis zat echt in het ijs.. Durfde het niet kapot te slaan.. Wekenlang erin gezeten.. Maar in de lente zwom ie weer rond :=

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:01

Ongelofelijk...

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:01

Maar ze zeggen toch ook met schildpadden dat je die beter in de winter in de koelkast kan zetten. Ivm winterslaap en dat ze dan langer leven? Kan me er dus best iets bij voorstellen dat het met vissen ook zo werkt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:03

vera_pino schreef:
Maar ze zeggen toch ook met schildpadden dat je die beter in de winter in de koelkast kan zetten. Ivm winterslaap en dat ze dan langer leven? Kan me er dus best iets bij voorstellen dat het met vissen ook zo werkt.

Ja maar een koelkast van 7 graden of echt ingevroren in ijs op -weet ik hoeveel graden is wel iets anders :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:06

Vreemd of niet, maar ik denk dat het kan.
Mijn verhaal namelijk (ECHT WAAR)!!!

Je hebt van die diepvries (vergaste) eendagskuikens. Deze worden aan reptielen of ook wel aan katten gevoerd, nadat ze opgewarmd zijn.
Mijn moeder kocht deze altijd voor onze katten en had de zak achterin de auto laten liggen. Vervolgens is ze ze vergeten en de stad nog even in gegaan. Het was een warme dag, dus ontdooien ging heel snel.
Toen ze even later in de auto stapte hoorde ze gepiep van de achterbank.
Ze schrok en heeft direct de zak opengetrokken en daar zat een klein levend kuikentje in.
Ze heeft hem onder een lamp gezet en een half jaar later bij de kinderboerderij over het hek gezet. Heeft nog heel wat jaren lekkere eitjes gegeven.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:09

Tendance schreef:
Vreemd of niet, maar ik denk dat het kan.
Mijn verhaal namelijk (ECHT WAAR)!!!

Je hebt van die diepvries (vergaste) eendagskuikens. Deze worden aan reptielen of ook wel aan katten gevoerd, nadat ze opgewarmd zijn.
Mijn moeder kocht deze altijd voor onze katten en had de zak achterin de auto laten liggen. Vervolgens is ze ze vergeten en de stad nog even in gegaan. Het was een warme dag, dus ontdooien ging heel snel.
Toen ze even later in de auto stapte hoorde ze gepiep van de achterbank.
Ze schrok en heeft direct de zak opengetrokken en daar zat een klein levend kuikentje in.
Ze heeft hem onder een lamp gezet en een half jaar later bij de kinderboerderij over het hek gezet. Heeft nog heel wat jaren lekkere eitjes gegeven.

Dit verhaal heb ik ook wel eens gehoord, ik werkte in het vogelasiel en daar kregen we ook diepvries kuikens voor de roofvogels.
Same story, er zat opeens een levende kuiken tussen.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:09

koetje01 schreef:
of het kan weet ik niet,

+1

boedjang

Re: Kan dit? Diepvries vis komt tot leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:11

als ze net aan half dood gaan van het zuurstofgebrek en je hebt ze er net op tijd uit kan het toch?? en ja de koi was dood, mijn vijver is wel diep genoeg want ook de schildpadjes overleven het maar wellicht was de koi al ziek , was niet leuk in ieder geval, het ijs was ook heel erg dik dus ik kreeg m er niet zo maar uit

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:12