Obstipatie bij kvv

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Obstipatie bij kvv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 08:27

Sinds een goede week voeren we kvv, naturis eend, ivm een eliminatiedieet. Ik wissel op dit moment dus niet af, maar dat mag ook niet.
Ik merk dat de ontlasting van de honden heel hard is, echt keutelig. Ik mag er niks overheen doen van de da, weer vanwege de eliminatie..
Wie heeft tips?

maras

Re: Obstipatie bij kvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:29

Volgens mij is er niets mis mee met harde keutels, op die manier houden ze ook hun anaalklieren schoon. Onze honden eten inmiddels al weer jaren vers vlees en ik vind het reuze handig die harde keutels, het ruimt makkelijk op. Als je hiervoor brok hebt gevoerd zul je ook ervaren dat er veel minder ontlasting komt nu.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 08:32

Oke, dat is goed om te horen.
Ik heb wel het idee dat ze moeite hebben het kwijt te raken: vaak gaan zitten om te poepen(gehurkt dus), maar niks doen of 3x op een wandeling een klein beetje, vandaar dat ik het idee had dat ze obstipatie hadden...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:04

Wat is hard? Lijkt het op krijtjes of is het nog wat smeuïg?
Welke kvv voer je nu? Wat zijn de verhoudingen spier, orgaan en bot? Als er teveel bot in het vlees zit krijgen de honden krijtjespoep, is dan ook licht van kleur. Dan zou je op zoek moeten naar een kvv met minder bot.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:09

Harde keutels zijn prima. Houden ze de anaalklieren mee leeg. Mijn hond krijgt carnibest kvv, heeft stevige drollen en poept 1 tot 2 keer per dag een klein drolletje. Dit wil zeggen dat ze alle voedingsstoffen optimaal opneemt. Honden die brokken krijgen, en vooral bepaalde merken 'goedkope/slechte' brok (RC, Pedigree, frolic, huismerk etc) poepen flink grote smeuige drollen die vaak ook nog echt roodsig/oranje van kleur zijn door de kleurstoffen in die brokken.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:56

Je kan kijken of je ergens wat eendenspiervlees of orgaan kan krijgen en dit een klein beetje bij de kvv doen, zeler lever laxeert vaak erg goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:58

Mijn hond had laatst ook erg harde keutels, inderdaad ook meerdere keren op een wandeling gaan zitten duwen terwijl er niks kwam. Ik was toen net op een andere kvv overgestapt en omdat ze dan vaak wat dunnere poep heeft had ik er dus geen olie overheen gedaan. Ik regel met de olie zeg maar de dikte van de poep. Meteen weer een scheutje olie er overheen, en de poep was weer prima :) maar dat mag jij dus niet, begrijp ik? Ik wissel zelf af met zonnebloemolie en zalmolie.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:04

Als je eerst brokken gaf, dan kan je nu inderdaad schrikken.
Wat voerde je voorheen (geen aanval)

Het zijn veel kleinere drollen, logisch, er valt nu veel meer te verteren vanuit de voeding.

Harde ontlasting is inderdaad goed, zoals eerder gezegd, dan worden de anaalklieren (handtekening van de hond) goed geleegd.

Absoluut nu niets er over doen! Wanneer je er zalmolie oid over gaat doen, is het effect van eliminatie dieet weg.
ook geen snoepjes oid geven, er kan op staan "met eend" en als je dan op de achterkant kijkt bevat het 4% eend en de rest bijvoorbeeld lam.
Dan krijg je een fout positief op je eliminatie dieet.

Hoe lang voer je het nu?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:08

merk je ook dat ie minder drinkt ? bij die van mij scheelt dat zoveel.
En ipv 4 keer per dag ontlasting nu maar 1 keer, ik ben het gaan geven omdat de mijne paar keer per dag zijn anaalklieren leeg maakte met gevolg een vieze stink vlek op zijn billen.Nu doet ie het lekker buiten tijdens het poepen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:45

Als het echt te hard is (en zo vind ik het wel klinken, met meerdere keren zitten en geen hoopje of pas heel laat een propje) dan kan je daar wel wat aan doen. In principe verwacht ik van kvv 1 a 2x per dag een klein hoopje.

Een beetje eendenorgaan of spiervlees is een mogelijkheid. Of inderdaad olie, maar dan wel plantaardig of van eend (maar ik geloof niet dat dat bestaat, gevogelte is namelijk vetarm). De voorkeur gaat dus uit naar wat extra eend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:02

Het zijn kleine keuteltjes, niet krijtachtig en gewoon donker van kleur.
Ik voer nu een week het merk naturis, dit is 98% eend en wat zeewier. Extra olie ed mag niet, ook niet plantaardig van de da. Zeewier vond ze al niet super, maar het was echt zoeken...

Hiervoor kregen ze pro plan. Daarvoor eukanuba, maar dat aten ze heel slecht.

Als koekjes krijgen ze gedroogde eendennesten, 100% eend dus.

Ze drinken inderdaad veel minder, dat viel ons direct op :)

Ik ga kijken of ik wat orgaan kan vinden in de buurt, maar ik vrees er voor. Da wilde ook liever dat ik geen KVV gaf maar gewoon vlees (alleen spier) icm rijst, maar dat is echt niet te krijgen.

Volgens mij zijn alle vragen daarmee beantwoord :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:04

gezien het dieet er niets anders overheen doen hoor.
De keutels zijn bij kvv vaster dan bij brok.

Hooguit een klein beetje water, maar meer niet

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:18

Je kan zoeken naar foie gras van eend. Dat is nog wel redelijk bekend.

Dat ze minder drinken na overstappen van brok, is niet zo gek. Brok is erg droog en vaak ook zout, waardoor ze erge dorst krijgen. Zoals kiki al zei, kan je wat water over hun eten sprenkelen, zodat ze meer vocht binnen krijgen. Of wat meer bakken water neerzetten (vaak vinden ze regenwater heel lekker, dus een bak buiten is geen overbodige luxe. Wel goed ontwormen dan).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:38

Ik zal morgen eens kijken om er wat water bij te doen :)

Foie gras vind ik een beetje prijzig om te gaan kopem voor 2 honden van beide 25kg. Daarnaast is het onmogelijk om zeker te weten of het eend of gans is en is iig ganzenlever niet bepaald diervriendelijk...

Ik snap dat het niet gek is, maar iemand vroeg of ze minder drinken :)

Een bak buiten lukt hier helaas niet..

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:14

Honden op kvv drinken nou eenmaal weinig. Ik zie de mijne ongeveer 2-3 maal daags drinken. Toen ik laatst twee dagen op brokken had door omstandigheden, verbaasde ik me over de sloten water die ze dronken en de vele keren dat ze moest plassen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:25

kleinere en hardere keutels bij vers voeren is normaal, maar! te hard is natuurlijk ook niet goed,
zolang de drollen er niet krijtachtig uit zien , zou het puur een kwestie van het minder drinken doordat ze vers krijgt ipv brok kunnen zijn
, maar als ze er echt voor moet gaan werken voor ze het kwijt is , of dat het zelfs vervelend word zou je de porties kvv iets kunnen verkleinen en er wat extra spiervlees en orgaan bij kunnen geven
lupa heeft eendenhart in het assortiment
richardversvoer heeft hartjes en levers
los spiervlees van eend is volgens mij nog best lastig te krijgen, hoewel ik iets als lobsnit tegen kwam bij lupa of richard :? geen idee wat dat is,

hier ben ik ook extra orgaan gaan geven ivm te harde ontlasting , maar ik hoef gelukkig alleen kip te mijden, dus dan is het nog vrij simpel om iets extra er bij te geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:27

Rebel_Jits schreef:
Je kan zoeken naar foie gras van eend. Dat is nog wel redelijk bekend.

Dat ze minder drinken na overstappen van brok, is niet zo gek. Brok is erg droog en vaak ook zout, waardoor ze erge dorst krijgen. Zoals kiki al zei, kan je wat water over hun eten sprenkelen, zodat ze meer vocht binnen krijgen. Of wat meer bakken water neerzetten (vaak vinden ze regenwater heel lekker, dus een bak buiten is geen overbodige luxe. Wel goed ontwormen dan).

Foie gras aan een hond geven? :7 Geef dan eendenvet.Dat laxeert ook en is niet plantaardig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:51

Sonja_vR schreef:
kleinere en hardere keutels bij vers voeren is normaal, maar! te hard is natuurlijk ook niet goed,
zolang de drollen er niet krijtachtig uit zien , zou het puur een kwestie van het minder drinken doordat ze vers krijgt ipv brok kunnen zijn
, maar als ze er echt voor moet gaan werken voor ze het kwijt is , of dat het zelfs vervelend word zou je de porties kvv iets kunnen verkleinen en er wat extra spiervlees en orgaan bij kunnen geven
lupa heeft eendenhart in het assortiment
richardversvoer heeft hartjes en levers
los spiervlees van eend is volgens mij nog best lastig te krijgen, hoewel ik iets als lobsnit tegen kwam bij lupa of richard :? geen idee wat dat is,

hier ben ik ook extra orgaan gaan geven ivm te harde ontlasting , maar ik hoef gelukkig alleen kip te mijden, dus dan is het nog vrij simpel om iets extra er bij te geven.

Bij los spiervlees was ik idd voor geit gegaan. Ik mocht kiezen tussen geit, eend en struisvogel. Los spiervlees van de eend is echt onmogelijk, hoogstens eendenborstfilet. Maar dan eten ze me kaal, haha.

Foie gras gaat hem echt niet worden, mijn geldboompje weigert nog steeds te groeien helaas...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:52

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:13

Via internet heb ik meerdere adressen idd, maar ben niet zon voorstander van internet bij dat soort dingen.
Ik ga eerst even aan de slag met wat vocht en doorheen werken, kijken hoe dat werkt.
Volgende week moet ik sowieso de da bellen voor overleg hoe het gaat, dus dan kan ik het ook meenemen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:32

Waarom geen internet? Ik bestel bijvoorbeeld regelmatig bij Caroba.nl en degomeat.nl. Wordt allemaal netjes thuisbezorgd met een vrieswagen en je kan contant behalen bij bezorgen. Ik vind dat vele malen minder gedoe als iedere keer zelf op pad om vlees voor de honden te scoren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:37

Ik heb jaren bij Richard en Herby Vers (en ook andere besteld) en altijd naar alle tevredenheid.
Kijk anders eens op www.barfplaats.nl
Daar vind je heel veel informatie over versvoeren (kvv en barf)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:37

ik heb 400 kilo diepvries vlees bestelt via internet,netjes bezorgt!Geen problemen.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:39

Krijgen ze eendennesten of eendennekken als tussendoortje?
Die van mij staan ook op KVV maar als ik ze een eendennek als tussendoortje geef krijgen ze ook harde poep. Misschien kan je eens proberen die weg te laten en kijken hoe het dan gaat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:00

Sam2 schreef:
Krijgen ze eendennesten of eendennekken als tussendoortje?
Die van mij staan ook op KVV maar als ik ze een eendennek als tussendoortje geef krijgen ze ook harde poep. Misschien kan je eens proberen die weg te laten en kijken hoe het dan gaat?

Gedroogde eendennekken. Die zijn krokant, ik deel er eentje door de helft en geef ze ieder een halfje.

Omdat ik voor internetbestellingen op bepaalde tijden thuis moet zijn en ik het handiger vind om te halen wanneer het me uitkomt. Daarnaast heb ik echt hele beperkte vriezerruimte.
Achter ons zit een super dierenzaakje, als hij weet dat je iets vast gebruikt besteld hij een doos voor je, zet die apart in de vriezer en kun je halen wanneer je wil zonder bang te zijn achter het net te vissen. Ik haal nu om de dag een rol, soms 2 en dat is voor mij echt de enige haalbare manier :)