Welk huisdier als student?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Welk huisdier als student?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:38

Ik heb thuis een kat, een hond, een paard en een shet. Hartstikke leuk. Maar die zijn bij mijn papa.. En ik ben doordeweeks op kamers. Ik vind het verschrikkelijk. Zo huisdierloos daar. Ik mis mijn hond altijd zo. Doordeweeks ga ik vaak ook een dagje naar huis om de hond even te zien en te paardrijden. Maar toch, voor de overige dagen wil ik graag een huisdier hebben.

Maar wat?

Een hond of kat kan natuurlijk niet... Ratten heb ik altijd gehad, maar die hebben best veel zorg nodig, want die worden best snel ziek (tumoren, middenoorontstekingen etc), ze hebben een grote kooi nodig en ze gaan vroeg dood (2/3 jaar). Hamsters halen diezelfde leeftijd, maar vind ik niets aan. Het moet wel een beetje een dier zijn die trekt naar mensen.

Ik dacht dus aan een vogel... Een parkiet of valkparkiet of een halsbandparkiet. Maar ook die moeten in een koppel, anders vind ik het niet kunnen... Maar kunnen parkieten wel een weekend alleen blijven? En hoe zit het met reizen? Als ik namelijk twee weken voor vakantie naar huis ga moeten de parkieten mee in een reismand in de trein. Is dat niet teveel stress?

Mijn vader zei, neem vissen... Maar dat vind ik niets aan. Had ook al slakken gezien op bokt. Leek me ook erg leuk en apart, maar ook saai...

Dus aaah! Ik weet het niet! Jullie nog ideetjes?

laughterline

Re: Welk huisdier als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:40

Een hamstertje? :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:41

Volgens mij reisde Cayenne ook altijd met haar vogel, weet niet of ze het nog steeds doet.. ik zal zeggen, vraag het haar eens :)) !

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:48

Ik heb een kat, die moet ook verhuizen in de vakanties, maar vraag meestal mijn ouders om ons op te halen dan. Moet meestal toch veel spul mee dan.
Verder, wij vertrekken in het weekend de zaterdag namiddag en zijn de zondag avond terug dus ze zit nooit veel alleen.

Maar is een muisje niets? Zijn kleiner dan een rat, maar wel aanhankelijk. Vogels, tja, die maken veel lawaai, niet ideaal voor bij leren en voor je huisgenoten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:50

Je zegt dat je op kamers woont, mag je wel een huisdier in dat geval? Volgens mij is dat op verreweg de meeste (studenten-)kamers niet toegestaan...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:52

Gerbils :D
Leuk om naar te kijken, weinig werk aan (1x per 1-2 maanden verschonen)
Vrij goed tam te krijgen, maar geen schoot/knuffeldieren, kan nadelig voor je zijn?
Zijn enorm ondernemend, slapen een uur of 3, uur of 3 wakker en zo door.
En je kan wc-rollen recyclen.
Moeten wel met 2 worden gehouden.

Kijk maar eens in m'n profiel voor foto's.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 19-01-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:53

Hanmar schreef:
Je zegt dat je op kamers woont, mag je wel een huisdier in dat geval? Volgens mij is dat op verreweg de meeste (studenten-)kamers niet toegestaan...

Dat mag :) Als mijn huisgenoten het huisdier goedkeuren :) Ik heb mijn hond ook weleens mee, dat mag ook.

Muizen zijn ook wel leuk :D En gerbils.. Heb ik vroeger wel gehad. Gerbils. Vriendin van mij heeft ze ook. Misschien wel een idee. Maar wel vlug zijn die beestjes. En weet niet hoe goed ze het doen met heen en weer verhuizen eens in de zoveel weken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:58

Wat voor kamer heb je? Hoe groot? Is er een (gezamenlijke) tuin? In het laatste geval kan je misschien konijntjes nemen...
Ik heb hier op mijn (vrij kleine en volgestampte) studentenkamer een gerbilkooi met twee gerbils. Zijn hele leuke beestjes, ze worden vrij oud (3-4 jaar), ze eten en drinken (en poepen dus ook) heel weinig dus zijn zeer laag arbeidsintensieve diertjes die ook makkelijk een weekendje alleen kunnen blijven, aangezien ze ook hamsteren. Je kunt ze dus extra eten geven vrijdag en dan houden ze het prima uit tot zondag/maandag :)
Wel moet je je er even over inlezen, er bestaan namelijk nogal wat misverstanden over deze diertjes, oa over het samen houden. Dit laatste levert soms problemen op, maar in het algemeen gaat het gewoon goed.
Die van mij zijn niet bijzonder tam maar als je er meer tijd dan ik in steekt kunnen ze dat wel worden. Denk zelf dat ze mij in elk geval niet missen als gezelschap :) Ik vind het leuker om ernaar te kijken, ze halen echt de raarste fratsen uit met een eierdoos of een stuk keukenpapier (ermee rondrennen enzo :') )
Maar ik lees hier veel dat gerbils ook best tam en knuffelig kunnen worden.

Mijn vriend heeft ook een goudhamster gehad, die is 7 geworden wat blijkbaar echt bejaard is, maar die was ook heel aanhalig en bivakkeerde hele dagen in de zak van zijn trui of in zijn capuchon.

Slakken zijn echt niet saai! :) Juist als je ze hebt ontdek je pas hoe interessant ze eigenlijk zijn (en hoe grappig). A. Fulica's zijn leuker dan een GFT-bak, maar doen wel hetzelfde :D

Edit: oeps, iemand was me voor :D
Ik heb mijn gerbils ook regelmatig verhuisd. Wel met de auto, ook een keer met de trein maar toen had ik een zeer dappere gerbil bij me die het allemaal wel best vond. Bus vond ze minder vanwege het hobbelen maar in de trein scharrelde ze gewoon rustig rond.
Dat zie ik trouwens ook als ik ze in de auto heb: een hobbelige weg vinden ze maar niks, maar de snelweg geven ze niks om.
Ze zijn echt niet bang aangelegd, ze vluchten ook niet voor de stofzuiger enzo, sterker nog, daar komen ze naar kijken :')

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:11

Ik heb inderdaad een gezamenlijke tuin. Mijn kamer is niet zo heel groot, maar mijn huisgenoten vinden huisdieren ook leuk en zouden, als ze het leuke dieren vinden, het geen probleem vinden als ze in de gedeelde woonkamer komen te staan :).

Wij hadden gerbils, een koppeltje en toen er één overleed was het onmogelijk om de ander aan een nieuwe te koppelen. Dat gebeurd wel vaker bij gerbils, had ik toen gelezen. Dat koppelen lastig is, zeker op latere leeftijd.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:12

Een bidsprinkhaan :)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:13

Een cavia. Als je twee hokken hebt (op je kamer en één bij je ouders) kun je die heel makkelijk in een reismandje meenemen. Cavia's zijn leuke beestjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:14

Als je twee parkietjes neemt kunnen ze wel een dag of 2 alleen blijven hoor, mits je ze van tevoren natuurlijk voldoende eten en schoon water geeft. Mijn valkparkiet ging overigens mee in de trein. Met de stress viel het mee, maar hij floot wel de hele boel bij elkaar :') Op stations kan het in de winter ook erg tochtig zijn, dus over het algemeen zou ik het je niet aanraden.
Wel fijn dat je er dan 2 zou nemen! Een vogel alleen is echt heel sneu.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-01-14 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:14

Je hond meenemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:15

Slakken?

Adamootje

Misschien een konijn? Die kunnen ook prima buiten leven. Ik heb zelf twee hamsters, een Russische dwerghamster en een Syrische hamster en ik woon ook op kamers.

rapunzelx

goudvis :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:16

Ankie2011 schreef:
Een cavia. Als je twee hokken hebt (op je kamer en één bij je ouders) kun je die heel makkelijk in een reismandje meenemen. Cavia's zijn leuke beestjes.

2 dan, cavia's horen niet alleen :n

En konijnen? Hoewel, die kunnen ook een jaar of 8-10 worden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:17

Ow nee, die vind ik dood en doodeng. Absoluut niet!

Mijn moeder had een kakkerlak als huisdier. Die zei ook, moet je dat doen. Maar nee bedankt :P

Afbeelding

@belle_boef: Ik kan de hond wel meenemen, maar ik zit ook hele dagen op school en dat is voor haar niet prettig. Ik neem haar alleen mee als ik een korte dag heb :).. Of korte dagen. En ook niet te vaak, want ben best druk. Ze vind het veel leuker thuis bij pa, die haar elke ochtend en avond mee naar stal neemt.

Een vogel alleen vind ik ook erg sneu idd. Dus het worden sowieso twee.. Maar dat vind ik ergens ook wel weer jammer. Want 1 lijkt me veel leuker. Maarja, wil ik zon beestje niet aandoen.

Wat voor parkietjes zouden leuk zijn? Ik vind valkparkieten erg mooi en die worden, tenminste dat denk ik dan, ook tammer?

Een konijn zou ik eigenlijk ook wel leuk vinden. Of nouja, twee dan. En dan een voedster en ram. Maar stinken die niet in huis?
Laatst bijgewerkt door ElineS op 19-01-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:17

Oeh ja sprinkhanen zijn ook cool!

Ja dat ze op latere leeftijd wat lastiger te koppelen zijn is waar. Mocht dat hier gebeuren mag die van mij gewoon in haar eentje haar oude dag gaan zitten uitmokken ;)

Leuk als ze in de woonkamer kunnen! Dan is het weekend ook al een stuk makkelijker lijkt me (qua eten enzo), of gaan je huisgenoten het weekend ook vaak weg?

Nu ben ik gaan googelen en ik wil ook een goudhamster :):) mijn vriend is binnenkort jarig dus misschien moet hij er maar aan geloven... :D

Twee hokken is inderdaad een goed idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:18

Mag ik vragen waarom een kat niet kan? Als je met zn allen bent is er waarschijnlijk altijd wel iemand thuis, en die wil vast wel even wat brokjes in het bakje stoppen of even de deur open doe zodat ie naar binnen en buiten kan.

En anders, cavia's misschien?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:19

Wandelende tak?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:20

Ik heb zelf valkparkieten en die worden met z'n tweeen net zo tam als alleen hoor! Het is echt een fabeltje dat er twee vogels niet tam kunt krijgen. Alleen is echt heel sneu. Ze kwijnen snel weg en snappen dan het vogelgedrag niet meer. Ook kunnen ze uit eenzaamheid gaan plukken. Het is ook erg schattig om ze samen te zien kroelen :+:
Valkparkieten staan bekend om hun zachtaardige karakter, zowel naar mensen als naar andere vogels. Daarom zou ik ook twee vogels van dezelfde soort nemen. Bijvoorbeeld een valkparkiet en grasparkiet samen gaat nog weleens fout. Grasparkietjes zijn brutaler en willen nog weleens in de pootjes van valkparkieten bijten, wat rampzalige gevolgen kan hebben (ken zat valkjes met maar 1 pootje). Het kan ook goed gaan hoor, maar het blijft een risico.
Valkparkieten kunnen wel 15 jaar worden. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:20

Nee, die zijn in het weekend altijd thuis :D

Een goudhamster zit ik nu ook aan te denken.. Of een syrische.. Ze zijn solitair en niet al te moeilijk in onderhoud.

@prugelpiet: Omdat een paar dagen geleden mijn andere kat onder de auto is gekomen en ik eigenlijk geen katten meer wil.. Want heb er teveel zo verloren... En bij het studentenhuis is ook een drukke weg.

@Cayenne: Weet jij toevallig iets over valkparkieten opvang of plekken waar ik ze kan halen? Wil ze dan liever niet van de dierenwinkel.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:25

ElineS schreef:
Nee, die zijn in het weekend altijd thuis :D

Een goudhamster zit ik nu ook aan te denken.. Of een syrische.. Ze zijn solitair en niet al te moeilijk in onderhoud.

@prugelpiet: Omdat een paar dagen geleden mijn andere kat onder de auto is gekomen en ik eigenlijk geen katten meer wil.. Want heb er teveel zo verloren... En bij het studentenhuis is ook een drukke weg.

@Cayenne: Weet jij toevallig iets over valkparkieten opvang of plekken waar ik ze kan halen? Wil ze dan liever niet van de dierenwinkel.

goudhamster en een syrische hamster is hetzelfde. ;) Neem dan wel een hok met de minimale afmetingen 70 x 40 cm. Het liefste wat groter.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 19-01-14 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:26

Sorry, had het per ongeluk via pb gestuurd :P

ElineS schreef:

Ja hoor, ik kan je wel aan kwekers in de buurt helpen. Het fijnste zou denk ik voor je zijn om twee valkjes te nemen die al tam zijn of twee jonkies (wel al zelfstandig, echt NIET aan handopfok beginnen). Als ik jou was zou ik beginnen met het inlezen op http://www.valkparkiet.com . Daar is ook een forum met herplaatsers: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/ind ... ,42.0.html
maar er zijn ook veel kwekers waar je mee in contact kunt komen.

Ik heb voor mijn valkjes een heel eind gereisd trouwens. Het was dan ook wel een SUPER adres.
Om je een beeld te geven van mijn drie terorristjes :D Twee van hen beginnen nu wat te brabbelen en te fluiten.
De derde is een vrouwtje en die fluiten over het algemeen zelden.

Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-01-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt