hond is stervende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

hond is stervende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:35

hallo
mijn hond die ik al 15 jaar heb is momenteel aan het doodgaan door ouderdom.. hij zoekt al steeds een rustig plekje op achterin de tuin in het donker. ik blijf er wel bij want ik wil m niet alleen dood laten gaan, dat vind ik zo luguber, maar ik kan natuurlijk ook niet de hele nacht naast hem blijven zitten als ie perse buiten wil liggen.
nu laten inslapen is geen optie, aangezien hij nu verder geen pijn heeft is het in principe geen spoed. daarnaast wil mijn moeder dit morgen door eigen vertrouwde dierenarts laten doen zodat de dierenarts aan huis kan komen..

heeft er iemand tips hoe ik mijn hond kan begeleiden/steunen nu en vannacht? we hebben een hele goede band dus ik wijk sowieso niet van zijn zijde. mijn vader gaat hem dadelijk wat rustgevends geven zodat hij vannacht gewoon binnen kan slapen. en dan ga ik ernaast liggen voor het geval hij snachts de tuin even in wil.
alvast bedankt groetjes

frensje

Re: hond is stervende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:38

Wat heftig, ik denk dat je er inderdaad alleen maar bij kan zijn om hem te steunen. Sterkte!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:38

ik denk dat je niet veel meer voor hem kunt doen dan,hebben jullie de dierenarts gebeld voor overleg wat juist is voor de hond?
je kunt ze altijd bellen voor advies,dat kan nooit kwaad.

verder gewoon flink verwennen,dat deden wij altijd met de honden die ingeslapen moesten worden.

sterkte ermee

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:41

Ik heb hetzelfde voorgehad met onze 16 jarige hond. Hij was ook een plekje aan het zoeken en dan ineengezakt, hij had wel pijn. We hebben 'm in de garage gedragen (waar hij altijd slaapt) en een nacht gewacht, gewoon alleen gelaten, hangt waarschijnlijk van hond tot hond aan maar als ze een plekje zoeken om te sterven willen ze ook wel alleen zijn volgens mij.

De volgende ochtend was hij er nog steeds en dan hebben we wel da gebeld om in te laten slapen. Da zei ook dat ze niet vaak echt sterven van ouderdom, of dat het heel lang duurt...

Heel veel sterkte alvast :(:)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:46

Ik zou hem/haar gewoon binnen houden. Je zegt zo mooi dat je een goede band heb, maar waarom wil ze dan weg? Ik heb menig dier in mijn armen gehad wat aan het sterven of aan het baren was, maar ze zochten mij op en niet de tuin. Ga haar geen rustgevende dingen geven.. ga op de grond zitten op een kleed of zo en praat zachtjes tegen hem. En anders een da erbij , kost wel wat t is weekend maar jee wat dan nog..

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:50

schijnt dat honden altijd rustig plekje opzoeken als ze dood gaan en binnennis het nu bij ons best druk., maar als ik bij haar zit dan stelt dat haar wel gerust. voor vannacht willen we haar sowieso binnen houden eigenlijk.. maar weet niet of ze dat wil, even afwachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:03

Ik zou persoonlijk wel de da laten komen om te 'helpen' en te zorgen dat het niet te lang duurt.
Dat is een persoonlijke keuze.
Sterkte in ieder geval, ik zou haar zoveel mogelijk haar gang laten gaan, ze geeft duidelijk aan wat ze wil (naar buiten) dus respecteer dat ook en push haar niet te veel.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:06

Nrkee schreef:
schijnt dat honden altijd rustig plekje opzoeken als ze dood gaan en binnennis het nu bij ons best druk., maar als ik bij haar zit dan stelt dat haar wel gerust. voor vannacht willen we haar sowieso binnen houden eigenlijk.. maar weet niet of ze dat wil, even afwachten

Dit herken ik wel toen mijn vorige hond ziek was (nierfalen). Ze ging steeds helemaal achterin de tuin liggen in het gras, waar ze normaal gesproken nooit lag..

Heel veel sterkte, het doet altijd pijn om een dier te verliezen, ongeacht de leeftijd. :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:08

Als jullie haar al zo lang hebben, laat haar dan juist nu een beetje met rust. Ze geeft zelf aan dat ze dat wil. Een rustgevend middel geven zodat ze binnen kan blijven is voor jullie misschien wel prettig maar voor haar zo te lezen nu even niet.

Altijd lastig, als het blijkbaar tijd is om te gaan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:11

Ik zal wel blond zijn,maar bij mij kwam de Da om hem te (helpen).
Als de hond zich duidelijk niet goed voelt dan laat je toch een da komen?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:11

Vrijwel alle honden zoeken een rustig plekje op om te gaan sterven. Onze boxer was 9 (nog helemaal niet zo oud dus) toen ze plots was weggelopen. Dit was helemaal niet normaal voor haar doen, we hebben de hele avond zitten zoeken tot we haar in een veld vonden, meer dood dan levend. Snel naar de dierenarts gegaan en hij kon niets meer voor haar doen, dus hebben we haar maar laten inslapen. Het bleek dat ze een tumor op haar lever had, en dat deze gebarsten was..
Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen TS, ik denk dat het nu gewoon het beste is om hem te steunen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:14

Holletje maken op de rustigste plek in huis (deken over tafel/openstaande bench/wat je ook hebt), en daar iedereen vandaan houden. Kies wel een deken/paar lappen voor hem om op te liggen die je weg kan gooien mocht hij vannacht alles laten lopen ivm de leeftijd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:15

dees_daan schreef:
Ik zou persoonlijk wel de da laten komen om te 'helpen' en te zorgen dat het niet te lang duurt.
Dat is een persoonlijke keuze.
Sterkte in ieder geval, ik zou haar zoveel mogelijk haar gang laten gaan, ze geeft duidelijk aan wat ze wil (naar buiten) dus respecteer dat ook en push haar niet te veel.

eens. Ik had ook de da gebeld voor het laatste spuitje.
iig sterkte...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:15

Ik zou het rustgevende niet geven en de natuur even de gang laten gaan. Dan maar buiten, leg er desnoods een dekentje onder dat ze warmer ligt en ga af en toe kijken. Je hond kiest voor alleen zijn gun dat dan ook. waarom willen jullie haar binnenhebben? Voor je zelf of om praktische redenen.

Als ze gaat in rust op haar eigen moment en plekje, mooier kun je het als hond niet hebben. Ik kan me voorstellen dat je geen vreemde dierenarts wilt hebben voor het laatste moment vandaag nog als ze niet lijdt.

Heel veel sterkte en steun je hond waar je kan. Dat ze rustig mag gaan. :(:)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:23

Hoe kan een hond die onrustig is nu rustige gaan?Wat een flauwekul dat een vreemde da de hon dniet rustig kan laten inslapen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:24

zo hem ook in laten slapen dan maar andere da en duurdere rekening

zou hem niet zo hele nacht willen laten liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:27

Ik zeg ook, haal er een DA bij. Of je 'm nou zelf daarheen brengt of thuis is, dat is om het even en het maakt, hoe rottig ook, die hond echt niet meer uit wie hem die spuit geeft.

Ik heb vorige maand ook zo gezeten maar dan met m'n kat. Niet willen kiezen om naar de DA te gaan of om hem te laten liggen, maar ik ben wel heel blij dat ik naar de DA ben gegaan. Als het dier aangeeft dat het genoeg is (en dat doet ie imo nu door continu zich af te zonderen) is wat mij betreft de enige manier om hem te steunen, door hem daadwerkelijk te helpen en door de keuze voor hem te gaan maken. Want vandaag of morgen, de keuze blijft even moeilijk en je wilt ze altijd bij je houden, en er is altijd nog wel een beetje hoop dat het beter wordt, maar als hij niet meer beter wordt is het voor je hond helaas beter om vandaag de knoop door te hakken. Ze kunnen niet praten, maar hij kan ook pijn hebben en zich daardoor afzonderen, het kan allemaal zomaar zo zijn.

Het blijft een moeilijke beslissing, dus wil je daarom ook veel sterkte wensen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:31

Ik zou hem eigenlijk wel naar binnen willen halen, meer voor mn eigen gevoel.
En inderdaad toch voor de dierenarts gaan.
Wilt ie zich afzonderen zou ik m iig niet de hele tijd opzoeken.
Maar bovenal wil ik je sterkte wensen.
15 jaar is een behoorlijke tijd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:57

Hoe is het gegaan vannacht?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:00

Wat naar zeg !

Hoe is het vanacht gegaan

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:11

Allereerst TS; KNUFFEL! Wat erg om je hondje zo te zien.. Maar precies wat je zelf al zegt, hij/zij wil gewon met rust gelaten worden en rustig ergens sterven. Waarom moet daar een dierenarts bij? Sterven hoort bij het leven, het moet natuurlijk geen lijdensweg worden maar dat lees ik nergens terug... Sterkte Ts

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:13

Hoe is het gegaan ts?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:14

Heel veel sterkte

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:29

Aah :(:)

Hoe is het gegaan vannacht?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:38

Och wat sneu, maar 15 is inderdaad een mooie leeftijd. Hoe is het gegaan vannacht?

Ik snap de beslissing heel goed om af te wachten tot de eigen DA er is. TS gaf aan dat ze dan de mogelijkheid hebben de hond aan huis in te laten slapen. Ook zegt ze dat hij geen pijn heeft.
Als oudere mensen op sterven liggen en weinig tot geen pijn hebben wordt er ook geen euthanasie gepleegd!? Waarom wel een hond wel direct?

Ik had persoonlijk hetzelfde als TS gedaan. Hier was onze labrador van 13 jaar op en enorm bang van de DA. Het gaf haar enorm veel stress. Wij waren ook heel blij dat zij onze hond aan huis in wilde komen laten slapen. Het is toen heel rustig gegaan en zij had haar vrijetijdskleding aan. Buiten de spuitjes bleef ze op de achtergrond waardoor onze hond rustig op mijn schoot ingeslapen is.
Voor zover mogelijk natuurlijk een hele prettige ervaring. Niet alle DA komen aan huis om een hond in te laten slapen.

Sterkte TS!