Tuigje of halsband voor pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tuigje of halsband voor pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:48

Hoi!
Wat is beter geschikt voor een labrador pup, een ''tuigje'' of een halsband?

Groetjes

Dani

Re: Tuigje of halsband voor pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:22

Net wat je zelf prettig vindt. :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:38

Ik heb een tuigje voor mijn pup. Ik heb vanaf het begin heel hard ingezet op nooit trekken (stilstaan als ze trok, of omdraaien). Maar een pup blijft een pup en ze kunnen onverwachte huppels maken en ineens naar voor springen. Als dat allemaal op de nek terecht komt kan dat echt niet goed zijn.
Ik heb laatst een onderzoek gelezen over nek- en rugproblemen bij honden en het waren er echt veel die dat hadden. Voor mij dus sowieso een tuigje :)

Mijn pupje (ondertussen 5 maanden) heeft wel ook een halsbandje aan, gewoon dat ze eraan went en dat je ze in huis makkelijker kan pakken als het nodig is. Maar voor te wandelen gaat het tuigje altijd aan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:12

Ik zou lekker een tuigje omdoen, dat kleine nekje is nog zo kwetsbaar.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:16

Wat het beste werkt bij je pup,
Ik zou ze wel aan halsband en tuigje laten wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:04

Ik heb mijn labrador pup al vanaf het begin een jachtlijn om gedaan. Je kunt hem telkens afstellen op zijn groei.

Intussen heeft hij wel een leren halsband en riem, maar bij gebieden waar hij los mag doe ik toch jachtlijn om. Is lekker makkelijk met op en en af doen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:11

Ik loop met mijn volwassen rottweiler nog steeds met een tuigje.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:14

damian23 schreef:
Ik loop met mijn volwassen rottweiler nog steeds met een tuigje.

dat zal geen tuigJE meer zijn :P

ik loop ook met beide, meteen vanaf het begin leren dat ze niet mogen trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:17

Kan beide, ik wilde met mijn chihuahua eerst sowieso met een tuigje lopen ivm zijn nekje meneer dacht daar anders over en zette geen stap met tuigje dus maar overgestapt op een halsband en daar loopt hij nu nog mee.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:17

Haha, nee het is id geen tuigJE meer. Ze heeft ook gewoon een halsband om en kan daar ook prima mee lopen. Voordeel dit tuig is dat het ook reflexerend is.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:23

Ik had voor mijn lab toen hij pup was ook een jachtlijn, en nog steeds! Bevalt super! Tuigjes vind ik bij erg kleine pups wel verstandig, verder eigenlijk niet. Sterke honden worden alleen maar sterker en slepen je zo eel makkelijk vooruit en kunnen kijken en snuffelen waar ze willen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:28

Hier ook een tuigje, meer controle als ze onverwachts wegspringen zonder dat de druk op het nekje komt :)

Maar ondertussen 1 en nog steeds een tuigje, een halsband vindt hij helemaal niet fijn. De oudste loopt met een jachtlijn, dat vind ik ook erg fijn. Hebben ze niet die halsband waar ze aan kunnen blijven hangen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:29

Jette schreef:
Hier ook een tuigje, meer controle als ze onverwachts wegspringen zonder dat de druk op het nekje komt :)

Maar ondertussen 1 en nog steeds een tuigje, een halsband vindt hij helemaal niet fijn. De oudste loopt met een jachtlijn, dat vind ik ook erg fijn. Hebben ze niet die halsband waar ze aan kunnen blijven hangen.

dat hoeft niet zo te zijn... mar dan moet je wel meteen opvoeden

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:31

Ik heb mijn hond als pup ook een tuigje aangedaan, pups kunnen nu eenmaal van die onverwachte bewegingen maken, en ik wil dan liever niet dat ze een snok in hun nek krijgen. Toen ze mooi aan het tuigje liep ben ik stilaan op een halfband overgegaan, heb absoluut geen problemen met haar aan de lijn :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:32

Onze hond (7 maanden) heeft zowel een tuigje als halsband. Bij ons op de hondenclub mogen ze namelijk geen tuigje om, alleen een halsband.

Met wandelen hebben wij echter altijd het tuigje om omdat ze hier sowieso al amper in trekt en mocht ze wel een keer gek doen, dan krijgt ze in ieder geval geen rukken in haar nek.

In de halsband wil ze nog wel eens gaan hangen, dit kan ik dan wel weer onder controle kringen, maar met een tuigje hoef ik haar gewoon niet te corrigeren.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:41

Onze volwassen Dobermann draagt een tuig, is veel minder belastend voor rug en nek. We hebben een hele tijd een halsband voor haar gebruikt (moest vanuit de africhting), maar sinds we erachter zijn gekomen dat ze een hernia en ongeneeslijke blessure aan haar nek heeft, zijn we direct overgestapt naar een tuig.

Of je hond trekt of niet, dat is aan jouw eigen opvoeding. We hebben voor onze hond een tuig waar ze mee speurt en daar mag ze in trekken. Het andere tuig gebruiken we voor uitlaten en dan is trekken uit den boze. Ze weet donders goed in welke situatie ze zich helemaal uit mag leven en wanneer ze zich moet gedragen. Dus wat Reusje zegt, ben ik het helemaal niet mee eens. En als je hond wel trekt, dan liever in een tuig, dan aan een halsband.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:14

Het beste voor de hond is een tuig. Als de hond dan namelijk een sprintje neemt en het uiteinde van de riem tegenkomt, krijgt de nek geen klap. Ook als de hond een keer in de achteruit schiet, kan een gewone halsband nog wel eens over de kop gaan.

Voor pup, puber of volwassen hond maakt eigenlijk niet uit, een (goed passend) tuig is het gezondste voor je hond.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:18

Geef mij maar lekker een halsband!
Als je je hond gewoon opvoedt trekt hij niet nee, maar ik vind dat je met een halsband net wat meer te zeggen hebt.
Die van ons is bijvoorbeeld erg sterk als hij een andere hond ziet. Met halsband geef ik dan een korte correctie en dan is het klaar. Met tuigje word ik er achteraan gesleept. En nee dat ligt niet aan de hond, maar puur omdat ik met het tuigje geen duidelijke aanwijzingen kan doorgeven.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:22

halsband.

Tuig is voor werk zo als speuren en trek werk, snap zelf nooit zo goed dat mensen een hond een tuig om doen als hun hond te veel trekt ;) want eigelijk pakken vele mensen dan het verkeerde tuig

Maar het blijft wat jij het fijnst vind.
als je de pup goed op comando hebt straks is een halsband vele male makkelijker :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:29

ZoeyDercks schreef:
Geef mij maar lekker een halsband!
Als je je hond gewoon opvoedt trekt hij niet nee, maar ik vind dat je met een halsband net wat meer te zeggen hebt.
Die van ons is bijvoorbeeld erg sterk als hij een andere hond ziet. Met halsband geef ik dan een korte correctie en dan is het klaar. Met tuigje word ik er achteraan gesleept. En nee dat ligt niet aan de hond, maar puur omdat ik met het tuigje geen duidelijke aanwijzingen kan doorgeven.

De aanwijzingen behoren eigenlijk van jou te komen, niet van de riem. De reden waarom de hond je met een tuig meesleurt en met de halsband niet, heeft te maken met waar je kan sturen. Een correctie aan de nek doet iets met het oogcontact. Je kunt met een tuig niet het oogcontact verbreken, met een halsband wel.

Is het dus nodig dat je de focus van je hond moet kunnen veranderen dmv riemgebruik, heeft de halsband het voordeel.
Heb je geen opvoedkundige reden om een halsband te gebruiken, heeft het tuig het voordeel door gezondheidsredenen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:37

Ik vind het altijd grappig dat mensen zeggen dat je een halsband moet gebruiken omdat je dan een correctie kan geven, omdat je hond met een tuigje gaat trekken, dat je je hond moet opvoeden... iets in die richting.

Een hond kan je met een tuig even goed leren naast je lopen als met een halsband hoor :')
Mijn pupje heeft altijd een tuig aangehad en ik heb nooit getolereerd dat ze trok. Altijd stilgestaan in het begin, of omgedraaid en de andere kant uit gelopen. En vooral véél belonen als ze mooi naast me liep. Ondertussen is ze bijna 6 maand en ik heb absoluut geen trekkende hond. Nooit gehad. Ze vind het juist ontzettend fijn om naast me te lopen en doet daar ook echt haar best voor omdat ze weet dat ze daarvoor beloond wordt. Maar het blijft een jonge hond, en ze durft wel eens een gekke sprong te maken of vooruit te schieten. Met het tuigje weet ze ook prima dat ze dan te ver zit en komt ze mooi terug naast mij lopen, daar heb je geen halsband voor nodig. Maar als ik die wel gebruikte zou ze al véél snokken aan haar nek hebben gekregen...

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:56

Ach daarom heeft iedereen een eigen mening :)

Ik vind persoonlijk een halsband veel fijner. Andere mensen mogen best een tuigje gebruiken hoor!
Maar het paste niet bij mijn hond en mij en daarom heb ik gewoon een halsband.

TS, om hierop terug te komen, ik zou het alletwee uitproberen. Wat jij fijner vindt, wat de hond fijner vindt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 07:03

Gewoon een halsband aan doen. Hij moet nog zindelijk worden en je laat een pup toch niet de hele dag met een tuig aan lopen? En 20x per dag tuig aan en uit doen vind ik persoonlijk vervelend (als je ook nog eens een onderdanige pup hebt dan is deze de plas al kwijt voordat je buiten bent)

Doe ik zelf overigens niet eens met een halsband de hele dag aan laten. Hier had ik een halsbandje met vrij lange lijn en leerde ik de pup vanaf minuut 1 dat trekken niet kan want dan gaan we niet verder. Iets wat je niet leert hoef je namelijk nooit af te leren ;)

Tuig leer ik wel aan omdat ik vind dat ze het wel normaal moeten vinden (gelukkig ook maar want mijn ene hond heeft een afwijking zodat hij geen halsband om mag hebben en een tuig vind hij niet erg nu)

Waar ik wel veel aan heb en had is een jachtlijn met dubbele stop. Deze kan zo over de kop en de 2de stop maakt dat hij niet kan slippen. Deze kan je mee laten groeien en heb je levenslang plezier van!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:03

Ik heb voor mijn pup zowel een halsband als een tuigje.
Ik vind het tuigje erg fijn omdat dit gewoon beter is voor zijn lijfje.
Ik corrigeer niet met de lijn, maar met stem, maar mijn pup reageert veel beter op beloning van het juiste gedrag.
Halsbandje heb ik één week omgehad, maar vond het doodeng. Dat dunne nekje, zo hoog achter de oortjes, brrr, nee.. geef mij maar een tuig en als ie wat ouder is een K9 of een stoere leren halsband.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:08

Zolang je geen slipketting/choker of halfcheck neemt kan het allebei. Zodra je met cursussen begint zul je waarschijnlijk een halsbandje moeten gebruiken. Nu mijn hond volwassen is gebruik ik ook een jachtlijn met stop. Maar de halsbandjes en het tuigje gebruik ik ook nog steeds. Tuigje eigk alleen 's avonds want daar zit t lampje aan.