Bevalling teefje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

Bevalling teefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 03:10

Momenteel is onze teef aan het bevallen. Gisterenmiddag omstreeks 2 uur zijn haar vliezen gebroken.
Aangezien ze wel onrustig was, maar er niets kwam zijn we een paar uur later met haar naar de veearts gegaan voor de zekerheid. Deze zei dat er nog niet voldoende ontsluiting was en dat we ons geen zorgen hoefde maken omdat het nog wel een poos kon duren.
Voor de zekerheid hebben we een weeën opwekker meegekregen om later te gebruiken.
Ze heeft geen persdrang, is behalve een snellere ademhaling erg rustig en heeft geen koorts.
Zijn deze tekenen normaal en zijn er mensen met ervaring die hetzelfde hebben meegemaakt? Of duurt het allemaal te lang en moet ze op gang geholpen worden?
Ik snap dat ik de veearts kan bellen, maar misschien maak ik me wel veel te druk?

Magrathea

Re: Bevalling teefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:20

Topic staat verkeerd, ik heb getemd :)

Denk dat als ze rustig is het allemaal wel meevalt. Als ze niet heel erg zweet of hijgt zal het allemaal wel loslopen.
Sowieso staat me bij dat veel dieren liever 's nachts bevallen, het kan zijn dat het daarom zo lang duurt (en dat het straks ineens heel snel gaat).

Ben benieuwd! Ga je foto's posten?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:24

Wat is het voor ras, hoe oud is ze en heeft ze al eerder een nestje gehad?
Rustig afwachten, zolang de teef niet continu aan het persen is, maar tussen de weeen door rustig is, is er niets aan de hand. Een bevalling kan wel een dag duren.
Zorg wel voor rust in de kamer, dwz alleen 1 of 2 bekende personen erbij. Herrie, vreemden en drukte zijn een prima weeenremmer.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 18-01-14 03:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 03:24

Ow sorry, dat had ik niet in de gaten.
De nacht is al een poosje ingevallen vandaar dat ik ze ook al wel verwachtte.
En wat is niet teveel hijgen. Ze heeft het wel warm. Maar de kachel staat hier ook op standje sauna.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:25

Citaat:
Wanneer moet ik de dierenarts bellen?

Dit is een belangrijke vraag. Het is belangrijk contact op te nemen met uw dierenarts (ook ’s nachts of in het weekend) wanneer:

Er binnen 1 uur na het verschijnen van de eerste vruchtblaas geen pup geboren is.
Als de teef langdurig aan het persen is zonder geboorte.
Als er nog pups in de baarmoeder zitten maar de teef al 2 uur niet meer heeft geperst.
Als de teef plotseling erg rustig/sloom is of juist erg paniekerig wordt.
Als er te weinig placenta’s met de geboorte gekomen zijn.
Stinkende uitvloeiing of grote hoeveelheden bloed uit de vagina.
Wanneer de teef de pups niet wil accepteren, er kan dan sprake zijn van melkklierontsteking.

Bron: http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... -bevalling

Ze was nog niet aan het persen zei je? Dan kan het zo te lezen vrij weinig kwaad.

Teveel hijgen zou ik noemen: hijgen alsof ze net een flink stuk naast de fiets heeft gerend zegmaar...
Te warm is ook niet goed he, wat voor ras is ze? Als ze langharig is zou ze het te warm kunnen hebben, is ook niet ideaal :)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 03:28

DonCamillo schreef:
Wat is het voor ras, hoe oud is ze en heeft ze al eerder een nestje gehad?
Rustig afwachten, zolang de teef niet continu aan het persen is, maar tussen de weeen door rustig is, is er niets aan de hand. Een bevalling kan wel een dag duren.
Zorg wel voor rust in de kamer, dwz alleen 1 of 2 bekende personen erbij. Herrie, vreemden en drukte zijn een prima weeenremmer.

Het is een friesche stabij en ze heeft eerder een nestje gehad, maar dat verliep naar mijn idee allemaal wat vlotter.
En behalve een snelle ademhaling en wat onrustig zijn heb ik ook niet het idee dat ze aan het persen is of dat ze niet weet waar ze het moet zoeken. Ik geloof niet dat ze pijn vrij is. Ze ligt nu bij me op de bank. Misschien heb ik ook wel te weinig geduld.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:29

Dat denk ik ook...
Succes met geduld oefenen!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 03:30

Magrathea schreef:
Citaat:
Wanneer moet ik de dierenarts bellen?

Dit is een belangrijke vraag. Het is belangrijk contact op te nemen met uw dierenarts (ook ’s nachts of in het weekend) wanneer:

Er binnen 1 uur na het verschijnen van de eerste vruchtblaas geen pup geboren is.
Als de teef langdurig aan het persen is zonder geboorte.
Als er nog pups in de baarmoeder zitten maar de teef al 2 uur niet meer heeft geperst.
Als de teef plotseling erg rustig/sloom is of juist erg paniekerig wordt.
Als er te weinig placenta’s met de geboorte gekomen zijn.
Stinkende uitvloeiing of grote hoeveelheden bloed uit de vagina.
Wanneer de teef de pups niet wil accepteren, er kan dan sprake zijn van melkklierontsteking.

Bron: http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... -bevalling

Ze was nog niet aan het persen zei je? Dan kan het zo te lezen vrij weinig kwaad.

Teveel hijgen zou ik noemen: hijgen alsof ze net een flink stuk naast de fiets heeft gerend zegmaar...
Te warm is ook niet goed he, wat voor ras is ze? Als ze langharig is zou ze het te warm kunnen hebben, is ook niet ideaal :)

Ik wil de kachel niet laag/lager zetten. Als die pups er dan wel aankomen dan moet de temperatuur wel hoog zijn heb ik altijd geleerd.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:34

Die kachel hebben ze in de natuur ook niet, wel de warmte van de teef en de beschutting van een hol. Bovendien hebben ze een aardige energievoorraad voor de eerste uren. Zo snel zullen ze dus niet afkoelen, alleen als ze geen teef hebben en/of geen melk krijgen.
Dat hijgen hoort er wel bij, ik denk dat ze ontsluitingsweeen heeft.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 03:35

En hoe lang mag ze die ontsluitingsweeën hebben dan?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:37

Dat kan wel een paar uur duren. Graadmeter is eerder het afkomen van vruchtwater of langdurig persweeen zonder vooruitgang.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 03:39

Vruchtwater is gisterenmiddag al gebroken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:41

Nee okee maar ik dacht als ze een husky is ofzo, dan heb je meer baat bij een warme plek en een koelere plek voor mams anders stikt die van de hitte ;)

Wat gaaf, een Friese stabij! Die zijn zo mooi! :)
Heb persoonlijk geen ervaring met bevallende honden maar mijn google research leert me bovenal dat als de moeder (min of meer) rustig is het wel goed zit.
Heb je haar temperatuur genomen? Ik lees net dat zodra de temperatuur boven de 37 graden komt de eerste pup er binnen ca 12 uur zou moeten zijn.

Had ze al weeën gehad? En persweeën? Als ze al weeën heeft maar er nog niks gebeurt is dat niet goed :)

Verder, vergeet niet dat je zelf ook relaxt eronder moet blijven hè! Je hond voelt je beter aan dan jij denkt, en als jij niet op je gemak bent kan dat voor haar een reden zijn om nog even te wachten. Blijkbaar is er da iets aan de hand waarom jij niet relaxt bent en waarin ze beter niet haar pups kan baren :)

Gistermiddag = vrijdagmiddag? (Ik ben NOG wakker, jij waarschijnlijk WEER ;) )

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 04:00

Magrathea schreef:
Nee okee maar ik dacht als ze een husky is ofzo, dan heb je meer baat bij een warme plek en een koelere plek voor mams anders stikt die van de hitte ;)

Wat gaaf, een Friese stabij! Die zijn zo mooi! :)
Heb persoonlijk geen ervaring met bevallende honden maar mijn google research leert me bovenal dat als de moeder (min of meer) rustig is het wel goed zit.
Heb je haar temperatuur genomen? Ik lees net dat zodra de temperatuur boven de 37 graden komt de eerste pup er binnen ca 12 uur zou moeten zijn.

Had ze al weeën gehad? En persweeën? Als ze al weeën heeft maar er nog niks gebeurt is dat niet goed :)

Verder, vergeet niet dat je zelf ook relaxt eronder moet blijven hè! Je hond voelt je beter aan dan jij denkt, en als jij niet op je gemak bent kan dat voor haar een reden zijn om nog even te wachten. Blijkbaar is er da iets aan de hand waarom jij niet relaxt bent en waarin ze beter niet haar pups kan baren :)

Gistermiddag = vrijdagmiddag? (Ik ben NOG wakker, jij waarschijnlijk WEER ;) )

De temperatuurzakker heeft ze al gehad. Nu is alles weer normaal qua temperatuur. En met gisterenmiddag bedoel ik inderdaad vrijdag middag. Ze heeft al weeën gehad (geef personen) maar ze is nu weer rustig. Ik heb zelf ook een aantal uurtjes geslapen en het is hier verder rustig en dood stil. Net even met haar naar buiten geweest, ze is ook wel blij. Maar voor mijn gevoel duurt het zo lang zonder dan ze erg veranderd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 04:32

Wat ik iedergeval niet zou geven zijn die weeopwekkers als het Phyton is. Dan gaat het te hard. Weet je heel zeker dat het vruchtwater was ?
Er zit wel heel veel tijd tussen. Het lijken nm voorweeen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 06:38

Hoe is het gegaan verder ?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:09

Duurt m.i. veel te lang. Begrijp niet dat dierenarts weeënopwekkers meegeeft aan niet ervaren fokkers. Als je Python op het verkeerde moment geeft kan je heel makkelijk pups doden.
Doe alsjeblieft die verwarming lager!
Heb je geen warmtelamp of warmtemat voor de pups? Is de dierenarts echt een veearts (dus voor landbouwhuisdieren) of is het een normale (gezelschapsdieren) dierenarts?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 08:12

Er is nog niets veranderd. Ik ga maar weer bellen.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:31

Ik ga het even volgen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:33

Oei.. Ik zou ook even een andere goede gezelschapsdierenarts bellen, klinkt allemaal wel wat vreemd.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 08:34

En met dat ik het schrijf begint mijn dame weer druk te hijgen en haar werpkist overhoop te halen. Pups zijn weer drukker, toch nog maar heel even aanzien!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:36

Wat spannend! Toen bij mij teef het water brak, waren de pupjes er binnen 4 uur..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:48

Vertrouw op je gevoel TS, je opent niet voor niets een topic.
Het lijkt allemaal wat vreemd te verlopen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:53

ik volg....spannend.
Als je het niet vertrouwd wel de dierenarts bellen hé!

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:04

zolang de teef vit en vrolijk blijft, niet te druk om maken.
De ene vrouw heeft ook langer last van een bevallijng dan een ander, en dat kan dan per kind ook nog weer verschillend zijn.
Enig idee de hoeveelste dag na dekking het is?