Honden hebben rattengif gegeten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daatje

Honden hebben rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:09

Wat een ellende. Ik heb vanmiddag ontdekt dat mijn honden rattengif obv warfine hebben gegeten, vermoedelijk een behoorlijke hoeveelheid. Helaas zijn ze in de schuur op een kastje gesprongen en hebben een bus te pakken gekregen. Dit is gister gebeurt (toen ontdekte ik dat de schuur open was) en vandaag vond ik blauw braaksel en ontlasting met nog hele korrels erin, na even zoeken vond ik de stuk gekauwde bus. Uiteraard direct naar de dierenarts. Hier hebben ze vitamine k injecties en norit gekregen en is er bloed afgenomen en naar het lab gestuurd, hier komt hopenlijk morgen de uitslag van binnen. De honden zijn thuis en wij hebben meerder ampullen vitamine k mee gegeven om toe te dienen de komende dagen. Ze zijn nu nog erg vrolijk en eten graag. Ik moet ze in de gaten houden de komende dagen en maandag retour voor nieuw bloedonderzoek. Uiteraard eerder terug bij andere symptomen.

Ik ben op van de zenuwen en doodsbang dat het fout gaat. Nergens op internet kan ik vinden of vitamine k binnen 24 uur een goede kans op voorkomen van bloedingen geeft. De dierenarts is terughoudend en geeft aan dat het twee dagen afwachten is.

Zijn er mensen met ervaring hiermee, wellicht zelfs dierenartsen die mij mogelijk wat meer kunnen vertellen? Ik hoop zelfs gerust te stellen dat we op tijd zijn... Ik ben op van de zenuwen...

Ik voel me ook zo enorm stom en schuldig dat dit gebeurt is. |(

daffie1986

Re: Honden hebben rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:11

Ik weet niet welk gif je hebt? Ik weet dat een verhoogde aanwezigheid van vitamine K bepaalde gifsoorten kan weerstaan/afbreken.

Sterkte, het zullen een paar zware dagen worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:12

3 jr geleden heeft de bouvier op stal ook rattegif op
zij zijn toen s`nachts naar Amsterdam [ vanuit hellevoetsluis] gereden en de hond is daar 3 dgn geweest
zij kreeg hele grote bulten op haar lijf
bloedingen, gelukkig is ze er door gekomen en de bulten zijn met paar weken weggetrokken
maar ze was heel ziek
als je er op tijd bij bent is de kans op overleven erg groot

sterkte!!!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:12

Het is Sorkil-g. Dank, ja, pfffff, wat ongelooflijk balen en zenuwslopend dit

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:13

Tnx Mirgino

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:13

och jeetje, wat erg! Ik kan je helaas niet helpen, maar hoop zo dat dit goed komt!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:14

Bel anders met utrecht, volgens mij moet vitamine K weken worden gegeven naar mijn weten. Als ze een hoop hebben uitgebraakt scheelt dat allicht, maar dat er ook met de ontlasting gif is meegekomen geeft toch aan dat dit toch al door het hele lijf is geweest.
Maar dat je dierenarts terughoudend is begrijp ik heel goed. Hoe het verloop is is nu niet te voorspellen. Je kan heel weinig meer doen dan je nu al doet.
Ik ga voor je duimen dat de schade heel heel erg meevalt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:16

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:18

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:18

Youngster, klopt, vitamine k moeten we voorlopig blijven geven. Schijnt dat de komende 48 uur het spannendst zijn. Ik weet dat soms men pas ontdekt dat de hond gif heeft gehad als de symptomen er al zijn, mn bloedingen. Die behandelen ze ook met vit k. Ik hoop zo erachter te komen of toediening voordat er verdere symptomen zijn grotere kans op schade beperking heeft en wellicht bloedingen te voorkomen zijn...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:22

Als er al symptomen zijn is de behandeling ook een stuk gecompliceerder en veel lastiger. In jouw geval is het uitgangspunt beter aangezien er nog geen symptomen zijn, dus is de overlevingskans ook beduidend gunstiger!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:23

Goh, wat een drama.... Ik zou ze niet alleen maar een paar dagen in de gaten houden. Rattengif is een sluipmoordenaar en kan in sommige gevallen zelfs na een maand nog worden teruggevonden in het bloed en dan bestaat ook nog altijd de kans op inwendige bloedingen. Norit is idd ook goed, voorkomt opname via de damwand.
Sterkte!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:27

Vit K werkt best snel, rattengif is meestal gewoon een bloedverdunnend middel. Of officieel uitgelegd, het bloed wordt niet verdund maar een bepaalde stof wordt verminderd waardoor de stolling in het bloed minder is en je dus bloedingen krijgt, vit K is de antagonist van die stof en zorgt dat het bloed dus weer een normale stollingstijd krijgt. Bij mensen die bloedverdunners gebruiken werkt dit hetzelfde, bij deze mensen schiet de INR soms ook door en dan wordt vit K gegeven waardoor de stolling weer genormaliseerd wordt. Nadeel bij rattengif is dat je niet weet wat ze precies hebben gehad en nu zonder bloedonderzoek ben je "blind"aan het behandelen. Bij mensen wordt sochtends de INR geprikt ( dit is dit stollingstofje) en als die te ver doorgeschoten is wordt in de avond Vit K toegediend en de ochtend erna weer bloedgeprikt op de INR en dan heeft de Vit K zijn werk al gedaan, werkt dus vrij vlot. Weet alleen niet hoe het precies bij dieren werkt? Zou wel even de honden rustig houden en dus alleen bewegingen waar een kneuzing/blauwe plek kan ontstaan nu achterwege laten want dat zou nu een bloeding kunnen veroorzaken.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:31

Heb mijn hondje ook eens gevonden met een zak rattenvergif in zijn mond. Hoeveel hij juist gegeten had is mij niet duidelijk, en ook niet waar dat vergif vandaan kwam, maar hij heeft het wel overleefd! (wel ook vit k gehad)

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:33

Inderdaad, blind behandelen omdat ze wel een flinke hoeveelheid op hebben. De dierenarts behandeld alszijnde intoxicatie. Omdat lab uitslag er morgen pas is en elk uur schijnt te tellen. Zeker is dat al in het lijf zit, het zat al in de ontlasting. Rustig houden zei de da ook al..... Pfff, word een lange nacht

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:34

Binoche, fijn een positief bericht te horen. Die van mij hebben veel op...

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:40

Tip; slijmvliezen (tandvlees) in de gaten houden!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:46

Het word even een spannende tijd maar meer dan je al doet kun je even niet doen.
Hoop dat de lab uitslag in ieder geval meer duidelijkheid geeft en ik hoop ook meteen positieve hoop.

Wat zeppelin zegt is inderdaad een hele goede indicatie hoe het met je hond gaat.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:47

Ja, hou ik in de gaten!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:53

Wat vreselijk. Heel veel sterkte en hopelijk komen ze er goed uit. Heb je grote honden?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:55

Wat ontzettend schrikken en ik geloof graag dat je erdoor in de zenuwen zit.
Tot nu toe doen ze het goed, je houd ze goed in de gaten en er zijn gelukkig alweer wat cruciale uren voorbij.

Sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:37

Duimen draaien!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:32

Hoe is het nu met ze?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 09:33

Goed! Ze eten goed, vitamine k weer gehad en ze zijn vrolijk. Ik hoop zo dat dit zo blijft...

Oh ja, tandvlees nog mooi roze
Laatst bijgewerkt door Daatje op 18-01-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 09:34

Ps Tigra, nee, geen grote honden. Twee beagles