Vers voeren, echt zoveel!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Vers voeren, echt zoveel!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:29

één van mijn katten krabt en likt zich kaal en we denken dat het een voedselallergie is. Ze heeft een tijd op hypoallergeen voer gestaan en toen ging het voor mijn gevoel beter. Echter ontwikkelde ze toen een blaasontsteking en moest ze blijven op RC urinary. Met als gevolg dat haal hele buik, achterpoten en achterhand zo ongeveer kaal zijn.
Er werd mij geadviseerd om vers te gaan voeren, dus ik heb gisteren 1 rol carnibest van 500 gram gehaald om te kijken of ze het uberhaupt willen eten. Op de verpakking staat dat ik 30-40 gram per kilo moet voeren, wat uitkomt op 120 gram. Dit lijkt mij alleen heel erg veel aangezien van het RC voer maar 40 gram per dag hoefden te hebben. De katten wegen trouwens 3.5 kilo
Hoeveel carnibest (of evt een vergelijkbaar merk) voeren jullie aan je kat? En zet er dan ook even het lichaamsgewicht bij.

Met 120 gram per kat per dag wordt het namelijk nog best een duur grapje :\

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:31

Volgens mij klopt dat niet hoor.
Op mijn verpakking paardenvoer staat dat je 1 kg voer per 100 kg lichaamsgewicht moet voeren.
Ja daaaagggg, die belg van 1200 kg ga ik echt geen 12 kg brok per dag voeren. Dan kan ik hem na 1 dag wegbrengen. Hij krijgt hooguit 1,5 kg per dag.
En die pony van 450 kg krijgt ook echt geen 4,5 kg voer per dag. Een handje. Dat is zat. :')

Volgens mij klopt die 120 gram per dag niet hoor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:34

Ja mij lijkt het ook behoorlijk veel, vandaar dat ik het hier ook vraag :D Heb zelf geen ervaring met vers voeren en bij de dierenwinkel waar ik het gehaald heb las de verkoopster het gewoon van de rol af :')

Mijn katten zijn beide perfect op gewicht volgens de DA en wil ze graag zo houden
Laatst bijgewerkt door Liselot op 15-01-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:35

Ik zou beginnen met voeren van 60- 80 gram per dag denk ik. Als je gewoon een normaal actieve kat hebt tenminste.
Zul je zelf even aan moeten kijken of je kat goed op gewicht blijft en daarop het voeren aanpassen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:37

Ik geef Tinlo en die geven ook 35 gram per kilo lichaamsgewicht aan. Het is idd even een investering, maar bij onze kat(ten) zie ik zo ontzettend veel verschil! De ene kat is beter op gewicht te houden en is veel langer verzadigd, de ontlasting en vacht is beter en ze is blijer. De andere kat heeft ook minder vachtproblemen en is minder gevoelig op de maag geworden. De laatste krijgt overigens echt maar een klein beetje, naast de brokjes.
Overigens blijft het toch een beetje aftasten hoeveel ze nodig hebben. Sommige katten doen het beter op minder voer en andere op meer. Versvoer bevat veel vocht, brokvoer niet, daarom is de gewichtsverhouding anders.

Houd er daarnaast wel rekening mee dat het vlees maar een dag of 2 goed houdbaar is in de koelkast, daarna willen ze het bij mij in ieder geval niet meer eten. Hier gebruik ik dus alleen rolletjes van 250 gr.

Liselot

Re: Vers voeren, echt zoveel!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:39

Met een rol van 500 gram kan ik (als ik de hoeveelheid op de verpakking aanhoud) precies 2 dagen voeren, dus ontdooien, voeren en dan voor de volgende dag in de koelkast. Een dagje langer zou dus ook nog goed gaan als ik besluit om ze wat minder te doen?

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:41

Op hoeveel een kat echt moet hebben kan ik zo niet echt antwoorden... Toch lijkt het mij aardig wat.... Ik heb mijn honden op (oa) kvv staan en die wegen rond de 23 kg en eten 500 gram per dag.... (en zijn daarbij goed op gewicht en blijven dat ook.... )

Gewoon voeren op gevoel en je kat goed in de gaten houden met of hij zij te veel aankomt/afvalt en daarop aanpassen...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:43

Sorry dat ik offtopic ga, maar ik heb een vraagje over vers. Ik heb een jack russel van 9,5 kilo die er super mooi en gespierd uit ziet. nu denk ik om een gedeelte van de brok (bijvoorbeeld in weekenden) te vervangen door vers. kan iemand mij een betaalbaar merk aanraden en hoeveel zal hij ongeveer nodig hebben? ben helemaal onbekend in versland

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:45

Honden hebben van vlees ongeveer 1-2% van hun lichaamsgewicht nodig, werkt dat met katten niet net zo? Dan kom je op zo'n 70 gram per dag.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:51

Mijn zusje voert vers volgens de richtlijnen van de verpakking en beide katten zien er super uit en eten ook altijd alles op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:30

Ik geloof wel dat het ze 120gr per dier moeten krijgen. Onze hond weegt 8.5kg en kreeg om aan te komen 400gr per dag en later ging hij terug naar 266 (2/3e bakje). Dat is nog steeds ruim 3%. Des te kleiner het dier, des te meer hij relatief gezien moet eten. Dus ik raad je aan te beginnen met 120 gram en eventueel te verminderen als de katten aankomen, en vermeerderen als ze afvallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:33

Ik geef 250gr per dag aan 3 katten. Dus gemiddeld iets meer dan 80gr per kat. Nu eet de een meer dan de ander, maar 120gr per kat eten ze niet op. Ze zijn prima op gewicht, dus voorlopig blijft dat ook zo. Je ziet het snel genoeg en dan kun je het makkelijk aanpassen :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:34

pluisje88 schreef:
Sorry dat ik offtopic ga, maar ik heb een vraagje over vers. Ik heb een jack russel van 9,5 kilo die er super mooi en gespierd uit ziet. nu denk ik om een gedeelte van de brok (bijvoorbeeld in weekenden) te vervangen door vers. kan iemand mij een betaalbaar merk aanraden en hoeveel zal hij ongeveer nodig hebben? ben helemaal onbekend in versland

Gewoon een hele verse pens halen , a 3 euro de 10 a 12 kilo :D

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:43

Die 120 gr kan kloppen, maar je moet echt ook naar de katten zelf kijken. Wij voeren 3 van onze 4 katten ook vers (kvv). Kwa gewicht zitten ze redelijk dicht bij elkaar, alledrie rond de 3,5 kilo, misschien ietsje meer. De eerste kat krijgt per dag 90 gr, de tweede kat krijgt per dag 135 gr, en de laatste kat krijgt 180 gr. Daar doen ze het allemaal prima op, en ze zijn alledrie goed op gewicht. Er zit een verschil in leeftijd, activiteit en ook in stofwisseling. Gewoon proberen en goed kijken naar je kat.
Als vers voeren jou en je kat bevalt, kun je altijd nog rond kijken naar goedkopere voeding. Er zijn inmiddels verschillende merken en leveranciers. Ook ben je vaak goedkoper uit als je groter inkoopt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 12:19

Bedankt voor alle info tot nu toe. Ik denk dat ik ze 80 gram ga voeren en dan kijken hoe ze het daar op doen.
Groot inkopen wordt lastig voor mij, heb maar een kleine vriezer en heb dus niet zoveel plek.

wat is evt goedkopere voeding dan carnibest? En verkrijgbaar in almelo en omstreken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:33

Ik weet niet wat Carnibest kost, maar Tinlo is goed te verkrijgen in jou omgeving en is door katten een van de beter geaccepteerde merken. Tinlo.nl/dealers geeft 3 adressen in Almelo zelf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:40

ik voer 2x zoveel vers vlees als dat ik brok voer. Dus mijn honden eten 360 gram brok per dag toen ze nog brok aten en ze krijgen nu 700 gram vers vlees.

Dus als jou kat 40 gram brok eet dan moet naar mijn idee 80 gram vers vlees meer dan voldoende zijn. Je kan het zo proberen en gaat je kat afvallen dan toch wat meer voeren. Een richtlijn hoef je niet altijd te volgen want in dat geval zou mijn ene hond moddervet zijn en de andere zeer mager. Ik voer gewoon naar wat ze nodig blijken te hebben. Nu hebben ze 3 dagen rust wegens dat ik het erg druk heb en krijgen ze 600 gram vers vlees op een dag en na deze 3 dagen gaan ze weer 4 dagen mee naar het werk en dan eten ze gerust 1 kg per dag omdat ze zoveel beweging krijgen daar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:46

Ik zou gewoon beginnen met de opgegeven hoeveelheid. Worden ze er te dik van dan geef je minder, en natuurlijk omgekeerd ook zo.
Voer met je ogen.
Carnibest is wel een wat vettere kvv, je zou ook voor andere merken kunnen kijken.
In de ze link vind je een lijst met merken kvv, via de betreffende site's kan je kijken naar een verkooppunt bij jou in de buurt
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html
Pas wel op met pens bij katten, er zijn namelijk genoeg katten die dat niet eten als het in een kvv zit.
Al heb ik hier zo'n malloot rondlopen die de lamspens bij de honden uit de pak steelt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:02

Ik lees ff mee :D
Wil nl de mijne half aan de kvv maar wat me tegenhoud is het bewaren :o
Ben nl makkelijk uitgevallen en zou eigenlijk de juiste portie p dag zo in vriezer willen doen. Dan hoef ik maar iedere dag stukkie eruit te halen, ontdooien en geven :)*
Alleen ben ik niet zo handig met zaag :Y)
(Misschien iemand andere tip of maak ik het geven groter in mn kopke dan het echt is misschien?)

Heb nu iig net grau natvoer besteld ter vervanging ( in mijn hoofd) van kvv.
Gaat terug in meeleesstand ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:10

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:13

Ik denk dat het klopt want mijn katten zitten op 2x 50 gram per dag. Ik voer ofwel BARF (kip, vis, kuikens,..) ofwel KVV van Degomeat.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:19

pluisje88 schreef:
Aangezien hier nogal wat kenners zitten;
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

is dit wat? en is het een reeele prijs?

Wat ik mis in kant en klare voeding , is huid/veren.
Ik wil ook graag dat mijn honden langer bezig zijn dan 2 seconden met hun eten , dus ik geef nooit gemalen vlees.
En ik heb geen vertrouwen in de samenstelling , is niet gecertificeerd/gecontroleerd/etc.En dan nog zet ik er mijn vraagtekens bij...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:21

Hij gaat niet volledig over. het is voor erbij. blijf gewoon brok voeren :j
Maar daarom vroeg ik het ook, heb er geen verstand van

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:22

Mijn hond geef ik 600gr vers vlees per keer (2 x op een dag) dus 1200 gram per dag. Die is dan ook 45 kilo hoor ;-) Dus ik kan me voorstellen dat het klopt (al zal de behoefte van katten wellicht anders liggen?)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:35

Liselot schreef:
Met een rol van 500 gram kan ik (als ik de hoeveelheid op de verpakking aanhoud) precies 2 dagen voeren, dus ontdooien, voeren en dan voor de volgende dag in de koelkast. Een dagje langer zou dus ook nog goed gaan als ik besluit om ze wat minder te doen?

4 dagen dan dus :D (met 1 kat)

Ik voer ook vers, toevallig ook Carnibest.

Onze 'opa' (bijna 18) krijgt eend omdat hij een bijzondere ziekte heeft. Hij krijgt de 30 gram per keer niet op (ik voer 4 x daags) maar hij doet het al bijna 3/4e jaar goed op wat hij eet en valt niet af.
Hij ziet er zeker voor zijn leeftijd geweldig uit en goede ontlasting.

Een van mijn andere jongere katten ben ik afgelopen week mee begonnen om over te zetten. Ik voer normaliter graanvrije brokken maar zijn ontlasting doet het toch nog niet helemaal goed en ook zijn vachtje kan beter. Dus eens kijken hoe hij het gaat doen op KVV.

Ik ben in ieder geval tevreden. Het snijden is een rampenplan want ik wil kleine porties in de koelkast want dag 2 vindt opa het al minder lekker :-) Maar voor dat snijden heb ik dan weer een vriend :D :+

Het is niet goedkoop inderdaad. Lotering is wel goedkoper maar veel vetter qua samenstelling.