Oude hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:42

Op dit moment ben ik al 13 jaar de gelukkige eigenaar van een super lieve hond, een kruising Mechelse Herder X Husky. Helaas wordt hij ineens de laatste paar maanden erg snel oud. Hij heeft al zijn hele leven chronische maag- darmontsteking, maar dit is momenteel onder controle met Prednison. Helaas zal hij nooit meer zonder Prednison kunnen. Dit heb ik meerdere keren geprobeerd, maar steeds kwam de ontsteking terug. Verder begint hij behoorlijk wat slomer/trager te worden, staat hij moeilijker op, stijf (artrose, hiervoor krijgt hij Cortaflex en de fysio komt regelmatig), begint hij staar te krijgen, spierverlies in zijn achterhand (herderkwaal) en sinds een maand heeft hij er waarschijnlijk een stembandverlamming bij (met als gevolg dat hij het snel benauwd heeft). Verder heb ik de indruk dat hij de laatste tijd vrij snel van de wap is als er dingen veranderen.
Hij heeft verder geen pijn, wordt regelmatig nagekeken door de da en is nog (redelijk) vrolijk. Hij kan nog gewoon 4-5x per dag mee wandelen (wel kortere stukjes van max 20 min in langzaam tempo), is (nog) volledig zindelijk, eet als een varken (lang leve de Prednison :D ) en ik heb de indruk dat hij er op de meeste momenten nog echt lol in heeft.

Helaas zal hij de zomer waarschijnlijk niet meer gaan halen, zeker gezien zijn benauwdheid. Dit zal met hoge temperaturen niet meer te doen zijn. De da heeft dit ook aangegeven.

Hoe ver ga je met een oude hond? Op dit moment heb ik de indruk dat hij echt nog lol heeft in het leven en geniet, maar waar trek je de grens dat het geen lijden wordt? Ik heb een hoop vrienden/familie om me heen die mij hier op wijzen, dat ik wel op tijd een beslissing moet nemen om dit te voorkomen, maar oh wat is dat moeilijk om te beslissen na 13 jaar met je beste vriendje! |( Je weet gewoon dat het er aan zit te komen. Ze zeggen altijd dat je hond het aangeeft als hij er klaar voor is, maar hoe merk je dat??

Anoniem

Re: Oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:45

Als je merkt dat de hond pijn heeft dan zou dat bij mij de reden zijn om de stap te zetten.
Heeft hij geen pijn en nog plezier in het leven dan zie ik geen reden om die stap nu al te zetten, maar als hij moeilijk kan bewegen, pijn door de ontstekingen krijgt of de lol er gewoon uit gaat dan zou dat voor mij het moment zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:47

Ik wil ook zeker nu de stap nog niet zetten, maar ik ben me er (helaas) al wel op aan het voorbereiden, zeker omdat de da heeft aangegeven dat de zomer met zijn benauwdheid niet meer te doen zal zijn.
Zodra hij echt pijn zou krijgen dan zal dit voor mij ook een hele duidelijke grens zijn, dat wil ik hem niet meer aandoen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:50

Pijn zou ik niet als enige maatstaaf houden net als eten. Zoals je de hond nu beschrijft was het bij mij al over maar ik zie de hond niet in het echt.
Heb je niet iemand die er nuchter tegenaan kijkt en die je verteld wanneer de hond achteruit gaat?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:52

Tja, dat is iets wat jij alleen kan beslissen. Wij hebben in 2012 onze hond in maart laten inslapen, het was een moeilijk keuze maar mijn moeder voelde dat het goed zo is. Je moet ook aan je hond denken. Denk je dat hij het fijn vind om de zomer door te gaan met zo veel benauwdheid? Ik denk het niet. Het is een moelijke keuze maar het is jou hond en hoe moeilijk het ook is. Afscheid bestaat. Helaas... Y;(

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:54

Helaas zit ik hier in het zelfde schuitje, Duitse Herder 11 jaar heeft een verlamming gehad waar hij bovenop is gekomen, maar laat vaak zijn plas lopen (heeft er geen controle meer op) en daar door stinkt het dus behoorlijk in huis, hij krijgt staar en word weer slapper in zijn achterpoten, vat bij het kleinste stootje ondersteboven. Zijn dag bestaat uit wandelen eten dan slapen..dan word hij pas weer wakker als ik met de riem rinkel hup wandelen weer happie eten en slapen, tegen de avond nog klein rondje en slaapt meneer weer.Ook heeft hij last van benauwdheid.

Ik zit met het dilemma wanneer heb je nou een oude hond, en wanneer is je hond nou op.

Zelf heb ik besloten dat als hij van de 7 dagen 4 goeie en 3 slechte heeft dat hij zo best door mag gaan, maar zodra het 4 slechte en drie goeie zijn ga ik er toch mee heen, en is het einde oefening.

Een herder is een trots dier en ik vind dat ik hem waardig heen moet laten gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:57

Heleen, bij mij zou het echt genoeg zijn met wat je nu beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:00

Bij mij zou het dan ook klaar zijn Heleen.
Als hij zijn urine laat lopen en door zijn achterpoten zakt dan is dat wel een teken dat er echt iets mis is, en dat de hond niet meer normaal kan functioneren.
Dat er nog goede dagen zijn is mooi, maar in hoeverre zijn die nog goed? Zijn achterpoten zullen op die dagen niet veel sterker zijn?

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:01

Ja dat zou ik ook zeggen nu ik mijn verhaal zo over lees, maar vind ik het ook lastig, een oude hond slaapt ook veel maar geniet nog van zijn wandelingetje en aai over zijn bol, dus wanneer is je hond oud, en wanneer af?

Momenteel is het echt nog geen zielig hoopje hond, al snap ik wel dat het de indruk wel wekt als ik mijn stukje zo lees.
Laatst bijgewerkt door heleen88 op 14-01-14 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:02

Van de 7 dagen heeft hij nou zeker nog 5 of 6 goeie dagen, hij wil ook nog wel spelen op zijn manier (komt nog regelmatig met speeltjes aangelopen) en met wandelen kan hij nog enthousiast meedoen.
Ik heb in mijn naaste omgeving mensen die mij er op zullen wijzen als ik te ver zou gaan, of wanneer het echt lijden zou worden. Voor komende zomer zal ik hem sowieso moeten laten gaan, gezien zijn benauwdheid. Maar op dit moment heb ik nog niet dat gevoel "dat het klaar is" waar mensen het altijd over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:05

heleen88 schreef:
Ja dat zou ik ook zeggen nu ik mijn verhaal zo over lees, maar vind ik het ook lastig, een oude hond slaapt ook veel maar geniet nog van zijn wandelingetje en aai over zijn bol, dus wanneer is je hond oud, en wanneer af?

Momenteel is het echt nog geen zielig hoopje hond, al snap ik wel dat het de indruk wel wekt als ik mijn stukje zo lees.

Maar hij laat wel zijn urine lopen en valt om?
Wat zie jij als een goede dag?
Zoals je zelf al zegt herders zijn trotse honden, ze laten niet snel merken dat het echt niet gaat..
Misschien is de wandeling te veel en slaapt hij daarom zo veel?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:07

Ik sta voor dezelfde beslissing , kruising boxer x mechelaar , bijna 14 , en een kruising whippet van 13.5 jaar.

Ik ben nu van mening dat ik mijn hond zelf ook de kans moet geven om afscheid van het leven te nemen.
Ik stop ze niet in een glazen kistje , als ze willen rennen , en dat moeten bezuren met pijn , dan krijgen ze een pijnstiller.
Gaan we iets leuks doen , waarvan ik van te voren al weet dat dat gevolgen kan hebben , dan start ik een dag van te voren al met een pijnstiller.[bv wandelen in het bos met andere honden oid]
Ze krijgen nu dus sporadisch pijnstillers , en dat vind ik prima.
Ze eten beide prima , ze zijn vrolijk ,laten zich nog verleiden tot spelletjes , maar ik gooi niet meer met de bal bv.
Daarvan weet ik dat ze dan beide over hun grenzen gaan.

Beide hebben een andere grens om de knoop door te hakken.
De kruising mechelaar heeft nu snachts een luier om , ze is incontinent van urine doordat ze erg veel drinkt vanwege een slechtere nierfunctie. Ze heeft daar totaal geen problemen mee.
Maar de kruising Whippet hoef ik dat echt niet aan te doen , die trekt dat psychisch gewoon niet , voelt zich veel te snel erg schuldig.
Het ligt zo aan je hond.....

Mijn moto , het is jouw hond , daarbij neem jij een beslissing.
Zorg dat je achter je beslissing staat , en heb er geen spijt van!
Wat andere mensen ook zullen zeggen!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:11

Wij stonden afgelopen augustus voor die keuze. Bouvier, 13 jaar, artrose en constant oorontsteking, wat onder controle was met prednison. Ze werd langzamer, lag de hele dag te slapen wat op zich niet erg is. Maar toen ze ipv op haar eigen kussen de hele dag onder de tafel uit ons zicht lag, niet meer reageerde op haar naam of de andere hond, en niet meer naar buiten wilde, en als ze ging dat echt max 5 minuten was omdat ze anders gewoon ging liggen, was t voldoende. Ze was gewoon helemaal op. Onwijs moeilijk omdat ze verder nog 'goed' was. Maar je zag het aan haar dat ze het zelf genoeg vond, en dat hebben wij ook gerespecteerd :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:18

Helaas iets teveel, ervaring ermee, maar jong of oud je merkt het echt wel wanneer het genoeg is. Je hond kijkt je aan op een manier die niet te missen is. De houding, energie die ze uitstralen aan alles is de boodschap niet te missen dat ze er klaar voor zijn. En of dat nu een geestelijke of lichamelijke reden is of gewoon ouderdom ze geven het allemaal op dezelfde manier aan.

En zolang ze ng zoveel goede dagen hebben tegenover een paar slechte en de levenslust en eetlust zit er nog in zou hier zijn lekker laten rondscharrelen.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:00

mijn vorige hond is 19 jaar geworden. Echter wel helemaal gezond, geen dag ziek geweest. Het laatste halfjaar begon ze wel echt af te takelen ( moeizaam overeind komen, om onverklaarbare reden huilen als een wolf en ze zocht steeds hele kleine plekjes op om in te kruipen) Maar ze was nog steeds vrolijk en aanhankelijk en at ook nog prima met een normale ontlasting. Toch wist ik natuurlijk dat het onvermijdelijke niet lang meer zou duren. Een week voor ik haar liet gaan werd het me duidelijk; ze at niet meer ( ze was zich aan het versterven) en zat versuft voor zich uit te staren ( soms urenlang gericht op de muur) . Uiteindelijk de dierenarts gebeld en die is naar ons huis gekomen. Ze is bij mij op de bank in mijn armen ingeslapen. Ze gaf zich echter nog niet gewonnen. Het was echt een doorbijtertje en kreeg het op haar heupen toen de dierenarts arriveerde. Ze wist precies wie hij was en hoewel we er maar 1 keer per jaar kwamen voor de inentingen had ze een hartgrondige hekel aan de beste man! Ze heeft me toen hij de eerste prik toendiende zelfs nog gebeten ( had ze nog nooit gedaan!!) al haalde dat niet veel uit met haar gebrekkige gebitje. Bij de eerste prik stopte haar hartje al en was het snel bekeken.
Mijn advies; volg je gevoel. je merkt het echt wel als het vuur in de oogjes geblust is en ze niet meer kunnen. tot die tijd; heel veel genieten van elkaar, mijn hondje kwam heel veel buiten, gewoon een beetje in het gras liggen en rondscharrelen, en daar heeft ze tot op de dag van haar dood van genoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:27

Pfff, lastig! Zelfs nu ik er over aan het nadenken ben krijg ik al een brok in mijn keel |( .
Ik heb besloten dat hij deze week nog een keer bij mijn schoonouders gaat logeren, die kennen hem erg goed en hij is daar vaak wezen logeren. Ook hebben zij vroeger altijd honden gehad. Ik heb ze gevraagd om hun eerlijke mening te geven over hoe zij er nu tegenaan kijken.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:32

heleen88 schreef:
Helaas zit ik hier in het zelfde schuitje, Duitse Herder 11 jaar heeft een verlamming gehad waar hij bovenop is gekomen, maar laat vaak zijn plas lopen (heeft er geen controle meer op) en daar door stinkt het dus behoorlijk in huis, hij krijgt staar en word weer slapper in zijn achterpoten, vat bij het kleinste stootje ondersteboven. Zijn dag bestaat uit wandelen eten dan slapen..dan word hij pas weer wakker als ik met de riem rinkel hup wandelen weer happie eten en slapen, tegen de avond nog klein rondje en slaapt meneer weer.Ook heeft hij last van benauwdheid.

Ik zit met het dilemma wanneer heb je nou een oude hond, en wanneer is je hond nou op.

Zelf heb ik besloten dat als hij van de 7 dagen 4 goeie en 3 slechte heeft dat hij zo best door mag gaan, maar zodra het 4 slechte en drie goeie zijn ga ik er toch mee heen, en is het einde oefening.

Een herder is een trots dier en ik vind dat ik hem waardig heen moet laten gaan.

Deze was nu bij mij vredig gegaan.
Ik vindt het na wat je omschrijft al geen leven meer voor het dier.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:03

dees_daan schreef:
heleen88 schreef:

Maar hij laat wel zijn urine lopen en valt om?
Wat zie jij als een goede dag?
Zoals je zelf al zegt herders zijn trotse honden, ze laten niet snel merken dat het echt niet gaat..
Misschien is de wandeling te veel en slaapt hij daarom zo veel?

Het is niet zo dat hij zo omvalt maar kan geen stoot meer hebben van onze jonge bengel, een goeie dag speelt hij met de bal en wandelt ie vrolijk zijn blokje mee en heeft ie nog energie als hij terug komt, wel slaapt hij dan daarna lekker in zijn mand, van zulke dagen heeft hij er echt nog wel 4 van de 7, van de minder goeie dagen, sleept hij wat met een achter poot na een wandeling en komt ie moe thuis, wil die niet spelen en balletjes meer halen.

bedankt voor jullie reacties, 't zet me weer aan het denken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:54

Hier zelfde overweging. Onze Border Collie wordt 14. Ze is echt heel goed, maar werd wel al een tijdje oud. Ze speelt, eet en drinkt. Laatste tijd dronk ze wat meer. Het is een grote knuffel en we verzorgen haar vacht, dus ze is veel in handen.
vd week ging ik haar wassen en voelde ik een enorme knobbel in haar buik. Meteen de da gebeld. Ik was heel erg van streek, maar probeerde nog positief te denken.
De da was heel negatief. Ze zit ook vol met kleine tumoren en aangezien het zo snel gegroeid is, kan ze snel achteruit gaan.
Ik heb 2 dagen lopen huilen. Heb al meer dieren laten gaan en moet ook mensen missen, maar ik ben nu een enorm watje, wat niks voor mij is.
Van de da heb ik een boekje meegekregen; Zijn we niet te vroeg. Heel klein en simpel boekje over het inslapen en het juiste moment.
De criteria van levenskwaliteit;

De dieren moeten vrij zijn van;
1.dorst, honger of onjuiste voeding
2.van fysiek en fysiologisch ongerief
3.van pijn, verwondingen en ziektes
4.van angst en chronische stress
5.om hun natuurlijke gedrag te vertonen

De da die dit schrijft geeft ook heel duidelijk aan dat wij als reden noemen los staat van de levenskwaliteit van je hond. Dingen zoals; Ik kan haar/hem nog niet missen bijvoorbeeld.

Ook beschrijft hij dat een dier geschikt moet zijn als huisdier. Zodra mensen meerdere keren op gaan staan om hun dier uit te laten, medicatie te geven, of bij de hond gaan slapen, vind hij dat eigemlijk te ver gaan. Ik vind dat dan erg persoonlijk. Net als bij een pup kun je ook zeggen dat je er bent als de oude dag intreed.

Als laatste wat ik wel een overdenking vind zegt hij bijv ook dat we steeds weer kijken wat een hond nog wel doet of kan, maar dit niet opweegt tegen de pijn of dingen die een hond niet meer kan.
Onze hond is bijv een Border Collie en zou zelfs met veel pijn nog alles voor ons doen.
En ik zie ook dat ze nog graag speelt, goed kan rennen, graag mee wil naar buiten etc. Maar 10 goede dingen wegen soms niet op tegen een paar hele slechte dingen die het dier laten lijden.

Op het moment dat ze slecht zijn en je het vaak wel kan, ben je vaak te laat, dan zijn ze al ''ver''.

Aan de ene kant kan ik mn hond veel lijden besparen door straks heel direct een besluit te nemen als ze een grens bereikt, ook al is ze dan nog goed ter been en vrolijk. Ze hoeft het niet mee te maken om wel heel slecht te worden, niet meer lekker te kunnen rennen wat ze wel zo graag doet.

Neemt niet weg dat ik haar aankijk en haar super koppie zie en ook ik haar niet kan missen. Kan me geen leven voorstellen zonder haar. Maar als ik echt van haar hou, moet ik aan haar denken. Zij denkt ook altijd aan mij.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:42

Dat boekje heb ik eerder ook al eens Door gelezen, ik vond het een beetje moeilijk om er in mijn hoofd en korte samenvatting van te maken, van wat er eigenlijk staat, dat heb je hierboven wel mooi gedaan. wel ben ik benieuwd of het boekje nu een keuze heeft helpen maken, als ik vragen mag?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:50

Mijn hond had hetzelfde. Nou ja ongeveer. Benauwdheid, spieren die aftakelen vooral vanachter en hij was toen ook onzindelijk geworden, begon slechter te zien en te horen. Ik had toen gezegd zolang hij met zijn bal kan spelen mag hij blijven als hij geen plezier meer kan maken dan laat ik hem los. Hij heeft toch zeker nog een jaar bij ons geweest.
Sommige momenten moeilijker dan andere maar hij had nog plezier.
Tot een gegeven moment ik zag dat hij niet meer wou spelen (en niet kon spelen) en het echt heel benauwd kreeg toen heb ik de moeilijkste beslissing gemaakt. Na 2 jaar heb ik er nog veel verdriet van maar het was het beste voor hem, hij is trouwens maar 11 jaar geworden.
Hoe ik nog het meest gemerkt heb dat het tijd was, was aan zijn ogen. Ik zag dat het genoeg geweest was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:19

heleen88 schreef:
Dat boekje heb ik eerder ook al eens Door gelezen, ik vond het een beetje moeilijk om er in mijn hoofd en korte samenvatting van te maken, van wat er eigenlijk staat, dat heb je hierboven wel mooi gedaan. wel ben ik benieuwd of het boekje nu een keuze heeft helpen maken, als ik vragen mag?

In principe weet je wat er staat. We hebben vaker dieren laten inslapen en zijn ook wel een keer te laat geweest.
Wat me helpt bij dit boekje is dat het me steunt als we straks een beslissing nemen, dat we niet te vroeg zijn. Nu kijk je idd naar wat je hond nog wel kan, dat is logisch. Maar de afwegingen straks van wat ze nog wel kan, tegenover wat ze niet kan, is misschien makkelijker. 10 pluspunten wegen niet op, tegen 1 of 2 hele slechte dingen. Mocht ze dan nog wel willen spelen en goed ogen, zou ik me nu minder rot voelen om toch te stoppen als andere zaken minder worden.
Zo drinkt ze veel en plast ze meer. Ze is uiterst zindelijk en piept een beetje als ze naar buiten wil soms. We zorgen dat ze vaak genoeg buiten komt, maar dat mag niet een drama worden. Zij wil niet in huis plassen, dus voelt zich rot als ze het niet meer kan ophouden.
Dat werd ook genoemd in het boekje; grenzen stellen en je aan houden.

Dat ik niet mijn eigen gevoel of gemis mag laten meetellen weten we wel. Toch was dat mn eerste reactie vorige week. Nu ben ik steeds aan het relativeren. Ik heb die hond genomen en honden worden nou eenmaal geen 80 helaas. Ze mankeert iets en als ze eronder lijdt moet ik haar laten gaan. Zoveel liefde en vreugde als ze ons heeft gegeven, mogen wij niet egoistisch zijn.
Ik kan niet zonder haar, maar je moet. Straks als ze het eerste spuitje krijgt en wij bij haar zijn, weet zij niet dat ze niet meer wakker zal worden. dat spuitje is en blijft hetzelfde of we dat over een maand doen of een half jaar. ( natuurlijk negatieve zaken uitgesloten waarbij het wat moeizaam gaat, die ken ik ook helaas. )

Iedereen iig heel veel sterkte!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:26

Helaas zit ik hier in het zelfde schuitje. Onze hond is nu 16,5 jaar. En hij wordt heel rap minder.
Hij eet en drinkt nog goed, maar hij is zo doof als een kwartel, laat de boel regelmatig lopen en valt om, omdat zijn achterpoten niet meer meewerken. Het lijkt mij niet dat hij pijn heeft.
Ik ga deze week overleggen met de DA wat hij er van vindt, maar ik heb voor mezelf al een beslissing genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:53

Helaas is mijn vriendje de laatste paar dagen hard achteruit gegaan, vooral de nachten heeft hij het zwaar met benauwdheid. Zondag staat er nog een fotoshoot gepland en maandag gaan we naar de da voor verder onderzoek waar de benauwdheid vandaan komt (ze gaan dan onder narcose kijken met een cameraatje in zijn keel/luchtpijp). Afhankelijk wat hier de uitslag van is vrees ik dat de tijd van afscheid nemen sneller zal komen dan ik verwacht en gehoopt had |( .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:20

Jeetje. Maar dat de da dat doet nog.. Hier willen ze oudere dieren liever niet meer onder narcose als het niet helpt of niet nodig is. BLijf je bij het onderzoek?