konijnen buiten houden. hoe en wat ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sannert

konijnen buiten houden. hoe en wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:45

Hoi bokkers,

Na lange tijd zeuren bij vriendlief mogen dochterlief en ik (eigenlijk vooral ik aangezien dochter nog 2 moet worden :D ) eindelijk konijntjes. Maar nu moet er natuurlijk een hok komen enz enz.
De konijntjes komen pas in het voorjaar, omdat ze buiten komen te zitten en ik niet weet waar ze bij de fokker zitten. Welke grote moet het hok hebben ? Mijn schoonouders hebben nog een huis tuin en keuken hok staan die we mogen hebben. Maar deze is van klein formaat. Is dit groot genoeg als nachthok ? En hoe groot moet de ren zijn ? Misschien handig om te vermelden dat we 2 thrianta konijntjes gaan aanschaffen. Vlaamse reuzen en kleine konijntjes hebben natuurlijk niet even veel plaats nodig. Moet er gaas ingegraven worden en zo ja wat is het beste gaas ? Welk voer is het beste ? En zij er nog meer dingen die belangrijk zijn die ik moet weten ? Heel vroeger heb ik een konijn en 2 cavia's gehad, maar mijn geheugen kan wel weer een opfris cursus gebruiken. Ik ben zelf al volop op internet aan het zoeken, maar jullie tips zijn zeer welkom ! En ik ben me er ook van bewust dat konijntjes oud worden en dat dochterlief misschien over een paar jaar de konijntjes niet intressant meer vindt. Dan gaan se uiteraard niet weg. Mams vindt het zelf veel te leuk. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:49

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:02

Dat topic had ik inderdaad al gezien ! De ren heb ik in gedachten al klaar. Maar nu nog de plaats, de grote en het materiaal. En wij hebben een tuin op het zuiden. Dus veel schaduw is er niet overdag in de zomer. Moet ik dan een afdak boven de ren maken ? Of iemand een idee hoe ik dit kan doen ?
edit: http://www.konijnenhok.net/shop/konijnenhok-fred-100cm zo'n soort hok is het nacht hok dan. Is dit groot genoeg ? Misschien een mogelijkheid om onder het hok nog dicht te maken ? Anders vraag ik schoonvader een nieuw hok te maken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:06

minimale grote is 1 m2 per konijn (als je een kleintje hebt). Groter is altijd beter natuurlijk (ik vin 1 m2 best klein, maar goed..mijn nijnen (momenteel helaas nog 1, maar er komt er nog eentje) hebben dan ook 100 m2 en dat is ook wel weer wat overdreven. Voer zou ik niet te moeilijk doen, hoor..gewoon gras (langzaam laten wennen als ze het niet kennen), hooi, en wat biksjes. Stukje appel of wortel af en toe en je hebt gelukkige konijntjes.

En in het nachthok kunnen ze de schaduw ook opzoeken, maar anders een parasol? Lijkt me makkelijker dan een heel afdak.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:08

ik heb in de zomer parasols en water op de grond, je zou een ice pad kunnen doen en inderdaad misschien een plaat bovenop het hok/ren leggen.
Ik heb zelf een hok van 1m bij 50cm met een nachthokje en een ren van 250 cm bij 90 en nog 2 paneelrennen eraan vast. Je zou inderdaad dat kleine hok in een ren kunnen zetten, ik weet niet hoe groot die tirahnas zijn, maar ik heb dwergen. Hier staat ook veel info:
http://www.konijnenparadijs.com/index.p ... matie.html
Ik heb hope farms trio voer, vinden ze erg lekker, en natuurlijk hooi.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:13

Sannert schreef:
Dat topic had ik inderdaad al gezien ! De ren heb ik in gedachten al klaar. Maar nu nog de plaats, de grote en het materiaal. En wij hebben een tuin op het zuiden. Dus veel schaduw is er niet overdag in de zomer. Moet ik dan een afdak boven de ren maken ? Of iemand een idee hoe ik dit kan doen ?
edit: http://www.konijnenhok.net/shop/konijnenhok-fred-100cm zo'n soort hok is het nacht hok dan. Is dit groot genoeg ? Misschien een mogelijkheid om onder het hok nog dicht te maken ? Anders vraag ik schoonvader een nieuw hok te maken.

Ik neem aan dat als je een ren eraan vast maakt de konijnen toch niet vaak in het binnenverblijf zijn. ;) Je sluit ze er tenminste toch niet in op? In dat geval zou ik het namelijk wel veel te klein vinden, konijnen zijn bovendien nachtdieren dus juist dan het meest actief.
Voor wat betreft zon/schaduw, je zou wat dingen in de ren kunnen leggen (krat, pijp, buis) waar ze in of onder kunnen zitten. Anders kunnen ze ook onder het hok gaan zitten als het te warm is.
Hoewel die van mij het liefst languit in de zon liggen. :D

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:18

Een parasol ! Had ik zelf niet aan gedacht ! Bedankt ! Gras gaat de fokker ze al aan laten wennen. Hooi inderdaad ook onbeperkt. Thriantas worden ongeveer 2,5/3 kg las ik. Niet zo heel groot toch ?
konijnen mogen inderdaad de hele dag rondrennen. Worden niet opgesloten.
Laatst bijgewerkt door Sannert op 06-01-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:18

Sannert schreef:

Dit is niet groot genoeg. Er is maar een klein stukje in dit hok waar ze droog en uit de tocht kunnen zitten (= nachthok). Een nachthok hoeft echt niet groot te zijn als de konijntjes goed met elkaar overweg kunnen, maar dit is toch wat te klein. Het open stukje tochtvrij maken dmv plexiglas heeft ook geen nut omdat het open of dichte stuk toch 24/7 open moet zodat ze de ren in kunnen.

Hoe groot ga je de ren maken? Ik zie liever een grote ren met een heel dicht nachthok (zonder poespas zoals dat open stuk waar ze toch niets aan hebben) met één kleine opening erin. (bijv. rechts zodat ze een groot stuk links hebben zonder tocht of desnoods met een hoek erin zodat ze in die hoek al helemáál geen tocht enz. voelen). Ze zullen toch veel in de ren zitten en het nachthok is dan echt super voor in de winter bijvoorbeeld.

In de ren kan je vanalles neerzetten dat een beetje schaduw geeft voor ze. Heb je ook al nagedacht over de ondergrond van de ren?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:23

Over de grote van de ren heb ik nog geen idee. Ik wil ze uiteraard genoeg plaats geven. Vandaar ook dit topic. We hebben gras in de tuin nu. Daar wil ik ze opzetten. Misschien een stukje erbij betegelen ?
het hok dichtmaken en een gat erin voor naar binnen en buiten te kunnen is een optie ! Kan geregeld worden.

Geryon

Re: konijnen buiten houden. hoe en wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:36

Als je ze op gras wilt houden, moet je wel bijv. gaas onder de grond doen anders zijn je konijntjes zo weg haha :D Een klein stukje betegelen is misschien wel fijn voor ze als het een modderpoel is in de herfst.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:39

Geryon schreef:
Als je ze op gras wilt houden, moet je wel bijv. gaas onder de grond doen anders zijn je konijntjes zo weg haha :D Een klein stukje betegelen is misschien wel fijn voor ze als het een modderpoel is in de herfst.

Dat had ik inderdaad ook al gelezen. Maar hoe diep graaf je zo iets in ? En welk gaas is hiervoor het beste ?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:07

We hebben zelf ook vaker thrianta's in de opvang. Zijn toch wel ietsjes groter als een dwergkonijn.
Denk dat dat hok als nachthok te klein gaat zijn. Misschien eerder denken aan een hondenhok of iets dergelijks en daar een ren omheen bouwen?

Afbeelding

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:16

Ik heb 2 konijnen buiten in een ren met een nachthok. Ik heb 1 NL hangoor en 1 kruising franse hangoor.
De ren is 1m x 3.5m
ondertussen is het iets veranderd en staat de nachthok aan de rechterkant tegen de hek aan de rechte kant! Ook hebben wij de ren nu helemaal betegeld! Meestal hebben wij de deur van de ren gewoon open, maar als het veel regent wordt de gras heel nat dus gaan ze in de ren.
Verder is het belangrijk dat ze onbeperkt hooi hebben, vers voer, en niet al te veel biks (te veel kan blaasstenen veroorzaken, ivm te veel calcium). Science Selective is een goede biks om te geven. Mijne krijgen ook vers gras!

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:30

hier heb ik 2 konijntjes buiten zitten,1 tandwerg en 1 hollandse hangoor dwerg, ik heb zelf een aardig groot hok met boven verdieping een nachthok en beneden open waarvan er 2 deurtjes zitten. die deurtjes staat eigenlijk altijd open. Daarvoor heb ik 2 grote rennen vast (is totaal naar 1 gemaakt) en kunnen ze buiten en binnen zitten. Vanwege de kou en de harde wind en regen de laatste tijd heb ik een stuk plexie glas laten zagen op maat,zodat de bovenkant geheel wind en regen vrij is(zitten 2 kleine gaatjes in t plexie glas). Verder komt er na de winter een verbouwing in de tuin en dan maak ik een soort ren, vergelijkbaar met wat milligan hierboven heeft. Alleen dan 1 helft gras,1 helft betegeld.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:40

Hm zo zien de thriantas er inderdaad een stukje groter uit. :D ik ben ook erg slecht in schatten. En als ik het schot wat erin zit eruit haal en helemaal dichtmaak. Is het dan ook te klein ? Anders schoonvader toch aan het werk zetten. Milligan, zo'n ren wat jij hebt had ik in gedachten !

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:45

We hebben zelf zoiets:
Afbeelding

Hoeft natuurlijk niet zo groot. Maar is het maar een idee. Bovenop is gemaakt omdat het bij ons pal in de zon staat en is dus een schaduwnet overheen gemaakt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:49

wauw, wat mooi Laptopmuis! Ik had een zelfde soort omheining eerst..ik hield ze alleen niet binnen, ze gingen gewoon door de gaten heen!! Hoe groot zijn deze mazen? Volgens mij zit je dan echt te genieten als je ze zo ziet, of niet!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:00

Is op de kinderboerderij, de andere konijnen hebben ook een grote ren. Dit is gewoon van het harmonicagaas.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:06

nou zeg...dat heb ik ook en bij mij gaan ze erdoorheen :). Ow, vandaar...nou, toch erg mooi. Ze hebben het daar zo te zien goed voor elkaar.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:26

Dat ziet er mooi uit laptopmuis !

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:31

nijnen op gras wordt hem vaak niet. Ik had 15 vierkante meter gras ren en 4 dwergen en nog werdt het binnen 3 maanden compleet kapot gelopen. later heb ik ze op zand gehad wat niet snel stuift maar als het weken droog was ging het toch wat stuiven en kregen de nijnen weer last van oogontstekingen. Toen een konijn een wondje aan een poot had was het helemaal moeilijk omdat in een open wond dat zand blijft zitten....... en uiteindelijk op gladde tegels gehad maar vlamen en tegels blijkt geen goede combinatie te zijn dus inmiddels staan ze altijd op rubberen stalmatten en in het voorjaar komen er 2 honden puppenrennen aan de ren vast te staan zodat ze overdag t/m het najaar gras kunnen eten en dus een enorme ren hebben.
Mijn vaste ren is een hondenkennel van 4 meter lang bij 1.5 meter breed. Ooit ben ik ook begonnen met een omheining van gaas en met planken verstevigd maar dit bevalt me veel beter. Zeker omdat ze in de winter op een andere plaatst staan (anders hebben ze de hele winter geen zon en dan krijg je alg groei op de matten en aan de kennel erg goor dus tja dan maar verhuizen).
Misschien een idee om te kijken naar een puppenren van 1 meter hoog?

In de zomer:
Afbeelding
bij warm en zonnig weer gaat er over de ren nog een laken wat ook nog een stukje aan de zijkanten hangt. Dan is de ren vrijwel 100% niet meer in de zon en op het gras staan dan in standaards die we daar zetten 2 parasollen en dan nog aan de zijkant waar de zon 's middags langs komt een badlaken. Zon zitten ze dan niet op de wachten.

In de winter als ze wel graag wat zon hebben:
Afbeelding

zoals je misschien ziet het gedeelte wat aan de bovenkant dicht is dat is aan de zijkanten ook dicht zodat ze daar echt zoveel mogelijk vrij zitten van tocht/wind/regen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:38

Dit is ons konijnenhok met links op de foto de voet voor de parasol :)
we hebben er een zandbak in en wat houten knaagdingen. Ze zitten in 99% vd tijd buiten :) Verder zijn onze konijnen levende afvalbakken die de groente restjes heerlijk vinden. Ze eten maïs, broccoli, wortels, andijvie, boerenkool, witlof etc etc. Verder krijgen ze iedere dag vershooi en een handje met brokken.

Afbeelding

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:40

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:50

Wij hebben hier ook 2 konijnen in de tuin. Ze lopen dag en nacht los in de tuin, maar hebben wel een hok waar ze in kunnen als ze willen (zitten ze bijna niet, genoeg schuilplaatsen in de tuin). Verder hebben ze gewoon onbeperkt hooi, elke ochtend en avond brokjes en 's avonds vaak nog wat groente/fruit.

Zorg wel voor genoeg schaduw in de zomer, die van mij houden er echt niet van om in de volle zon te zitten.

Oja en als je veel plantjes hebt staan, zet deze dan hoog.. ze vreten echt de hele tuin kaal :') (vooral viooltjes en lavendel zijn erg geliefd..)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:55

Er zijn al veel goede tips gegeven, maar wat betreft het binnenhok raad ik je aan om indien mogelijk een hok met twee openingen te nemen. Uiteraard moeten ze tochtvrij kunnen zitten, maar een extra opening biedt altijd een ontsnappingsmogelijkheid waardoor konijnen zich veel veiliger voelen. Mijn ervaring is dat konijnen die de keus hebben hokken met maar één opening niet meer zullen gebruiken. Dit is ook een tip voor mensen met konijnen die het liefst in weer en wind buiten lijken te willen zitten. Ook die konijnen zullen waarschijnlijk meer gebruikmaken van een binnenhok met twee openingen.