Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 01:34

Jaaaren geleden, als klein meisje, heb ik al cavia's gehad en ben nog steeds een liefhebber.
Ik herinner me die kleine snuitjes en gefluit wanneer ik de kamer binnenkwam of er een bekend geluidje klonk <3
Ik zit er al een tijd over te denken om er weer mee te beginnen en wil wel even weer een opfriscursusje.
De plastic bakken die je tegenwoordig veel ziet vind ik sneu, dus dat gaat niet gebeuren, ik zie weleens verbouwde kasten langskomen of hele caviaflats, dat is meer mijn stijl.
Een cavia alleen is niet de bedoeling, maar wat is een goede combi, 2 jongens of 2 meisjes? En moeten die dan perse uit hetzelfde nest komen?
En dan even wat termen die ik op mp langs zie komen: rex, teddy, alpaca, lunkarya? Rex en teddy slaat op de vachtstructuur maar de andere?
Ik ben nog wel van wat aparte dingen, dus iets zeldzaams vind ik wel leuk.
Hoe zit het met langharige cavia's, zijn die goed te houden voor de hobby of zit ik dan de hele dag te kammen en te wassen?
Ben benieuwd of jullie me even kunnen bijpraten :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:39

Gecastreerde beer met een (of meerdere) zeugen vind ik een hele leuke combinatie. :) Verder kan 2 beren en 2 zeugen allebei, persoonlijk heb ik de voorkeur voor 2 zeugen. Meerdere keren vechtende beren gehad. Uit het zelfde nest hoeft niet, maakt geen verschil. :)

De namen die je opnoemt zijn allemaal rassen, net als rex en teddy. In mijn profiel staan alvast 3 rassen met foto's :D
Langharige cavia's moet je af en toe kammen maar het valt best mee. Ik kam die van mij 1x per week en soms knip ik er een stukje af. Wassen doe ik nooit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 01:45

Dus ik kan ook gerust 2 uit verschillende nesten halen en bij elkaar zetten, moet dat voor een bepaalde leeftijd of kunnen die ook nog bij elkaar als ze bv 5/6 maanden zijn?
Heeft het nadelen om 2 ongecasteerde beertjes te hebben?

Die peruvians, dat vind ik mooi! Maar niet veel werk mee dus?
Zo'n lunkarya heeft dreads ofzo? Dat is niet hoe een langhaar eruit komt te zien als je nooit kamt? :o

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:50

Heb je al eens op deze site gekeken?:
http://caviarassen.nl/

Daar staat heel veel info. Verschillend van rassen, vachtkleuren, dus dat beantwoord alvast je vraag daarover :)
Rex, teddy, alpaca, etc zijn allemaal rassen :)

Qua combinaties kunnen veel dingen :)
Beren bij elkaar, zeugen bij elkaar, en een castraat en een zeug. Ik heb elke opgenoemde combi al gehad ^_^ Gaat prima, zolang je ze maar goed matched.
En nee, ze hoeven niet bij elkaar uit het nest te komen.

Onze eerste cavia was een dame. Zij zat alleen in de dierenwinkel, maar we hadden haar meegenomen. Thuis hebben we gezocht naar een maatje erbij. Nagevraagd aan mijn broer (les voor de volgende keer: dat doen we nooit weer) wat het geslacht was van de cavia. Oooh, dat is een vrouwtje zei hij doodleuk. Hup, dame erbij gehaald, en voordat we het wisten hadden we een nest := Oeps. navragend waarom hij dacht dat het een dame was, zei hij; oooh, hij had tepels dus dat dacht ik :')
Afijn, man gecastreerd, en zodoende kwam de combi castraat-dame.

Het heren koppeltje was van mijn toenmalige werk. Cavia met schurft, zij wilden hem niet behandelen, en ik mocht hem gratis mee en houden. Hij was toch al te groot voor de verkoop :+ Goed, paar weken gingen voorbij, cavia behandeld, en stiekem had mijn moeder een zwak voor hem gekregen dus hij mocht blijven. Gezond en wel gingen we naar de opvang voor een maatje. Daar vonden we nog een manneke, en die match was perfect. Daar hadden we dus de combi 2 beren.

Helaas hadden ze allebei de neiging om van Mumble het haar af te knagen, zowel hijzelf als zijn maatje :+

Mijn laatste cavia's waren dames. 1 dame bleef over nadat ze met haar moeder en zus had geleefd haar hele leven, maar moeder en zus stierven vlak na elkaar. Hoopje ellende bleef over, en daar hebben we een nieuw dinnetje voor gezocht. Daar hadden we dus onze combinatie zeug met zeug :)

In langharige cavia's zit meer werk, dat klopt wel. Je hebt daar de vacht te onderhouden van klitten etc.
minimaal 1x per week was bij mijn peruvian genoeg om zijn vacht glanzend en knupvrij te houden, al zorgde ik er wel voor dat ik hem zo af en toe eens bijknipte :) De haren kunnen ontzettend lang worden, en als hobbyhouder is dat niet nodig ^_^

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:56

anneliesdj schreef:
Dus ik kan ook gerust 2 uit verschillende nesten halen en bij elkaar zetten, moet dat voor een bepaalde leeftijd of kunnen die ook nog bij elkaar als ze bv 5/6 maanden zijn?
Heeft het nadelen om 2 ongecasteerde beertjes te hebben?

Die peruvians, dat vind ik mooi! Maar niet veel werk mee dus?
Zo'n lunkarya heeft dreads ofzo? Dat is niet hoe een langhaar eruit komt te zien als je nooit kamt? :o

Jahoor, dat kan gewoon. :) Ze zeggen dat het bij beren juist beter is een wat ouder beertje met een jong beertje te zetten ivm rangorde. De oudere is dan hoger in rang dus dat voorkomt vechten daar over. Ze hoeven niet gecastreerd te zijn.

Peruvians zijn heel mooi inderdaad en heel lief ook. <3 :) Zijn de rustigste cavia's die ik heb.

anneliesdj

Re: Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 02:22

Zit er veel verschil in karakter van de rassen? Want ik vind een knuffelbaar diertje toch wel erg leuk, heb bovendien kleine kinderen dus het is wel leuk als het makkelijk tam te krijgen is.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 03:23

Wat leuk dat je overweegt weer cavia's te nemen. De bovengenoemde site van caviarassen is inderdaad interessant om eens te bekijken. En de info over beren en zeugen klopt ook :j

In karakter zit op zich wel verschil in per ras, maar uiteindelijk heeft het tam maken van de cavia ook wel echt te maken met hoe ze zijn opgegroeid. Bijv. in een schuur en weinig in de hand geweest of in huis en vanaf het begin veel opgepakt.

Mijn persoonlijke ervaring betreft karakter eigenschappen is dat gladharen bijvoorbeeld beweeglijker zijn en als ze nog jong zijn (onder de ±8 mnd) ze liever rondlopen over je schoot en de bank dan dat ze stil blijven zitten. Al is dat toch bij ieder diertje anders!!
En dat CH-Teddy's (ik fok dit ras) juist vanaf dag 1 al vrij rustig op schoot blijven zitten en iets minder 'loperig' zijn dan de gladharen of borstels. Ze hebben de eigenschap vrij koel te zijn in hun hoofd, maar dat maakt ze niet minder nieuwsgierig of gezellig. Alleen makkelijker op schoot!

Misschien kun je eens bij wat fokkers in de buurt gaan kijken van verschillende rassen? Er zijn genoeg fokkers in NL. Die kunnen je informeren en kun je eens kijken wat je van het ras dat je aanspreekt vindt.

Succes met je zoektocht naar een koppeltje leuke caafjes.

Ohja en het allerleukste vind ik zelf is een caviaflat/kast in huis. Je hebt je dieren dan op ooghoogte zitten waardoor je ze gemakkelijker op pakt, je makkelijker contact maakt en het staat ook nog eens ontzettend gezellig. Schoonmaken is ook makkelijk als je geen flat met toeters en bellen koopt of maakt. Het leukste is als ze tegen het plexiglas omhoog komen staan om geaaid te worden of iets lekkers aan te nemen <3

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 03:48

Ohoh ze zijn zo leuk! Ik fok lunkarya cavias op kleine dchaal. Je kan eens kijken op mijn website als je wilt voor info over het ras. De link is csgoodlife.webklik.nl . Het is een langharig krullenras, relatief nieuw. Ik heb weinig onderhoud aan de vacht , het lijkt op kroeshaar en is niet te kammen (ontwarren met vingers). Ukkie is nu uitgerekend en op de cam te zien :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:17

Wat vind je van her ras Coronet? Langharige cavia's met een kruin op de kop. Echt mijn lievelingsras, heerlijk karakter ook.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:20

ik heb vroeger 2 mannetjes gehad, zaten in de dierenwinkel al bij elkaar en die zijn samen mee naar huis gegaan :)

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:55

Cavia's zijn leuk! Ik heb bij mijn moeder twee dames in een 1, 20m kooi en bij mijn vader twee mannen in dezelfde afmeting.
Mijn mannen zijn peruvians. En ik heb nog een gladhaar en een borstel.
Alle 4 hebben ze een leuk karakter, maar erg verschillend. De peruvians zijn erg verlegen maar genieten wel van een knuffel. Mijn gladhaar is mega tam, terwijl mijn borstel juist liever niet op schoot zit. Maar dit is natuurlijk per cavia verschillend.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:58

Ik heb zelf twee zeugjes uit hetzelfde nest en dat gaat gewoon goed, af en toe natuurlijk even bitchen maar dat komt heel weinig voor. Van rassen heb ik niet zoveel verstand maar met lange haren zou ik toch wel regelmatig kammen om klitten te voorkomen. Een flat kan je ook zelf bouwen, een kast en die verbouwen heb ik veel gezien in het cavia topic; [HK] [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 1 Staan op de laatste pagina's veel foto's van flatten. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:47

Die caviaflatten zijn erg leuk, dat lijkt mij ook wel wat.
Zitten hier ook caviafokkers? Of mensen die met hun cavia's naar shows gaan?
Ben daar ook wel benieuwd naar.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:01

Heb zelf goede ervaringen met mannenkoppels en dameskoppels. Nooit problemen gehad dat twee cavia's gingen vechten.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:08

Ik heb nu een koppel van 3 zeugjes en 1 beertje lopen, komen uit de opvang. Wellicht een idee om dat te overwegen? Heel veel plezier met je toekomstige huisgenootjes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:08

anneliesdj schreef:

Ik :)
Maar er zijn op bokt behoorlijk veel fokkers van cavia's :j

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:20

anneliesdj schreef:

Ik, en ga in maart voor het eerst naar een show. Als je in het bovengenoemde cavia topic een kijkje neemt kom je er zeker meer tegen ;)
In maart is de ECC (European Cavie Club) show in Dordrecht. Wellicht leuk om daar eens een middagje te gaan kijken bij alle rassen en de keuringen. Je kunt daar zelfs cavia's van fokkers (en niet-fokkers) kopen. Erg leuk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 09:13

Dat is wel leuk, ga ik zeker in gedachten houden, het is alleen wel weer aan de andere kant van het land.
Hoe zijn jullie bij het showen en fokken gekomen? Is daar wel uitdaging in en kun je de baby's ook wel makkelijk verkopen?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:50

De ECC is heel leuk in Dordrecht!
Ik heb zelf 2 coronetjes, in de kleuren choco-goud-wit. Als je meer wilt weten erover kun je me altijd pben :)
Als je op marktplaats kijkt onder caviaflat zie je ook mooie en leuke flats.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:52

Ik heb gisteren ontdekt dat de ECC voor de ALLERLAATSTE keer gehouden zal worden. Dit omdat er problemen zijn met de Vereniging Kleindierliefhebbers Nederland (KLN). Mocht je dus eens een kijkje willen nemen is 22 maart de allerlaatste kans :(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:53

Mn zus had 2 broertjes die gingen vechten, wij kregen er 1 en hadden er al 1(mijn andere was net dood), 1tje was 3 jaar en de ander was een jaar. Ging prima!

Tam maken doe je zelf, veel oppakken, knuffelen, tegen praten :').

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:00

Vind je het niet een overweging waard eens in een cavia-opvang te kijken voor herplaatsers? Zitten volgens mij ook wel jonge dieren en zijn al gekoppeld, dat heeft zo zijn voordelen! :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:08

Wiek3 schreef:
Ik heb gisteren ontdekt dat de ECC voor de ALLERLAATSTE keer gehouden zal worden. Dit omdat er problemen zijn met de Vereniging Kleindierliefhebbers Nederland (KLN). Mocht je dus eens een kijkje willen nemen is 22 maart de allerlaatste kans :(

Echt waar?! Wat jammer. Ga jij ook deze keer en is het op 22 maart?

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:22

Ilsiie schreef:
Vind je het niet een overweging waard eens in een cavia-opvang te kijken voor herplaatsers? Zitten volgens mij ook wel jonge dieren en zijn al gekoppeld, dat heeft zo zijn voordelen! :)

Wat zij zegt! Kijk voor de aanschaf van je cavia's alsjeblieft eerst bij opvangen in plaats van bij fokkers.
Er worden alsmaar cavia's gefokt (broodfokkers of niet) terwijl opvangen overvol zitten met lieve, gezonde, leuke cavia's die met smart op een nieuw baasje wachten.

Ben toevallig voor mijn afstudeerproject bezig met een digitaal platform ontwikkelen voor knaagdieropvangen :) Als ik in juni ben afgestudeerd *klopt af* neem ik ook 2 cavia's uit de opvang :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:29

In November had de cavia opvang in Bakkeveen nog meer dan 350 cavia's zitten die allemaal baasjes zochten. Wel verspreid over opvangplekken in heel Nederland, maar dan toch zijn 350 cavia's erg veel.