bokkers met een west highland white terriër?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisse

bokkers met een west highland white terriër?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 12:58

Hallo allemaal! :)
Als onze tuin afgemaakt word dan krijg ik een hondje en mijn oog viel op de west highland white terriër <3 en ik vroeg mij af of er nog bokkers zijn die zo een hondje hebben. Als je zo een hondje hebt of je had er eentje is het misschien leuk om een foto te plaatsen en zijn karakter en nog wat info :) ook jullie ervaringen met deze hondjes en tips of dingen die je zeker moet weten over deze hondjes, voel je vrij om het te delen! *\o/*

groetjes Lisse

Leandra

Re: bokkers met een west highland white terriër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:40

Wij hebben er vroeger 1 gehad. 1tip, laat je niet verleiden door alleen dat leuke koppie. Lees het goed in. Het zijn zeker niet de makkelijkste honden. Die van ons had echt een plaat voor zijn kop. We hadden meerdere cursussen met hem gedaan, maar hij luisterde alleen als hij zin had. Ik wil niet zeggen dat alle westies zo zijn, maar ze zijn wel koppig. Echte terriërs.
Het grootste positieve punt bij onze westie was dat hij heel lief was. Hij heeft veel kinderen van hun angst voor honden afgeholpen, meerdere puppies opgevoed en ook met mensen met een beperking was hij erg lief.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:19

Ik zal je mijn complete verhaal besparen :o , maar zoals hierboven wordt gezegd laat je niet verleiden zonder je zelf goed te hebben ingelezen. <3

Een Westie valt onder de terriers en hoewel ze klein zijn hebben ze een consequente opvoeding nodig. De aanschaf prijs van een West highland White terriër ligt tussen de €950 en €1200,00.

Toen ik ons teefje aangeschaft vond ik deze prijzen zwaaaaaaaaaaaaar overdreven. Ik mocht dan wel een tweede hond van mijn partner maar zoveel geld voor gezelschap....nee! Dus struinde ik dagen lang, weken lang marktplaats af naar een fijne fokker waarbij ik een goed gevoel had.

Marktplaatst staat bomvol met WHWT! Deze hondjes op MP zijn 'betaalbaar', met een maximum tot €450,00. Hoewel wij dachten een fijn gezin te hebben gevonden, welke eenmalig voor de gelegenheid een nestje hadden gefokt. Verliefd op het koppie hebben we haar mee genomen. Eenmaal op weg naar huis checkte ik haar entingen. Geboorte datum was 2 keer aangepast en hoewel we haar in Purmerend ophaalde was ze geeent door Jantine Bruurs in België. Kortom een broodfokkers hondje uit één van de belgische of brabantse puppy-farms.

Inmiddels is onze Lot 4 jaar, heeft heel wat opstart problemen gehad. Bleek maarliefst 22 weken ipv van de voorgelichte 8 weken. Groei achterstand, wormen, ondervoeding hielden ons en onze dierenarts bezig. Voorbijgangers dachten dat ze 20 jaar was ipv 2 maanden. Angst voor mannen en onzindelijkheid waren onze focus de eerste 2,5 jaar. Het is de meest geweldige hond die ik ken, mijn vriendinnetje door dik en dun, maar een hele harde leerschool. Ze is overigens achteraf ook niet ras zuiver ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:37

Ook wij hebben een westie gehad. Die van ons had huidproblemen, hij beet zich altijd kapot boven zijn staart. We hebben er wat mee afgelopen bij de DA, het schijnt veel voorkomend te zijn bij dit ras.
Het was een lieverd, maar zeer eigenwijs en hij had een voorkeur voor bepaalde mensen.
Laat je idd niet teveel verleiden door het koppie.
Lees de algemene rasbeschrijving eens door en ook dat van het karakter, blader ook eens door de veel voorkomende kwalen. Dan ben je iig enigszins voorbereid op wat je te wachten kan staan.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:48

Wij hebben er thuis 1! Van maar liefst 13 jaar oud :')
Maar mensen hierboven hebben gelijk. Het zijn niet de makkelijkste hondjes en je moet zeker consequent zijn!

Wij hebben een ongecastreerd reutje. Harstikke lief hondje. Beetje eigenwijs en koppig haha. ( beetje doof en blind maarja gezien zijn leeftijd )
Vroeger was het een echt actief hondje. Elk weekend mee.naar het bos geweest voor een wandeling van ong. 2 uur
Ons hondje heeft kanker gehad en indd een gevoelig huidje.
Goed inlezen over het karakter en dat dat soort dingen voordat je je keuze maakt!

Ik zal later even wat foto's voor je plaatsen :j

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:56

oké ik ga sowiso naar trainingen met mijn hondje gaan, en weet dat ze heel koppig kunnen zijn ik ken mensen met zo een hondje en die is ook koppig :)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:19

Ja hier, ze is alweer 12. Haar zusje woont een paar deuren verderop, daar is ze ook geboren :)
Koppig tjah. Valt wel mee, ze zijn intelligent en zelfstandig. Het zijn geen hondjes die urenlang op een matje liggen omdat baasje dat zei, aan de andere kant, het zijn wel hondjes die zichzelf ook goed kunnen vermaken. Ze hoeven niet altijd met een baas of een ander hondje te spelen, ze houden ook zo hun eigen rituelen erop na. Wij hebben bvb een groot erf en daar kan ze uren ronddiedelen, alle geurtjes checken, hier en daar wat in de gaten houden, overvliegende vogels wegjagen (werkt altijd :Y) ) enz ;)
Ze vermaakt zich uitstekend, al is het natuurlijk ook leuk om met zusje te spelen (sommige andere hondjes worden totaal genegeerd als de dames zus bij elkaar zijn, ze heeft absoluut een voorkeur voor andere westies als gezelschap, westies kijken op youtube is ook erg leuk :D ) of even met baasje te spelen of wandelen. Ze heeft een vermogen om heel wat te leren, maar ze moet er af en toe wel iets in zien. Ze weet de grenzen (letterlijk die van het erf, daar komt ze ook nooit over), ze weet welke dieren van ons zijn (kippen eenden katten schapen paarden, het gaat allemaal prima samen, maar o wee als het een vreemde kat is -dat is haar dan wel aan te leren maar dat moet je wel eerst even vertellen-), met kinderen ook geen probleem. Balletjes apporteren, zonder fouten, maar als er geen beloning meer tegenover staat die haar de moeite waard is dan gaat ze wel weer wat anders doen, dat spelen om te spelen, dat kan ze best zonder baas :') Liever krijgen ze wat meer uitdaging anders is hun aandacht snel weg. Zo vind ze het bijvoorbeeld geweldig om mee te gaan zoeken met de metaaldetector op het bouwland, als baasje graaft, dan zitten er vast heel interessante dingen! En zo kom je dan op een land vol gaten en een zwarte hond :P
Ze weet feilloos wat wel en niet mag en zal de grens niet overgaan, als die grenzen maar duidelijk zijn ben je klaar. Wel zijn het vindingrijke hondjes dus ze zullen best eens proberen een wcrol in stukken te scheuren door je gang, ergens zitten waar je nog nooit gezeten hebt en dat soort ongein :P (ik bedoel, je kan het haar toch niet kwalijk nemen dat je nooit hebt verteld dat je als hond zijnde niet op de keukentafel mag zitten?) Ze zijn sowieso actief en wel altijd in voor een uitdaging (door haar leeftijd slaapt ze meer nu, maar als ze actief is dan ook evengoed actief als anders, dat is niets veranderd) en die uitdagingen moet je ze ook wel geven. Wel komt er hier en daar wat terriergeweld boven, als ze een boomwortel tegenkomt als ze graaft dan wordt deze wel met grof geweld verwijderd, zo ook voor moeders kamperfoelie struiken die haar in de weg stonden toen ze aan het snuffelen was :')
Al met al, zeker weten leuke honden. En zeker weten hondjes die ook perfect kunnen luisteren, maar je moet wel de juiste balans in hun aard vinden. Ze houden van uitdagingen en sommige dingen zijn al snel saai. Maargoed, zo heeft elk ras bepaalde voorkeuren die de hond happy houden :)
Wat betreft huidproblemen, die van ons heeft een deel van de vacht wat sneller vervilt dan de rest en soms gaat jeuken. Met een goede shampoo (en natuurlijk klitvrij houden, de vacht houden we kort-middellang) was dit opgelost :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:26

Bij deze dan een aantal foto's van onze westie
Ja hij is 13 jaar, dus niet meer het beste kwa uiterlijk
Wij hebben hem niet in het "westie model" maar in een kort model :)

Afbeelding

Afbeelding

En zijn favo slaap houding <3

Afbeelding

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:31

Leuk Kimley, die slaaphouding komt me erg bekend voor :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:32

Orchid schreef:
Leuk Kimley, die slaaphouding komt me erg bekend voor :')

Haha misschien een ras kwaaltje? :')

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 21:54

Jaar eindelijk een westie die korter is geknipt word! :) ik vind het typischewestie model niet zo mooi, heb je misschien een standfoto? :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:56

Lisse schreef:
Jaar eindelijk een westie die korter is geknipt word! :) ik vind het typischewestie model niet zo mooi, heb je misschien een standfoto? :)

Haha wij vinden het ook niet mooi _/-\o_

Ik heb geen stand foto.. denk ik
Zal morgen even kijken of ik die kan maken/vinden :)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:01

Bedankt! :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:26

Wij hebben die van ons op een gegeven moment geschoren. Van het plukken kreeg hij meer last van zijn huid. Mensen dachten vaak dat het een kruising was omdat hij geschoren was. Die van ons is 12,5 geworden. Maar altijd vrolijk.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:45

@leandra heb je misschien een foto? :)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:47

En is het zo extreem moeilijk om een westie zit, lig en eventueel pootje te leren? :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:17

Ik moet even kijken. Hij is ondertussen al ruim 10 jaar geleden overleden, dus hebben geen digitale foto's van hem.

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:39

Hier woont ook een Westie!
Ze heet Whiskey en is inmiddels alweer 11 jaar. Zoals al gezegt is zijn de West Highland White Terriers erg koppig.. Toen Whiskey nog een pup was en op puppycursus zat; moest ze vanaf een grote afstand luisteren naar haar naam. Dus iedereen riep zijn of haar hond en die kwam naar het baasje toe.. maar whiskey rende naar de uitgang.. :')
Verder zijn het wel echte schatjes.

Alleen de 2e foto is recent de ander is wat ouder, en ik kan er ook even geen vinden waar ze mooi geknipt is.
http://www.mijnalbum.nl/Album=XXIYF34Z#6EGSCNNA
http://www.mijnalbum.nl/Album=XXIYF34Z#VJ6C787B
<3
Laatst bijgewerkt door xRobin919 op 03-01-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:41

Lisse schreef:
En is het zo extreem moeilijk om een westie zit, lig en eventueel pootje te leren? :)

Mijn Westie heb ik zit, lig en pootje geleerd toen ze 10 jaar oud was. Moet dus wel kunnen :D
Je moet er gewoon niet te gehaast mee zijn, en er dus de tijd voor nemen.
Laatst bijgewerkt door xRobin919 op 03-01-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:46

Vind je een Cairn dan niet leuker? Meer kleuren en volgens mij gezonder. Vergeet niet dat het trim rassen zijn en je dus meerdere keren per jaar naar een trimmer moet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:50

Ik heb een trimsalon gehad en sja de westies waren altijd het lastigst. Ze laten zich niet zo maar kennen en hebben een hele sterke eigen wil. De westie is eigenlijk een van de weinige rassen waar ik zelf nooit voor zou kiezen. Daarbij hebben ze heel vaak huidproblemen en allergieën.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:32

nee, een Cairn niet leuker. Het spreekt mij niet aan :( en ik weet dat Westie's vaak allergieën en huidproblemen hebben, hebben jullie een lijst ofzo van veelvoorkomende huidproblemen en allergieën en wat je er tegen kan doen? want ik kan niet echt iets vinden :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:46

Ik heb geen idee ,je zou eens op een show kunnen kijken en met wat fokkers kunnen praten. Is er geen vereniging?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:37

Westies :') kan er een boek over schrijven! Fantastische honden, maar niet voor iedereen geschikt. Dit is typisch zo'n ras waarbij je, je moet afvragen of jij de juiste eigenaar bent voor de hond, in plaats van of het de juiste hond is voor jou. Karakter-met-een-hoofdletter-K. Als eigenaar van een westy moet je absoluut gevoel voor humor hebben. En geduld. En niet al te gehecht zijn aan je tuin. Oh! En had ik al gezegd dat je gevoel voor humor moet hebben?

Meet Whitney (jaja, ook hier de kenmerkende slaaphouding :') )
Afbeelding

Afbeelding

Whitney is overigens 14 jaar oud geworden. Ook hier last van een gevoelige huid en allergische reacties. Sterilisatie hielp hier wel iets bij,maar kwam haar slanke lijn en de structuur van haar vacht weer niet echt ten goede. Maar goed, liever dat dan een hond die gek wordt van de jeuk.

Whitney was een teefje, maar zo dominant dat ze bij het plassen een achterpoot op tilde. Mocht van mij niet in de keuken komen (want vrat alles op wat ik liet vallen, inclusief de bakboter :r ) dus ging altijd bij de drempel staan kijken als ik kookte. Wachtte dan tot ik niet meer op haar lette, en stond dan met twee pootjes op de drempel, en daarna over de drempel, en dan een achterpootje op de drempel... en al die tijd stoïcijns en onschuldig blijven kijken :') en als ik haar dan terug stuurde deed ze een paar afgemeten pasjes tot ze weer precies met alle vier de pootjes aan de andere kant van de drempel stond, en wachtte dan weer tot ik niet op haar lette :') :') Een keer duwde ik haar voorzichtig met een voet terug naar de juiste kant van de drempel, maar dat was niet hoe madam bejegend wenste te worden, dus beet ze in mijn teen. Dat zal baasje leren :=

Toen mijn toenmalige vriend en ik beide fulltime gingen werken en Whitney daardoor vaker alleen zat liet ze haar ongenoegen blijken door in huis te plassen en de keuken overhoop te trekken. We hebben haar toen met pijn in het hart aan een vriendin gegeven die wel hele dagen thuis was. Ze leefde weer helemaal op dus is een goede inschatting en juiste beslissing geweest.

Helaas werd ze ouder, en verloor na een tijdje het plezier in het leven. We hebben haar toen in laten slapen. Achteraf hadden we die beslissing al eerder moeten maken, maar dat is erg moeilijk als een hond elke keer toch weer kleine oplevingen heeft.

Maar goed, moraal van het verhaal: voor de juiste persoon is het een fantastisch ras.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:35

Wij hebben er eentje gehad. Was ons eerste hondje en een écht karaktertje :=
Helaas is het alweer bijna 6,5 jaar geleden dat we hem hebben laten inslapen, hij had huidkanker en het was al uitgezaaid, hij is 12 jaar geworden. ;(

Wij hadden hem niet consequent genoeg opgevoed (mede omdat het onze eerste hond was), en gromde als hij at en we kwamen te dicht in de buurt en die soort streken. Ook had hij een verschrikkelijk ochtendhumeur. Maar oh, hij kon zo braaf zijn, en was zo'n schatje! Ik kon er alles mee, ik had hem van mijn 5 jaar en hij was echt als een broertje voor mij. Maar voor andere mensen was hij gewoon een echte koppige terriër. Als hij geen zin had om te luisteren, deed hij dat ook niet. Hij was onverstoonbaar en een echte doorzetter, heel slim, altijd zin in een avontuur en een echte bourgondiër. God wat hield/hou ik van dat hondje! <3

En ik zeg dit niet omdat het de onze was, maar onze Pancho was werkelijk één van de mooiste Westie's die ik ooit gezien heb!

Afbeelding