Kat valt hond aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Kat valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 12:24

Hallo,
Wij hebben nu al 2,5jr een gecastreerde kater in huis. Voor dat hij kwam hadden we al 2 honden, 2 cairn terriërs, 1 van 5jr Odie. De andere is 7jr en heet Swiffer.
Nu is het zo dat de kat geregeld samen met Odie speelt, dit vinden ze beide leuk.
De andere hond is wat flauwer qua karakter en heeft hier geen zin in, de kat valt hem nu geregeld aan. Eerst enkel als hij voorbij liep, tegenwoordig ook als hij in zijn mand ligt en zelfs als hij staat te eten.
We kunnen ze niet gescheiden houden, we hebben geprobeerd met een plantenspuit zodra hij wil aanvallen maar de kat is absoluut niet bang van water.
De hond gromt en blaft soms wel terug naar de kat maar dit maakt totaal geen indruk.

Wat kunnen we hier aan doen? Iemand die dit meegemaakt heeft en hoe heeft u dit opgelost?

xMarloes

Re: Kat valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:45

Doet de kat dat niet gewoon omdat die wilt spelen met de hond?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:47

Nee hij valt hem gemeen aan in het gezicht of langs achteren

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:49

We hebben dit thuis ook gehad, maar dit ging vanzelf over.
De hond was echt bang van de kat, en ontweek die ook echt maar na een tijdje deed de kat niks meer tegen de hond en werd de hond minder bang.
We hebben er nooit wat aan gedaan omdat het nooit echt uit de hand liep.
Hoogstens 'HEY!' schreeuwen naar de kat of deze weg zetten.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:52

Hier is het al enkele maanden aan de gang en durft de hond af en toe niet eens meer te eten.. Hey roepen of kat weg zetten werkt niet

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:06

Die kat had ik toch mooi in z'n nekvel gegrepen, is hij nou helemaal gek geworden!

Waarom kunnen de dieren niet gescheiden leven, heb je een studio? Als je een tuin hebt, zou je daar een emmer water altijd klaar kunnen hebben staan en die over de kat gooien. Idem voor de keuken als je tegels hebt liggen. Voor jou even vervelend, maar voor de kat een stuk indrukwekkender dan een plantenspuit.

Je zou de plantenspuit ook eens kunnen vervangen voor zo'n drinkflesje met tuitje erop (AA of Spa flesje), daar komt ook wat meer uit maar niet zoveel dat het hout in je woonkamer kromtrekt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:26

De kat komt niet buiten, ook van een emmer water is hij niet bang.
Hij heeft een tijd gehad dat hij in de wastafel sprong, wij de kraan vol open en meneer blijft mooi zitten en springt er na tien minuutjes kletsnat uit..
We hebben een vloer met allemaal kleine steentjes, die kan dus niet veel water hebben..
Water gaat in deze situatie dus niet veel helpen..

We hebben een soort bijkeuken (daar staat zijn eten en kattenbak), die heeft een kattenluik. Telkens hij de hond aanvalt wordt hij bij zijn nekvel gegrepen en in de bijkeuken gezet met het luik dicht. Na een halfuur laten we hem eruit (soms langer) en dan loopt hij ff rond, en dan doet hij nadien gewoon weer hetzelfde.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:29

Wat lastig, een kat die van water houdt. Zijn er andere dingen die de kat niet leuk/lekker vindt? Zoals een bepaalde geur, of geluid? (Die voor de hond niet vervelend is)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:30

Doet hij het dan wel met de nagels? Mijn kat SPEELT ook met de hond, dan haalt hij ook uit, soms springt hij er boven op en weet ik het wat, maar altijd zonder nagels.
Of hij moet de hond een keer zat zijn.

Doet hij het naar 1 hond?
Misschien kun je ze alleen bij elkaar zetten als je erbij bent, en dan misschien een krant richting de kat gooien (Niet raken) dan schrikt ie misschien van het geluid.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:32

Nope, het enige waar hij bang voor is, is vuurwerk... Maarja om nou vuurwerk af te steken haha :p
Hij is ook gewoon hondsbrutaal, krabt hij de stoel open, roep je: Hee, June kappen! Gaat ie gewoon vrolijk verder en miauwt ie een keer terug

Of hij het met nagels doet weet ik niet.
Hij doet het enkel naar de hond die niet met hem speelt. Hij komt langs achteren aan gelopen en valt hem met 2 poten tegelijk aan, meestal in zijn gezicht.
De andere speelt wel met hem maar daar doet hij anders mee, hij hengelt wat naar de staart of bijt een keer in de poten en de hond speelt dan terug.

We gooien meestal met lege flessen, hij rent weg en 2 uur later doet hij weer hetzelfde.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:33

Wat een vervelende situatie!!
De kat zou de hond nog heel lelijk kunnen verwonden aan de ogen ook met de nagels!

Het is geen 'vriendelijke' manier, maar heb je toevallig zo'n elektrische vliegenmepper in huis? Als je die nu tussen beide houdt (zonder zelf iets te zeggen) wanneer de kat aan valt?! Als de kat dan een 'schok' krijgt wanneer hij aan valt, zou dat geen reden voor hem zijn om er mee te stoppen?!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:35

Nope niet in huis..
Vervelend is het zeker, niet enkel voor de hond maar ook voor ons. De hond loopt ons de hele tijd achterna, je breekt bijna je nek over hem. Hij schiet mee de badkamer in want daar komt de kat zelden. Als de kat in de buurt komt schiet hij met zijn staart tussen zijn benen op je schoot. Hij eet enkel als je er bij zit enzovoort.
Als je er bij gaat zitten als hij op de hond afloopt doet hij niks omdat ie weet dat ie op z'n flikker krijgt..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:37

Wij hebben veel katten en daarvan zijn er 2 die het niet altijd goed met elkaar kunnen vinden, vooral van de kant van de ene kater. Maar ja, voordat ze weer echt heisa gaan maken, wat al eerder gebeurt is. krijgt ie van mij een tik met de vliegenmepper als ie weer begint. Misschien wordt dat zielig gevonden, maar het is wel effectief. Ik hoef daarna maar een keer zijn naam hard te zeggen als ie weer begint te miepen en dan dimt ie ook meteen. Hij is daar geen bange kat van geworden, totaal niet, als ie normaal doet is het een schat van een kater, echt een knuffel, maar ja, af en toe moet ik hem even terecht wijzen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:38

Met een elektrische vliegenmepper of een gewone?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:39

Ik heb een gewone vliegenmepper.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:39

Vrees dat ook dat niet veel indruk gaat maken, we hebben al eens met een vliegenmepper gegooid en met allerlei andere dingen die binnen handbereik lagen. Zelfs al was het raak, komt hij na een uur gewoon terug en flikt exact hetzelfde.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:46

onze katten spelen ook met de hond. Waarbij ze hem ook wel ''aanvallen''.

Ik denk eerlijk gezegd dat die kat zich heel erg verveelt....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:47

Is de hond niet bang voor knallen? Anders zou je nog kunnen proberen om knalerwtjes te kopen bij de fopwinkel. Lijkt op vuurwerk, maar dan minder hard en veilig ;)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:47

Nee hoor, hij heeft speeltjes in overvloed en stoeit geregeld met de andere hond.

De hond is wel bang voor knallen, was anders wel een optie geweest

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:57

:oo een kat met een electrische vliegenmepper? Het spijt me zeer, maar dat is echt een van de allerslechtste allertijden. Ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom iemand zoiets zou willen doen.

Probeer je kat eens wat meer uit te dagen, speel wat intensiever, maak hem dagelijks gewoon moe door hem uit te dagen (fysiek en mentaal). Grote kans dat hij dan de behoefte niet meer zo heeft om achter de hond aan te gaan. De hond kun je ook uitgebreid mee spelen waar de kat bij is. Geef hem (hond) wat lekkers om het te motiveren, en negeer het gedrag van de kat.
En echt, daag die kat eens wat uit. Katten zijn jagers, voor een groot deel gemuteerd tot theemuts maar sommige exemplaren vergeten dat weleens :))
Zoekspelletjes, renspelletjes, sluipspelletjes, en keihard ravotten. Ik zet erop in dat het hele gedoe dan gewoon over is.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:02

delerium schreef:
:oo een kat met een electrische vliegenmepper? Het spijt me zeer, maar dat is echt een van de allerslechtste allertijden. Ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom iemand zoiets zou willen doen.

Probeer je kat eens wat meer uit te dagen, speel wat intensiever, maak hem dagelijks gewoon moe door hem uit te dagen (fysiek en mentaal). Grote kans dat hij dan de behoefte niet meer zo heeft om achter de hond aan te gaan. De hond kun je ook uitgebreid mee spelen waar de kat bij is. Geef hem (hond) wat lekkers om het te motiveren, en negeer het gedrag van de kat.
En echt, daag die kat eens wat uit. Katten zijn jagers, voor een groot deel gemuteerd tot theemuts maar sommige exemplaren vergeten dat weleens :))
Zoekspelletjes, renspelletjes, sluipspelletjes, en keihard ravotten. Ik zet erop in dat het hele gedoe dan gewoon over is.

Hij slaapt het grootste deel vd dag, als hij wakker is speelt hij met de ene hond en anders spelen wij met een speeltje aan zo'n stokje of hangt en racet hij door de krabpaal heen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:04

Omdat het nu een onhoudbare situatie is?! En allerlei andere opties blijkbaar dus niet werken.
Als een paard een schrikdraad aanraakt, weet hij/zij de volgende keer ook dat ie daar niet in de buurt moet komen.
Ik bedoel ook absoluut niet dat je de kat te lijf moet gaan met de mepper!! Maar deze ertussen houden, zodat als de kat aanvalt, hij een volgende keer bedenkt dat hij de hond met rust moet laten?!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:07

Hoeveel tijd speel jij effectief met de kat per dag?
Al heb je tonnen speeltjes; katten hebben ook (juist!!!!) het actieve spelen nodig.
Krijg de indruk dat je vooral zoekt naar manieren om de kat bang te maken/pijn te doen om hem maar slechte associaties te laten krijgen bij het etteren van de hond. Probeer gewoon eens om je kat dusdanig bezig te houden en uit te dagen dat hij zijn ei ook gewoon zo kwijt kan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:09

delerium schreef:
Hoeveel tijd speel jij effectief met de kat per dag?
Al heb je tonnen speeltjes; katten hebben ook (juist!!!!) het actieve spelen nodig.
Krijg de indruk dat je vooral zoekt naar manieren om de kat bang te maken/pijn te doen om hem maar slechte associaties te laten krijgen bij het etteren van de hond. Probeer gewoon eens om je kat dusdanig bezig te houden en uit te dagen dat hij zijn ei ook gewoon zo kwijt kan.

We spelen met de kat, hij blijft hem aanvallen.
en nee ik wil geen pijn doen of hem bang maken.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:10

Als mijn kat mijn andere kat aanviel dan greep ik hem in zijn nekvel en legde ik hem meteen voor mijn andere kat haar neus op zijn rug en liet pas los als hij 30 sec rustig bleef liggen. En dat elke keer als hij het deed toen was hij er snel klaar mee

( en met mijn kat speelde we iedere dag min een uur en hij kon wanneer hij wilde naar buiten somige katten vinden het leuk om te pesten en of te jagen op iets groters)