vogels af laten maken of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vogels af laten maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 00:56

;) Hallo!

Ten eerste gelukkig nieuwjaar!!

Ik zit nu met het volgende.
Een vriendin van mij heeft 4 vogels, parkieten. Maar ze kunnen niet vliegen. Hun willen ze afmaken.
Ik wou ze opzichte wel overnemen.
Maar is dat verstandig?
Of kunnen ze beter worden afgemaakt?

Groetjes melanie :+

Anoniem

Re: vogels af laten maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 00:58

Waarom kunnen ze niet vliegen? Zijn ze gekortwiekt of hebben ze echt misvormde vleugeltjes?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 00:59

wat is de reden dat ze niet kunnen vliegen?
Kruipersziekte?
Ik vind dat mijn vogels moeten kunnen vliegen. Daar zijn het vogels voor. Als een vogel niet meer kan vliegen , dan zou ik hem inderdaad in laten slapen.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:00

Vogels die niet kunnen vliegen kunnen nog een prima leven leiden volgens mij hoor. Ik zie niet in waarom ze meteen dood moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:01

NesxNas schreef:
Waarom kunnen ze niet vliegen? Zijn ze gekortwiekt of hebben ze echt misvormde vleugeltjes?

Ze hebbben geen vleugels. Ze zijn zo geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:02

Geen vleugels? Veren bedoel je neem ik aan? Alle vogels hebben toch vleugels?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:03

en hoe gedragen de vogeltjes zich daarbij?
Spelen ze gewoon of hebben ze er duidelijk moeite mee.

Volgens mij kunnen ze zowieso minder lang leven dan gewone vogels.

Persoonlijk zou ik ze in laten slapen.

rapunzelx

NesxNas schreef:
Geen vleugels? Veren bedoel je neem ik aan? Alle vogels hebben toch vleugels?

Het kan wel, sommige mensen worden ook geboren met een extra teen of zonder arm of iets.

Batlow

Wij hebben 2 parkieten met kruipersziekte. Kunnen dus niet vliegen, zal ook nooit gebeuren. Wij hebben een grote binnen voliere. Waarom afmaken, serieus? Als je een beetje je best doet kan je ze echt een goed leven gunnen. Wel tijd in steken, maar ja dat zegt weer wat over diegene die dat niet wilt doen. Halen ze er vaak uit, hebben een hoekje waar ze met zijn 2 zitten. Ze kunnen beide ontzettend goed klimmen, dat gaat naarmate de tijd steeds soepeler, beter dan een vogel die kan vliegen. Ze zien er ook nog eens héél goed uit. Niks mis mee dus.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 01-01-14 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:04

arabella2000 schreef:
wat is de reden dat ze niet kunnen vliegen?
Kruipersziekte?
Ik vind dat mijn vogels moeten kunnen vliegen. Daar zijn het vogels voor. Als een vogel niet meer kan vliegen , dan zou ik hem inderdaad in laten slapen.

Ze worden niet ingeslapen.
Eigenaar doet het zelf.

Ze hebben geen staart bedoel ik.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:06

Kunnen ze nog hun natuurlijke behoeften vervullen?
Zo ja, dan een leven geven waarbij ze hun natuurlijke behoeften kunnen vervullen.
Zo nee, dan laten inslapen ...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:07

xEmily schreef:
Kunnen ze nog hun natuurlijke behoeften vervullen?
Zo ja, dan een leven geven waarbij ze hun natuurlijke behoeften kunnen vervullen.
Zo nee, dan laten inslapen ...

Wat versta jij onder natuurlijke behoeften? Er is vrij weinig natuurlijk aan een vogel in een kooi houden.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:07

waarom zou ik die ene vogel veel leed laten lijden terwijl er nog 100 derden gezonde vogeltjes zijn. Ik zou er dus eerder voor kiezen deze in te laten slapen en ervoor in de plaats een stel gezonde te kopen / fokken.
En zowieso het pop/man koppel uit elkaar halen. Bij 4 misvormde nakomelingen is er toch iets goed mis bij dit koppel. Misschien zelfs deze 2 vogels nooit meer kleintjes laten krijgen (eitjes vervangen door neppe, dan kunnen ze gewoon bij elkaar blijven)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:09

ik heb ook een vogel die niet kan vliegen wegens hersenbloeding hij klimt nu door de kooi om bij zijn eten te komen en is nog ontzettend vrolijk

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:09

arabella2000 schreef:
waarom zou ik die ene vogel veel leed laten lijden terwijl er nog 100 derden gezonde vogeltjes zijn. Ik zou er dus eerder voor kiezen deze in te laten slapen en ervoor in de plaats een stel gezonde te kopen / fokken.
En zowieso het pop/man koppel uit elkaar halen. Bij 4 misvormde nakomelingen is er toch iets goed mis bij dit koppel. Misschien zelfs deze 2 vogels nooit meer kleintjes laten krijgen (eitjes vervangen door neppe, dan kunnen ze gewoon bij elkaar blijven)

Er wordt hier ook maar wat raak gel*ld. Hebben jullie enig ervaring met kruiper vogels? Zo te horen niet. Ik heb er 2 en ik kan vertellen dat zij echt niet lijden, snap niet hoe je daar bij komt. Vogel heeft nooit kunnen vliegen, dus weet niet wat het mist. Nadat we wisten dat de eerste een kruiper was hebben we ipv een vlieger weer een kruiper genomen ;) Deze vogels verdienen ook een goed leven. Mijn 2 kruipers hebben een beter leven dan menig parkiet, dat kan ik je wel vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:13

Ik vindt het wel lastig...
Ik heb ook niet echt de tijd... Kunnen ze bij wel gezonde vogels in?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:15

AmoorM schreef:
Ik vindt het wel lastig...
Ik heb ook niet echt de tijd... Kunnen ze bij wel gezonde vogels in?

Ligt aan de leeftijd. Ze zijn drager van de ziekte dus het is absoluut niet aan te raden er mee te kweken. Verder moeten vogels waar ze bij komen ouder zijn dan een paar weken. Anders kunnen ze dit virus nog krijgen en korte vleugels en staart krijgen. Ze kunnen met gezonde vogels maar wij hebben expres een 2e kruiper ivm frustratie als die wel kon vliegen en hij niet. Voor eigen gesteldheid kan je het beste kruipers bij kruipers houden.

Kruipers kunnen het virus overdragen aan een vogel ouder dan een paar weken, maar deze worden dan ook drager van het virus. Dus als zij nakomelingen krijgen worden deze kruiper (niet allemaal, minimaal 1).

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:18

Batlow schreef:
arabella2000 schreef:

Er wordt hier ook maar wat raak gel*ld. Hebben jullie enig ervaring met kruiper vogels? Zo te horen niet. Ik heb er 2 en ik kan vertellen dat zij echt niet lijden, snap niet hoe je daar bij komt. Vogel heeft nooit kunnen vliegen, dus weet niet wat het mist. Nadat we wisten dat de eerste een kruiper was hebben we ipv een vlieger weer een kruiper genomen ;) Deze vogels verdienen ook een goed leven. Mijn 2 kruipers hebben een beter leven dan menig parkiet, dat kan ik je wel vertellen

Nee ik heb geen ervaring met kruipervogels, maar dat hoef ik nirt te hebben om te zien dat dit geen gezonde vogels zijn. Zelf zou ik ze nooit kopen en als ik zou fokken (doe ik trouwens bewust niet), dan zullen dergelijke gehandicapte vogels afgemaakt worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:20

Dat zegt meer over jou dan die vogels met een handicap. Als je geen ervaring met ze hebt dan kan je hier niet over spreken. Ze zijn niet gezond omdat ze niet kunnen vliegen. Voor de rest zien die van ons er super uit. Gezonder dan menig parkiet. 1e parkiet was voor ons een verrassing dat het een kruiper was. Maar dat zegt ons niks, wij passen ons wel aan hem aan. Hij doet het prima ;) En de ander overigens ook. Dat ze afgemaakt worden is verschrikkelijk, vooral omdat ze zeker nog een goed leven kunnen hebben, maar omdat men te lui is om hier dan ook maar tijd moeite en geld in te steken. Bah :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:22

Ik.zou inderdaad kreupers bij kreupers houden :)
Als ze een leuk leven kunnen krijgen waarom niet :)

En als IK mag kiezen neem ik ze over :) maar ik ken je hele verhaal en situatie niet :p

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:23

Ik ddnk eerder dat dat een mening is die ieder voor zich moet hebben.
Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar wel verhalen genoeg gehoord om te weten dat dit niets voor mij zou zijn en dat ik zo'n vogels ook niet zou willen verkopen.

Ik ga dus ook met de ouders/vriendin van de ts mee en zou ze in laten slapen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:25

Zeker zouden zulke vogels niet verkocht moeten worden, ze moeten in eerste instantie helemaal niet gekweekt worden. Als jij je mening wilt baseren op 'verhalen' vooral doen. Want dat weegt niet op tegen ervaring. Als je die van ons zou zien, dan zou je wel anders denken. Maar prima, ieder zijn ding natuurlijk ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:38

Als het polyoma is ofwel kruipersziekte zijn ze besmettelijk voor andere vogels. Daar moet je je heel bewust van zijn en om die reden is het verstandiger om de parkieten te euthanaseren. Dat zal ook elke vogelarts om die reden aanraden.

Ze kunnen er overigens prima mee leven. Ik kweek zelf parkieten en heb ook wel eens een gehandicapte parkiet (bv. een niet goed hersteld spreidpootje of een gebroken poot) en daar zoeken we een goed passend huis voor. Maar bij vleugel problemen ben ik heel voorzichtig. Vleugels zijn voor een parkiet net zo belangrijk als voor ons benen. En het kan voor hun enorm frustrerend zijn om niet te kunnen vliegen.

Soms moeten we ons verstand gebruiken en goed nadenken over wat we willen redden.... :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:40

Wilawander schreef:
Als het polyoma is ofwel kruipersziekte zijn ze besmettelijk voor andere vogels. Daar moet je je heel bewust van zijn en om die reden is het verstandiger om de parkieten te euthanaseren. Dat zal ook elke vogelarts om die reden aanraden.

Ze kunnen er overigens prima mee leven. Ik kweek zelf parkieten en heb ook wel eens een gehandicapte parkiet (bv. een niet goed hersteld spreidpootje of een gebroken poot) en daar zoeken we een goed passend huis voor. Maar bij vleugel problemen ben ik heel voorzichtig. Vleugels zijn voor een parkiet net zo belangrijk als voor ons benen. En het kan voor hun enorm frustrerend zijn om niet te kunnen vliegen.

Besmetting in de trant van een andere vogel drager maken, jonge vogels (paar weken) kunnen daarbij nog wel kruiper worden. Hier hebben we zoveel gedaan om te zorgen dat ze het goed hebben. Geen hoge kooi, maar een hele brede kooi. Verder een hoekje waar ze met zijn 2 vaak zitten (takken en trappetjes) vaak zetten we ze ook met zijn 2 op de bank, fleecekleedje erbij en dan gaat er 1 op z'n buikie liggen slapen. Nehhh zij hebben het echt wel goed

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 01:47

Stel iemand komt bij jou op bezoek en zal daarna bij mij op bezoek komen dan is besmetting mogelijk. Één van de ergste nachtmerrie's voor een kweker. Niks erger als dat. Kan een heel vogelbestand kosten die je in jaren hebt opgebouwd.

In mijn ogen moet een paard lekker rond kunnen galopperen en een vogel lekker kunnen vliegen als dit niet kan moet men daar over denken of het wel vogelwaardig is. Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel er niemand om want dacht er jaren geleden ook precies zo over. Heb inmiddels teveel gezien en ook dat vogels die niet kunnen vliegen zeer gefrustreerd kunnen worden en ook dat kruipers meestal niet oud worden daar ze meestal ook inwendig niet gezond zijn. En na een aantal zeer verhelderde gesprekken met vogelartsen ben ik daar heel anders tegen aan gaan kijken. Daar moet de kweker al zijn verstand gebruiken.