Hond draait blaffend rondjes achter zijn staart aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Hond draait blaffend rondjes achter zijn staart aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 10:14

Wij hebben een kruising Jackrussel x engelse stafford van bijna een jaar oud. Sinds enige tijd gaat hij blaffend achter het puntje van zijn staart aan.

Het is voornamelijk een uiting van spanning. Bijvoorbeeld als ze de postbode zien aankomen staat de andere hond afwachtend bij het hek en Stef draait dan blaffend rondjes. Als ik met de paarden bezig ben waar hij niet bij kan komen omdat er een stroomdraadje voor staat draait hij blaffend rondjes. Horen en zien vergaat je.

In huis draait hij ook nog wel rondjes maar dan blaft hij er niet bij.

Heeft iemand enig idee hoe ik het hem af kan leren? Afleiden helpt 1 seconde.

8nnemiek

Re: Hond draait blaffend rondjes achter zijn staart aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:08

Wat doet ie als je gewoon corrigeert?
Als mijn hond blijft blaffen dan corrigeer ik gewoon; 'neej! Genoeg zo' en als ie dan nog gefocussed blijft dan wijs ik em naar z'n mand. Werkt prima.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:14

Op stemcomando reageert hij dan amper, binnen kan ik hem in zijn mand sturen maar buiten lukt dat dus niet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:16

En een flinke por in zijn flanken geven om hem eruit te 'snappen'. Correctie met de riem? Om vervolgens hem iets leuks te doen geven..

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:17

Wat harder aanpakken denk ik..
als hij in zo'n spanningsmoment komt is het enige wat je het beste kan doen hem er weer uit krijgen. Als roepen zoals 8nnemiek zegt niet werkt,zal je toch over moeten gaan naar een tik, zodat je hem uit dat moment haalt..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:22

buiten is het probleem dat ik niet bij hem kan komen, ik heb het al geprobeerd met steentjes gooien maar ook dat helpt maar een paar seconde.
balletje gooien, geen effect

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:24

Hoezo kan je dan niet bij hem komen? Rent hij voor je weg oid?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:25

jep en dan gaat hij een paar meter verderop weer rustig verder

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:27

Dan zal ik het eens proberen met een stok (of je longeerzweep), daar kan je ook een por mee geven (uiteraard niet met de zweep gaan slaan...)

Je leert je dier nou eenmaal niks af als je het gewoon maar laat gebeuren..
en hem anders maar vangen en hem straffen door hem op te sluiten.

kan je niet normaal doen? dan pak ik je rechten af principe :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:32

Je hond meer uitdaging geven, dit gedrag ontstaat vaak bij honden die zich vervelen/hun ei niet kwijt kunnen.
Wat doe je zoal met je hond?

Je kunt zoekspelletjes doen, denkspelletjes, opdrachten geven tijdens wandelingen en/of in huis trucjes aanleren. Doordat je dan leuk met hem bezig bent wordt de kans ook kleiner dat hij zoveel spanning opbouwt dat hij dit gedrag gaat vertonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:38

Als je het van tevoren kan voorspellen dan zou je aan de riem kunnen oefenen.
Of misschien kun je ergens zo'n trilband lenen. Dan kun je op afstand corrigeren, eerst dmv je stem en een volgende correctie dmv een trilling. Dat is misschien net genoeg om em uit die focus te halen. Als ie dan eenmaal door heeft dat je hem ook van een afstandje kan corrigeren dan zal hij ook beter naar je stem gaan luisteren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:46

als ik hem in de kennel opsluit gaat hij daar rustig verder. Hij doet het juist op momenten dat ik met iets anders bezig ben, de paarden bijvoorbeeld.

Ik heb ergens gelezen dat het ook een soort verslaving kan zijn, door het draaien komt er endorfine vrij.

Ik heb een anti-blafband maar om hem daar de hele dag mee rond te laten lopen vindt ik ook weer zoiets......

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:03

Wat doe je zoal met je hond over de gehele dag? Denk dat hij mentale uitdaging ontzettend mist en dit nu al vervanging heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:22

Staartjagen is in de meeste gevallen een uiting van (mentale) frustratie. Geef de hond hersenwerk, zeker een Jack is een intelligente, actieve hond die over het algemeen graag werkt en leert.

Dit gedrag straffen is niet OK, de hond doet dit niet bewust en het gedrag is te vergelijken met bijvoorbeeld weven bij paarden. Puur verveling/ stress/ frustratie en een gebrek aan een uitlaatklep.
Het doorbreken van het gedrag met een por gaat je ook zeker niet helpen, en creëert eerder wantrouwen bij je dier. als jij ervoor zorgt dat hij zich met jou/ bij jou het fijnst voelt, zal hij je opzoeken als hij het moeilijk heeft/ je nodig heeft.

Bij het uiten van dit soort gedrag komen hormonen vrij in het lichaam die het dier een prettig gevoel geven (endorfines), en de tegenhanger zijn van adrenaline (het stress/ spanningshormoon). Je hond gebruikt dit dus om zijn stress 'op te lossen'. De basis van het gedrag is waar je moet zijn, NIET STRAFFEN dit maakt het enkel erger, en de kans is aanzienlijk dat je hond weliswaar stopt met staartjagen, maar daarvoor in de plaats bijvoorbeeld zijn eigen poten kapot gaat kauwen.
Omdat het spelletje de hond een prettig gevoel geeft is het niet zomaar afgeleerd, hier gaat echt tijd in zitten en jij als eigenaar zult moeten zorgen voor vervangend gedrag dat hem zich minstens even prettig doet voelen. Ga denkspelletjes doen, leer hem zijn speeltjes zoeken of trucjes doen, wees creatief!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:19

8nnemiek schreef:
Als je het van tevoren kan voorspellen dan zou je aan de riem kunnen oefenen.

Aan de riem doet hij het niet. Hij is naar puppycursus en G&G geweest. In het voorjaar vervolgcursus. oefeningen als zit en blijf zijn heel moeilijk voor hem omdat hij heel graag bij je wil zijn.

Ze hebben dmv een hondenluik een erf van ca. 2000 meter tot hun beschikking. Alleen bij de paarden mag hij niet komen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:20

Helemaal met merrieveulen eens.
Zorg ook dat je het gedrag al voor kunt zijn. Je weet ongeveer in welke situaties de hond het gedrag laat zien dus zorg dat je daarvoor al begint met een oefening of spelletje.
Gezien de kruising zal hij een trek/na-jaag speeltje vast wel kunnen waarderen of niet? Misschien is de chaser tug dan wel een heel leuk speeltje voor jullie http://naomidhdogtoys.wordpress.com/assortiment/bont/. Je gaat hiermee dan het instinct (voornamelijk de Jack Russel kant) aanwakkeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:06

Idd Annepaardoes! op die manier kan de hond aan zijn mentale behoeften voldoen in gewenst ipv ongewenst gedrag. Zeker op moeilijke momenten erbij zijn, óók als het even niet uitkomt.
Ik denk dat wanneer dit hondje mentaal meer 'uitgeput' wordt (in positieve zin), het gedrag goed te verhelpen is. Maar nogmaals, als het er goed in zit kost dat wel wat tijd.

Ik heb ook een chaser tug voor mijn Bordercollie kruising pup, maar dan gemaakt van een gevlochten prop strotouw met een strotouwtje eraan. Een heerlijk speeltje dat bijna geen enkele hond kan weerstaan en een hoop energie kost! En omdat je er meerdere spelletjes mee kunt doen (zo kan je het na verloop van tijd bijv. ook verstoppen) houdt het je hond ook in het koppie lekker bezig!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 16:09

We hebben zo'n flostouw met knopen er in aan elastiek onder de carport hangen en daar hangen ze regelmatig met zijn tweeën aan te sjorren

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 16:12

merrieveulen schreef:
Zeker op moeilijke momenten erbij zijn, óók als het even niet uitkomt.
Ik denk dat wanneer dit hondje mentaal meer 'uitgeput' wordt (in positieve zin), het gedrag goed te verhelpen is. Maar nogmaals, als het er goed in zit kost dat wel wat tijd.

Ik zal toch mijn paarden ook moeten verzorgen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:28

Uiteraard, maar wil je je hond helpen of niet? Ik heb mijn pup nu drie maanden en de eerste zes weken heb ik niet één keer op mijn paarden gezeten, zoveel tijd heb ik gestoken in de begeleiding van mijn pup op en rond de stal, waar hij ook niet te lang mee naartoe kon omdat hij nog zo jong is. Het gevolg nu is een stabiel, happy hondje dat ervan geniet om mee te gaan op een ritje, dat overal mee naartoe kan en zowel energiek is als weet wanneer zijn rust te pakken. Natuurlijk begeleid ik hem nog steeds en als hij mee is naar stal pas ik voor een deel wel mijn programma aan, zodat het voor hem ook leuk, interessant en veilig is.

Zeker een hond met zo'n probleempje heeft gewoon even wat extra aandacht van je nodig, zeker in het geval van het beschreven probleem. Wat je kunt doen is even flink met je hond spelen, bijvoorbeeld een half uur, en dan iets met je paarden doen waarbij je de hond erbij betrekt en bezig houdt. Dan weer een half uur/ kwartier spelen, afhankelijk van hoe snel je hond verzadigd is. Hou contact met je hond, bijvoorbeeld door gezellig tegen hem te kletsen. zo voelt hij zich betrokken en niet aan zijn lot overgelaten. Jij bent zijn leider, zijn baken van vertrouwen en rust, en daar horen bepaalde verwachtingen van een hond bij.

Als het verzorgen van de paarden één van zijn stressmomenten is, zorg er dan voor dat hij óf niet meegaat, óf dat je dus naast het verzorgen van de paarden ook met je hond bezig bent. Ik betrek mijn hondje ook bij het stalwerk, ik zet mijn pony's speciaal binnen zodat hij mee de wei in kan bij het uitmesten en als we hooi voeren mag hij op de kruiwagen liggen. Ook laat ik hem dingen dragen (zoals geliefde bosjes strotouw, hihi!), en tussendoor speel ik vaak een paar minuten met hem. bij het poetsen wil ik dat hij netjes op zijn kleed ligt en die tijd pakt om te rusten. Ik geef hem daar dan een pensreepje of kippenpootje om even bezig te zijn, en daarna rust hij dan uit, om vervolgens bijvoorbeeld mee op rit te gaan (of gewoon naar huis). Mijn hond voelt zich hierdoor erg belangrijk en betrokken en houdt goed in de gaten waar wij zijn en wat we doen. Als hij 'ergens mee zit' of iets eng vindt komt hij ook bij ons.

Voor elke hond is het van belang dat hij voldoende geprikkeld wordt, zeker bij slimmerikjes als een Jack die eigenlijk gewoon werkhondjes zijn. De andere kant is minstens even belangrijk, op tijd rusten en ontspannen. Gebrek aan ontspanning is oorzaak nummer één voor stereotiep gedrag. Om ontspanning te krijgen is een tevreden gevoel nodig, en voor een hond is dat bij uitstek na een heftig spelletje of bijv. jacht. Wij als mensen kunnen dankzij ons empatisch vermogen een situatie creëren voor de dieren die hen doen ontspannen. bij het ene dier is dit makkelijker dan bij het ander, maar hoe dan ook vraagt het in de meeste gevallen wat van onze tijd en inspanning.

Het flostouw klinkt goed, en ook super dat ze ermee spelen! Wel is het zo, dat het een spelletje is waarbij er geen contact is met jou. Om hiermee te spelen moet de hond het zelf regelen, en dat is toch anders. Een bepaalde zelfstandigheid is goed, een hond hoeft niet constant op je hielen te lopen, maar het blijven groepsdieren die graag dingen samen doen. Een hond die zelf spelletjes verzint verzint niet alleen spelletjes die we leuk vinden, maar ook dingen die we niet leuk vinden. Daarom is goed contact erg belangrijk.
Verder wil ik echt nog een keer de nadruk leggen op de ontspanning, de balans tussen spanning (actie!) en ontspanning is heel belangrijk.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:25

yvonnedv schreef:
We hebben zo'n flostouw met knopen er in aan elastiek onder de carport hangen en daar hangen ze regelmatig met zijn tweeën aan te sjorren

Maar die hangt daar maar. Het speeltje dat ik als voorbeeld heb gegeven is meer dan alleen een trekspeeltje. De idee is dat het bont juist het instinkt van de Jack-kant gaat aanwakkeren tijdens het spel. (Het jagen op ongedierte en klein wild.) Dan haal je meer uit het spelletje en wordt het hopelijk extra interessant voor je hond. Daarbij komt dat jij het spel SAMEN met je hond doet. Er is dus interactie. Zo'n speeltje moet je dan ook alleen maar gebruiken wanneer je samen met je hond gaat spelen. Het moet niet ergens blijven rond slingeren. Het moet namelijk geen "normaal" speeltje worden, maar speciaal voor hem blijven.
Verder zou ik de hond, zoals merrieveulen als zegt, veel mentaal aan het werk zetten. Hersenwerkspelletjes zijn leuke spelletjes die je tussendoor kunt doen. Heb je verder de mogelijkheid om een sport met de hond te gaan beoefenen? Bijvoorbeeld flyball of behendigheid?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:31

voor behendigheid moet hij eerst de B cursus afgerond hebben, die gaat manlief in het voorjaar met hem doen. Samen met Stef spelen is nogal lastig omdat onze Amerikaanse Buldog dan ook mee wil spelen.

Met hersenwerkspelletjes bedoel je zoekspelletjes ed?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:50

Als een hond zijn staart najaagd, komt er een stof vrij: Endorfine.

Endorfines zijn lichaamseigen morfines, die als neurotransmitter fungeren.
Ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie,
zoals bijvoorbeeld de 'runners high' bij duursporters. De roesachtige toestand
die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine.

Als je hond dus constant zijn staart najaagd en er komt Endorfine vrij, kan hij in een verheerlijkende roes terecht komen.
Kap je dan dus plots het staartjagen af, heb je kans dat de hond uit reactie hapt/bijt.

Kap het dus direct af, zodra de hond begint en laat hem dus niet in die "roes" komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:07

@ Samblabla, zie mijn posts ;)

Er is een reden voor dat je hond op die manier op zoek is naar zijn shot endorfines, die reden is waar je moet zijn. Het afkappen van het gedrag neemt de oorzaak niet weg, aangezien het draaien van de rondjes slechts een symptoom is van een onderliggend probleem.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:14

merrieveulen schreef:
@ Samblabla, zie mijn posts ;)

Er is een reden voor dat je hond op die manier op zoek is naar zijn shot endorfines, die reden is waar je moet zijn. Het afkappen van het gedrag neemt de oorzaak niet weg, aangezien het draaien van de rondjes slechts een symptoom is van een onderliggend probleem.

Oh haha.
Ik had alleen de OP gelezen. :Y)