Kotsende hond? Iemand enig idee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naomiponne

Kotsende hond? Iemand enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 10:39

Hoi! Ik heb een boomer teefje van 8, al haar hele leven, maar sinds anderhalve week woont ze nu bij m'n vader en mij alleen, dus zonder haar vriendjes, omdat dat haar veel te druk werd,

Nu is ze vanaf zondag al geel aan het kotsen, en het houdt maar niet op, we ruimen dagelijks zo'n 10 plasjes kots op, iemand enig idee waar het vandaan kan komen? Ze is het gewend alleen te zijn, dus dat kan het niet zijn!

Bedankt.

Anoniem

Re: Kotsende hond? Iemand enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:40

Geen idee, ben geen dierenarts *hint hint* ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:41

Ik zou ook even naar de DA gaan. Geel spuug is gal. Hoeveel en hoe vaak krijgt ze te eten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:41

zondag is reeds dag drie dat ze aan het kotsen is? een dagje kan nog, twee dagen moest je al bij de dierenarts geweest zijn. Zeker als ze niet veel eet en drinkt, en het geen dat ze drinkt terug uitkotst, mag je al blij zijn als ze inmiddels nog niet uitgedroogd is!

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 10:43

Ja kan wel langs de dierenarts gaan, maar als het een simpele reden als haarballen is, waardoor ze plantjes vreet en gaat kotsen, dan heeft de dierenarts geen zin, vandaar mijn vraag, misschien heeft iemand er ervaring mee oid.

Ze krijgt 1 x per dag een bodempje van haar bakje, en 2 maal in de week een dentastick, verder alleen koekjes na het uitlaten, en dat weinig eten is op advies van de DA!

Ze drinkt wel normaal, en ze eet haar eten ook als gewoonlijk, maar ik zal idd even langs de DA dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:43

Agossie schreef:
Ik zou ook even naar de DA gaan. Geel spuug is gal. Hoeveel en hoe vaak krijgt ze te eten?

Gal is niet geel, da's namelijk heel donker en als je dat overgeeft heb je wel een serieus probleem. Het is gewoon maagzuur vermoed ik zo.

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 10:46

En maagzuur valt mee? Misschien omdat ze ander voer heeft oid? Zou dat kunnen?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:48

naoomszz schreef:
Ja kan wel langs de dierenarts gaan, maar als het een simpele reden als haarballen is, waardoor ze plantjes vreet en gaat kotsen, dan heeft de dierenarts geen zin, vandaar mijn vraag, misschien heeft iemand er ervaring mee oid.

Ze krijgt 1 x per dag een bodempje van haar bakje, en 2 maal in de week een dentastick, verder alleen koekjes na het uitlaten, en dat weinig eten is op advies van de DA!

Ze drinkt wel normaal, en ze eet haar eten ook als gewoonlijk, maar ik zal idd even langs de DA dan.

Wij hebben hier hetzelfde gehad. Onze hond kreeg minder eten omdat ze te dik werd (ook op advies van de dierenarts) en die begon toen over te geven. Zij had zelfs nog 2 eetmomenten per dag. Toen we haar tussendoor nog iets kleins gaven (stukje brood) hield het op. Kun je niet proberen haar eten meer over de dag te verspreiden?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:48

Ik had na dag twee toch echt al bij de DA gestaan hoor... Anderhalve week laten aanslepen vind ik al behoorlijk lang.
Krijgt ze hetzelfde eten als voorheen? Ik ga ervan uit dat ze voldoende eten krijgt om mooi op gewicht te blijven?

Even off topic: dentastix zijn eigenlijk niet echt nuttig. Het allerbeste voor de tanden is een "gewoon" been of kluif dat je bij de slager kan halen. Dat vinden onze honden fantastisch en is super goed voor de tanden. Een natuurlijke tandenborstel.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:56

Bizzybijtje schreef:
Agossie schreef:

Gal is niet geel, da's namelijk heel donker en als je dat overgeeft heb je wel een serieus probleem. Het is gewoon maagzuur vermoed ik zo.

Gal is wel geel.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:58

1 x op een dag eten is echt te weinig voor een hond!
Logisch dat ze gal aan het overgeven is.
Verdeel dan het kleine beetje wat ze krijgt op advies van de DA over 3 x op een dag.
Of je geeft haar het dubbele van wat de DA aanraad zodat ze echt 3 x op een dag wat in haar maag heeft en je rent een rondje extra met haar.
Haar maag is bijna de hele dag leeg dan is het echt niet gek dat hij van slag raakt.

En voor nu zeker naar de DA want het duurt echt al te lang!
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 17-12-13 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:03

Toch maar even langs de da!
Door het vele braken kan haar maag nog meer geïrriteerd waardoor ze in een cirkel blijft hangen.
Maar ze kan bv ook iets gegeten hebben wat nu vast zit in haar maag..
Dit is voor ons zo via internet niet te beoordelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:04

TS, even wat verkeerds hebben gegeten en kotsen vind je een of twee plasjes van, bij 4 of 5 zou ik me al zorgen maken, laat staan 3 dagen lang een stuk of 10 plasjes per dag. Vind dat je wel aardig traag reageert.
Sinds wanneer is ze op dat dieet? Als dat sinds kort is kan het zijn dat ze gewoon een lege maag heeft en daarom spuugt, je kunt proberen het eten over meerdere keren per dag te verspreiden. Als het al langer is en ze begint nu ineens te spugen zal er toch wat anders aan de hand zijn. Wellicht heeft ze wat in de keel of in de maag zitten wat er niet hoort. Ik zou maar even langs de da gaan, 3 dagen met een vreemd voorwerp in de maag, is voor veel honden allang fataal.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:06

DA gaan.. kan allerlei redenen hebben.. honden hebben geen haarballen.. althans noooit van gehoord.

kan ook zijn door verandering van voer/ samenstelling van voer.. mr als je hond op dieet is.. zal ik ook geen dentasticks geven.. allemaal lekkerneiën

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:08

Ik denk dat ze veel te weinig te eten krijgt. Onze jack krijgt brokken en tussen de middag een (gedroogde) boterham (meestal kapje) met leverpastij. Hij is gewoon slank en niet dik. Die van ons is meestal 1x per jaar een paar dagen niet lekker en dan eet hij niet. Dan geeft hij ook veel over. De maag is dan gewoon van slag. Als we hem dan weer aan het eten weten te krijgen (bijvoorbeeld plakje worst ofzo) dan denkt hij "hey eten is toch best prima" dan begint hij weer aan zijn brokjes en is het overgeven over.

desnoods laat die koekjes na het uitlaten weg (is nergens voor nodig. uitlaten is al een feestje) en geef haar een boterham of meer brokjes. Heeft ze meer aan dan aan koekjes. Dentastix krijgt die van ons voor het lekker maar niet echt omdat het ergens goed voor is :P Dan kun je haar beter een mergpijpje geven (die uit de supermarkt die ook wel worden gebruikt voor het koken van soep). Daar wordt die van ons heel *\o/* van

Waarom krijgt ze ineens ander voer?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:12

pluisje dat is ook niet goed dat hij dat elk jaar heeft.

Ts, ik denk dat je beter alle tussendoortjes weg kunt laten en de hoeveelheid voer iets verhogen (in overleg met je da dan). Naar het schijnt vullen sperziebonen ook goed de maag maar zet niet aan, wordt veel gebruikt bij te dikke honden, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:14

Ze volgt dit dieet al een tijdje, dus het is absoluut niet nieuw voor haar, ze beweegt goed en had er voorheen geen last van, wel eens 1 plasje, maar nooit zo, dit is echt sinds 3 dagen, niet langer en ook nooit eerder zo erg. Ik ben niet iemand die om elk klein dingetje naar de DA gaat, ga zelf ook niet voor elk klein dingetje naar de HA, vandaar dat ik eerst een topic open om te kijken wat jullie zeggen, en nu ik van jullie hoor dat de DA noodzakelijk is, dan ga ik erheen natuurlijk.

Nogmaals, haar eet en drinkpatroon is niet anders, de hoeveelheid beweging ook niet en ze gedraagt zich ook niet anders, dus haar eetpatroon en dieet zegt hier weinig over.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:15

mergpijp en veel botten van de slagen zijn absoluut niet geschikt voor honden, zijn juist heel slecht voor het gebit. Dat omdat deze veel te hard zijn. En een mergpijp, het zou niet de eerste hond die hem vast om z'n bek heeft zitten.......
Daarbij zijn botten van dragende delen niet geschikt, vaak veel te hard (geen overigens ook nooit geen rauw varkensvlees, dit kan dodelijk zijn voor honden).
Geen ze bv een runderlong om lekker op te knagen.

Maar goed ik zou dit overigens even helemaal niet geven aan de hond. Eerst het probleem van het braken oplossen.

Is het braken begonnen na het overzetten op de nieuwe brokken? En met het dieet?
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 17-12-13 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Dat je na drie dagen nog niet naar de DA bent geweest, schaam je :n

pluisje88

Waarom krijgt ze zo weinig te eten eigenlijk?

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:17

En ander voer wegens haar 'verhuizing', ze kreeg eerst aldi voer en omdat hier geen aldi open is op zondag, en ze hier vorige week zondag gekomen is, hebben we gewoon pedigree senior voor kleine honden gehaald.

Ik me schamen? Sorry hoor, maar vind die reactie een beetje TE, het hondje heeft nog nooit een probleem gehad of iets tekort gekomen, en ga niet om elke huppel naar de DA.

En het dieet omdat ze toch wel dik 4 kilo te zwaar was, en het is een boomer, dus dat is vrij veel. Nu is ze aardig op gewicht en zo rond het nieuwe jaar mag ze weer normale hoeveelheid.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:18

Vind het altijd verbazingwekkend hoe normaal mensen het kunnen vinden als een hond 10x per dag overgeeft.
In dit geval kan je dat wel vergelijken met een mens. Als je zelf 10x overgeeft al een week lang ga je ook naar de dokter. :j
Honden horen niet zomaar over te geven, dan is er wat aan de hand.
Dus zoals hierboven is aangegeven even naar de dierenarts. Succes!

tess_84

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html

Mergpijpje bedoelde ik inderdaad :j Dat vinden onze honden gewéldig leuk en lekker. En nog eens goed voor de tanden!

Als de maag/darmen overhoop ligt, geven wij gekookte rijst en gekookte kip, dat is licht verteerbaar en eten ze heel graag.
Maar dat komt zelden voor, meestal omdat ze te lang op een kauwbeen gekauwd hebben ofzo.

Maar voor TS: naar de DA ermee en inderdaad, de voeding over verschillende porties per dag verspreiden. Onze honden krijgen 's ochtends en 's avonds een portie en ongeveer drie maal per week een mergpijp/koeienknie om op te kauwen.
We geven die benen trouwens nooit zonder toezicht. Te hard voor een hond? Wat doen ze dan in de natuur? Toch ook op beenderen knagen? Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het been groot genoeg is, zodat ze hun kaak er niet helemaal omheen krijgen en door kunnen bijten. Het is de bedoeling dat de tanden erlangs schrapen, om zo het tandsteen weg te krijgen.

Maar inderdaad, voorlopig gewoon niets geven en naar de DA ermee!

anneliesdj

Ach meid dat zeg ik je net al; moet je een keer overgeven of twee keer, dan ga je niet meteen naar de HA. Maar als jij zelf al 2 volle dagen nonstop overgeeft, dan ga je nog steeds niet??
Ik ben ook niet van elk wissewasje hoor, maar vind dit wel erg traag. :(:)
Het kan ook een (gedeeltelijke) maagkanteling zijn, of ze heeft iets verkeerds gegeten, als dat zo is mag je blij zijn dat ze nog rondloopt, dat meen ik echt.
Ga aub heel snel bellen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:19

Heel goed dat ze op dieet is, TS. Misschien de maaltijd wat meer verdelen over de dag? Mijn hond deed ook wel eens een beetje gal spugen, meestal als ze een lege maag had. Beetje maagvulling doet wonderen, dan. Succes!