Mijn hond is bijna 7 maanden en een weimaraner. Ik heb lang gekeken en gezocht welk ras ik wilde en ben onder andere voor dit ras gegaan omdat ze weinig zouden blaffen. Ook met die gedachte geen waakhond gekozen, maar een jachthond.
Het is begonnen toen hij een maand of 3 was dat hij naar alles ging blaffen. Een periode dacht ik, waait wel over. Het werd inderdaad minder, maar helaas is het sinds 1,5 maand weer terug. Hij doet het in huis vrijwel niet, maar buitenshuis, behoorlijk veel. Situaties waarin hij blaft zijn:
- Als hij buiten de bak moet blijven als ik aan het paardrijden ben. (de bak is dan afgesloten dus hij kan er niet in)
- Als hij alleen in de bench moet blijven (dit ging juist heel goed voorheen) (maximaal een uur of 3)
- Als we buiten zijn en er passeert een auto.
- Als er mensen het terrein op komen of voorbij lopen. (binnen en buiten)
- Als hij in de bench zit en er mensen passeren, anders dan mijzelf. (logees)
-Als mijn paard aan komt lopen. (binnen en buiten)
- Bij bezoek dat binnenkomt (ook als ze alleen maar een sigaretje zijn gaan roken).
-En gewoon zomaar. Als er helemaal niks is kan hij opeens besluiten te gaan blaffen. meestal ishet dan meer woefen dan echt blaffen.
Verder is hij eigenlijk heel braaf en wil hij heel graag alles doen. Ik zou wellicht meer met hem kunnen trainen want dat vind hij geweldig maar daar heb ik niet altijd tijd voor. Hij krijgt genoeg beweging en is verder ook niet druk (nou ja soms wat Te enthousiast haha). Kortom, een hele fijne lieve hond.
Maar wat kan ik doen om het blaffen af te leren?
Ik heb geprobeerd:
- het te negeren,
- "nee" Consequent na iedere blaf
- eenmalig "nee" na de eerste blaf
- Een keer duidelijk maken dat ik dominant ben door er voor te gaan staan en op hem neer te kijken (werkt prima tot ik me omdraai)
- Afleiden met wat anders (werkt, maar op hele korte termijn)
- En uit ergernis heb ik ook al wel eens gevloekt maar dat was niet echt een methode
- Ook heb ik een blafband geprobeerd waarbij ik na iedere blaf een trilling gaf. Dat leek heel goed te werken, maar toen hier 1,5 week bezoek rondliep, blafte hij er non stop doorheen en maakte die band geen enkel verschil meer. Hij bleef blaffen overal waar hij ze tegenkwam.
Ik denk eigenlijk dat ik iets fout doe want verder luistert hij gewoon echt heel goed. Dus wat mis ik? Welk signaal geef ik wel of niet?
Wie heeft de oplossing? Wat kan ik doen om het blaffen te verminderen?
Shocken gaan gebruiken wil ik sowieso niet dus dat hoeft niet aangedragen te worden als optie.
Zet me maar een spiegel voor en help me!
Alvast bedankt.
die blaft gelukkig alleen bij bezoek dus niet heel veel