Mijn hond is gevaarlijk naar paarden toe...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Figaros

Mijn hond is gevaarlijk naar paarden toe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 11:01

Goedemorgen bokkers,

Even wat informatie over de hond.... Hij is nu ongeveer 10 maanden oud, het is een van alles wat ras.
Hij is over het algemeen lief en rustig tegen en bij de paarden, maar zodra een paard begint te rennen dan gaat die er achteraan. En dan niet als ik aan het rijden ben maar bijvoorbeeld in het land of als ik aan het longeren ben. Hij rent er eerst als een gek naar toe, rent vervolgens rondjes om het paard heen en begint dan aan de staart van het paard te trekken.... Ik heb hem al een paar keer proberen om hem op z'n donder te geven alleen hij is me continue te snel af, heb wel een keer de longeerzweep naar hem toegegooit maarja... Stem verheffen en boos toepraten helpt wel iets, maar het is niet voldoende. Wie heeft hier een oplossing voor? Hoe kan ik hem correct en optijd straffen?

Het is net of dat hij me wil beschermen zodra het paard iets doet, wat ik niet zelf onder controle heb. Alleen dit gedrag kan gewoon niet, want er komt nog een keer een trap van een paard dat hij straks niet overleefd.... Vind het wel lastig want normaal doet hij helemaal niet raar tegen de paarden, hij geeft ze zelfs kusjes als ze op de opzadelplaats staan etc.

Anoniem

Re: Mijn hond is gevaarlijk naar paarden toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:03

Lijkt mij eerder jaaggedrag ipv beschermen. Ik zou zeggen op sluiten als je de wei in gaat of gaat longeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:05

Het is jachtgedrag en levensgevaarlijk, zowel voor de hond als het paard. Aan de lange lijn (echt 15+m) doen zodat je het kan corrigeren en anders met een elektronische halsband.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:06

Drijvers gedrag waarschijnlijk?

Geef hem heel streng de taak om te gaan liggen en te blijven liggen (desnoods met zijn kont richting paard zodat hij het paard helemaal niet ziet)
komt over alsof hij gebrek aan 'commando's' heeft (hebben veel honden die in zich hebben dat ze werkhonden/jachthonden/boerderij honden zijn,misschien de jouwe ook wel ergens?) en gewoon zijn eigen gangetje gaat.
Dus vooraf al commando's geven en hem gelijk straffen als hij opstaat.

Wij hebben op stal eentje gehad die deed dat ook.
Heeft zijn vaste lig plaatsjes gekregen bij van wei halen en bij de longeerbak etc. Gaat nu braaf liggen en snapt dat dat zijn 'taak' is, en dat hij niet zijn eigen taakjes moet bedenken.

tip: Je moet dus enorm consequent zijn he! gelijk afstraffen dit gedrag want anders loopt dit uit de hand.
En soms moet je hard straffen en hem eens flink laten weten dat dit niet mag(als hij wegloopt, pak hem op en smijt hem waar hij hoort te liggen, klinkt even bruut, maar werkt wel...). Met lief gedrag kun je vanaf nu altijd je hond opsluiten of aan een lijntje doen als je naar stal gaat..

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 11:09

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, hij heeft wel wat van een klein uitgevallen herder. Ik zal hem eerst aanlijnen als ik aan het longeren ben en het commando 'af' geven. Als dat goed gaat, kan ik hem altijd los proberen en dan ook het commando 'af' geven.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:10

Dan helemaal.
Herders hebben veel behoefte aan een taak en aan vaste rituelen. Gewoon vaste plekjes bedenken waar hij af moet :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:15

Of zet je hond ondertussen met wat anders aan het werk, serie hondenpuzzeltjes klaarzetten oid. Dan heeft hij ook wat bezigheid ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:24

Wij hebben ook een herder op stal (net pup af) en heb echt met harde hand opgetreden. Er word niet gehapt of zelfs ook maar mee gerend met de paarden. Stal wei en bak is paarden domein, punt. Gaat nu heel goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:26

Een hond bij ons op stal deed dit ook. Helaas was een van de paarden daar niet van gediend en haalde uit, precies tegen de kop van de hond aan. Die heeft het niet na kunnen vertellen..
Het is dus voor zowel hond als paard gevaarlijk en lijkt mij idd jaag of drijfgedrag.

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:32

Bedankt allemaal!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:35

Jouw hond mag dus gewoon in het weiland en in de bak komen begrijp ik?
Dat is sowieso geen plaats voor een hond, die horen daar niet te komen.
En al helemaal niet als ze zich niet kunnen gedragen.

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:55

Kelly_Taco schreef:
Jouw hond mag dus gewoon in het weiland en in de bak komen begrijp ik?
Dat is sowieso geen plaats voor een hond, die horen daar niet te komen.
En al helemaal niet als ze zich niet kunnen gedragen.

Ja in principe wel, ze lopen gewoon los op het erf rond. En als er niemand thuis is, dan gaan ze naar binnen toe.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:57

Dus als je aan het rijden bent, ook naar binnen toe. Je kunt wel altijd proberen dwingen dat alle dieren met elkaar kunnen opschieten, maar dat gaat nu eenmaal niet altijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:31

Een keer voor zijn harses laten trappen. ;) Mijn Border Collie blijft drijven en cirkelen om de paarden maar vergist zich wel eens en begint in de koten te happen, ik waarschuw hem één keer, de keer daarop laat ik het de paarden afhandelen. Ik weet dat ze niet doortrappen maar wel raak trappen als waarschuwing, als dat gebeurt doet hij het niet meer. Zo heeft Blacky (leider kudde) al een keer naar hem gehapt en had hem bij zijn staart vast.

Overigens kan ik Guinness gewoon alleen laten met de paarden, dit gaat prima. Alleen maakt hij af en toe een vergissing en de paarden leren hem dat dit gedrag niet correct is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:46

KimD: Is dat niet een beetje wachten tot ze goed raak slaan en je de hond af kunt laten maken >;) ?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:50

Leren dat ie niet meer in de bak/weiland enz. mag?
Anders opsluiten. Veilig blijven naar hond en paard toe.

Die van ons weet dondersgoed dat ie uit de bak moet blijven als er iemand aan het rijden is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:59

Zoals al aangegeven trappen ze niet door en naar vreemde paarden kijkt hij niet, hij weet dat dat noet mag.

Mocht het een keer echt fout gaan dan is dat heel jammer maar de hond heeft wel altijd zijn plezier gehad. Hij heeft ze nu 3 keer gerammeld gekregen en het was meer geluid als wat anders want hij ging daarna weer met de jongste spelen. :) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:02

Mijn paard is juist een drijver :') als ze de hond zat is drijft ze hem zo de wei uit..
Hond mag bij ons wel in de wei maar wel met mij er bij. En dan liggen of iig niet de paarden irriteren.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:11

Nou ja wat zijn dit nu weer voor berichten. Oppakken en wegsmijten, voor z'n harses trappen, electronische band, wat zijn dat voor adviezen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:15

Ik heb de hond nooit vastgezet, gealagen of gestraft voor zijn kootbijten, hij volgt alleen zijn instinct! Je moet het leren bbeheersen niet straffen.

Vastleggen is sowieso geen goed idee, als een paard op hem af dendert kan hij niet vluchten want hij zit vast. Dat is pas gevaarlijk! :n

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:00

Als de hond het alleen maar doet op het moment dat hij volledig los loopt en op zo'n moment niet meer bereikbaar is voor commando's of verbale correcties kan een elektronische halsband exact zijn wat er voor zorgt dat de hond toch los kan blijven lopen. De andere mogelijkheden zijn dan de hond in dit soort situaties: altijd aan de lijn of op een keer een dode hond. In beide gevallen is het niet bepaald een fijnere situatie voor de hond.

Aangelijnd kan wel degelijk, alleen moet je er dan wel voor zorgen dat de hond buiten het bereik van het paard kan gaan. In de bak kan de hond onder de omheining door, en in de wei heeft de hond sowieso niks te zoeken aan een stick. Dus dan zal de hond aan de lange lijn lopen en kan je bij een jagend paard of zelf ingrijpen of de lijn laten vallen.

Het punt is dat dit levensgevaarlijk gedrag is, dan is de grens voor wat een terechte correctie is gewoon veel hoger want het leed dat veroorzaakt wordt indien dit gedrag niet afgeleerd wordt is veel hoger. Dat betekent niet dat je direct met de hoogste correctie moet beginnen, maar het betekent wel dat je langer door kan gaan.

Om het naar paarden door te trekken: Een paard dat zijn hoofd omhoog gooit als je het halster om wilt doen ransel je niet af, een paard dat jou met opgesperde bek, op zijn achterbenen met maaiende voorbenen aanvalt is het een totaal ander verhaal. Daar zal je alles doen om de situatie weer veilig te maken, zelfs als dat een ranseling betekent.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:05

Nimfee schreef:
Nou ja wat zijn dit nu weer voor berichten. Oppakken en wegsmijten, voor z'n harses trappen, electronische band, wat zijn dat voor adviezen?

Volgens mij werd die tip nergens gegeven. Ja het paard de hond voor de harses laten trappen, want dat is sowieso wat gaat gebeuren als men de hond niet op tijd onder appèl krijgt. En dan hopen dat het een trap is die hij overleefd, dan halen ze het hun hele leven niet meer in hun kop. Je moet het corrigeren, ook al is het instinct. Doe je het niet op tijd of niet adequaat genoeg heb je plotseling geen hond meer, het kan erg stom lopen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:09

Lara_Silver schreef:
Nimfee schreef:

Volgens mij werd die tip nergens gegeven. Ja het paard de hond voor de harses laten trappen, want dat is sowieso wat gaat gebeuren als men de hond niet op tijd onder appèl krijgt. En dan hopen dat het een trap is die hij overleefd, dan halen ze het hun hele leven niet meer in hun kop. Je moet het corrigeren, ook al is het instinct. Doe je het niet op tijd of niet adequaat genoeg heb je plotseling geen hond meer, het kan erg stom lopen.

Waarom moet een hond dan per se mee als hij nog niet onder appèl staat? Schijnbaar willen mensen liever hun hond fysiek pijn doen dan eerst aan appèl werken?

Voor z'n harses trappen of dat door een paard laten doen, daar zie ik geen verschil in.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:10

Even lezen hoor, ik zeg nergens dat hij mee moet, ik heb een hekel aan onopgevoede honden op het erf, rijbak, stal. Maar aangezien de hond van de TS dus blijkbaar wel mee gaat, moet vanuit die situatie gekeken worden, lijkt je van niet? Ik zou zo'n hond persoonlijk ook eerst africhten en dan meenemen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:12

Maar hier wordt wel advies gegeven om elektrische band om te doen, op te pakken en weg te smijten en voor z'n harses te laten trappen.

Dan is het advies eerst hond onder appèl krijgen en dan kan hij mee naar de paarden.