Oudere kat waarschijnlijk weg doen:-(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Oudere kat waarschijnlijk weg doen:-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:00

Pppfff wat een hel:-(
Me ouders hebben een kat van 22 lopen okee erg oud!
Maar deze kat plast al ruim een jaar in huis we hebben gewoon kattenbaken staan maar daar loopt ze gewoon niet naar toe ze gaat zitten en hup plassen net als poepen is dat zo. Ze woont nu hier 3 jaar ze komt bij me oma vandaan die overleden is.
Ik heb me ouders al zo vaak gewaarschuwd dat ze niet met bleack moeten schoonmaken maar iedere dag in de dewijl emmer bleack er in..
Ze heeft het wel eens geprobeerd om op de kattenbak te gaan maar de kont hing er altijd uit en dan plast ze weer op de vloer we zetten d'r nu ook buiten voordat we naar bed gaan ze kan zelf naar binnen we hebben een kattenluik maar dat gaat wel goed!

Nou vandaag net dan was de druppel voor me ouders ze zat naast me vader op de leuning van de bank en draait zo deur kont en gaat zo op de plasstand staan en plast zo me vader onder.
Nou willen ze haar weg doen en laten inslapen we zijn vorig jaar nog met d'r naar de dierenarts geweest en die zei dat ze kerngezond was..

Pfff wat kan ik doen het is mijn beste vriendinnetje en ze komt alleen naar mij omdat ze altijd op d'r kop krijgt door me ouders als ze plast

Sorry als het niet echt begrepen word zit op me mobiel en weet niet precies wat ik nu moet denken...

BenteMaxime

Re: Oudere kat waarschijnlijk weg doen:-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:01

Zijn jullie hiervoor naar de DA geweest?
Zo te lezen zou het best blaasgruis kunnen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:02

Tja, je zou ook eens kunnen kijken waarom de kat niet op de bak gaat natuurlijk ipv hem de deur uit te doen op zijn hoogbejaarde leeftijd |o

Heeft hij blaasgruis of blaasonsteking wellicht? Probeer eens andere korrels? Stop idd eens met schoonmaken met bleek, kan het ook zijn.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:06

Maar het is zo raar want ze doet nooit wat op de kattenbak poepen doet ze gewoon op de vensterbank dat heeft toch niks met blaasgruis te maken?

De luikjes van de kattenbaken zijn d'r uit hadden we toen gedaan toen we jonge kittens hadden gehad.

We hebben hout gehad en nu weer korrels en gaat ze ook niet op de bak:-(

Ik zal is even bij de dierenspeciaalzaak ook even kijken voor blaasgruis voer we hebben nog zelf 4 andere katten lopen dus moet dan in de gaten houden dat hun het niet eten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:07

Dat is een vervelend probleem! Het klinkt alsof de kat een beetje dement aan het worden is.
Mijn ouders hebben momenteel ook een oude poes die dit gedrag vertoont. Zij is nagekeken, maar bleek gewoon dement van ouderdom. Zij hebben nu meerdere bakken midden in de kamer gezet, zodat ze ze ziet zodra ze moet en dus niet vergeet waar ze moet zijn. Deze bakken hebben ze de deksels afgehaald zodat ze niet eerst nog moeilijk door zo'n luikje heen moet wurmen, maar er meteen op kan springen. Ook zitten er alleen kranten in in plaats van korrels, omdat ze het daar om de een of andere reden beter op doet en het is makkelijk te vervangen. Op deze manier gaat het bij haar nu vrij goed. Vooral met plassen doet ze het nu bijna altijd weer op de bakken.
Misschien kunnen je ouders dit soort tips eerst nog proberen voordat ze beslissen dat het echt te ver heen is...

Bleek is in principe niet slecht trouwens. Vaak hoor je dat katten dat juist lekker vinden ruiken. Maar elke dag een bak bleek erdoor lijkt me wel wat overdreven en je kan het altijd proberen met iets anders natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 25-10-13 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:09

Dieetvoer voor blaasgruis is geen probleem als je andere katten dat eten.
Gebeurt niks, gaan ze zeker niet dood van ofzo. Het enige is dat blaasgruis dieet voer aan de dure kant is, en het geld er zo harder doorheen gaat. (weet niet hoe het bij jullie financieel staat, is bij ons in ieder geval de reden dat wij geen 2e kat nemen, de kosten.)
Je weet wat blaasgruis is? Bel anders de DA erover, misschien komen die wel met een verlossend antwoord.

Zoals hierboven al staat, dat kan het ook nog zijn.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:14

Heel eerlijk? Waarschijnlijk dementie. Dierenarts te duur ok dat kan. Maar wees dan eerlijk naar het beestje toe en laat er in slapen ipv op die leeftijd nog te verhuizen met alle heibel...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:15

Wat er al staat is dat me ouders haar willen inslapen(weg doen en laten inslapen)

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:18

Als het besluit vast staat van wegdoen, inderdaad. Wees dan eerlijk tegenover het beestje en laat haar inslapen... Sneu hoor! Snap dat dat lastig is.. 22 is ook al een behoorlijke leeftijd hè, vergeet dat niet..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:18

Ik denk dat een kat die zijn huis bevuilt heel erg ongelukkig is. Mijn ouwetje vond het echt vreselijk als ze 'ongelukjes' in huis had, helaas had ze die weleens omdat ze bak niet meer goed in kwam of als ze blaasontsteking had (waar ze gevoelig voor was). Maar er was wel verschil tussen de ongelukjes vanwege medische problemen dan wanneer ze haar kont gewoon de bak niet inkreeg.
Uiteindelijk heeft een bak met een lage instap in elk geval de grote problemen verder voorkomen, maar we hadden onderling echt afgesproken dat als er medisch niets aan te doen zou zijn en die bak niet werkte we haar zouden laten inslapen. Katten staan bekend om hun properheid, die wil je niet laten lijden in hun eigen viezigheid. Maar, dan moet een medische oorzaak en dito oplossing wel uitgesloten zijn!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:20

Zou medisch kunnen zijn, maar wel degelijk ook dementie..
Ik ben van mening (met alle respect voor ieders mening hier die op voorhand alle beestjes willen redden), dat dit nog best een respectabele leeftijd is om haar in te laten slapen.
Wil je zo'n oud besje nog gaan verkassen?
Ik vraag me af of de keuze van je ouders nl niet wat genuanceerder ligt... ze hebben zo'n beestje niet voor niets al 22jr (ga ik dan even van uit?) :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:21

Ja het is duur ja. Zag van clinic volgens mij brokken van 17,95 ofzo 2 kilo en anders kleine blikvoer van 1,20 ofzo.

Ik wil het beste voor het beestje ze eet gewoon en drink eigenlijk wel extreem veel!!

Dierenarts kosten hebben wij altijd!! Daar hebben wij geen problemen mee voor de noodgevallen ieder geval!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:23

Is pu/pd al uitgesloten bij de da?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:25

Creatas schreef:
Zou medisch kunnen zijn, maar wel degelijk ook dementie..
Ik ben van mening (met alle respect voor ieders mening hier die op voorhand alle beestjes willen redden), dat dit nog best een respectabele leeftijd is om haar in te laten slapen.
Wil je zo'n oud besje nog gaan verkassen?
Ik vraag me af of de keuze van je ouders nl niet wat genuanceerder ligt... ze hebben zo'n beestje niet voor niets al 22jr (ga ik dan even van uit?) :)

Het beestje heeft eerst 19 jaar bij me oma gewoont tot me oma erg ziek werd en naar het ziekenhuis moest hadden we haar 2 katten genomen de 1ne kat heeft zijn eigen huisje gevonden bij de buren daar voelde hij zich prima. Maar me oma is hellaas in het ziekenhuis overleden en hebben de katten nooit afscheid kunnen nemen van haar. We hebben die kat dan nu 3 jaar.

Ken dit dan ook nog nijd zijn van dat me oma overleden is 3 jaar terug?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:25

Creatas schreef:
Is pu/pd al uitgesloten bij de da?

Wat is pu/pd

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:26

Veel plassen/drinken door verschillende mogelijke oorzaken: baarmoederontsteking, nieren, schildklier, diabetes... Dus eigenlijk is de vraag of er gewoon urine en bloed getest is :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:27

Zo begon het bij ons oudje ook. Die had iets aan haar nieren gekregen en werd ook licht incontinent dus plassen wanneer drang dus niet meer naar de bak kunnen.
Daarbij doof en dement dus op de oude dag per ongeluk de voordeur uit gelopen (ze ging nooit naar buiten vond ze zelf eng.) En 2 weken lopen dwalen na 2 weken! Weer terug gevonden nog enkele weken intens verwend en in laten slapen :)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:27

Wel fijn trouwens dat je ouders de kat hebben willen overnemen bij het overlijden van je oma, zalveel voor haar betekent hebben :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:29

22 mooie leeftijd om ingeslapen te worden, zeker als ze haar kattebak niet meer kan vinden en steeds op haar kop krijgt terwijl ze niet weet waarom.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:30

Het vele drinken kan komen door een te hoge schildklierproductie, nierfalen of suikerziekte. Zou even langs de dierenarts gaan, de kat heeft wel al een onwijs mooie leeftijd behaald trouwens :j

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:31

@dide dat doet dan deze oudje die is dan dit jaar 2 keer weggelopen en elke keer 2 dagen weggeweest. Dat was elke keer als we haar door de voor deur deden.

Dus om hier alles aan te horen is het grooste gedeelte dement?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:32

Inderdaad, 22 is een mooie leeftijd. Zo te horen is ze dement aan het worden. Ik zou haar ook laten inslapen. Ze heeft een fijn leven gehad en dementie zal alleen maar erger worden. Dit is zowel voor jullie als de kat niet fijn en die voelt de spanning in huis ook, dus inslapen is imo de meest dierwaardige optie.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:32

Als we langs de dierenarts gaan ga ik dit zeker allemaal vragen! Over de nieren enzo.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:36

Ben 'benieuwd' wat het is. Veel succes :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:42

trysteffy schreef:
Als we langs de dierenarts gaan ga ik dit zeker allemaal vragen! Over de nieren enzo.

+:)+

Ben benieuwd :)