slecht eten , wat te doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

slecht eten , wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:12

onze smurf is nooit een fanatieke eter geweest :n vanaf pup af aan al niet .
hij is op vers afgespeend en in het nest at hij aardig door, maar wat wil je, met 7 broers en zusjes moet je wel, anders is je eten gewoon op :+

maar vanaf dat hij hier in huis was, mondjesmaat.
verschillende merken zijn de revue gepasseerd, Carnibest, smuldier, mulder, lotgering en nog meer.
op een gegeven moment, om de haverklap jeukklachten en diarree, kip geschrapt en wat bleek, meneer is idd allergisch voor kip.
toen is hij een tijde beter gaan eten ,maar dat kakte op een gegeven moment weer in en nu eet ie al weer weten zo slecht dat ie aan het afvallen is ,

hij is nooit mager geweest, gewoon netjes , tot erg slank, dmv veranderingen in het voer heb ik "te mager" altijd voor kunnen blijven, maar inmiddels gaat ie toch weer wat gewicht verliezen en ben ik even door de ideeën heen
momenteel heb ik wild, vis, paard en eend liggen, de eerste drie gaan er bar slecht in (deze week heeft ie 2 keer goed gegeten, zondag en maandag toen hij penslappen kreeg)
de rest van de week minimaal, gisteren 2 happen, eergisteren 2 happen , vorige week op de pensdag(zondag) na ook een beetje die hoeveelheden...
geloof vorige week 1 keer zijn hele maaltje .
ter verduidelijking, tis een actieve rottweiler van 50 kg die normaal gezien een pond kvv krijgt en een paar stukjes gedroogde long.
voor zijn gewicht in combi met activiteit is dat echt weinig, maar hij eet over de afgelopen weken misschien een kwart van wat hij mag hebben en het randje vet gaat er nu wel af zeg maar .

externe factoren, loopse teven in de buurt , maar goed, dat is niet 12 maanden per jaar en hij eet gewoon altijd al matigjes...

ben eigenlijk inmiddels in staat om een zak brok te gaan halen en dat te proberen, we trainen 2 keer per week op de club, pakken thuis alles ook een paar keer per week erbij(appél en speuren)
we vragen best wat van hem en ik wil wel zeker zijn dat hij voldoende voeding binnenkrijgt om zijn lijf goed te onderhouden ...

ergens denk ik dan weer "overbezorgd baasje :roll: " maar ik zou toch graag zien dat ie een beetje enthousiast word op zijn eten

hier nog goede tips om het allemaal meer interessant te maken ?

NAIWHL

Re: slecht eten , wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:59

Hier had ik ook een lastige eter. Gaat beter nu we een pup erbij hebben.

Wat hier hielp was erbij blijven staan en hem 'verplichten' zijn eten op te eten.
Met de hond van mijn ouders heb ik het wel eens zo gedaan dat ze pas uit de bijkeuken mocht als het op was. Daarna ging het sneller :))

En die is helemaal gek op melk, dus scheutje melk erover hielp daar ook erg goed.

En is het een beetje een speurder? Ik heb hier nog een preydummy liggen. Kan je eten in doen en dan jaagt de hond op zijn eten of speurt het op. Werkte ook nog wel, dan had hij echt wat gedaan voor zijn buit...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 16:25

ik denkd at met een tweede er bij er idd opeens heel wat beter gegeten gaat worden , maar dat is nog even niet de bedoeling, dat is pas voor volgend jaar :+

heb trouwens nog een net open gemaakte zak nutro choice lam en rijst staan (vrij nette brok trouwens qua ingredienten, maar dat eet ie dus echt niet he...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:30

Mijn hond at ook verschrikkelijk slecht en was vel over been. We zijn overgestapt op Dog Lovers Gold en dat begon hij na een week of 2 wel goed te eten. Hij begint nu zelfs wat te dik te worden, dus hij krijgt niet meer onbeperkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 16:37

die valt al direct af door de kip die er in zit,
ik ben aan het kijken geweest welke brokken ik zou kunnen voeren en dan kom ik al snel uit bij taste of the wild, simpsons en purizon uit,
hoog vlees aandeel, kipvrije varianten en nog enigszins betaalbaar, iets als orijen of acana is gewoon al snel niet meer tof wat betreft prijzen,

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:10

welke kvv voer je nu??

hier wordt bv lotgering gewoon niet gegeten of met lange tanden gegeten,bibi of ahv-breda gaan er eigenlijk altijd wel heel goed in...

of natudog,vinden ze ook heel erg lekker :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 17:50

lotgering at hij tot voor kort prima/beter dan een hoop ander spul
, carnibest hoef ik niet meer in huis te halen :n dat at hij nog het slechtste van alles.
AHV ook niet, barfmenu, tinlo, mulder(de groter verpakking van smuldier) en nog een paar maken allemaal geen verschil.
Bibi kan ik nog wel proberen idd,
en ga weer even een paar pakjes smuldier meenemen om te testen, die at hij ook vrij goed voorheen.
hij is in ieder geval heel makkelijk van zijn eten af, alles wat beweegt etc , nu is dat implantaat aan het uitwerken, dus even wat extra last van zijn hormonen, dan is het gelijk weer drama,
ik wil nu denk ik maar een goede brok gaan halen om te gebruiken door de dag heen als beloningsvoer en dan 's avonds halve portie vlees.
brok zou dan taste of the wild, simpsons of purizon moeten zijn, maar helaas nergens normale proefverpakkingen te vinden...buiten purizon om . dus eens zien of ik mensen in de buurt heb die het voeren waar ik een klein beetje van kan overnemen om te proberen ...
maar dat zijn de brokken die ik kan vinden die ene beetje in de buurt blijven van hoe ik wil voeren zeg maar ... en kipvrij :roll:

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:16

Food4pets.be heeft zakjes Taste of the wild van 1 kilo, ook wolfsblut trouwens, misschien dat dat ook nog een optie is?
Van dogloversgold is ook een brok zonder kip, passion ocean fish. Kleinste zak via internet is 5 kilo maar volgens de site hebben verkooppunten wel proefzakjes :)

Hier verder ook geen tips, hier ook zo'n lastige eter. Volgens onze trainster eten honden vaak wel wat ze nodig hebben dus moesten we ons niet teveel zorgen maken.
Dingen er door/over doen zijn we niet aan begonnen. Hoor om me heen dat honden dan helemaal niet meer eten behalve als er iets lekkers over heen gaat.
Sinds zijn castratiechip erin zit eet hij wel wat beter gelukkig, maar t zal altijd een lastige eter blijven denk ik.

Qua vlees hoor ik veel positiefs over kivo trouwens, weet niet of je die al geprobeerd hebt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 20:34

ja, hier is die chip dus aan het uitwerken ...feest , ben nu aan het dubben, of die van een jaar er nog in , of operatief...ik neig naar die van een jaar er nog in laten zetten en dan verder kijken...dan hebben we de hele puberfase gehad .
maar goed, tijdens de tijd dat die chip nog wel goed werkte heeft ie ook slechte fases gehad wat betreft eten

ik ga trouwens ook niet van alles mengen of er over doen :n voor je het weet is het een echte zeikerd idd, daar zit ik niet op te wachten, hij is al pietluttig genoeg :+
ik ga wel zijn versvoer halveren(vanavond mee begonnen) dan blijf ik of vriend bij hem zitten(hond eet bij de keuken/naast de eethoek ) dan heeft hij blijkbaar wel de rust om te eten :roll:
en de rest van zijn eten mag hij verdienen, want tijdens wandelen en werken wil hij goed beloningen aan nemen , daar was ik mee geminderd ivm het slechte eten , maar goed, we werken flink met hem en dat moet wel leuk blijven,
dus dan maar kleinere porties en de rest over de dag heen tijdens wandelen, werken en trainen
dus 's avonds 250 gram vers , de rest aanvullen met hoogwaardige brok

ik ga even op de site kijken die je aangeeft , thanks

edit: zie al genoeg soorten voeder die hij mag hebben en die me aanstaan(hoog vleespercentage en graanvrij) en die nog enigszins betaalbaar zijn, ik zal eens een aantal kg zakjes bestellen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:09

en dan koop je een zak brokken en dat eet ie een paar weken en dan? stopt ie met eten, dan ben je dus weer terug bij af.. ik denk dat je het ergens anders in moet zoeken... waarom eet ie zo weinig.. snap je?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 07:57

Ik snap je, ik denk ook wel te weten waarom hij zo slecht eet.
Hij is gewoon erg druk/ hyper , makkelijk afgeleid, is ook het terugkerende dingetje waar je op ieder vlak wel een tegen aan loopt met hem. op de andere vlakken weten we dat wel bij te sturen, maar met eten nog niet.
Momenteel is zijn castratie implantaat ook aan het uitwerken en dan is er helemaal geen land mee te bezeilen wat betreft eten.
Vandaar ook het idee om het eten 's avonds te verminderen en er bij te blijven zitten(dat lijkt te helpen.)
En de rest gewoon meer met belonen en werken voor zijn voer te compenseren/op te lossen.

Naar gelang zijn gedrag zich ontwikkeld met het uitwerken van dat implantaat ( kan wat erger zijn tijdens het uitwerken) kijken we of we nog een keer een implantaat laten zetten, operatie laten castreren of hem intact laten. Vermoed dat hormonen op dit moment de meeste invloed hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:08

Hoe is je voerpatroon? Ik had ook zo'n dramatische eter, wij zijn over gegaan op alleen 's avonds voeren, hij krijgt dan 2 pakketten smuldier. Alles in huis rustig, en erbij blijven staan als hij eet, verder krijgt hij praktisch niets op een dag. Nu heeft hij 1 of 2 keer in de maand dat hij niet meer eet, tegen bijna elke dag hiervoor. Maandag wordt hij gecastreerd, ik ben benieuwd of dat zijn eetpatroon verandert.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:49

En als je hem in een rustige ruimte zet om te eten? Dat scheelt misschien toch als hij zo snel afgeleid is.
Een pup die niet eet omdat hij te druk bezig is met andere dingen zetten mensen vaak bijv in de bench met het eten.
Geen idee of dat zou werken hoor, ik vroeg het me af :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:09

Sonja_vR schreef:
ik denkd at met een tweede er bij er idd opeens heel wat beter gegeten gaat worden , maar dat is nog even niet de bedoeling, dat is pas voor volgend jaar :+

heb trouwens nog een net open gemaakte zak nutro choice lam en rijst staan (vrij nette brok trouwens qua ingredienten, maar dat eet ie dus echt niet he...

Dat valt hier tegen, de zeikerd is juist slechter gaan eten. Of niet slechter, maar dingen die ze niet lust brengt ze naar hem toe :+

Als je hem nu alleen nog maar laat werken voor zijn eten? Dus niks meer in zijn bak? Op het hf staat een heel uitleg topic erover. Ik doe het ook met moeilijke eter (alleen zij krijgt ene dag wel in haar bak, andere dag alleen als ze ervoor werkt. Als ze dan te nerveus is om te eten met werken heeft ze de volgende dag enorme honger en eet ineens wel weer). Ik heb een vulbare dummy, die tegen kvv kan. :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:19

Misschien is het een idee om Marcus Muhle koudgeperste brokken erbij proberen te geven..Ik heb een hondje met een hele gevoelige maag en alleen vlees gaat niet goed bij hem,ook brokken zoals acana dog lovers gold TOTW ect gaat niet en dat uitte zich in heel slecht eten..Met die Marcus Muhle brokken erbij eet hij weer als een tierelier en vind ze ook erg lekker..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:01

Caira, hij krijgt 1 maal daags. Dus 's avonds een pond vers en that's it,
momenteel krijgt hij een half pond 's avonds en over de dag heen her en der beloningen(dus werken voor zijn eten. )
castratie zou best kunnen helpen als ie last heeft van hormonen en tevenluchtjes :j hier merkte ik wel wat verschil, niet helemaal goed, maar de betere periodes waren wat langer, maar goed operatief is hier nog niet er door kwa beslissing, dus waarschijnlijk stellen we die beslissing nog een jaar uit door een implantaat voor een jaar .

Tesz : rustige ruimte is niet mogelijk :n we huren een woning met een open huiskamer/keuken verbinding op de benedenverdieping. scheelt dat wij maar met twee zijn , dus rust creëren tijdens eten is geen probleem. hond aan zijn bakkie, wij naast hem aan tafel wachten tot hij klaar is :P gisteren ging dat goed, dus vandaag gewoon weer proberen.
in de bench zetten is ook geen doen, dan is ie puur bezig met"hey ik zit in de bench, waarom? hoezo?
huh?" en dan gaat ie liggen slapen, bench is geen eetplaats volgens hem ...
wat dat betreft kan ik niet wachten tot we een koophuis vinden waar we wat mee kunnen, dan is waf nummer 2 ook gelijk een stuk dichterbij qua realisatie :)

MMW, welke dummy heb je? is wel een idee, nu krijgt ie met enige regelmaat een kong ,maar echt handig vind ik die niet voor zaken buiten smeerbare worst oid om.
probleem hier is ook volgens mij dat ie op een gegeven moment gewoon over de honger/trek heen is en dan hoeft ie niet meer.heb wel eens een vastendagje voor hem ingelast maar dat heeft weinig tot geen zin :n denk ook dat we moeten opletten dat we hem wel aan het eten houden wat dat betreft .

Pleiada, de gewone marcus valt hier af ivm gevogelte meel , risico op kip is te hoog, dan zou ik eerder naar cavom moeten grijpen denk ik
maar goed, ik wil het liefst gewoon bij zo vers mogelijk en ene hoog aandeel vlees blijven , dat maakt het ook lastiger denk ik .

Barf is daarom ook gepoogd, maar hij gaat er meer mee spelen, begraven, verstoppen en bewaren dan eten :roll: dus maar weer terug op kvv gegaan toen.
dalijk ngo even wat smuldier scoren om de variatie wat groter te krijgen en op zoek naar een adres wat nog wat meer merken verkoopt.

merk trouwens wle dat hij een aversie heeft tegen zoute dingen... brokken met een hoog zoutgehalte kan ik wel vergeten, spuugt ie echt uit, zelfde met unox worst, ooit eens gebruikt met trainen, nou echt niet he, word echt met een vies gezicht uitgespuugd :+
vind ik op zich niet erg, liever dat ie aangeeft dat iets te zout is dan dat hij die zoute troep naar binnen gaat zitten werken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:06

Bij Dursydog vandaan. Misschien werkt het, hij vindt werken toch leuk? Blijven eten is wel de bedoeling idd, maar het valt te proberen.

Deze volgens mij. Ik stop de kvv wel in een zakje, maar zelfs als het daar uit gaat, is die dummy makkelijk schoon te maken.
http://www.dursydog.nl/product/324/1232 ... 2907/38182

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:10

wil hij niet uit je hand eten?

ik heb hier ook een "lastige "eter,maar die eet wel uit de hand,dus ja,dan maar handmatig voeren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:11

ik doe dat met een lepel idd, dan voer ik hem gewoon vanaf de lepel (ik ga wel bijna over mijn nek, maar vooruit).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:13

MMW: hij vind werken idd prachtig, of althans, hij vind iets doen met je en aandacht krijgen prachtig :D

maar ga eens kijken bij die dummy, is wel een idee ook om het apport mee aan te leren/bevestigen

Kimmie, uit de hand hebben we als pup zijnde op een gegeven moment wel gedaan , dikke pret trouwens met penslap := -O-
hij is ook zo heerlijk voorzichtig daarmee, tuttie <3
mocht het er bij blijven zitten niet helpen ben ik idd in staat om er weer handwerk van te maken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:16

ja nou ja,als hij zo wel eet,dan maar hapjes met de hand geven :D ...doe ik hier ook hoor :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:22

wat hebben we toch eigenlijk verwende mormels :+
ligt hier ook momenteel naast me op de bank gruwelijk te snurken met zijn poten in de lucht :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:35

Sorry had even over de allergie voor kip heen gelezen :o MM heeft nu ook een variant zonder kip trouwens..Hoop in elk geval dat je een oplossing vind,wat zo is niet leuk :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 18:56

heb hem wel gewogen vandaag op weg naar de uiterwaarden, net geen 45 kg , heb ik in ieder geval weer een referentie punt zeg maar :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 10:30

gisteren heeft i voor het eerst sinds weken weer eens in 1 keer zijn bak leeg gegeten...halve portie, dat wel, maar de rest krijgt hij over de dag verdeelt tijdens werkmomentjes ...
vanmiddag even op pad voor ene goeie beloningsbrok