Hoe kunnen we helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe kunnen we helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:13

Net bij mijn schoonmoeder geweest. Haar buren zijn een ouder stel (in de 80) met een hondje. Hondje hebben ze jaren terug mishandelt en verwaarloosd ergens vandaan geplukt.
Nu is de man opgenomen in het ziekenhuis, en is echt ernstig ziek.
De vrouw is slecht ter been.
Het hondje schijnt absoluut niet alleen thuis te kunnen blijven.
Nu gaat de vrouw elke dag een paar x een paar uur met de auto (ze rijdt nog zelf) naar het ziekenhuis. Hondje gaat dan mee, en blijft in de auto (dat gaat kennelijk wel). Elk uur gaat de vrouw naar hem toe, geeft m drinken en laat hem er even uit.
Met de allerbeste intenties!
Mijn schoonmoeder gaat iig de avond ronde wandelen tegenwoordig mee zodat de vrouw niet in het donker alleen over straat hoeft.
Ze heeft ook aangeboden dat de vrouw het hondje best mag brengen, dat ze best op wil passen, zolang het niet dagelijks is.
Volgens de vrouw is dit absoluut niet mogelijk, hadden haar kinderen ook al aangeboden.

Mijn inziens is dit geen leven... Voor de vrouw niet, voor de man niet, en voor de hond niet. En wat als de man weg valt? (Wat wel in de lijn der verwachting ligt).

Ik ben door mijn ideeën heen, aangezien het hondje dusdanig getraumatiseerd is, dat hij kennelijk niet zonder zijn baasjes kan (is dit wel zo? Is dit niet te trainen?)

Hoe kunnen we helpen?

8nnemiek

Re: Hoe kunnen we helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:21

Hoe denkt de vrouw over het hondje? Vaak is een hondje juist erg goed voor oude mensen. Ze hebben iets om mee bezig te zijn, om tegen te praten, en een reden om in beweging te blijven. Vaak zie je oudere mensen heel snel aftakelen zodra zo'n hond wegvalt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:23

Mijn intentie is ook zeker niet de hond hier weg te halen, absoluut niet :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:24

Zo lang de vrouw zelf niet aan geeft dat het haar te veel is, is dat denk ik ook niet zo. Wat zou ze moeten zonder haar hondje, dat zou voor haar en het hondje echt heel erg zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:25

Waarschijnlijk is het zo dat het hondje prima zonder de vrouw kan, maar de vrouw niet zonder het hondje kan.. Ik zou het gewoon zo laten, en als ze echt hulp nodig heeft bijspringen, zoals het nu gaat vind ze het zelf kennelijk prima :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:26

Nogmaals, we willen kijken if we kunnen helpen. Hoe komen jullie bij weghalen? Dat staat toch nergens?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:27

ik heb regelmatig met oude mensen te maken en eigenwijs zijn is ze niet vreemd. ;)
Ze zou het hondje over dag bij de moeder van TS kunnen laten en als de vrouw thuis is het weer brengen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:29

Waarom is dit geen leven voor de man de vrouw en het hondje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:32

Beestje zit op het moment gemiddeld 6 uur per dag in een auto in een parkeergarage...
Vrouw vind dit zelf ook niet prettig, maar weet geen andere oplossing omdat hij dus absoluut niet alleen thuis kan blijven.
Vrouw is slecht ter been, dus uitlaten gaat ook moeizaam. Schoonmoeder wil m ook wel uit laten, maar ook dit schijnt niet te gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:33

geerke schreef:
ik heb regelmatig met oude mensen te maken en eigenwijs zijn is ze niet vreemd. ;)
Ze zou het hondje over dag bij de moeder van TS kunnen laten en als de vrouw thuis is het weer brengen?

Klopt, maar dat schijnt het hondje dus absoluut niet te kunnen?
Heb tegen mijn schoonmoeder gezegd: probeer het anders een half uurtje als ze gewoon thuis is, en als dat goed gaat kan je het opbouwen. Gaat het écht niet, kan je m zo weer thuis brengen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:34

Briefje ophangen ergens of er iemand is die het leuk vind met het beestje te wandelen, in overleg met de eigenaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:35

Dat schijnt dus niet te gaan Marleen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:36

Jammer dat ik te ver weg woon had het dier graag uit gelaten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:37

heeft je schoonmoeder ervaring met honden?
Misschien eerst eens op bezoek bij die vrouw om het hondje te leren kennen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:38

Wat snap je niet?
Nogmaals: dat schijnt niet te gaan.

Geerke: ja, vroeger altijd een hond gehad, en ze past ook weleens op die van ons.
Dat het niet zou gaan komt vanuit de eigenaar, niet vanuit mijn schoonmoeder

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:42

Oudere mensen tja weet er alles van, ze kunnen moeilijk iets uit handen geven.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 21-10-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:44

tja...oude mensen... :7

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:44

Een keer met die mevrouw mee gaan wandelen een optie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:45

Dat staat ook nergens Marleen...
Het is een getraumatiseerd hondje....
Ik denk dat de eigenaar zeer zeker geloofd dat het niet gaat, en daar al jaren naar leeft.
Vandaar ook mijn idee om het eerst eens te proberen als ze gewoon thuis is.
Het hondje is geloof ik een jaar of 8, dat moet toch nog best te leren zijn?

Iris: dat gebeurt al, zie OP

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:48

Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp, ze gaat een paar x per dag en het is een uur of 6? Gaat ze twee keer per dag 3 ur of 1 x 6 uur?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:50

Ze gaat s morgens een paar uur, s middags een paar uur en s avonds een paar uur. Dan kom ik gegokt op gemiddeld 6 uur.

Ik krijg een beetje de smaak dat helpen kennelijk iets vies is?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:55

Nu de man in het ziekenhuis ligt, is de vrouw minimaal 6 uur per dag weg, inclusief reistijd. Al die tijd dat zij in het ziekenhuis bij haar man is, zit het hondje in de auto in de parkeergarage bij het ziekenhuis.

OK, niet ideaal. Dit is echter weer opgelost zodra de man niet meer in het ziekenhuis ligt (en ja, ik heb de post goed gelezen, dus wat ik hier impliceer mag je zelf bedenken). Dan kan de vrouw, die slecht ter been is, korte rondjes lopen met het hondje, of 'm misschien in de tuin laten. Het hondje is ook wat ouder denk ik, dus die hoeft dagelijks geen urenlange wandelingen te maken. Dus wat is het probleem?

Zou het mogelijk zijn om een kattenbak aan te schaffen zodat de uitlaatrondjes nog minder vaak hoeven?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:58

Nee! Het feit dat je iemand wilt helpen in een dergelijke situatie is juist mooi! Maar zoals ik het begrijp gaat de dame in kwestie ongeveer 3x per dag twee uurtjes weg en neemt dan haar hond mee? De hond zal daar echt niks van krijgen (de komende tijd wordt het helaas niet zo warm meer) :D . Ik kan mij echter wel voorstellen dat de dame nogal veel op haar bordje heeft momenteel. Kun je haar niet helpen door iedere avond even langs te gaan en te vragen of je de hond een blokje om uit kan laten? Dan hoeft zij na haar laatste bezoek even niet aan de hond te denken en kan zij een momentje voor haarzelf pakken?

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door Rytir op 21-10-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:59

Probleem is dat de vrouw er ook niet happy mee is zoals het gaat, maar geen andere oplossing ziet.
Ik impliceer niet dat het beestje het slecht heeft, ze zijn er hartstikke goed voor.
Helaas blijven reacties met misschien kan je dot of dat voorstellen/proberen tot nu toe aardig uit...
Jammer.

Hondje is een jaar of 8

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:00

Rytir: dit heeft mijn schoonmoeder voorgesteld, maar hij schijnt niet met anderen mee te gaan...