is het echt zo erg dat honden uren alleen zitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

is het echt zo erg dat honden uren alleen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:34

Gewoon een vraagje. Onze hond zit soms (onvoorkomelijk) 8 uur alleen, normaal 4-6 uur per dag. Maar is dat echt zo enorm erg? Dat ze een paar uur per dag alleen zitten? Honden hebben immers geen gevoel van tijd, alleen een dag en nacht ritme. Dus als ze aandacht krijgen als je er bent, ishet erg dat ze soms lang alleen zitten, of is een uur voor een hond evenlang als 5 minuten?

Mijn mening is dat een hond niet dagelujks uren alleen moet zitten, maar af en toe, is dat niet meer het schuldgevoel van de eigenaar?

antje_vip

Re: is het echt zo erg dat honden uren alleen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:37

Je vergeet voor het gemak even dat honden in roedels leven...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:38

Mijn schuldgevoel begint bij 3 a 4 uur echt te knagen...
Mijn hond zit dus nooit langer dan 3 uiterlijk 4 uur alleen.
Als ik dit niet zo kunnen bieden, had ik geen hond genomen.
Maar.... dit is een eindeloze discussie denk ik.
Of het echt zo erg is? Ik vind van wel. Mijn hond zou het ook erg vinden, want die is het niet gewend.
Honden zijn roedeldieren, willen samen zijn met hun roedel, moeten bewegen om energie kwijt te kunnen en mentaal uitgedaagd worden.
Maar ja, als jouw hond iets anders gewend is, zal die dat waarschijnlijk niet zo erg vinden.
Dieren zijn gewenningsbeesten. Het is net wat je ze aan went.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:39

Een terecht schuldgevoel. Hond is een roedeldier, geen solitair levend dier. Dat sommige mensen die dingen kunnen vergeten zodat ze zelf plezier kunnen hebben aan een hond, tsja, oneindige discussie.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:41

Vind ik per situatie verschillend, als wij langer als 4 uur weg gaan, gaan de honden naar mijn moeder.
Denk er ook aan dat je hond zo lang zijn ontlasting op moet houden!

Ook vind ik het erg afhangen van hoe je de hond houd.
Zit ie alleen in een bench? Of zit ie samen met een andere hond in een omheinde tuin met schuil plek?

Persoonlijk vind ik dat als je weet dat je met enige regelmaat uren van huis bent, je beter geen hond kan aanschaffen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:42

Ik vind het zeker erg.
Onze hond gaat altijd mee als we lang weg zijn tenzij het niet anders kan.
En ik ga vooraf gaand minimaal een uur wandelen ej dan echt stevig door wandelen geen sukkel loopje
En als ik terug kom weer een uur wandelen/spelen in het bos
Maar we proberen dan eigenlijk of hij de middag bij zn broertje(is vanmijn schoonzusje) kan door brengen.
Ik merk ook dat als hij een dag lang alleen gezeten heeft lees langer dan 4 uur hij daarna erg aan ons plakt..
Laatst bijgewerkt door japielover op 18-10-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:42

Dat wisselt per hond denk ik. Onze oude hond lag gewoon de hele dag te slapen of op zijn kluif te kauwen als wij weg waren. Had hij helemaal geen problemen mee.
In de zomervakantie heb ik op een andere hond gepast en die vond het echt verschikkelijk om alleen te zijn, krabben aan de deuren en piepen en janken.. Dus die zou je niet een hele dag alleen kunnen laten.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:43

Dat ze ''een paar uur'' per dag alleen zitten? 8 uur alleen zitten is het grootste gedeelte van de dag. Dat noem ik geen ''paar uur''..
Honden zijn roedeldieren, en ik zou zelf geen hond willen hebben als ik hem urenlang alleen thuis moest laten..
Anders vind ik het als de hond een maatje zou hebben en ze vrij uit zouden kunnen lopen. Want 8 uur vind ik ook nogal lang om de behoeftes op te moeten houden..
Laatst bijgewerkt door Monchou op 18-10-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Nee het hoort niet, als je een hond neemt moet je ook de verantwoordelijk hebben om te zorgen dat het dier niet onnodig lang alleen moet zitten. ;) Onze hond word er wel degelijk ongelukkig van, de max wat hij alleen moet blijven is 4 uur en anders gaat hij naar de oppas of komt die hier naartoe.

We wilden graag een hond dus passen wij ons leven daarop aan, hebben wij een feestje dat is prima maar langer dan zijn wij max 4 uur aanwezig of wederom de oppas en voor de rest gaat de hond eigenlijk overal mee naartoe.

Persoonlijk denk ik dat je dit topic opent omdat je wel degelijk een schuldgevoel hebt maar hoopt dat een aantal bokkers het goed zal spreken. ;) Het is ongeveer dezelfde discussie als paard meer dan 18 uur op stal.

saskiakefie

Hoe moet ie dan plassen en poepen als ie 8 uur alleen zit?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:44

Bedankt voor de reacties!
Roedel, da's wel waar ja. Dat is voor mij een rede om als ik op mezelf woon en ik neem een hond dat ik er dan 2 neem. Bobbie zat vroeger minder alleen, maar verandering van baan, middelbare school en studeren maakt het soms onvoorkomelijk. Maar dat zal bij meer mensen zo zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:45

Net als s,nachts dan kunnen ze ook niet plassen dus is het probleem niet. Het alleen zitten vind ik erger.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:47

marleen_usar schreef:
Net als s,nachts dan kunnen ze ook niet plassen dus is het probleem niet. Het alleen zitten vind ik erger.

Nee wij doen ook normaal gesproken niks snachts maar 8 uur niet overdag dat haal ik niet :oo Is dat bij honden anders dan?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:47

Als je eenmaal een hond hebt en je werk- of schoolsituatie verandert, zou ik er in ieder geval alles aan doen om een oppas in de buurt, hondenuitlaatservice of iets in die richting te regelen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:48

Als het zo is dat onze hond ooit 8 uur alleen zit zorgen we wel dat hij wordt uitgelaten door ons buurmeisje oid. Overdag 8 uur niet kunnen plassen is erg lang.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:50

ik zal zelf een heel erg schuld gevoel hebben als mijn hond zo lang alleen zit,
als ik weg ga om half 9 zorg ik eigenlijk altijd dat ik voor 12 uur wel thuis ben.
en als ik wel smiddags weg moet tot savonds zorg ik dat ik sochtends de hele tijd voor hem thuis ben hahha.

ik vind altijd jij altijd weg bent kun je beter een ander te huis voor de hond zoeken of zoek ieamand die voor hem zorgt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:50

Ligt er aan hoe je je honden houd.
Hier zijn ze ook wel eens 8 uur alleen, maar bij mij zitten ze samen en hebben ze vrije uitloop naar buiten. Nu komt het niet vaak voor dat ik er niet ben of langer dan 5 uur weg ben maar mocht het dus wel voorkomen kunnen ze spelen, hun ontlasting doen ea. Ze hebben een zeer ruime tuin en 3 van de 4 zitten het liefste buiten de staff slaapt graag en die ligt dan meer binnen. Ze kunnen dan fijn kiezen wat ze willen doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:51

ik vind het niet erg dat mijn honden eens zoveel uren alleen zijn. Eigenlijk vind ik het wel erg maar vinden mijn honden het niet erg. Echter mijn honden zijn honden waar veel mee gedaan wordt. Moeten ze 8 uur alleen zijn (wat misschien 15x per jaar voor komt) dan ga ik 's ochtends voordat ik ga werken half uur/uur lopen en spelen dan krijgen ze wat tijd om bij te komen dan voer ik en kwartier later ga ik werken (07.20 uur) (jep ik ga dus extra vroeg uit mijn bed). Om 12.10 uur ben ik dan thuis dan pak ik mijn klaargemaakt brood uit de koelkast, de honden in de auto en ben ik 12.15 uur aan de zeedijk. Daar eet ik zelf onder het lopen en loop ik ongeveer 15 minuten. Dan nog 15 minuten spelen, gauw naar huis, honden binnen laten (hebben het hele huis en bij goed weer ook de tuin) en weer werken t/m 17.30 uur. Dan ga ik om boodschappen en naar huis ben dan uiterlijk 18.00 uur thuis en ga dan eerst een uur met de honden lopen dan de andere dieren verzorgen, zelf eten nog wat zitten en even de honden laten plassen en naar bed. De honden lopen dan vrij door huis en mogen ook bij mij in mijn kamer liggen (niet op bed).

Oftewel dan zitten ze ruim 8 uur alleen maar dan lopen ze vrij door huis en max 5 uur achter elkaar alleen zonder uitlaten. 's nachts zijn ze niet zonder mensen (normaal wel dan zitten ze in de bijkeuken 's nachts) dus eigenlijk compenseerd dat dan.

ik zou ze nooit 8 uur alleen laten overdag zonder tussendoor goed uitlaten en minimaal 2 uur actief lopen/trainen moet sowieso of ik nu de hele dag werk of niet. Er blijft weinig vrije tijd over maar dat geeft niet want mijn honden zijn mijn alles en daar heb ik dat echt voor over. Gelukkig gebeurd het zelden dat ze de hele dag verder alleen moeten zijn dat is alleen als mijn ouders op vakantie zijn. Normaal zitten ze hooguit 4 uur per week alleen als ze dat al halen. Het is echter goed aangeleerd om alleen te kunnen zijn zodat ze zonder problemen en stress het wel kunnen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:52

Dat ben ik met je eens ralphtdw :j. Op dit moment werken mijn ouders parttime en fulltime, broerlief studeert en ik zit op de middelbare school. Vrijdag zit hij nauwelijks alleen, en de rest van de week 6-8 uur. Vorig jaar soms 8 uur, omdat we allemaal laat klaar waren. Nu gelukkig niet meer. Hoewel mijn hond geloof ik de godganse dag slaapt (12 jaar, dus bejaard).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:53

marleen_usar schreef:

's nachts slaap ik de hele nacht dat doe ik overdag ook niet. 's nachts kan ik dat wel overdag niet.
Mijn honden is dat ook zo. Overdag lopen ze wat rond af en toe, ze spelen wat af, ze knagen wat, er wordt gegeten, ze zijn actief bezig en dan moet je logisch ook meer plassen/poepen of heb je meer drang dan dat je rustig ligt te slapen. Ik kan niet van mijn honden verlangen dat ze 16 uur per dag slapen terwijl ze beiden niet oud en versleten zijn maar jong en actief.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:57

EskeGirl schreef:
Dat ben ik met je eens ralphtdw :j. Op dit moment werken mijn ouders parttime en fulltime, broerlief studeert en ik zit op de middelbare school. Vrijdag zit hij nauwelijks alleen, en de rest van de week 6-8 uur. Vorig jaar soms 8 uur, omdat we allemaal laat klaar waren. Nu gelukkig niet meer. Hoewel mijn hond geloof ik de godganse dag slaapt (12 jaar, dus bejaard).

Waarschijnlijk komt er voor mij ook ooit de tijd dat mijn honden veel alleen moeten gaan zijn. Echter als die tijd komt ga ik wel dichtbij mijn werk wonen zodat ik tussen de middag naar huis kan. Dan nog moeten ze veel alleen thuis zijn. Ik zal dan ook altijd meerdere honden (2 of meer) houden zodat ze elkaar hebben en idd oudere herplaatsers die van zichzelf al veel slapen. Dan zie ik geen probleem. Ik zou een hond van jonger van 5 jaar bijv. dit niet aan willen doen en mezelf ook niet dan wordt ik gek denk ik. Nu is het goed te doen als ze eens zoveel alleen moeten zijn maar week in/ week uit 8 á 9 (vaker 9) uur werken per dag en dan nog 2-3 uur actief met de hond bezig zijn dan hou je niet veel vrije tijd over. Sociaal leven doe ik toch niet veel aan (qua uitgaan e.d.) maar de vrienden die ik heb wil ik wel graag blijven houden en dan moet je daar ook tijd voor maken. Gelukkig hebben de meesten ook honden en kunnen we in zomer seizoen vele km's gezellig met zijn allen wandelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:57

Onze hond heeft er echt absoluu geen probleem mee. Nu hebben we er een tweede bij, maar daarvoor was er ook jiks aan de hand. Bij ons ligt de grens in principe op 8uur.
Als ik een korte werkdag heb is ze echt geirriteerd dat ik thuis ben. Nu ik meer thuis ben vanwege de pup merk ik echt dat ze afzondering gaat zoeken door in de gang te gaan liggen omdat ze gewoon even alleen wil zijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:00

ja maar je moet natuurlijk ook na gaan overdag 8 uur alleen kom je 18.00 uur thuis,
ga je eten, even douche , hondje uitlaten en sommige mensen gaan al om 10 uur slapen dan moet je na gaan dat je misschien 3 uurtjes bij de hond zit in totaal.
en de mensen op bokt doen natuurlijk hun paarden nog,
nu ik vind dat echt niet kunnen hoor,
ik heb wel eens dat ik een hele dag weg moet van 8 tot 18.00 uur maar dan gaat de hond wel na mijn ouders toe,
en tuurlijk denken ier mensen anders over maar goed ik vind het niet kunnen
owhja nog even een voorbeeld als jou paard 23 uur op stal staat vind je dat fijn? en dan kan er gezegd worden het is geen hond nee maar wel ook een dier

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:02

Bij ons is/was het dan van 8 uur tot half 5(op een dag van 8 uur alleen). Dan gaat hij direct uit en zit hij inprincipe tot een uur of 11/12 niet meer alleen :j.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 18-10-13 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:03

Mijn hond is nooit langer dan 4 uur alleen.
Als het wel het geval zou zijn, gaat hij mee naar het werk of gaat ie middagje bij pap/mam, oma of ouders van mn vriend ;) en haal ik of mn vriend hem weer op na het werk :)
(draaien beide wisselende diensten)
Verder loopt ie lekker los door huis, dus kan lekker op de bank slapen, af en toe wat op zn botje knagen en op de struin door het huis

Mensen die hun hond vanaf 08.00-17.00 ofzo alleen laten zitten, vind ik oneerlijk naar de hond :n
Tenzij ze maatje(s) hebben en vrij naar binnen/buiten kunnen