Welk honden ras is geschikt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

Welk honden ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:12

Hoi bokkers,

ik hoop dat dit goed is geplaatst, wist niet zeker of ik het hier neer kon zetten.

Wij hebben nu een border collie, al 12 jaar. Een super leuke en lieve hond maar heeft erg veel beweging nodig. We zijn aan het nadenken over een volgende hond die natuurlijk ook veel zorg verdiend maar we zoeken er een die rustig in huis is, aanhankelijk en speels. Onze bordercollie is dat ook allemaal maar ze gedraagt zich in huis soms niet relaxed, loopt soms zenuwachtig rond omdat ze zich dan binnen verveeld en heeft uren lange beweging nodig per dag ( inmiddels is dat minder door haar leeftijd ). Terwijl we echt heel veel met haar wandelen, het is nooit genoeg haha.

hebben jullie goede tips voor een leuke hond? Dus een waar we wel mee kunnen wandelen, speels, actief, maar wel rustig in huis en lief voor andere honden en natuurlijk voor mensen.

En dan nog een extra vraagje, weet iemand welk ras deze hond is in de reclame van beneful?
http://www.youtube.com/watch?v=n0McyldULBI

dierenfan

Re: Welk honden ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:19

dat is een grapje dat ras van de beneful? Is toch echt een border lollie hoor (uhm collie ;) )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:22

wat wil je bij je volgende hond? Een leuke herplaatser waar het karakter al een eind van bekend is? www.dierenasiels.com

een pup?
Wat zoek je qua grootte, gewicht, sociaal naar mensen/kinderen/honden/andere dieren, veel alleen thuis zijn, pup cursus en vervolg altijd een aanrader maar verder nog trainen en wat eventueel? De beharing, mag het kwijlen of niet, hoeveel lopen gemiddeld per dag en zit daar veel uitdaging bij (dus veel in andere omgevingen lopen en trainen tussendoor of is het elke dag weer dezelfde rondjes) enz. enz. enz.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:22

@ dierenfan
hoezo een grapje haha? is dat echt een border collie ja heb nog nooit zo'n lichtbruine border gezien hoor ...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:23

Een Australian Shepherd?
Is volgens mij een beetje te vergelijken met een Border Collie, maar is bij voldoende beweging, heerlijk rustig in huis.
Degene die ik ken is super lief, aanhankelijk, makkelijk opvoedbaar, kan goed alleen thuis zijn, knetter gek in het bos, maar kan uren slapen in huis!

Ik moet wel zeggen dat ik niet objectief ben, omdat ik totaal verliefd ben op deze hond :D

Verder stelt dierenfan inderdaad goede vragen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:23

Ja, lijkt inderdaad op een collie o.i.d., die van de Beneful reclame.
Er zijn heel veel honden die rustig in huis zijn, graag willen wandelen en aanhankelijk en speels zijn.
Hangt voor een groot deel vanaf hoe je ze opvoedt. :)

Wil je dan wachten tot jullie collie is overleden of nu een puppy er bij nemen?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:26

Is het geen Nova Scotia Duck Tolling Retriever? Die heb je in meerdere kleurvariaties.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:29

Veel alleen thuis zijn nee, dat vinden we zielig. Onze hond zit nu ook zelden lang alleen. De hond moet natuurlijk wel paar uurtjes alleen thuis kunnen zijn. nee zeker geen kwijlhond, maar ligt dat ook niet voor een groot deel aan de voeding? Moet zeker sociaal zijn naar mensen/kinderen. sociaal naar andere honden is geen must, wel leuk. De beharing het liefst langharig, in ieder geval niet zo kort harig als een pit bull. Wij laten onze hond nu zeker 7 keer op een dag uit waarvan minimaal 2 lange wandelingen van een half uur, maar nu ze wat ouder is worden de wandelingen iets korter. Toen ze nog jong was gingen we uren wandelen. Vinden we niet erg, maar zoeken nu een hond die niet persee elke dag een mega lange wandeling nodig heeft. Qua grootte even groot als een border collie, labrador etc. Geen schoothondjes en ook geen deense dog formaat. Een pup zou eventueel kunnen maar eventueel ook een hele jonge hond max 3 jaar oud.

Iemand ervaring met honden uit asiel?

@ Fleur_V dat is inderdaad misschien wel een leuke.. zal me er eens in verdiepen, ken ze niet ...
@ Mika11 we willen niet wachten tot de onze overleden is, maar juist nu een nieuwe omdat dan als deze overlijdt we niet zonder hond willen zitten.. en we twijfelen dus om er nu een puppy bij te nemen of een jonge hond..

@MargreetW ja dat dacht mijn vader ook inderdaad..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:34

als die beneful hond een aussie is dan vind ik het persoonlijk een slechte rasvertegenwoordiger (te smal en iel gebouwd en lijkt echt compleet op een border collie). Een toller is het ECHT niet en een border absoluut wel. De kleur komt niet zo vaak voor maar is officieel erkend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:36

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:37

Bedankt voor de tips Dierenfan!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:39

Je kon nog wel eens gelijk hebben met je aussie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:40

voor wat jullie lopen en doen kan een golden erg leuk zijn maar een nova scotia duck tolling retriever ook. Een aussie (australian shepherd) is rustiger dan een border collie maar nog steeds een fanatieke werkhond die meer wil dan alleen lopen. Bij goldens en tollers ook altijd op de lijnen letten. Er zijn rustige lijnen die als huishond zeer geschikt zijn maar er zijn ook lijnen waar men fokt op actieve jagers voor het werken. Die lijken me minder geschikt.

Dat is ook zo met duitse herders. Er zijn hele relaxte langhaar duitse herders/oud duitse herders maar ook de fanatiekere.

Een sheltie is te klein misschien? Dit zijn vaak wel heel blafferig aangelegde hondjes maar ook net wat minder druk dan een border. Al zijn het ook echt actieve hondjes maar als je veel loopt maakt dat niet uit natuurlijk. Eigenlijk zijn er zat leuke rassen.

Wat trekt jullie aan? (bijv. kijk eens op http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/h ... asgroepen/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:42

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:46

De beneful hond is een Australian Shepherd, absoluut.

We hebben destijds een reclame gehad van ik geloof KPN, met Albert Verlinde en een hond die nodig naar buiten wilde, dat was een Nova Scotia duck tolling retriever.

Aussies zijn leuk maar wel erg druk volgens mij. Ken er één die echt knetter is maar die is nu ook 9 maanden...

Leukste honden ter wereld zijn Friese Staby's. Ik heb er zelf één dus ik ben niet erg objectief. :o

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:51

Nee hoor, de allerleukste honden zijn de Rhodesian Ridgebacks, maar tja nu ben ik wel heel erg niet objectief. }>

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:52

jullie maken me het wel moeilijk hoor haha, heb over alle genoemde wat info gezocht en hebben allemaal zo te lezen leuk karakter! wat raden jullie aan, een puppy of hele jonge hond wellicht uit een asiel?
wat zijn de voordelen van een puppy of juist een hond uit asiel? om het dan niet te hebben over : je red een dier uit het asiel, want dat snap ik ook wel. Bedoel echt de voordelen aan een oudere hond of juist een puppy.. wij vinden die keus misschien nog wel lastiger dan welk ras we moeten kiezen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:01

Ik krijg in januari een Barbet puppy.
Die voldoen eigenlijk aan al jouw wensen, want de mijne waren ongeveer gelijk. :D
Alleen ze komen niet zoveel voor, dus je moet er een tijdje op kunnen wachten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:07

wat ook een leuk ras is ,is een eurasier :)

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:08

Ik heb zowel asielhonden als pups gehad in alle soorten en maten, haha.

Een asielhond heeft wat vaker een verleden, maar dat is niet altijd negatief. Sommige zijn juist heel goed opgevoed en hun wilde haren al een beetje kwijt.

Een pup kun je helemaal zelf vormen en je weet bij alles wat hij/zij doet dat dit een reactie is op wat jij het dier hebt bijgebracht.

Qua opbouwen van een band zie ik weinig verschil, ik heb een asielhond van 5 jaar gehad waarmee ik een enorme band had en de hond die ik nu heb is als pup bij mij gekomen en daar heb ik ook een enorme band mee.

Pup is altijd schattig maar verkijk je daar niet op, het karakter is natuurlijk een beetje afwachten.
Een asielhond is, mits het asiel de juiste informatie mee geeft, al wat duidelijker in wat je aanschaft. Qua karakter zijn ze wat meer gesetteld.

Dit is mijn ervaring, misschien dat andere mensen andere ervaringen hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:09

Ik zou eens naar een Hollandse Smous kijken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:11

Alles behalve de vacht, voldoet een hond aan waar je waarschijnlijk zelf nog niet aan gedacht hebt ;)
Namelijk, de whippet. Rustig (lui) in huis, in voor een spelletje, kun je alle activiteiten die je wilt mee doen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:21

Bedankt voor de tips maar we willen toch echt een wat langharige hond.. kortharig vinden we eerlijk gezegd niet zo mooi..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:26

Geen enkel probleem! ;) Gelukkig verschillen de meningen, anders zou het zo'n saaie boel worden (zou zelf niet moeten denken aan het een langharige hond hahaha) ;) :D Succes met je zoektocht!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:28

Moet de hond los kunnen buiten? Ik heb een afghaanse windhond. Héérlijk dier, heerlijk rustig in huis, lekker enthousiast met spelen en wandelen, heel vriendelijk.. ze worden vaak met katten vergeleken; heel lui, slim, eigenwijs en op zichzelf.. en alles wat beweegt is leuk :)) Maar luisteren doen ze alleen als ze daar zin in hebben :Y)