Jonge hond alleen leren zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Jonge hond alleen leren zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:01

Sinds een week heeft mijn zus een nieuwe hond. Een ontzettend leuke pup van 5,5 maand, die het heel leuk doet bij ons. Hij komt uit een opvang uit Bulgarije, met broers en zusjes, heeft een weekje in Nederland in een opvanggezin gezeten waar hij dus ook gewend is geraakt aan de huiselijke sfeer, maar hij zat daar wel met zijn broertjes en andere pups.

In huis gaat het heel goed, alleen moet hij nog even leren wat wel en geen speelgoed is. Dan pakt ie een theedoek, zeg ik dat dat dat niet de bedoeling is, en dan is het ook klaar.

Maar het alleen zijn... Moet zeggen dat het best wel goed gaat, en dat dit deels ook een 'heat of the moment' post is...
Mijn zus werkt overdafg van 8 tot 3, ik werk in de avond van 7 tot 1. Dus als ik thuis komt, ligt het hele gezin al te slapen. Hondje ligt lekker in coma in de bench. Ik kom thuis, laat hem even plassen en ga dan zelf ook naar bed. Dit gaat heel goed. 's Ochtends gaat mijn zus naar beneden, laat hem uit, doet hem terug in de bench en gaat naar haar werk. Ook dit gaat goed.
Alleen begint meneer dus om 8 uur te jengelen. Op dag 1 floot ik, was hij stil en toen ben ik naar beneden gegaan. Ik wilde niet dat hij in paniek zou raken omdat hij dacht helemaal alleen te zijn, en hij was pas twee dagen bij ons.
Maar ik hoopte dat hij het wel door zou hebben, en ik geloof dat hij mij nu begint te trainen...

Hij blijft dus jengelen ook als je geluid maakt zodat hij weet dat je er bent. Ik heb vandaag namelijk de wc doorgetrokken en toen was het even stil. Ik wil dat hij leert alleen te zijn, dus ik dacht, ik wacht 5 minuten en dan ga ik naar beneden. Maar hij ging dus wel door met jengelen. Ik ben naar beneden gegaan toen hij eventjes stil was.

maar hoe kan ik dit doorpakken? Hij kan dus prima alleen beneden zijn, mijn zus gaat rond 11 uur naar bed en komt dan pas om 7 uur weer beneden. Tussendoor kom ik even langswaaien, maar dan gaat hij ook gewoon slapen als ik naar boven ga. Alleen 's morgens gaat dus niet zo goed.
Zelfde als we buiten gaan roken en hij zit in de bench, dan gaat ie ook jengelen. Wanneer hij los in huis is ligt hij op een botje te knagen als wij even buiten zijn.

Ik moet zeggen dat ik het momenteel een beetje moeilijk kan hebben dat hij me wakker maakt. Ik probeerde vandaag op de bank verder te slapen, maar dat lukt niet zo lekker. Ik ben al niet fit de laatste tijd, en nu slaap ik ook nauwelijks. Ik kom laat uit mijn werk, en dan moet ik gewoon echt wat langer doorslapen dan 8 uur.

Het is niet zo dat hij dan nodig moet plassen overigens, mijn zus laat hem om half 8 / kwart voor 8 ```````uit en hij begint rond 8 uur te jengelen.

Iemand nog tips?

Anoniem

Re: Jonge hond alleen leren zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:07

Dus jij laat hem in de nacht uit en dan gaat ie in de bench, dan komt je zus om een uur of 7 uit bed en laat hem uit en dan gaat ie weer in de bench. Hij zit dus veel in de bench? Logisch dat ie gaat piepen toch?
Waarom neem je een hond als het dier zolang in een hok moet zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:11

Hoe doe je dat dan? Hij moet toch ergens slapen? Hij kan (nog) niet los omdat we bang zijn dat hij gaat slopen, maar uiteindelijk is het wel het doel dat de bench niet meer nodig is. en het is ook niet zo dat hij de bench vervelend vind... Ik ga er nu om 8 uur uit, en dan slaap hij gewoon verder. Hij wil mij alleen beneden hebben...
En ik wil er best uit gaan hoor, maar liever op het moment van mijn keuze, dan het moment van de hond zijn keuze.

Hij kan heel goed alleen in zijn bench zijn. zondag had mijn zus zich verslapen, kwam pas om kwart voor 10 beneden. Kenzo was compleet comateus en niet vooruit te fikken toen ze hem wilde uitlaten. Hij vond het prima. Hij mag van mij best buiten de bench zijn als ik thuis kom uit mijn werk. Ik kan er alleen ook niets aan doen dat hij meteen weer in zijn bench gaat liggen als ik hem heb laten plassen om 1 uur. Ik kijk dan altijd nog even GTST en een stukje van the Voice (blijf dus nog een uur beneden), maar meneer ligt in zijn hokje. Hij wil er om 1 uur sowieso niet graag uit (luie donder), maar doet dan wel een plasje.

Aleen als mijn zus dus naar haar werk is, begint hij vrijwel meteen te jengelen. Ik wil voor komen dat hij aanleert dat jengelen resultaat heeft, anders kan hij straks helemaal nooit alleen zijn, en wij moeten ook wel eens boodschappen doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:16

Woon je samen met je zus of zijn er nog meer mensen? Je kan nu niet verwachten dat deze pup als die even er uit is geweest weer braaf gaat slapen als die weer in de bench gaat. Die is wel uitgeslapen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:17

Weet je het moment dat hij ongeveer begint te jengelen? Dan zou ik dat eerst voor proberen zijn en dus opstaan voor hij begint te jengelen. Dan dat tijdstip telkens wat proberen te verlengen met 10 minuten. Andere optie is inderdaad laten jengelen tot hij een moment stopt, en als hij stopt pas beneden komen.

Hier nu ook een pup (8 maanden) en ze sloopt werkelijk alles, echt een vernielzuchtig monstertje. Ik moet dus ook wat vroeger opstaan want in de tijd tussen ik die opsta en mijn zus die naar school vertrekt, kan het halve huis gesloopt zijn :P Ze is er nu een maand en stilletjes aan begint het te beteren, we hebben toch al twee sloopvrije ochtenden gehad, ze begint het te leren ^^

Nu zit onze hond sowieso niet alleen, we hebben nog twee andere honden, dus ze sloopt niet uit angst om alleen te zijn. We werken niet met een bench, leggen dan maar gewoon onze spullen extra hoog weg en accepteren wat ze toch te pakken krijgt en vernield :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:19

Mijn moeder woont ook nog thuis, maar die is comateuzer dan ik. die hoort de hond niet eens en ligt nu nog vrolijk te slapen :P . Ik hoor Kenzo meteen als hij gaat jengelen.

maar het is ook niet zo dat ik er niet uit wil, missschien heb ik dat verkeerd opgeschreven. Het is nu allen zo dat ik wakker wordt van zijn gejengel en dan ga ik er uit. Nu leer ik hem dus dat jengelen zin heeft.

maar misschien kan ik beter met mijn zus mee naar bedenen gaan om 7 uur en dan beneden blijven? Want ik wil wel dat hij leert alleen thuis te kunnen zijn zonder jengelen. We zijn van plan hem bijna altijd wel mee te nemen, maar dat kan bijvoorbeeld niet bij de boodschappen, dus hij moet het wel leren.

Ben al ontzettend trots op hem dat hij het 's nachts zo goed doet hoor. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er hartstikke blij mee. maar ik wil het graag goed doen en nu niets verzieken, vandaar dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:22

Logisch dat hij begint te jengelen toch? Hij ligt al vanaf de avond er voor in zijn bench en dan moet hij daar ook nog de halve ochtend in liggen. Moet je voor jezelf eens even optellen hoeveel uren dat dier in een hok zit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:23

Solleke_Noah schreef:
Weet je het moment dat hij ongeveer begint te jengelen? Dan zou ik dat eerst voor proberen zijn en dus opstaan voor hij begint te jengelen. Dan dat tijdstip telkens wat proberen te verlengen met 10 minuten. Andere optie is inderdaad laten jengelen tot hij een moment stopt, en als hij stopt pas beneden komen.

Ik denk dat dat dan maar moet, dat ik nu eventjes tegelijk met mijn zus er uit ga.
Het 'stomme' is gewoon dat hij zeurt als ik boven blijf, maar als ik beneden ben gaat hij gewoon doorslapen. Dan heb ik zoiets van: kan dat niet als ik boven ben? haha!

Het is gewoon lastig dat ik onhandige werktijden heb. Idereeen hier kan nu een normale nacht slapen, maar ik slaap nu hoogstens 4-5 uur en dat 6 dagen in de week. Maar ik ga bovenstaande proberen. Er zit maar max 15-20 minuten tussen het moment dat mijn zus vertrekt en de eerste jengel, dus dan zal ik nu eerst naar beneden gaan als zij weggaat, en dan evt vanuit daar proberen boven nog een half uurtje te slapen om half 9 ofzo... Dan is hij er even uit geweest en is hij was energie kwijt (ookal heeft hij die dus niet 's morgens), en dan oefenen we op die manier.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:25

Mindim schreef:
Logisch dat hij begint te jengelen toch? Hij ligt al vanaf de avond er voor in zijn bench en dan moet hij daar ook nog de halve ochtend in liggen. Moet je voor jezelf eens even optellen hoeveel uren dat dier in een hok zit.

Dat begrijp ik, alleen vind ik de situatie gek. Hij stopt meteen als ik beneden ben, ook als ik hem niet uit de bench haal/ Dat wilde ik vanmorgen proberen. ik kwam beneden, en kon op mijn dooie gemakje van alles doen terwijl de hond dus weer verder ging slapen. Dus hij wil niet perse uit de bench, maar hij wil gewoon niet alleen beneden blijven heb ik het idee.
Daarom het topic.

Ik weet ook wel dat je een hond niet te lang in een bench wil hebben. Het liefst heb ik hem er helemaal niet in, en dat is ook ons streven. Voor onze vorige hond hadden we niet eens een bench.

Maar ik ga het allemaal met mijn zus bespreken. Heel plat gezegd is het haar hond... Zij wilde een pup, ik zei al dat een volwassen hond makkelijker is, en dat ik geen tijd heb om voor een pup te zorgen als ik straks weer naar school ga. Maar het is haar keus, ik probeer alleen het beste te doen.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 16-10-13 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:26

Hij wil gewoon aandacht en gezelschap, want hij zit tenslotte al sinds de vorige avond alleen en waarom laat je hem dan in de bench als je wel beneden bent?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:29

Mindim schreef:
Hij wil gewoon aandacht en gezelschap, want hij zit tenslotte al sinds de vorige avond alleen en waarom laat je hem dan in de bench als je wel beneden bent?

Om dus te kijken waar het probleem hem zit. In het feit dat hij in de bench zit, of het feit dat hij alleen is? en het was 5 minuutjes ofzo.
Ik ben het helemaal met jullie eens, dat hij zo min mogelijk in de bench moet. maar ik heb echt niet de indruk dat dat het probleem is. Ik haalde hem er om 10 voor 8 uit, en hij ligt (na het doen van zijn plasje van twee druppels) al weer comateus IN de bench met de deur open... Al ruim een uur en een kwartier sinds ik beneden ben...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:34

Misschien moet je zus sochtends wat meer tijd voor de hond nemen.
Hem echt uitlaten in plaats van alleen maar te laten plassen , dus even een fikse wandeling oid , zodat de pup daarna misschien weer wat slaap gaat pakken in de bench.
Dan zal je zus er dus wat eerder uit moeten , en er even flink wat werk van moeten maken[maar ook dit is tijdelijk...]

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:38

Nammie schreef:
Misschien moet je zus sochtends wat meer tijd voor de hond nemen.
Hem echt uitlaten in plaats van alleen maar te laten plassen , dus even een fikse wandeling oid , zodat de pup daarna misschien weer wat slaap gaat pakken in de bench.
Dan zal je zus er dus wat eerder uit moeten , en er even flink wat werk van moeten maken[maar ook dit is tijdelijk...]

Ik heb inderdaad wel de indruk dat hij vanmorgen niet goed genoeg is uitgeweest.... Dit wist ik nog niet toen ik het topic maakte hoor, maar ik liet hem alleen even plassen toen ik naar benden ging. Ik dacht immers dat hij ruim was uitgeweest, maar nu zit ik buiten te roken en draait ie een drol in de tuin... Zucht...
Dus volgens mij is dat ons leermoment: betere communicatie over wat hij wel en niet gedaan heeft bij het uitlaten.

Vind dit namelijk wel sneu voor hem. Misschien jengelde hij daarom wel. Al was hij net dus wel aan het slapen terwijl ik beneden was...
Ik vind het moeilijk, het is onze eerde jonge hond en ik wil het niet verpesten. Maar het moge duidelijk zijn dat we hier binnen het gezin duidelijker moeten zijn en alles beter moeten afstemmen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:40

Ik denk dat de hond doordat jij een paar keer naar beneden bent gegaan, nu weet dat jij dus nog thuis bent als je zus weg is. De nacht in de bench vind ik niet zo lang. Van 01:00 tot 07:00. Dat lijkt me prima. Maar voor hem dan te wachten na een heel kort rondje plassen tot dat jij wakker bent, vind ik dan wel weer lang. Zeker voor een jonge hond. Die willen als ze wakker zijn eruit en wat doen.
Ik zou er toch eerder uitgaan als ik jou was en dan een flinke wandeling maken met de hond en dan eventueel weer zelf in bed gaan om nog even te slapen.
Als wij hier uitgegaan zijn, doe ik dat ook wel eens. Laat ik de hond snachts even plassen rond 03:30 als ik terug kom en dan sta ik sochtends wel eerder op loop een flinke ronde met haar en dan duik ik mijn bed weer in en hoor de hond totaal niet meer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:42

Wat niet wegneemt dat hij gister ook jengelde toen ik alleen thuis was en buiten ging roken en hem in de bench had om te oefenen. Hij was net ruim uitgeweest (geplast en gepoept) en dan is het daarna 'nappy time'. Hij ging zelf al in de bench slapen. Hij werd half wakker toen ik opstond om te gaan roken, dus ik geef een koekje, doe het deurtje dicht en ga naar buiten. Na twee heisen zat hij al de jammeren. Dsu dat laatste wil ik aan werken, maar wat is de beste manier daarvoor? Hij gaat dus al vrij snel jengelen, maar wacht ik dan tot hij klaar is? Want het liefst voorkom ik het jengelen sowieso. De bench of alleen thuis zijn mag nooit een straf zijn, maar ik wil het wel oefenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:42

Je kan beter een sigaret roken tijdens het wandelen. Honden kosten tijd en vergen veel aandacht. Zo te horen zit ie bij jullie veel in een hok, dat is voor een hond niks aan en help je hem van de regen in de drup. Neem er tijd voor, sta eerder op, je moeder ook en geef die hond een aandacht en tijd. Waarom hebben jullie een hond genomen, als er schijnbaar niet te veel tijd voor uit wordt getrokken?
Ruim uit gaan met de hond, betekent niet plassen en poepen, maar ook beweging geven, dus een uurtje lopen, uitgaan dient niet alleen om zijn nood te doen en waarom het deurtje weer dicht doen, laat het deurtje open.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:45

Def schreef:
Ik denk dat de hond doordat jij een paar keer naar beneden bent gegaan, nu weet dat jij dus nog thuis bent als je zus weg is. De nacht in de bench vind ik niet zo lang. Van 01:00 tot 07:00. Dat lijkt me prima. Maar voor hem dan te wachten na een heel kort rondje plassen tot dat jij wakker bent, vind ik dan wel weer lang. Zeker voor een jonge hond. Die willen als ze wakker zijn eruit en wat doen.
Ik zou er toch eerder uitgaan als ik jou was en dan een flinke wandeling maken met de hond en dan eventueel weer zelf in bed gaan om nog even te slapen.
Als wij hier uitgegaan zijn, doe ik dat ook wel eens. Laat ik de hond snachts even plassen rond 03:30 als ik terug kom en dan sta ik sochtends wel eerder op loop een flinke ronde met haar en dan duik ik mijn bed weer in en hoor de hond totaal niet meer.

Ik weet dus niet precies hoe lang hij 's ochtends uit is geweest. Daarover hebben mijn zus en ik niet goed gecommuniceerd, dus dat is een punt van aandacht. Ik denk inderdaad dat het niet lang genoeg is. Mijn idee was dat zij er ;s ochtends gewoon lang mee zou lopen, en dan laat ik hem even een plas doen als ik beneden kom. Dat deed ik met onze andere honden ook altijd. Als ik thuis kwam, of beneden kwam even snel naar de overkant voor een plas. dan zelf aankleden etc en daarna begint het echte leven van lange wandelingen ;) . Maar dat waren volwassen honden die ontzettend goed zindelijk waren. Dit is een pup die zelf soms niet weet wat hij wil...

Ik bedoel, vanmorgen 20 minuten gelopen en niet kakken, en het nu in de tuin doen... Zo hoog kan de nood dan niet geweest zijn dacht ik? Ik loop nu altijd hetzelfde rondje om een vijver, en daar poept en plast hij tot nu toe altijd gewoon (wat beloond wordt met snoep).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:47

eilleen333 schreef:
Mindim schreef:

Dat begrijp ik, alleen vind ik de situatie gek. Hij stopt meteen als ik beneden ben, ook als ik hem niet uit de bench haal/ Dat wilde ik vanmorgen proberen. ik kwam beneden, en kon op mijn dooie gemakje van alles doen terwijl de hond dus weer verder ging slapen. Dus hij wil niet perse uit de bench, maar hij wil gewoon niet alleen beneden blijven heb ik het idee.
Daarom het topic.

Ik weet ook wel dat je een hond niet te lang in een bench wil hebben. Het liefst heb ik hem er helemaal niet in, en dat is ook ons streven. Voor onze vorige hond hadden we niet eens een bench.

Maar ik ga het allemaal met mijn zus bespreken. Heel plat gezegd is het haar hond... Zij wilde een pup, ik zei al dat een volwassen hond makkelijker is, en dat ik geen tijd heb om voor een pup te zorgen als ik straks weer naar school ga. Maar het is haar keus, ik probeer alleen het beste te doen.

Dat is ook wel te begrijpen, hier hebben we drie honden die heel goed samen gaan en dus nooit alleen zijn, maar dan nog liggen ze graag bij de baasjes :) alleen is maar alleen natuurlijk.

Je hondje is er ook nog niet lang, dus het zal wel beteren als hij zich ook zekerder voelt in jullie huis. Zou proberen het jengelen voor te zijn en van daaruit verder te werken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:50

Maar hoe breid ik dat uit? Want hij ligt nu echt alleen maar te slapen, maar als ik weg ga (naar buiten of naar boven) gaat hij wel jengelen. Hoe kan ik dat het best uitbreiden zonder dat hij dus jengelt?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:51

Kan je moeder dan niet wat eerder opstaan voorlopig?
Zorg dat als je beneden bent zou ik zorgen dat die niet in de bench slaapt.
Doe wat meer leuke dingen en speel wat en maak hem moe zodat die graag slaapt als je naar buiten gaat.
Bench dus alleen voor verplicht slapen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:02

eilleen333 schreef:
Maar hoe breid ik dat uit? Want hij ligt nu echt alleen maar te slapen, maar als ik weg ga (naar buiten of naar boven) gaat hij wel jengelen. Hoe kan ik dat het best uitbreiden zonder dat hij dus jengelt?

Tja, ik heb er niet veel ervaring mee omdat we hier altijd een meervoud van honden hebben en geen gejengel... maar dan zou ik bv op tijd opstaan en naar beneden gaan, aaien/belonen voor flink stil te zijn, nog even op de zetel gaan liggen oid, als hondje bv lekker aan het kauwen is op een been, even opstaan en naar buiten gaan, terugkeren voor hij begint te jengelen (*flinke jongen/aai/beloon/...). En 's ochtends dan wat langer blijven liggen, want als je dit consequent doet, zou je hond er vertrouwen in moeten hebben dat je wel komt en dat hij daar niet voor hoeft te jengelen.

Maar goed, dat is dus de theorie ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:11

Maar op welke tijden van de dag wordt er dan echt wat met de hond gedaan?
Wordt er wel met hem gespeeld, gewandeld, op cursus of zo?

Het komt een beetje over, alsof de hond dag en nacht in bench zit, maar dat zal wel niet zo zijn. :+
In ieder geval van 23.00 's avonds tot de volgende middag 15.000 als je zus weer terug is.
Met tussendoor wat plaspauzes?

Het is een jonge hond, die nog wel veel moet slapen maar daar tussendoor moet er ook wel veel met hem gedaan worden en hem dingen leren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:34

Wow om 8 uur pas. Bofkonten zijn jullie. Hier worden de pups (9 maanden en eentje van 10 weken) rond 6 uur wakker en willen dan uiteraard spelen :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:36

waarom moet het hondje dan weer terug in een gesloten kooi als je even gaat roken??

dan kan ie toch wel even los blijven lopen? :)

overigens jengelen als je thuis bent en even weggaat wil niet zeggen dat een hond dan ook jengelt als je écht weg bent,een hond heeft heel goed door dat je nog in de buurt bent,en ja,een roedeldier wil eenmaal graag in gezelschap zijn,bij gebrek aan een andere hond,zal dat een mens worden,dus zolang ze weten dat jij in de buurt bent zullen ze jengelen om bij je te zijn.

verder zijn mijn honden altijd bij mij ( slapen ook op de slaapkamer ) en leven hier in een roedel,heb eigenlijk nooit last van jengelende honden ( of puppies) ,dus hoe je het smorgens moet doen,geen idee,ik zou zeggen neem hem mee naar je slaapkamer zodat ie niet alleen is,maar dat zullen jullie misschien wel niet willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:45

wij hadden het '''geluk''' dat mijn moeder een burn out had en dus elke dag voor onze pup kon zorgen, pup kwam eigenlijk precies op het goede moment, was een soort van therapie..

maar ons hondje hebben we getraind om alleen in de bench te zijn door haar gewoon eventjes in de bench te doen met een koekje, 2 tellen alleen laten en dan er weer uit, zo uitbouwen, als ze even piepen, laten piepen totdat ze stil zijn, dan er uit :)