Mijn gehorende zwarte parel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Mijn gehorende zwarte parel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:40

Hallo bokkers !! :wave:

Een hele tijd geleden zijn mijn vriend en ik op het 'maffe' idee gekomen om een kalfje op te leren, net zoals een paard. Rede hiervoor was omdat mijn vriend het niet zo voor paarden heeft en ik, behalve mijn eigen merrie, geen nieuwe paarden mag kopen :+ Koeien vond hij geen probleem, dus ging ik dus een koe opleren }:0 Gelukkig hebben mijn vriend zijn ouders een boerderij met vleesvee, dus aan een geschikt kalfje geraken was op zich al niet zo'n probleem.
Natuurlijk hebben we eerst zitten nadenken over welke soort ik daar best voor kon gebruiken. Een melkkoe ? Een dikbil ? Een anders ras ? Dat was wel even wikken en wegen, want ja, zo comfortabel is zo'n magere melkkoe niet meteen. En een dikbil is dan snel te dik om handig te zijn... En toen kwam de oplossing :)*
Dina, de enige melkkoe op het erf, laten lopen op de wei en laten springen door de dikbilstier van dienst :Y)

Zo gezegd zo gedaan, stier Jan en koe Dina hebben hun werk gedaan <<)

Nu was het afwachten tot het kalfje 'afgebakken' was...

En deze morgen was het dan eindelijk zover *\o/*
Erg blij was ik, toen ik ook nog aanwezig kon zijn. Ik was immers nog aanwezig bij mijn vriend thuis.
Ik had al meerdere keizersneden zien uitgevoerd worden bij de dikbillen, maar Dina kon het wel op de natuurlijke manier :) Ik mocht helpen trekken aan de poten en zo letterlijk een hand bijdragen in het ter wereld brengen van 'mijn' kalfje.
Echt een unieke ervaring :j

En voila, om kwart na 9 's morgens was het wonder geschied.
Dina is bevallen van een zwarte jongen: Charming in Black
Kortweg, Charlie <3

Oké, genoeg gepraat...
Kijk maar naar de foto's van mijn knappe zwarte parel <3

Zijn knappe koppie
Afbeelding

<3
Afbeelding

Mooie vleugeltjes op zijn rug O:) (of een snor, 't is maar hoe je het bekijkt :+ )
Afbeelding

Mama Dina is in de war... Ze aanziet mijn schoonmoeder als haar kindje en beon meteen met loeien en schoonlikken :=
Afbeelding

Eerste ontmoeting met mama Dina
Afbeelding

En al meteen grote liefde :+:
Afbeelding

Eerste pasjes op deze wereld
Afbeelding

Zelfs gek doen en spelen met mama lukt al na 1u *\%/*
Afbeelding

Zoals elke knappe man, kan ook dit ventje mooi poseren voor de camera
Afbeelding

Ik ben echt al volledig verliefd op dit ventje en hoop dat ik erin zal slagen hem op te leren :D
We zullen zien wat de toekomst brengt...

Bedankt om te kijken ! Maar hou het gerust in de gaten, want ik zal hier vast nog wat foto's gaan posten van mijn knappe ventje :))
Laten jullie een reactie achter?

:evaw:

Nientsje

Re: Mijn gehorende zwarte parel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:43

Waaauw wat issie leuk <3
Veel plezier met deze schitterende stier!!

Ohana_91

Wat een schatje! Ik ben zeer benieuwd hoe het proces van een koe op leren :P Hetzelfde als bij een paard? Ook op 3-jarige leeftijd? Weer eens iets nieuws ;)

LieveLoes

Wauw wat een schatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:44

Wat een knapperd <3 , ga je hem in de toekomst castreren?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:45

cute!!!
Wat ga je hem precies leren :D

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:53

takkie_muis: Ja, castreren ga ik wel laten doen :j Net als onthorenen en mogelijks ook een neusring erbij.
Dit om stierengedrag en bijkomende gevaarlijkheid te voorkomen :)
Natuurlijk is het ook nog afwachten wat het gedrag van Charlie zal zijn... Indien hij dominant ofzo zou zijn, dan zal ik natuurlijk afzien van mijn 'project' :D

Sammylover: Ik ben van plan om hem vroeger op te leren dan bij een paard :)
Koeien zijn namelijk sneller volgroeid dan een paard en Charlie zal ook veel gespierder zijn. (hij zal meer aanleunen naar een dikbilstier) Waarschijnlijk begin ik ermee op 1.5 met 'losgooien' en gewicht dragen en op 2 jaar met 'opleren'.

opisop_shop: Ik ga hem trainen naar ZZ-dressuur en Z-springen :=
Haha :)) Neen, ik ga hem gewoon de basis aanleren. Stap, draf, galop onder de man. Misschien kleine sprongetjes.
Verder wil ik hem ook voor de kar opleren, net als mijn merrie. Zo kan ik later op stap met mijn 'dubbelspan' :D

Aan de rest:
Bedankt voor de leuke reacties :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:02

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:02

wat gaaf zeg!! tot over een aantal jaar in de wedstrijdring dan!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:05

wat een leuk topic :D
Het is grappig om te lezen dat er zo zorgvuldig is nagedacht over het ras en daarvoor deze combinatie is gemaakt :D

Je hebt alvast een prachtig kereltje gekregen van het duo :+:

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:09

Coooooll!!

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:13

haha heel benieuwd hoe dit ga lopen. ik ga je volgen

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:18

Hoi,

Ik heb eens jaren geleden op tv een meisje van een jaar of 15 gezien die een melkkoe bereed. Van haar ouders mocht ze geen paard kopen en omdat haar ouders een boerderij met melkvee hadden kwam ze op het idee een koe rijklaar te maken ;) . Dat koebeest was verwend zoals een paard, werd geborsteld en ging wandelen met haar. Ze had het ook zadelmak gemaakt beetje van kalfje af dingen op rug gelegd. Als laatste zag je haar dus op de koe rijden en zelfs een klein sprongetje wagen :D . Enige nadeel was dat haar koe niet altijd even overtuigd was van de richting waarheen dat meisje wilde gaan :D . Achja net zoals de koppige paarden hé ;) .

Te vroeg castreren zou is niet doen, iets van dat het dier dan langer doorgaat met groeien en echt gigantisch kan worden. Misschien beetje jammer dat het een stiertje is, maar met een koe rijden kan dus zeker en vast ;)

Veel succes!!!!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:19

Haha ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen :) Het is een mooi stiertje hoor!
Waarom eigenlijk een neusring? Vindt dat altijd zo zielig eruit zien :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:21

Een meisje dat bij ons op de manege reed had ook haar eigen rijkoe idd, zo grappig!
Het is wel een knapperd, succes ermee!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:26

troi: Erg bedankt voor dat topic en die tip daaruit !! :j
Normaal is bekappen bij een koe totaal niet vaak nodig (amper tot nooit zelfs), maar ga het wel sowieso aanleren :j
Halstertje lopen ga ik volgend weekend al beginnen leren. Gewoon het wennen aan een halster enzo. Nadien ook meelopen. Want als ik moet sleuren als Charlie sterker is, dan ben ik gegarandeerd verloren :')

Haha Laura, stel je voor dat ik binnen een paar jaar meedoe aan een wedstrijd op een manege en een lintje win _O-

Talithaa: ik ben eigenlijk ook erg benieuwd hoe dit gaan vorderen :D

Sjojo: Ja, dat filmpje met dat meisje ken ik :j
Ach, Charlie mag van mijn part gigantisch worden hoor := Maar normaal wordt hij gecastreerd als hij een jaar ofzo zal zijn. Als een stier 2 is, zijn ze immers al uit de kluiten gewassen beesten vol van de spieren die al vechten en elkaar berijden. Ik wil toch een beetje de typische stieren-spiergroei tegen gaan bij Charlie (in de mate van het mogelijke). Dit lijkt mij belangrijker dan de schofthoogte dat hij zal aannemen door vroeger castreren :)
Maar wel erg bedankt voor de tip :j Ik ga bij Charlie gewoon afwachten hoe hij groeit en dan zien wanneer ik ga castreren :)
Maar als rijden op en koe mogelijk is, dan is rijden op een os zeker ook mogelijk denk ik :D OPTIMISME !! *\o/*

Ingrid: Een neusring is toch zo enorm stoer ? <<) (vind ik toch)
Maar dat heeft er niks mee te maken waarvoor ik voor een neusring zou kiezen. Een neusring heeft dezelfde functie als een praam bij een paard, hetzij dan een permanente praam. Als hij naar boven wordt getrokken verkalmt de koe/stier. Dus gezien Charlie een stiertje is, lijkt het lijkt een ring wel handig wanneer vervoer of iets dergelijks nodig is. (de keuze voor een ring hangt natuurlijk ook af van het karakter van Charlie)

Aan de rest: Opnieuw bedankt voor de erg leuke reacties :D

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:12

Ik ben benieuwd waar dit op gaat uitlopen :D
Hij is wel erruugg leuk hoor :)

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:16

haha ik ga zeker volgen ik ben super benieuwd hij is wel schattig

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:20

sjojo schreef:
Hoi,

Ik heb eens jaren geleden op tv een meisje van een jaar of 15 gezien die een melkkoe bereed. Van haar ouders mocht ze geen paard kopen en omdat haar ouders een boerderij met melkvee hadden kwam ze op het idee een koe rijklaar te maken ;) . Dat koebeest was verwend zoals een paard, werd geborsteld en ging wandelen met haar. Ze had het ook zadelmak gemaakt beetje van kalfje af dingen op rug gelegd. Als laatste zag je haar dus op de koe rijden en zelfs een klein sprongetje wagen :D . Enige nadeel was dat haar koe niet altijd even overtuigd was van de richting waarheen dat meisje wilde gaan :D . Achja net zoals de koppige paarden hé ;) .

Te vroeg castreren zou is niet doen, iets van dat het dier dan langer doorgaat met groeien en echt gigantisch kan worden. Misschien beetje jammer dat het een stiertje is, maar met een koe rijden kan dus zeker en vast ;)

Veel succes!!!!

Ik ken dat meisje! Ze springt er zelf mee inderdaad echt gaaf!

Leuk lisa :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:23

koeien zijn niet zo moeiilijk hoor gewoon gaan ik heb ook een rijkoe!

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:24

Wow, wat een schatje :+: Ik ben wel benieuwd hoe je het gaat doen, zo'n beestje opleren. Hoe zou die zijn in zijn puberjaren? :D In ieder geval veel plezier, succes en blijven updaten!

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:27

Haha wat leuk, ik ga je volgen! :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:29

Awwhhh <3

Maar dat meisje moest in mijn herrinering haar koe er over heen meppen met een zweep :o

irmaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:34

wat een dropje <3
maar ben stiekem ook wel benieuwd naar een foto van paps

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:40

Leuk project! Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het zal lopen, wat belangrijke verschillen zullen blijken te zijn (klopt het nog? :+) tussen koeien en paarden. Blijven updaten, hé?