Advies gevraagd: Hond geeft problemen sinds geboorte dochter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Advies gevraagd: Hond geeft problemen sinds geboorte dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:59

Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar advies en/of ervaringen omtrent onze problematiek met de hond sinds onze dochter geboren is (+/- een half jaar)

Onze hond is altijd super lief en braaf geweest, ze is zindelijk, molt niks, kent haar commando's, kan alleen blijven, los lopen alles. We zijn ontzettend dol op haar!
Sinds onze dochter geboren is heeft ze echter ineens enkele rare trekjes...

Zo poept ze ineens op het balkon, plast ze op sierkussens en op het vloerkleed en maakt ze planten en kussens kapot.

We hebben een trainingsmatje in huis op een vaste plaats voor als de nood heel hoog is en ik of mijn man niet op tijd klaar is met onze dochter en de hond het niet op kan houden. Dus echt voor pure noodgevallen wanneer het uitlaten even moet wachten gezien je niet binnen 10 seconden klaar bent met de kleine in de wagen of de buikdrager te doen.
De hond krijgt sinds we deze problemen hebben ALTIJD een beloning als zij gebruik maakt van het matje zodat we daarmee haar goede gedrag bevestigen, namelijk 'noodgevallen op het matje en niet ergens anders'. Dit dmv een ultiem blije stem met lieve woorden en een snoepje/stukje broodbeleg (geen hele lap hoor ;) ).

Het slopen straffen we af met een simpele boze 'foei' en dat is afdoende. Al is dat in zekere zin 'symptoombestrijding'.

We hebben haar gedrag ook een poos genegeerd omdat het ons op viel dat ze dit gedrag ALLEEN vertoont als onze dochter thuis is. Als de kleine naar het kinderdagverblijf is gedraagt onze hond zich subliem...
Hierdoor denk ik dat het zonder twijfel een kwestie van aandacht is. Wij dachten dat het dan vanzelf zou stoppen als we dat gedrag zouden negeren, maar niks is minder waar.

Ook hebben we geprobeerd haar bezig te houden, kong, balletjes, botjes etc. etc. Ook dit helpt niet.
Extra wandelingen etc... ook dat heeft geef effect.

We hebben een gedragstherapeut overwogen maar de kosten hiervan zijn heel erg hoog en gezien mijn eerdere niet al te goede ervaringen hiermee ben ik er te sceptisch voor om er zo'n bedrag voor neer te tellen... dus probeer ik het eerst even hier om te polsen of dit 'normaal' is n.a.v. de veranderingen in het gezin en of jullie misschien tips/advies hebben om dit waanzinnig irritante gedrag op te lossen.

Tegenover de baby is ze trouwens erg lief (soms iets te enthousiast maar wel onder controle) al wil ze zich dan erg opdringen aan mij of aan mijn man. (baby op schoot, hond er naast, hond gaat gewoon op baby liggen... hond is trouwens een zeer klein formaat en dit corrigeren we natuurlijk direct)

Al met al vind ik het persoonlijk erg duidelijk dat er weinig respect is voor mijn dochter en dat onze hond de aandacht terug probeert te krijgen door dit soort rare fratsen uit te halen... maar als jullie een andere kijk er op hebben sta ik daar zeker voor open ;)

Ben benieuwd of jullie kunnen helpen :D

Raponsje

Re: Advies gevraagd: Hond geeft problemen sinds geboorte dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:01

Het klinkt alsof de hond erg jaloers is.
Wij hebben precies hetzelfde gehad alleen vertoonde onze eerste hond die gedrag niet na de komst van een kindje maar na aanschaf van een tweede hond.

Ineens niet meer zindelijk, veel blaffen, aandacht vragen en zich opdringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:05

Oh ja heel herkenbaar idd!
Hoe hebben jullie dat opgelost?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:08

Ik lees even mee, voor het geval ik het later ook kan gebruiken als ik mijn 2de kindje heb gekregen..
Wij hebben een jack russel die veel aandacht vraagt, ook als ik met mijn dochter of andere hond/katten bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:33

Oh vergeten toe te voegen dat de hond sinds kort dus niet meer op de bank mag om zo te voorkomen dat ze niet meer op onze dochter gaat liggen. Ze heeft haar eigen plaats (lekker dik kussen) en wij hebben onze eigen plaats (de bank) dit voor de extra duidelijkheid tegenover de hond.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:04

Ik zou je vraag even stellen op een hondenforum, daar kunnen ze je meer vertellen en antwoord geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:08

Even een vraag hoor, als je hond 10 seconden moet wachten met zijn nood, dan moet het op een matje? Dan ga je toch sowieso te laat met hem uit. Als hij het niet op kan houden, ben je al te laat. Dus eerder uit met de hond.
Je hond heeft een stap terug moeten doen en misschien geef je hem onbewust wel een stuk minder aandacht dan eerst en mag hij misschien minder. Dan gaan honden zo reageren. De hond heeft niet zo maar respect voor je dochter hoor, het is in de beleving van de hond eigenlijk een indringer die niets kan en hij een stap terug voor moet doen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:11

Ik denk dat ze zich achtergesteld voelt (om het even in mensentermen te zeggen). Ineens is er een stuk minder aandacht voor haar en worden haar privileges ontzegd. Ze mag ineens niet meer op de bank, maar de nieuwe baby mag dit wel. Voor een hond is dat natuurlijk best lastig, en voor sommige honden is het een reden om het kind wat aan te doen. In dat laatste geval is er wel iets 'mis' met je hond, want ze horen geen pups/babys te bijten, maar het kan altijd gebeuren.

Ik zou proberen zoveel mogelijk met je hond te doen. Ongewenst gedrag negeren etc, maar wel quality time inlassen. Ik vindt het best kwalijk dat je hond zijn zindelijkheid af moet leren omdat hij er niet op tijd uit kan. Tuurlijk, een kind kost heel veel tijd, energie en poepen op de meest onhandige momenten in hun luier. Maar een hond snapt dat niet. Eerst heeft ze geleerd dat ze haar behoefte echt buiten moet doen, en ineens mag ze het binnen laten lopen als ze het echt niet meer kan houden. Mijns inziens ben je dan al een paar uur te laat met uitlaten, als je hond het echt niet meer op kan houden.

Ik denk dat dit echt een schreeuw om aandacht is. Ze krijgt weinig aandacht, en negatieve aandacht is ook aandacht. Maar je moet wel vrij wanhopig zijn om negatieve aandacht te willen, want zo leuk is straf niet. Ik denk dat een deel van het probleem zeker opgelost kan worden als er meer quality time aan de hond besteed wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:14

Sophie2013 schreef:
Oh vergeten toe te voegen dat de hond sinds kort dus niet meer op de bank mag om zo te voorkomen dat ze niet meer op onze dochter gaat liggen. Ze heeft haar eigen plaats (lekker dik kussen) en wij hebben onze eigen plaats (de bank) dit voor de extra duidelijkheid tegenover de hond.

Dit soort dingen kun je beter regelen voordat de baby er is.
Dan koppelen ze het niet baby-minder aandacht-minder mogen

Hoeveel is de oude routine van de hond veranderd sinds de baby er is?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:16

Mindim schreef:
Even een vraag hoor, als je hond 10 seconden moet wachten met zijn nood, dan moet het op een matje? Dan ga je toch sowieso te laat met hem uit. Als hij het niet op kan houden, ben je al te laat. Dus eerder uit met de hond.

Hier ben ik het mee eens. Zoals ik het lees staat jouw dochter gelijk met de hond qua rang en dat is natuurlijk niet goed. Wij hebben hier dat probleem gelukkig niet gehad. Misschien heb e hier iets aan?: http://home.wanadoo.nl/janssen-oidtmann ... 20pups.htm

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:20

Ik denk dat je hond onbewust te weinig of minder aandacht krijgt dan eerst. Ook mag hij niet meer op de bank wat eerst wel altijd mocht wat dan gekoppelt gaat worden aan het "mini mens" Ben dus bang dat het onbewust jullie eigen fout is en dat dit voornamelijk met weer genoeg aandacht op te lossen valt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:27

Tja, zoals ik lees krijgt de hond aanzienlijk minder aandacht en wellicht te weinig beweging en uitdaging.

De hond moet zichzelf gaan vermaken, en dat doen ze door te gaan slopen( je moet toch wat als je je verveeld).

Als jouw hond zo nodig moet plassen dat het van ellende op een matje moet. Dan ben je veel en veel te laat.

Een volwassen hond die in huis alleen maar ligt te maffen(omdat ze buiten genoeg activiteiten doen) moet zonder problemen 8 uur zijn plas op kunnen houden.

Conclusie: veel meer met de hond doen, en zorgen dat ze geestelijk en lichamelijk is uitgeput.

In huis plassen is NOOIT goed gedrag, ook niet op een matje. Tevens is het niet natuurlijk voor een volwassen hond om zijn slaap/woonplek te vervuilen.
Hier zal de hond zich ook niet prettig bij voelen...
Met een snoepje geven geef je helemaal verkeerde signalen af, wat ook niet goed is van zijn geestelijke gesteldheid.
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 14-10-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:28

Ik vind het ergste nog dat je hem zijn zindelijkheid afneemt. Als je hond zoo nodig moet, dat hij het niet meer kan ophouden en het op een matje in huis moet. Dan ben je schromelijk te laat met wandelen. En eigenlijk vind ik dat nogal schandalig. Op een matje in huis zijn nood doen, hoe verzin je het, laat het dier gewoon op tijd uit.
Ik snap soms niet, je weet negen maanden lang dat er een kind komt, je kunt een hond negen maanden voorbereiden, de dingen anders indelen, leren dat je hond niet op de bank mag voordat het kind er is, is er een voorbeeld van. Je kunt niet verwachten dat de hond zich nu 123 gladjes aanpast, 9 van de 10 keer is de aandacht voor de hond er debet aan.

Hij doet het soms op het balkon zeg je, ik neem aan dat je dan in een flat woont? Dat plus het feit dat zijn nood soms zo hoog is, rekent het voor mij uit dat er niet veel met het dier gelopen wordt. Verder heeft de hond buiten de wandelingen dan ook niet de mogelijkheid om even zijn energie kwijt te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:30

wat is het ras??

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:30

Sophie2013 schreef:
Oh ja heel herkenbaar idd!
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Wij hebben hem wat meer aandacht gegeven.
Niet in de zin van dat we hem extra op schoot namen maar gewoon hele kleine dingetjes.

s' Ochtends als we beneden kwamen heel blij hallo zeggen en hem als eerste aanhalen en dan pas de nieuwe hond.
Misschien helpt het als je een beetje slap tegen je hondje kletst?
Als je hond je achterna loopt terwijl jij in de keuken bezig bent met een flesje maken of wat dan ook dat je dan zegt "Hallo naamhondje, kom je ook even kijken? Wat vind jij van het weer vandaag?"

Natuurlijk snapt je hond helemaal niet wat je zegt, maar het is wel positieve aandacht die jou eigenlijk geen moeite kost.
Hondje blij en jij kunt je ding doen.

Wellicht kun je een aantal van dat soort kleine dingetjes bedenken ook als je met je kindje bezig bent.
Je kunt bijvoorbeeld prima je kindje voeden terwijl je hond aan jouw voeten zitten en je een beetje slap tegen hem kletst.

Is er iets anders veranderd sinds de komst van jullie kindje?
Gingen jullie bijvoorbeeld eerst elke dag lekker samen wandelen en nu niet meer?
Of mocht hij elke dag de hele avond met jou op de bank liggen of speelde jullie samen met een balletje en gebeurd dat nu niet of nauwelijks?

Maak dan wat tijd voor je hondje en ga even lekker samen naar buiten. Je kunt je kindje prima mee nemen dan associeert je hondje een leuke wandeling samen met het kindje.

Ik ben absoluut geen honden expert maar bovenstaande is mijn eigen ervaring die ik had met onze eerst jaloerse hond.
Ook toen ik mijn kindje kreeg afgelopen zomer hebben we het zo aangepakt en dat werkt voor ons heel goed.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:31

Mindim schreef:
Ik vind het ergste nog dat je hem zijn zindelijkheid afneemt. Als je hond zoo nodig moet, dat hij het niet meer kan ophouden en het op een matje in huis moet. Dan ben je schromelijk te laat met wandelen. En eigenlijk vind ik dat nogal schandalig. Op een matje in huis zijn nood doen, hoe verzin je het, laat het dier gewoon op tijd uit.
Ik snap soms niet, je weet negen maanden lang dat er een kind komt, je kunt een hond negen maanden voorbereiden, de dingen anders indelen, leren dat je hond niet op de bank mag voordat het kind er is, is er een voorbeeld van. Je kunt niet verwachten dat de hond zich nu 123 gladjes aanpast, 9 van de 10 keer is de aandacht voor de hond er debet aan.

Als het kalf verdronken is dempt men de put.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:33

De hond is nog steeds bezig om het plekje te houden dat hij had, namelijk op de tweede plaats achter baasjes en nu ziet hij het kind nog niet als baasje en als je dit inderdaad niet goed aanpakt loop je kans dat hij een keer niet zo vriendelijk zal zijn tegen dat kleine mensje, vooral als ze straks gaat kruipen zal je heel goed op moeten letten. Ik zou toch een deskundige inschakelen of je heel goed inlezen want op dit moment denk ik dat je niet goed bezig bent geweest, ondanks je goede bedoelingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:37

Ik ben het met Mindim en Kitty eens :).

Je hond geeft dan wel problemen, je hebt ze (onbewust) zelf veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:46

Even antwoord op een paar vragen en feedback, ik hoop dat ik niks vergeet.
1) er is niet veel veranderd in huis, hetzelfde uit laat schema, alleen van de bank af sinds ze dus zo opdringerig is. Dat hadden we idd beter eerder kunnen doen maar ik was me er niet bewust van dat een hond gewoon op een baby zou gaan liggen, my bad idd daar had ik beter over na moeten denken maar daar kunnen we nu weinig aan terug draaien.

2) aandacht, ik weet niet of jullie zelf kids hebben, maar bij de komst van een kind staat je leven op zijn kop en schiet er BEWUST wat aandacht bij in omdat je simpelweg voor je kind leeft en afhankelijk bent van haar. Dat kun je heel verkeerd vinden of oneerlijk tegenover de hond, alle begrip voor... maar dat is helaas hoe het gaat want baby komt eerst, dan de hond. Neemt niet weg dat we alle mogelijke moeite doen om haar zoveel mogelijk aandacht te geven, lekker naar het honden park gaan, apporteren, flinke wandelingen over de hei etc.
Dat ze minder aandacht krijgt nu is inderdaad zo, en heel treurig, wij balen er ook van. Maar het is wat dat betreft momenteel even niet anders. Iedere vrije minuut wordt aan de hond besteed.

3) zindelijkheid ontnemen/te laat uitlaten, weer de vraag of jullie ervaringen hebben met het schema van een baby? Als onze dochter door welke reden dan ook wat uitloop heeft op ons normale ritme (het is een kind, geen robot) zal de hond dus idd even moeten wachten. Dan gaat het absoluut niet om seconde werk maar 15 minuten tot een half uur. Denk aan een broek die ze ineens op het moment van vertrek vol poept, tja die moet dan écht eerst verschoond worden...
Of een fles die niet helemaal makkelijk gedronken wordt maar dat ze er een half uur mee aan het klooien is. Allemaal scenario's die regelmatig voorkomen en als je dan alleen er voor staat (manlief op werk) kun je niet ff je baby in de box gooien zonder overzicht en met je hond lekker aan de wandel.

4) Ras is een chihuahua x teckel

5) Ook lees ik nog iets over volwassen honden, onze hond is net 1 jaar... Is dus nét volwassen. En om een discussie te voorkomen over een hond in huis halen tijdens de zwangerschap, ze is bij ons door omstandigheden terecht gekomen, het was eigenlijk de komende jaren (nog) niet de bedoeling...

Hopelijk geen verhitte discussie nou, maar tips en advies is altijd welkom! Wij willen uiteindelijk het beste voor ons gehele gezin, dus absoluut ook voor de hond vandaar ook mijn topic. :)

En dat wij zelf 'schuld' zijn aan, tja lijkt me logisch, een hond gaat dit niet uit zichzelf doen zonder reden... ;)
Ik probeer ook aan een oplossing te werken, dus misschien wat meer tips ipv vingers wijzen ;) ?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:50

Net zoals de anderen snap ik niet dat de hond niet op tijd uit gaat? Als de nood zo hoog is, dan moet hij wel heel lang niet uit geweest zijn. Een hond kan behoorlijk lang de plas ophouden als het moet. Je zal dus vaker met hem uit moeten gaan zodat hij zijn behoefte kan doen waar het hoort: buiten.

Je had inderdaad ruim van te voren de hond af moeten leren op de bank te liggen, ik zou het nu niet meer verbieden omdat hij dan inderdaad opeens achtergesteld wordt ten opzichte van de nieuweling.

De hond was er eerst. De hond kan geen respect voor een baby hebben, dat bestaat niet.

Inderdaad de hond heel veel aandacht geven, niet negeren als je met de baby bezig bent maar met hem praten vóór hij de kans krijgt ongewenst gedrag te vertonen. Als je hem verbaal aandacht geeft terwijl je met de baby bezig bent kan hij de baby als iets positiefs gaan zien.

Ik vond het vroeger heerlijk om met baby en honden naar het bos te gaan en flinke wandelingen te maken. Mijn honden hebben het altijd als iets positiefs ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:55

Dat doen wij ook heel veel Percy! :)
Ik heb me overigens alle tijd dat we haar hebben en tijdens de zwangerschap ontzettend veel bezig gehouden met haar 'baby klaar' te maken, heel veel gelezen, tips en advies gevraagd etc.

Ook wilde ik ook nog zeggen dat de hond 4 x per dag uitgelaten wordt en we gaan 1 a 2 keer per week naar het park/bos. Soms als we beiden thuis zijn gaat 1 van ons twee tussendoor nog even met haar naar het speelveld en lekker spelen. Maar dit is afhankelijk van de planning in huis etc.

Ook wordt de hond overal bij betrokken, ze gaat mee de kleine verschonen (loopt dan met me mee etc.) en praat ik ook tegen haar tijdens alle dingen. Ze loopt de hele dag met me mee.

Edit: voor de slimme lezers, ik ben dus thuiswerkende moeder, dus ben er daadwerkelijk de GEHELE dag, dus ze krijgt tussen alle bedrijven door regelmatig knuffels, even touwtje trekken etc.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:00

je hebt het zelf over bijna niets veranderd.....er dus wel wat veranderd en wel op zo'n manier dat het voor je hond dus duidelijk verwarrend is geworden, de leiding is een beetje weg want je hebt geen tijd om de hele tijd op te letten en daar zijn juist de chiwies en de teckels gevoelig voor ook al zijn ze maatje kaplaars.

ga eerst eens structuur brengen in je opvoeding/leiding naar je hondje, ook bij een kleine hond is zit zit en af is af, dat moet er in, dus daar even heel straks in gaan zijn in de tijden dat je tijd hebt voor je hond. heb je geen tijd probeer hem dan zijn rust te geven (jij als leider zegt dat het nu rusttijd is...) door hem op die tijden in een bench of afgesloten ruimte te brengen.leer hem dat accepteren. en wanneer ie daaruit komt is het zijn tijd voor aandacht wanneer dat soepel verloopt, zou wat van de tijd voor de baby met zijn tijd kunnen combineren, bv wat brokjes of speeltjes verstoppen voordat je de baby gaat voeden en terwijl je de baby voed laat je de hond ze opzoeken. zo betrek je hem in jullie wereld maar ook jullie in zijn wereld (immers neus gebruiken kan een hond als de beste en weet de hond instinctief ook dat ie daarin de beste is, zonder dat dit gedragsprobemen oplevert)

nw ritme opbouwen, die heel anders was als voor dat de baby geboren was, want het ritme blijven volgen van toen is onmogelijk, en dus verwarring bij je hond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:02

Je doet je best maar je hond snapt het nog niet, als jullie eten of de kleine moet eten, geef je dan eerst de hond even snel wat om zo je aandacht aan je dochter te geven, zo ja, omdraaien. S'ochtends eerst de mensen eten en dan pas de hond. Zijn logica is dat diegene die eerst eet de baas is. Hopelijk vind je de komende tijd je draai met kind en hond want het kan prima samen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:03

Ik snap prima dat een kind veel tijd kost.

Maar dat had jij je eerder moeten bedenken. Nou is de hond de dupe en dat is niet eerlijk.

Een hond van 1 jaar hoort perfect zindelijk te zijn, is hij dat niet dan doe je wat fout.

Krantzindelijk of met een matje werken is slechts en onnatuurlijk voor een hond.
Hier ga je al volledig de mist in.

Mijn teckel was met 3 maand volledig zindelijk (heeft uberhaupt maar 2 keer in huis geplast).

Teckels zijn hele gevoelige dieren(die slecht tegen verandering kunnen), en dieren met veel behoefte aan uitdaging en kunnen doen waar ze voor gefokt zijn.

Doe je dat niet, dan heb je een probleem.
Slopende teckels(of kruising) zijn gefrustreerde teckels.
En voor een gefrustreerde teckels blijft het niet bij slopen.

Door mensen die een teckel niet geven wat ze nodig hebben, krijgen teckels een slechte naam.
Immers denken veel gefrustreerde teckel eigenaren dat ze prima 7 hoog met 3 poep/plas rondjes kunnen leven want ze zijn maar klein. Voor slecht gedrag van de hond hebben ze altijd een excuus.

Terwijl het superleuke honden zijn, als je ze geeft wat ze nodig hebben

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:13

Je schrijft dat je hond 1 jaar is...en volwassen?!

Naast dat er misschien gevoelens leven van jaloersie bij de hond , denk ik dat je hond gewoon lekker aan het puberen is....