honden met spondylose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

honden met spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:30

Sinds een paar maanden weten we dat onze hond spondylose heeft. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te vinden om ervoor te zorgen dat ik haar niet overbelast en eerder signalen ga zien wanneer het niet goed gaat.

Mij lijkt het fijn om hier een topic te openen voor mensen die een hond met spondylose hebben om zo wat tips en adviezen uit te kunnen wisselen met betrekking tot trainingen, warmlopen, ondersteuning met medicatie/poeders/pillen enz. Ook om ervaring uit te delen wanneer ze er wat meer last van krijgen zodat je zelf ook misschien wat sneller de link legt. Helaas laten honden niet altijd zo snel zien wanneer ze last beginnen te krijgen.

Zijn er meer mensen die dit prettig zouden vinden om ervaring uit te wisselen?

snorkel1986

Re: honden met spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:33

heb oud clubgenootje die dat bij zijn cavlier heeft
loopt al wel weer ruim jaar langer rond dan verwacht wel continu aan de plastabletten en pijn stilling maar verder vrolijke hond

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:11

Een van mijn honden heeft spondylose, op 3 plekken in zijn rug.. Hij heeft hier al een aantal jaar last van en zit sinds 1,5 jaar aan de rimadyl (ontstekingsremmende pijnstiller), nu sinds een half jaar zit hij aan 2x de voorgeschreven hoeveelheid en doet het daar prima op. Verder zwemt hij in ons verwarmde hondenzwembad, om alles soepel te houden. Inmiddels is hij 13,5 jaar oud en zolang hij op deze medicatie pijnvrij is vind ik het prima, als hij nu weer pijn gaat krijgen hebben we al besloten hem in te laten slapen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:17

Als een hond op medicatie moet leven, leeft hij niet pijnvrij.
Aangezien rimadyl maar 8 uur per dag werkt.

Onze oude herder had het ook. In zijn rug op meerdere plaatsen. Na 2 jaar op Rimadyl geleefd te hebben. hebben wij besloten om hem te laten in slapen.
Hij is 13 jaar geworden.

hij was ook altijd vrolijk maar het laatste half jaar zagen wij dat hij minder actief werd en moeite kreeg met opstaan en lopen. Hij was gewoon op.

Nu konden wij er voor kiezen om hem met nog meer pijnstillers enz vol te stoppen maar wij hebben dit niet gedaan. Hij is en was een waardige hond! en ook op die manier afscheid van hem genomen.

Ik persoonlijk snap niet waarom je een hond echt helemaal vol met pijnstillers moet proppen zodat hij nog kan leven... maar dat is mijn mening... Dit is in mijn ogen puur aan jezelf denken en niet aan de hond.

(wij hebben dit ook gedaan met rimadyl 2 x keer per dag en heb nu spijt dat ik mijn stoere man niet eerder had verlost van zijn pijn)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:37

Loody waarom hebben jullie de hond dan niet 1,5 eerder laten inslapen? (niet gemeen bedoeld maar dat strookt dan weer niet met je opmerking van volproppen met pijnstillers). Je geeft namelijk aan dat hij pas het laatste half jaar minder actief werd en moeite kreeg met opstaan en lopen. Hoe heeft hij dan 1,5 jaar ervoor gedaan?

Onze hond is nu 4 jaar, op drie plekken heeft ze spondylose en haar staart zit vol met artrose.
Ze geeft geen pijn aan, met opstaan geen stijfheid of pijn.
Ik train met haar 1 keer per week GG2, 1 keer per week treiball (5 lessen in totaal) en 1x per week behendigheid (small hoogte met niet nemen van schutting, band en de paaltjes per keer kijken hoe ze het doet).
Ze krijgt regelmatig fysiotherapie om haar spieren soepel te houden, glucosamine van de kruidvat (voor de hond), vitamine b-12 pilletje en we houden rekening met het weer en krijgt naar gelang een deken op. (kortharig dus kou komt sneller aan de spieren en huid).

Advies van fysiotherapeut is om 2 tot 3 keer per week 20 tot 30 minuten langs de fiets te laten draven op haar eigen tempo en vooral om niet te laten zwemmen. Het niet zwemmen heeft ze ook uitgelegd, de rug van een hond maakt zich bol met zwemmen waardoor de spondylose haakjes tegen elkaar komen ze had hier namelijk in de kliniek al een paar honden mee gehad die verlamming verschijnselen kregen na het zwemmen.
Verder niet spelen met ballen, deze kunnen alle kanten uitvliegen waardoor er ongecontroleerde/onverwachte bewegingen gedaan worden. Balletje gooien en laten halen als die stil valt is geen probleem dan weten ze wanneer te remmen dus minder onverwacht. Behendigheid mocht ik wel blijven doen maar dan echt alleen laag springen (stapt ze dus eigenlijk overheen) en niet te fanatiek met bochten dus lekker ruim laten lopen.
Maar vooral blijven kijken naar je hond.

Ze krijgt nog geen pijnstilling, zie nog niet dat het nodig is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:05

Loody schreef:
Als een hond op medicatie moet leven, leeft hij niet pijnvrij.
Aangezien rimadyl maar 8 uur per dag werkt.

Onze oude herder had het ook. In zijn rug op meerdere plaatsen. Na 2 jaar op Rimadyl geleefd te hebben. hebben wij besloten om hem te laten in slapen.
Hij is 13 jaar geworden.

hij was ook altijd vrolijk maar het laatste half jaar zagen wij dat hij minder actief werd en moeite kreeg met opstaan en lopen. Hij was gewoon op.

Nu konden wij er voor kiezen om hem met nog meer pijnstillers enz vol te stoppen maar wij hebben dit niet gedaan. Hij is en was een waardige hond! en ook op die manier afscheid van hem genomen.

Ik persoonlijk snap niet waarom je een hond echt helemaal vol met pijnstillers moet proppen zodat hij nog kan leven... maar dat is mijn mening... Dit is in mijn ogen puur aan jezelf denken en niet aan de hond.

(wij hebben dit ook gedaan met rimadyl 2 x keer per dag en heb nu spijt dat ik mijn stoere man niet eerder had verlost van zijn pijn)

Omdat hij momenteel vrolijk en heerlijk zichzelf is (hij heeft altijd gedacht dat hij hooguit 2 is, en dat heeft hij nog steeds). Ligt nog gewoon goed in de roedel. Zolang hij zo vrolijk blijft en zijn lichaam het nog kan hebben, ga ik hem niet laten inslapen omdat hij bv meer geld kost doordat hij medicijnen krijgt. Wij hebben hier in NL de luxe dat we dat zonder problemen voor onze dieren kunnen en willen doen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:57

Heb je helemaal gelijk in. Ik heb er ook bij geschreven dat ik daar nu spijt van heb dat ik dat gedaan heb.

Hij heeft de eerste anderhalf jaar goed geleefd met pijnstillers. Ik zeg ook niet dat het verkeerd is. Maar teveel is niet goed voor je hond.
Hier deed hij het goed op de pijnstillers, veel plezier weer in het leven en genoot elke dag weer.
Maar het werd dus het laatste half jaar minder. en voor wie laat je de hond dan nog pijn lijden? voor jezelf of voor de hond?
Wij hadden hem het liefst nog hier gehad, want ik mis hem nog elke dag vreselijk.... zijn plek kan niet vervangen worden..

wij mochten 2 pillen rimadyl geven per dag.. maar dat was wel de max voor onze grote reus.
En meer heeft hij ook niet gekregen van ons tot het laatst. toen 2 x 2 pillen per dag op advies van de da.
Laatst bijgewerkt door Loody op 14-10-13 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:59

Mijn oude stagebegeleidster heeft een golden retriever met spondylose.
Zij is naar Duitsland toe gegaan voor goudacupunctuur, het beessie leeft al jaren pijnvrij +:)+

Aika springt nog het water in alsof het een puppy is, zwemt, rent en doet alles zonder problemen :)
Laatst bijgewerkt door Tigress op 14-10-13 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:00

Hier een herder met spondylose. Hij heeft een paar weken op rimadyl gestaan. En ben hem toen gaan instellen op homeopathische middelen en daarop doet hij het super en leeft hij al zeker 1.5 jaar zonder problemen. Hij loopt nog gewoon in de sport weliswaar aangepast. Word nu wel sinds een aantal maanden minder omdat hij gewoon oud begint te worden. Van de spondylose geen last. Zo gauw hij blijvend aan de pijnstillers moet is het voor mij klaar. Hij heeft een maagprobleem waardoor hij dat sowieso al niet verdraagd en vind het ook niet hondvriendelijk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:04

Loody maar dan zijn die 1,5 jaar dus niet vervelend geweest. Hond plezier en geen pijn en jullie nog plezier van hond. In dat opzicht is pijnstilling toch niet erg? Dan is het idd wel voor jezelf een grens stellen tot hoe ver ga je en dat lees ik bij Donja in elk geval wel dat er nu al een grens vast staat en dat aan de hond gedacht wordt.
Jullie hebben op een gegeven moment ook gezien dat het genoeg was, dat is toch goed? Tja of je het laatste half jaar misschien toch korter had moeten doen dat is altijd achteraf bekeken. Op dat moment zullen jullie allicht reden gehad hebben om het nog even aan te zien.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:44

Geen hond nu met spondylose maar wel jaren gehad. Mijn vroegere Ridgeback had toen ze 3 jaar oud was spondylose ter hoogte van de lendenen, de eerste anderhalve a twee maanden had ze er veel last van. Kon niet meer op de bank springen dan piepte ze en je zag dat ze zich rustig hield. Die tijd ondersteund met homeopatisch middel Spondyvetsem. Na een aantal maanden zijn de wervels vergroeid waardoor de pijn weg was, het enige wat ze eraan over heeft gehouden is een slappe staart. Ze is 13 jaar oud geworden zonder ooit nog problemen van haar rug te hebben gehad, en kon gewoon alles doen. Het is ook erg afhankelijk waar de spondylose zit bevind, bij mijn hond zat het op een gunstige plek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:24

mijn vorige boxer is 9 jaar geworden en ingeslapen wegens een hersentumor. Vanaf 3.5 jarige leeftijd was hij bij mij en vanaf die tijd heeft hij op afwisselend metacam, novacam, rimadyl en aanverwanten gestaan. 5.5 jaar dus en als die tumor er niet geweest was dan nog veel langer. Hij heeft slechte dagen gehad, hij heeft hele slechte dagen gehad maar zeker de laatste jaren toen ik de goede medicatie en verhouding had gevonden heeft hij nog uren per dag kunnen wandelen en spelen en dan was er wel eens een slechte dag maar deze waren zeker in de minderheid.

Ik hoop zelf ook dat ze mij niet euthanaseren of afschrijven als ik zonder pijnstilling niet kan leven. Mijn honden gun ik dat ook!!

Echter 1 ding mijn vorige had niet te opereren HD de huidige heeft spondylose in rug en nek. Wat ik nooit en te nimmer doe is hem ondersteunen met medicatie om vervolgens een zware training te laten doen van bijv. behendigheid, flyball, of wat dan ook wat heel intensief is en snelheid en wendbaarheid vraagt.
Hij mag alles doen wat hij wil zonder beperkingen van mij maar ik ga hem niet laten springen bijv. sterker nog ik ga niet eens gehoorzaamheid doen omdat hij ook dan ingespannen bezig moet zijn met naar mij kijken (volgen), apporteren, e.d. en dat alles spant de spieren van de nek en de rug erg in en dat is juist pijnlijk nadien.

Wel train ik met hem nog balanstraining en ttouch maar dan aangepaste versie en dat is gebaseerd op rust en relaxt en train ik zonder halsband/lijn en veel massage.

Hij is overigens nu 7 jaar en nog zonder pijnstilling 350 dagen per jaar (als hij eens heel gek gedaan heeft dan moet hij wel eens pijnstilling hebben voor een aantal dagen).

Mijn andere huidige hond heeft ED daar train ik dan weer wel gehoorzaamheid mee (balance training, TTouch, GG, control unleashed, en nu ook cursus zelfbeheersing) van alles door elkaar dus en met elkaar en wat elkaar aan vult. Intensief maar relaxt en rustig. Geen sprongen en apporteren doen wij ook zeer weinig of vaak anders aangepaste versie (hond zit, ik loop weg, leg apport neer, loop door en vraag hem naar mij te komen en apport op te pakken en voor te brengen). Deze hond is nu 5 jaar en gelukkig ook nog geheel zonder pijnstilling. Verschil is overigens wel dat hij geopereerd is aan zijn afwijking en dit is dus verholpen en dan in de ene schouder zonder artrose en in de andere zeer minimaal (niet voelbaar en beperkt hem 0,0 in beweging blijkt bij massage). Daarom durf ik daar ook meer van te verlangen omdat het probleem verholpen is al blijft de afwijking bestaan. Dit is heel anders dan de spondylose.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:25

Acupunctuur zeer goede ervaringen mee.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 04:44

heb ook eens vernomen dat hydrotherapie goed voor deze aandoening is.
weet niet of er iemand al bekend mee is ?

heb zelf geen hond met spondylose, mijn zusje wel.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 06:41

Ik doe in de trainingen wel alles aangepast en zal zeker stoppen als ik merk dat het niet zonder pijnstilling zou kunnen. Pijnstilling wil ik alleen inzetten als het gewone leven pijnlijk gaat worden. Verder heb ik niet het idee dat ze pijn heeft met de gehoorzaamheid, ze heeft me nooit echt de hele tijd aan lopen te kijken en apport doe ik 1 keer op de training en 1 keer thuis oefenen (hooguit 3 keer). De schutting ligt zo laag dat ze eigenlijk niet eens hoeft te springen.

Hydrotherapie (nou ja gewoon zwemmen dan) werd door mijn dierenarts ook aangeraden, echter fysiotherapeute gaf aan dat het juist niet goed zou zijn omdat een hond met zwemmen zijn rug bol maakt en dan die haakjes tegen elkaar drukt. Maar denk dat het ook afhankelijk is hoe ver het al is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:59

Mijne zwemt dus wel (hebben een verwarmd hondenzwembad) en ik merk dat dat hem zeker soepeler maakt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:19

Dan is het echt helemaal fijn, denk dat lekker warm water ook goed mee helpt. Hebben jullie honden graag een deken over hun heen of dat ze graag warm willen liggen?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:42

Onze hond is nu 13,5 jaar , is vrijwel doof , slechtziend , en heeft sinds ongeveer een half jaar spondylose.
Vanaf haar 6de jaar , toen werd er artrose geconstateerd in knieen en heupen , staat ze op sacha's blend.
Ze doet alsof ze pijnvrij is , nooit gepiept , speels , rent als een idioot , en met vlagen zo gek als een deur.
Volgens dierenarts leeft ze al 5,5 jaar in ''geleende'' tijd.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 02:07

is er trouwens bij een grote honden meer kans op spondylose?
of maakt dat geen verschil?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 06:49

Neptunus schreef:
is er trouwens bij een grote honden meer kans op spondylose?
of maakt dat geen verschil?

bij een aantal rassen is de kans op spondylose groot. Als je het 'mijn' orthopeed vraagt dan heeft 100% van de boxers spondylose. Sinds ik dat weet (nu 1 á 2 jaar) zal ik nooit meer het idee hebben een boxer aan te schaffen voor behendigheid want als hij gelijk heeft dan kom ik dus nooit aan behendigheid toe wegens mijn ideeen hier over ;)
Bovendien wedstrijden is (voorlopig?) niets voor me om te lopen maar als ik sport dan beoefen ik dat wel fanatiek.

Mijn hond doe ik bij zeer slecht weer en zeer koud weer altijd een jas aan. Dat accepteerd hij zonder problemen en met jas aan loopt hij fier en vrolijk door de regen. Zonder jas ineengedoken met staart naar beneden :(:) dus hij krijgt zijn jas zodat zijn rug droog blijft en hij niet totaal verkleumd raakt (het is niet vaak nodig dat wij in de regen lopen met de tegenwoordige buienradars echter op dagen als afgelopen zondag dat het 24/7 regent en ze toch veel behoefte aan beweging hebben dan lopen wij dus 2 uur totaal die dag in de regen)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 07:39

Met de behendigheid klopt idd. Vriendin van me heeft altijd boxers gehad. Ze heeft steeds de pech gehad dat ze te vroeg overleden zijn, was het niet van spondylose dan was het wat anders. Eerst een boxer met hartfalen poef ineens weg, toen kocht ze een pup welke al erg jong HD kreeg en de laatste waren ze ook sinds kort achter dat die spondylose had maar is na die diagnose heel snel gestorven aan vermoedelijk kanker maar hebben ze niet kunnen ontdekken was ook nog geen 5 jaar. Ze gaat nu bewust naar een border zoeken om het spelletje te kunnen spelen.
Zelf is deze boxer nummer 7 in mijn leven en is het de eerste waarvan we weten dat ze spondylose heeft. Eentje is zelfs bijna 14 jaar mogen worden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:15

De hond van mij is een kruising boxer....

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:27

4 jaar geleden is er bij mijn powderpuff ( behaarde chinese naakthond) spondylose achter in zijn rug vastgesteld, eigenlijk per ongeluk omdat hij voor uitvalsverschijnselen had - daar weer van opgeknapt is en er toen toch een röntgenfoto is gemaakt, zagen ze de spondylose zitten, de da zei toen dat Percy bijna niks meer mocht doen en vooral gespring ( op bed op de bank etc) uit den boze was Ik heb toen aan kennissen en binnen het ras rondgevraagd wie er ervaring mee had en hoe dat uitgepakt was. De voorstellen daaruit waren acupunctuur , chiropractie, osteopathie en fysiotherapie .

Ik ben na erover nagedacht te hebben voor fysio te gaan, we zijn daar een keer geweest en zij is allereerst met een bio sensor over hem heen gegaan en heeft de plekken waar de sensor aangaf dat zijn spieren vastzaten gemasseerd, ook heeft ze mij geleerd hoe te masseren als ik denk dat hij het nodig heeft. De fysio gaf ook aan dat pijnstilling er meestal voor zorgt dat de hond over zijn grenzen heen gaat omdat de pijn minder is en dan juist zijn rug beschadigd, pijnstilling kan gegeven worden als de hond echt pijn toont.

Zo doe ik dat nu ook, ik kijk hoe Percy zich voelt en tot nu toe geeft hij grenzen goed aan, hij loopt bijv. gewoon de trap op en af, wil hij de trap op maar getild dan kijkt hij naar mij van " til me op" . Hij rent, speelt, zwemt , loopt aan de fiets en ik zorg er dan voor dat alles met mate gebeurt. Hij heeft 2 keer in de 4 jaar pijnstilling gehad in de vorm van onsior, een kuur van 10 dagen, hij had beide keren een kromme rug en wilde niks meer , dus dan pijnstilling en massage !

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:41

mijn herder heeft ook spondylose , in augustus is dat vast gestelt, ze heeft het op meerdere plekken in de rug en in der voorpootje.
op dit moment gaat het gelukkig goed, staat nu ook niet op pijnstiller, maar hiervoor heeft ze in een diep dal gezeten waar de pijn boven de pijnstilling uit kwam, toen zat ik er wel aan te denken om der in te laten slapen.
toen is ze in overleg met de dierenarts is ze toen naar de fysio gegaan. nu is het op dit moment af kloppen. de fysio legde mij uit dat het met pieken en dalen ging,

verder staat mijn hond op bonzita voer ( wat ook goed is voor de gewrichten) en nog suplimenten voor de gewrichten spieren en banden is,

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 12:53

Hier is al lang niet meer gereageerd maar kwam het tegen omdat ik wat aan het opzoeken was over spondylose.

Nou ondertussen zijn we gestopt met trainingen. Sinds juni met de behendigheid omdat ze steeds langzamer ging. Met balletje vloog ze wel over de hindernissen, tja als de adrenaline wel omhoog gaat met balletje maar anders niet dan hoort het voor mij ook op. Had ze niks aan haar lijf had ik wel getraind met de bal, maar dat voelde niet goed. Tevens zijn we ook gestopt omdat we in juli een pup erbij hebben, een engelse springer pup. Ze heeft echt momenten dat het wat slechter gaat, dat ik echt zoiets heb van moet ik aan pijnstilling gaan denken voor de slechte dagen.

Helaas ben ik op dit moment niks met haar aan het doen. Ze vindt het echter wel geweldig als ik haar eens pak ipv de pup om wat denkspelletjes of oefeningen te doen. Ze wil zo graag werken. Echter ben ik ook wel bang als ik haar verplicht om een uur met mij te lopen voor GG-training (of wat dan ook) dat ik haar verplicht om te lopen. Met wandelen zo kan ze haar eigen tempo aangeven, en dan is natuurlijk met trainingen niet.
Wel gaan we in april mee doen aan 5 lessen balans en wil ik zelf eens gaan kijken wat hoopers is, misschien ook wel wat voor haar maar vooral eigenlijk voor pup.

hoe gaat het met jullie honden?