Kleine "algen"eters?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kleine "algen"eters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:37

Omdat hier toch ook wel wat menen zitten met aquarium-ervaring vraag ik me af.. wat hebben jullie in jullie kleinere aquariums (= 60 cm - 54 liter) aan algeneters/ruitenpoetsers (beiden relatief :Y) ) zitten?

Ik vind het zo leuk om visjes tegen het aquarium zien te plakken, maar ik kom er niet uit of er nog mogelijkheden zijn voor mij. Momenteel heb ik otocinclusjes, heel erg leuke beestjes, maar enorm lichtschuw dus je ziet ze bijna nooit .. en al helemaal niet 'aan het werk'. Er is wel beweging, maar voornamelijk als het donker is (als ik het licht van de kamer zelf aan doe zie ik ze wel regelmatig zitten) en ja, daar heb je zo weinig aan natuurlijk :+

Ik had een leuk groepje maar door wat problemen is dat best uitgedund, heb er nu nog 4 zitten .. Zit me nu af te vragen of ik dat groepje weer ga aanvullen, of dat er misschien toch ergens een andere optie is. Alleen zijn er volgens mij geen kleinere, actieve, niet lichtschuwe algeneters? Je komt al snel bij de Ancistrus-soorten uit, maar die worden gewoon te groot, die wil ik niet in mijn aquarium... Zijn er geen andere opties meer?

Voor de algen op zich moet ik het niet doen, heb ook nog een groepje Japonica-garnalen zitten en die doen erg goed hun best :) Ook nog 1 Anatoma Helena-slak. Andere slakken ben ik niet zo'n fan van..

Iemand een idee? Of heb ik gewoon geen keuze? :+

Equisync

Re: Kleine "algen"eters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:40

Ik heb geen idee hoe die van mij heet, maar heb er ook een in een soortgelijk aquarium zitten.
Die zie ik wel heel erg vaak bezig, tegen het raam, op de plantjes of aan de filter of zo.

Hij is wel flink gegroeid sinds hij erin zit, maar heb niet het idee dat hij de laatste tijd nog gegroeid is.

Heb hem gekregen van anderen, dus weet de soort niet, en op google lijken ze allemaal heel erg op elkaar :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:41

Volgens mij kan de Chinese algeneter wel. :)
Tenminste, die heb ik in een vergelijkbare bak gehad en dat ging gewoon goed.
Als die tegen je ruit zitten, lijken het net een soort vlindertjes qua vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:49

Die Chinese ga ik eens opzoeken, ben ik nog niet tegengekomen :)

@ SuperAssie: waarschijnlijk een Ancistrus-soort, die komen het vaakst voor .. Die stoppen ook met groeien als de aquarium niet groot genoeg is. Heb er volgens mij ook 1 zitten (van onze oude aquarium, die was stuk en om die reden heb ik op mijn kamer een aquarium gezet en heb toen nog 2 "algeneters" overgenomen, dat was het enige wat er nog in zat en die wilden maar niet dood gaan :P ) maar die zie je dus al helemaal niet, tenzij ik met de "grote kuis" zijn holletje eruit haal :+

Maar die wil ik dus niet in mijn aquarium, zijn echt heel leuk en inderdaad heel actief, maar zouden zo'n 12 cm moeten kunnen worden en dat kan in mijn aquarium gewoon niet .. dan gaan ze zich wel aanpassen qua grootte, maar dat vind ik maar niks ..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:01

Als ik me niet vergis worden de Chinese algeneters maximaal 6cm, de grootte van een flinke guppy dus. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:10

Bedoel je zeker een Chinese algeneter? Ik vind alleen dat ze 15 tot 20 cm worden? :=

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:12

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:13

[***] schreef:
Bedoel je zeker een Chinese algeneter? Ik vind alleen dat ze 15 tot 20 cm worden? :=

:wow:
Dan hebben ze me geloof ik wat op de mouw gespeld. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:16

Dank je kiki1976, ga ik eens rustig op rondneuzen ..
Ik dacht dat L-nummers standaard te groot werden voor aquariums zoals die van mij ... maar er zijn ook kleinere soorten dan? Eens zien :)

@ lor1_1984 : gebeurd spijtig genoeg wel vaker :=
Ik heb zelf ook maar weinig hoop, had gisteren nog eens in de winkel gevraagd en die zei ook dat oto's de enige optie waren, terwijl hij er wel nog andere heeft zitten ... Wel gewoon eerlijk dus, altijd fijn. Maar ik dacht: misschien zijn er toch nog opties, daarom niet via die winkel .. Dus wilde toch eens vragen :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:17

Kijk eens naar de Otociniclus, leuke kleine en vriendelijke algetertjes :) Ze leven wel graag in een klein groepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:20

Heb je de beginpost gelezen? :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:24

Corydoras zijn trouwens ook erg leuk, wat meer bodemvisjes die lekker actief zijn, al zijn sommige soorten wel erg schuw.
Ik had Corydoras pygmaeus in mijn aquarium, die blijven erg klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:26

Daar heb ik ook naar staan kijken :j Leuke bodemvisjes :j Alleen dan weer spijtig dat ze eigenlijk een zandbodem nodig hebben omdat ze graag wroeten in de grond en dan zijn steentjes niet zo goed voor hun bekje ... Dus daar zat ik nog wat mee ... Maar misschien dat er ook soorten zijn die wel tussen de steentjes zoeken, moet ik nog eens naar kijken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:30

Zandbakje maken kan ook. :j
Dan heb je gewoon grind en ergens een plekje met zand waar ze lekker in kunnen scharrelen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:33

[***], geen enkele vis stopt met groeien in een te klein aquarium. Vissen passen zich niet aan aan de formaat bak, ze groeien simpelweg dood. Dat moet je niet willen.

De Chinese algeneter (Beauforti leveretti) is geen optie voor jouw bak, deze vis wordt te groot. Ook de Beaufortia kweichowensis wordt te groot. Blijf ook weg van de echte algeneters, ook deze worden ofwel te groot of worden niet aangeboden in de aquariumhandel.

Je zou eventueel kunnen kijken naar de Gastromyzon scitulus, deze wordt zo'n 4 tot 4,5 cm. Echter is je bak daar ook wel wat te klein voor... Je blijft er ook het beste maar vandaan, want het is lastig gebleken juist de identificeren, voor je het weet zit je met een Beaufortia kweichowensis/leveretti of een Sewellia lineolata.

Je kunt het beste blijven bij een groepje Otocinclus, hoewel dit ook niet de meest ideale visjes zijn. Ze zijn erg stressgevoelig, en omdat het wildvang is, is er snel veel uitval. Als je het niet voor de algen hoeft te doen, dan zou ik het lekker zo laten. Heb je wel last van alg, kijk ook eens naar zebranapslakken, neritina turrita. Erg gave slakken, planten zich niet voort en zijn pijlsnel (voor een slak).

[HK] Bokkers met vissen kletsen verder in de hk !, dit is ons huiskamertopic, kun je altijd even komen langswaaien :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:57

_San87_ schreef:
[***], geen enkele vis stopt met groeien in een te klein aquarium. Vissen passen zich niet aan aan de formaat bak, ze groeien simpelweg dood. Dat moet je niet willen.

Is iets wat ik toch al vaker gehoord/gelezen heb ...
Mijn ancistrus is ook echt niet groter dan iets van 6 cm ofzo, terwijl ze normaal wel het dubbele worden ... En hij (zij eigenlijk :Y) ) leeft toch al jaren, is tijdje terug van een grote bak naar een kleinere verhuist omdat het niet anders kon en leeft nog altijd .. Of zou het misschien niet de vis zijn die ik denk dat het is, kan ook natuurlijk :+

Op zich moet het niet voor de algen, en heb natuurlijk ook nog de Japonica's zitten .. Maar vindt het zo leuk om wat actieve visjes op de ramen te hebben zitten ... al zal ik dat dan maar moeten laten, of hopen dat ik wat oto's vind die niet zo schuw zijn :Y)

Zal eens in het HK langskomen, bedankt :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:05

Vissen groeien altijd door tot hun minstens hun maximale grootte. Niet perse uitwendig (in het geval van een te kleine huisvesting), maar inwendig altijd. Ze groeien letterlijk dood in te kleine bakken omdat hun organen gewoon doorgroeien en ze dus doodgedrukt worden.

Ik weet niet welke ancistrus je hebt, maar het is wel handig dit te weten, vooral omdat de ene ancistrus vooral de andere niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:11

Volgens mij deze: Ancistrus dolichopterus

Zijn die waarvan de mannetjes van die stekels krijgen ... Wij hadden denk ik een mannetje en een vrouwtje, het vrouwtje heb ik nu nog. Lijkt er wel op, maar is dus helemaal niet zo groot. Hoe oud worden die dieren doorgaans, heb je daar een idee van? Want hier hebben we ze al jaren (en dan praat ik echt over een jaar of 7..) dus dat lijkt mij gewoon enorm lang, maar misschien is dat wel niks in vergelijking met hoe oud ze horen te worden?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:28

Ja, die soort ken ik... Het kan wel kloppen dat de vis maar zo'n 6 cm wordt bij jou, ze staan er wel om bekend dat ze in gevangenschap minder groot worden, waar dat aan ligt, weet ik niet. Het dier heeft desondanks wel een grote bak nodig, minimaal 1 meter lang, liefst groter. Ze worden zo'n 10 jaar oud, dacht ik.

Maar goed, ik ben niet heel erg thuis in alle verschillende ancistrus-soorten... Wat ik wel weet is dat geen van die vissen geschikt is voor de bak waar je nu vragen over hebt :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:31

Klopt inderdaad :j Ben ik ook helemaal niet naar aan het kijken ... (stond ook al in de OP ;) ).

Maar denk dan dat mijn kudde Oto's weer uitbreiden de enige optie is.
Of misschien toch eens kijken naar slakken ... al is dat niet echt mijn ding (die Anatoma's vind ik wel leuk, maar de gewone standaardslakken zeg maar niet zo ).

Of misschien niks ... heb natuurlijk de garnalen ook nog zitten dus heb wel beweging op de bodem en in de bak ... Vraag me alleen af of 4 Oto's wel voldoende is, denk dat ze wel gelukkiger zijn met wat uitbreiding? (had er meer, maar heb problemen gehad en toen beetje uitval gehad bij alles wat erin zat := ).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:37

Je Oto's uitbreiden kan een optie zijn. Er zijn drie scenario's, 1. Het gaat goed en alles blijft leven. 2. Het gaat niet goed en alles gaat dood. 3. Het gaat redelijk, maar je hebt uitval. Otocinclussen worden uit het wild gevangen en hebben heel erg snel last van stress :).

Ze prefereren wel een wat grotere groep, ja. Ongeveer 6 tot 8 dieren. De Neritina turrita is zeker geen standaard slak :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:40

Haha, renslakken .. inderdaad niet standaard :D
Zijn wel leuk :j Lees alleen dat ze met minstens 10 gehouden moeten worden .. Is dat niet een beetje teveel van het goede? :=

Wat zou jij doen in mijn geval? Het is natuurlijk ook niks als ik er Oto's bij zet en ze door de stress allemaal dood gaan ... :=

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:44

Ik heb ze altijd in groepjes van 5 gehouden, dat ging ook prima :). Hoewel het lastig aan een slak te zien is of ze gelukkig zijn :')...

Ik zou zelf geen oto's meer toevoegen. Maar dat is ook vooral omdat ik deze dieren zelf nooit meer wil houden, ik vind het te zielig voor ze :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:47

Ok, dan ga ik eens de slakkenwereld in duiken .. misschien zijn er toch wel leuke te vinden :Y)

Kan me wel vinden in dat over de Oto's :j Wist ook niet dat het enkel wildvang was.. en klopt wel dat het zeer stressige beestjes zijn :j Meer naar het licht toe heb ik het idee, als je ze soms ziet gaan als het licht aanspringt := .. Maar mijn bedoeling is niet een aquarium vol stressdiertjes ... dus ik kijk dan wel even hoe die wat ik nu heb het nog doen, en dan houdt het daarbij op ..

Alleen spijtig dat ik zoveel voer nog heb .. Zit met nog ongeveer een volledig potje van die vlokken (schijfjes) voor algeneters/grondbewoners. Maar heb buiten die Oto's dus niks :+ (ja, die ancistrus-achtige, maar heb niet het idee dat die op die vlokken leeft aangezien die bijna nooit haar grot uit komt :+ ) Al zie ik de garnalen daar ook wel regelmatig op zitten ... Wat eten slakken eigenlijk naast algen? En wat als je geen/onvoldoende algen hebt? :Y)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:50

De slakken willen die tabletten voor algeneters ook wel pakken. Eventueel kun je ze groenvoer geven (vinden oto's ook lekker) in de vorm van een stuk courgette, bijvoorbeeld. Maar het liefst eten ze algen.

Tenminste, als je het over Neritina's hebt :D.