Konijnenren opleuken, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Konijnenren opleuken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 11:06

Sinds een aantal weken verblijven mijn twee konijnen nu in hun ren. Deze is qua buitenkant af, maar van binnen nog lang niet. Dit is wat er nu is:

Afbeelding
Afbeelding
De ton is een schuilhokje, verder staat op het moment de bovenkant van zo'n binnenkooi er nog in. Op een of andere manier zitten ze daar het liefst :') (misschien veilig tegen de katten, die vissen af en toe met hun poot door 't gaas heen, vandaar ook de hermetische afsluiting van de bovenkant, wat er op het moment nog niet zo netjes uit ziet, noodoplossing :o )

Wat ik sowieso nog ga doen:
- zorgen voor een overdekte voerplek (biks & regen is echt géén combi natuurlijk :') )
- extra laag grond erop, ze lopen nu op het gaas en dat vind ik niet fijn, daarbij hobbelt het gaas nogal

Verder wil ik ook mijn gewone konijnenhok van één naar twee verdiepingen uitbreiden. Ik dacht er eerst over om deze dan ín de ren te plaats, maar ik overweeg nu om hem aan de voorkant tegen de ren aan te zetten, en dan een deurtje in de ren te maken. Hierdoor zou het hok in noodgevallen (ziekte oid) ook nog apart te gebruiken zijn, en makkelijker te verplaatsen/uitmesten.

Daarnaast wil ik ook graag wat extra speeldingen in de ren. de pvc buis die je ziet liggen wil ik overdekken met grond zodat ze een speelheuvel hebben. Ik zat ook te denken aan een soort van trappetjes of tweede verdieping op een of andere manier in de ren zelf, zodat wat speelruimte hebben ofzo.

Heeft iemand nog goede ideeën hoe en wat ik kan toevoegen aan deze ren?

Lumi

Re: Konijnenren opleuken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:13

takken waaraan ze kunnen knagen, en dan vooral zo neerleggen dat ze een beetje in de weg liggen :Y)
mijn konijntje is altijd uren bezig met de schors eraf eten en om alles precies daar neer te leggen waar hij het hebben wil (dwergkonijntje, stokken van 1 à 2 meter)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:39

Wat leuk dat je konijnen zo lekker rond kunnen huppelen.
Ik heb in de ren een grote bal met een bel erin liggen. https://www.google.nl/search?q=konijnen ... B322%3B232 Deze maar dan een formaat groter. Ze vinden het heerlijk om tegen de bal te duwen en er mee rond te racen.

Wat voor hout gebruik je Lienie?
Vind dat wel een leuk idee voor mijn nijnen.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:43

een beetje stro/hooi(?) in de hoek?
lekker warm en soms graven ze daar in om zich te verstoppen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:57

Ik zou een gedeelte sowieso overdekken met golf/pvcplaten. Doorzichtige zodat het wel licht blijft. Maar zo kan je redelijk makkelijk een gedeelte regenvrij houden. Bijv. je eerste gedeelte. Handig dat je paaltjes aan de ene kant hoger zijn dan de ander. Daarnaast zou ik dan ook een benedengedeelte dichter maken, zodat het tochtvrij is.

Een stuk betegelen van het regenvrije gedeelte is dan ook slim om te doen, slijten hun nageltjes door en het ligt wat hoger waardoor dat ook daadwerkelijk droog blijft.

Een verdiepinghok kan, maar mijn ervaring is dat mijn konijnen vrijwel nooit bovenin gingen zitten..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:01

Wilgentakken, dozen, hooiballen. Simpel maar leuk :).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 14:18

@Linie, takken is een goed idee, ik ga de lijst van goede en slechte bomen weer eens naar boven toveren!
@Gooya, die is leuk! Waar heb jij zoᷰn bal gekocht? Bedenk me net dat ik ook Ebay wel even af kan speuren! :) Heb je toevallig fotoᷰs van jouw ren? Inspiratie is altijd handig!
@Iertje, stro en hooi wil ik zoveel mogelijk in het tonnetje houden, anders gaat het mᷰn hele tuin (+tuin vd buren) door.
@Air, tegels zat ik ook aan te denken inderdaad. Weet alleen nog niet waar precies. Doorzichtige golfplaat is een goeie, dat ik daar nog niet aan gedacht heb, denk namelijk dat mᷰn pap die nog wel heeft liggen :) Benedengedeelte dicht is ook een goede, even kijken hoe dat dan zou moeten. Heb jij zelf ook een ren met konijnen?
@EskeGirl, dozen, geeft dat niet een enorme troep? In de zomer wel ᷰn idee inderdaad, met dit weer alleen minder handig denk ik :P En wat bedoel je met hooiballen?

Bedankt voor de ideeᷱen allemaal!

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:20

haha oké :D
snap ik :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 14:21

Ik zie nu pas wat jouw avatar is trouwens, lief! <3 Is dat je eigen konijn?

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:23

imd schreef:
Ik zie nu pas wat jouw avatar is trouwens, lief! <3 Is dat je eigen konijn?

haha, dankje :)
nee jammer genoeg niet hij is van google :D
ik ga even googlen naar leuke dingen voor de ren trouwens :)

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:25

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 14:38

Wat precies? Zie vooral veel hokken.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:44

even wachten als je geklikt hebt ;)
dan komt er een plaatje

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:53

Onze konijnen vinden zo'n ding geweldig!
Wij kopen ze gewoon bij de action bijv. Ze ritselen, bieden bescherming en zijn hartstikke leuk om naar te kijken.

Je kan verschillende hooibellen ook ophangen op verschillende plaatsen, zo blijven ze bezig. Veel ritselend/geluid maken speelgoed is ook leuk, takken idd, wij gooien regelmatig een leeg wc rolletje(zonder lijm of papier restjes eraan!!) erin dat ze versnipperen, ook leuk!

Konijnen zijn heel vindingrijk, dus daar zou ik zeker gebruik van maken en ze een leuke ren geven! Ze hebben in ieder geval al veel plaats!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:10

Ik had een stevige traliesren voor mijn konijnen, daar had ik golfplaten op liggen en met behulp van de schutting schuin aflopend. Nu hebben ze een groot balkon ter beschikking en hebben we 1,5 golfplaat boven het hok op een frame gemaakt:
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:24

Kun je niet een stuk gaas wat dieper ingraven of er een grote hoop zwart zand op gooien? Mijn ervaring is dat konijnen dol zijn op graven. Die van mij waren daar heel actief mee. Verder zaten ze graag op verhogingen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:29

Hoe ik het heb en waar je misschien wat aan hebt:
- Deels doorzichtig golfplaten dak. Wel warm in de zomer maar idd, biks en regen gaat niet samen.
- 50 cm gaas ingegraven. Met zwart zand. Soms denk ik had ik misschien beter wit kunnen doen? Omdat je dat wat makkelijker kan vervangen. Hoewel water minder goed schijnt weg te lopen.
- Ik heb houten tuin tegels aan de achterkant (+- 50 cm hoog) als beschutting. In de winter heb ik de voor en zijkanten plexiglas van 50 cm hoog tegen de wind.
- Wilgentakken
- Ton
- Wilgenbrug
- Balletje
- Ik had buizen maar ik heb vlaamse reuzen dus dat past niet meer! :P

Van marktplaats heb ik ook een kippenhok gekocht voor mijn kippen waarna ik er een tweede bij heb gekocht als konijnen hok. Het nachthok zit bovenin. Onder kunnen ze gewoon lopen. Daar heb ik stoeptegels in. Lekker koel in de zomer en goed voor de nageltjes. Ook staat daar een onderbak van een binnenkooi in als poepbak. En een hooiruif. Het dak loopt schuin af dus dat is ideaal met water. Zelf heb ik 1 korte kant en 1 halve lange kant dicht gemaakt nog weer extra tegen de wind.
Mijn hok staat tegen de ren aan dus ze kunnen er in en uit wanneer ze willen. Ik heb in totaal denk ik 10 tot 15 vierkante meter konijnenhok. Maar ik heb dus vlaamse reuzen dus dat mag ook wel voor 2. :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 21:10

Iertje, ik krijg niks te zien :( wat zijn de trefwoorden of kun je de link van t plaatje ipv Google geven?
SuperAssie, wc rollen heb ik geprobeerd, mijne gaan dat echter op eten, lijkt me toch niet handig dus daar ben ik maar mee gestopt :P Die hooibellen zal ik eens opzoeken, dank!
Air, ah dat ziet er netjes uit ja! Dankje voor de foto, ga eens kijken hoever ik kom.
Capopjekop, ter zijner tijd wil ik misschien nog kijken naar graafopties, maar ik had niet genoeg gaas om t diep in te graven. Ik wil sowieso n grote heuvel gaan maken inderdaad, en wellicht iets met trappetjes en houten verdiepingen.
Minx, dat plexiglas haal je in de zomer weer weg? Tuintegels ter beschuttting is n goed idee, dat staat ook nog netjes! Hoe heb je die wilgenbrug gemaakt?

Bedankt voor de input allemaal weer, echt leuke ideeën komen er voorbij! :D

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:27

Hier hadden de konijnen vroeger altijd takken van ofwel fruitbomen, ofwel krulwilg in de ren liggen.
Ik smeet ze ofwel op een grote hoop zodat ze konden woelen en wroeten in de takken, ofwel hing ik ze in bosjes bij mekaar op tegen de zijkant.
Verder maakte ik snoepsnoeren, gewoon een nylon touwtje en daaraan van alles rijgen wat ze mogen eten : stukken wortels, hard broodje, stuk appel, stuk maiskolf, noem maar op. Als ze te enthousiast zijn met het nylon touw kan je het ook vervangen door soepel ijzerdraad.
Dat hing ik dan zoals een waslijn op in de ren, niet te laag bij de grond.
Zo waren ze heel lang bezig, ze vonden het heerlijk.
Verder hadden ze een bal die ze voor honden gebruiken om snoep in te steken, en daar deed ik dan biks in, of ook wel eens konijnensnoepjes of maiskorrels. (worden ze wel snel dik van, dus kregen ze niet veel)
Wilgenbruggen vonden ze ook heel fijn om over te springen en onder te liggen. (kan je kopen in de dierenspeciaalzaak of zelf maken met wilgentakken en ijzerdraad)
Ook heel geliefd waren hier de hangmatten, zelf gemaakt van een stuk zeiltje, vier ogen erin, ketting aan de vier hoeken en opgehangen.
Grote stenen bloempotten op hun zij vonden ze ook wel leuk. Die staken ze dan vanzelf vol met zand of hooi. Ze waren uren zoet om hun "nestje" te maken.
In zomerdagen kregen ze ook wel eens kartonnen dozen waar een gat in gesneden was, de rest van de inrichting (lees : vernieling) deden ze zelf wel.
Stuk boomstam (te krijgen bij iemand met brandhout) had ik een klein stukje in de grond ingegraven zodat hij niet om kon vallen, stond dan rechtop.
Dat was een geliefde uitkijkpost om te kijken of er voer aankwam ;)
Oja en oude pingpong balletjes, daar waren die van ons ook gek van. Ik kreeg die van een lokale pingpong vereniging en smeet er dan een stuk of 10 tegelijk in. Ze konden zich daar heel kwaad op maken en echt lang mee bezig houden, die dingen blijven nl niet stil liggen :D

Ik veranderde de inrichting van de ren wekelijks bij het schoonmaken, zodat het altijd spannend en fun was.
Onze dochter hielp daar graag aan mee.
Ze hadden dus niet alle speeltjes gelijk tijdig ter beschikking.
Waren ook nog wel meer dingen, maar die vallen me niet zo dadelijk binnen.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:41

iertje93 schreef:

maar gaan ze daar niet aan knagen en dat de stof dan in hun keel blijft zitten?

ik heb in het binnenhok van 1 bij 2 meter (onze ren is een zwembad in deze tijd) een hooibal met bel opgehangen en een rieten mand zonder kussentje, van onze katten, waar ze in en op kunnen en daar leg ik dan hooi op.
niet deze maar het lijkt er wel op: http://www.nourritani.nl/shop/Rieten-mand-Alexis.html

en in het hok waar 2 vrouwtjes zitten zit een plankje waar ik dan hooi en wat brokken op leg zodat ze er eerst iets voor moeten doen want er is geen trappetje..

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:43

Ik had altijd een speelgoed zandauto in de ren staan, zo'n grote. ze sprongen in de bak en duwden dat ding door de ren, echt heel komisch. Bij de action of Blokker te koop en helemaal niet duur.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:14

iertje93 schreef:

Ik zit nu op de computer en zie 't nu wel inderdaad! Da's misschien wel een leuk idee ja, als werkt een pvc buis ongeveer hetzelfde denk ik. Die rol is natuurlijk wel groter dus wat comfortabeler, ik zal eens kijken wat die dingen kosten :)

Ewona schreef:
Hier hadden de konijnen vroeger altijd takken van ofwel fruitbomen, ofwel krulwilg in de ren liggen.
Ik smeet ze ofwel op een grote hoop zodat ze konden woelen en wroeten in de takken, ofwel hing ik ze in bosjes bij mekaar op tegen de zijkant.
Verder maakte ik snoepsnoeren, gewoon een nylon touwtje en daaraan van alles rijgen wat ze mogen eten : stukken wortels, hard broodje, stuk appel, stuk maiskolf, noem maar op. Als ze te enthousiast zijn met het nylon touw kan je het ook vervangen door soepel ijzerdraad.
Dat hing ik dan zoals een waslijn op in de ren, niet te laag bij de grond.
Zo waren ze heel lang bezig, ze vonden het heerlijk.
Verder hadden ze een bal die ze voor honden gebruiken om snoep in te steken, en daar deed ik dan biks in, of ook wel eens konijnensnoepjes of maiskorrels. (worden ze wel snel dik van, dus kregen ze niet veel)
Wilgenbruggen vonden ze ook heel fijn om over te springen en onder te liggen. (kan je kopen in de dierenspeciaalzaak of zelf maken met wilgentakken en ijzerdraad)
Ook heel geliefd waren hier de hangmatten, zelf gemaakt van een stuk zeiltje, vier ogen erin, ketting aan de vier hoeken en opgehangen.
Grote stenen bloempotten op hun zij vonden ze ook wel leuk. Die staken ze dan vanzelf vol met zand of hooi. Ze waren uren zoet om hun "nestje" te maken.
In zomerdagen kregen ze ook wel eens kartonnen dozen waar een gat in gesneden was, de rest van de inrichting (lees : vernieling) deden ze zelf wel.
Stuk boomstam (te krijgen bij iemand met brandhout) had ik een klein stukje in de grond ingegraven zodat hij niet om kon vallen, stond dan rechtop.
Dat was een geliefde uitkijkpost om te kijken of er voer aankwam ;)
Oja en oude pingpong balletjes, daar waren die van ons ook gek van. Ik kreeg die van een lokale pingpong vereniging en smeet er dan een stuk of 10 tegelijk in. Ze konden zich daar heel kwaad op maken en echt lang mee bezig houden, die dingen blijven nl niet stil liggen :D

Ik veranderde de inrichting van de ren wekelijks bij het schoonmaken, zodat het altijd spannend en fun was.
Onze dochter hielp daar graag aan mee.
Ze hadden dus niet alle speeltjes gelijk tijdig ter beschikking.
Waren ook nog wel meer dingen, maar die vallen me niet zo dadelijk binnen.

Jeetje wat een creativiteit! Erg leuke ideeën zitten er tussen, kan ik zeker wat mee. Dankjewel!

XjesLiess schreef:
iertje93 schreef:

maar gaan ze daar niet aan knagen en dat de stof dan in hun keel blijft zitten?

ik heb in het binnenhok van 1 bij 2 meter (onze ren is een zwembad in deze tijd) een hooibal met bel opgehangen en een rieten mand zonder kussentje, van onze katten, waar ze in en op kunnen en daar leg ik dan hooi op.
niet deze maar het lijkt er wel op: http://www.nourritani.nl/shop/Rieten-mand-Alexis.html

en in het hok waar 2 vrouwtjes zitten zit een plankje waar ik dan hooi en wat brokken op leg zodat ze er eerst iets voor moeten doen want er is geen trappetje..

Ik was gister bij mijn ouders, en die hadden toevallig nog wat boomstronkjes liggen. Die ga ik van de week even ophalen, wilde er dan een plankje op timmeren en dan kan ik ze daar ook wel wat voer geven inderdaad, leuk idee :)

amie1965 schreef:
Ik had altijd een speelgoed zandauto in de ren staan, zo'n grote. ze sprongen in de bak en duwden dat ding door de ren, echt heel komisch. Bij de action of Blokker te koop en helemaal niet duur.

Haha dat lijkt me een grappig gezicht inderdaad, dank voor de tip!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:07

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:45

Air schreef:
Ik zou een gedeelte sowieso overdekken met golf/pvcplaten. Doorzichtige zodat het wel licht blijft. Maar zo kan je redelijk makkelijk een gedeelte regenvrij houden. Bijv. je eerste gedeelte. Handig dat je paaltjes aan de ene kant hoger zijn dan de ander. Daarnaast zou ik dan ook een benedengedeelte dichter maken, zodat het tochtvrij is.

Een stuk betegelen van het regenvrije gedeelte is dan ook slim om te doen, slijten hun nageltjes door en het ligt wat hoger waardoor dat ook daadwerkelijk droog blijft.

Een verdiepinghok kan, maar mijn ervaring is dat mijn konijnen vrijwel nooit bovenin gingen zitten..

Mijn ervaring is juist dat ze de bovenverdieping wel gebruiken,er liggen bij mij vaak 2 franse hangoren en 2 kleinere konijnen met zijn vieren in(dan is de hele bodem bedekt :D )

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:07

Gooya schreef:
Wat leuk dat je konijnen zo lekker rond kunnen huppelen.
Ik heb in de ren een grote bal met een bel erin liggen. https://www.google.nl/search?q=konijnen ... B322%3B232 Deze maar dan een formaat groter. Ze vinden het heerlijk om tegen de bal te duwen en er mee rond te racen.

Wat voor hout gebruik je Lienie?
Vind dat wel een leuk idee voor mijn nijnen.

ik gebruik op dit moment berkenhout (geloof ik xD) maar wilgen schijnen ze ook erg leuk te vinden

mijn konijntje moet echt de hel dag bezig gehouden worden, dus ik kijk ook even mee of er nog meer leuke dingen voorbij komen