Help, kat maakt raar hijggeluid sinds paar dagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Help, kat maakt raar hijggeluid sinds paar dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 10:13

Hoi bokkers,

Sinds een paar dagen maakt mijn kat 2 a 3 per dag een soort raar hijggeluid alsof er iets klem zit. Ik heb het einde van de hijgsessie op film gekregen, normaal doet ze het vaker achter elkaar, nu hoor je het maar twee keer. Het andere tikkende geluid is de wasmachine overigens. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Veel dank voor het meedenken

mocht ie het niet doen dan is hier iig ook nog de link en kun je het filmpje sowieso op die manier bekijken

http://www.youtube.com/watch?v=Ea4qUdVgorQ

_Mikey_

Re: Help, kat maakt raar hijggeluid sinds paar dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:14

Hij hoest.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:15

lijkt mij dat er een haarbal vastzit oid

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:15

Klinkt alsof hij zich verslikt heeft. Onze katten (die van mijn ouders) hebben dan ook weleens dat ze hard moeten hoesten en hijgen. Ik vind het filmpje alleen niet erg duidelijk.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:17

Klinkt als een haarbal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:17

Dat is gewoon hoesten. Doen die van mij als er een haarbal dwarszit, of als ze iets gegeten hebben (verse vangst) wat niet helemaal paste zeg maar :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:18

ff paar x haarbal pasta geven, of dat voer van royal canin voor katten die haarballen moeilijk kwijt kunnen

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 10:21

Zou kattengras kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:24

Ja, en gewoon gras ook hoor. Ik heb hier in de tuin een grote pot met gewoon gras voor de katten opgekweekt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:24

Daar gaan ze doorgaans wel van over hun nek ja. De birmanen van mijn ouders kiezen dan bij voorkeur een plekje op het kleed uit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:25

Cayenne schreef:
Daar gaan ze doorgaans wel van over hun nek ja. De birmanen van mijn ouders kiezen dan bij voorkeur een plekje op het kleed uit :+

Dan heb je mazzel, die van mij kiest de macbook van m'n vriend uit.. :+

Ik zou ook denken aan een haarbal, (katten)gras werkt dan goed ja :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 10:27

Helaas heb ik niet de luxe van een tuin. Het kleed is hier ook favoriet of de badmat. Mevrouw eet, drinkt en doet haar behoefte gewoon netjes dus volgens mij is ze niet erg ziek. Bedankt voor jullie tips, ben er al veel geruster op.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:28

Goede kans dat het een grashaar is die klem zit in de keel. Even naar het spreekuur van de dierenarts, dan kunnen ze dat zo verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:36

DromenLies schreef:
Helaas heb ik niet de luxe van een tuin.

Kweek je toch gewoon een pot gras? Handje graszaad op vochtige aarde, goed vochtig houden en je hebt een flinke graspol.
Mijn tuin is betegeld dus ik heb ook potten gras voor de katten, en bakken gras voor de cavia's om te grazen. Hartstikke handig!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:44

Dit is een haarbal wat vast zit, doet mijne ook dan. Ff wat haarbal pasta geven :j

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:27

Goed een kleine update. Ik heb een bevriende DA geconsulteerd en die zei dat ik wat olie door dr eten moest doen en kattengras maar ook ontwormen. Dus ik heb wat olie door haar eten gedaan maar een week later had ze weer een redelijkzware hijgaanval. Gister heb ik kattengras gekocht, daar wordt driftig van gegeten maar vooralsnog is er niet gebraakt. De dierenspeciaalzaak zei dat pasta mij niet ging helpen omdat het waarschijnlijk in de luchtpijp vast zit. Toen ik haar net optilde begon te weer te kuchen dus ik heb voor morgenochtend een afspraak bij de DA gemaakt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:30

Ik denk toch echt dat het een grashaar is. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de DA. Hopen dat het niet al te vast zit na al die tijd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:45

Ja ik zoek er ook niks ergs achter maar aangezien ze last blijft houden, ga ik toch maar even langs. Jammer dat het niet op een goedkope en makkelijke manier kon maar haar gezondheid gaat natuurlijk voor alles.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:49

Een haarbal vast in de luchtpijp?!?! Dan had je nu geen levende kat meer gehad hoor!

Even checkup bij de dierenarts lijkt me verstandig. Het klinkt mij gewoon als hoesten, maar kan ook inderdaad een braakneiging zijn die niet doorzet.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:34

uhm ohja dat is wel een erg verdwaalde haarbal...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 08:24

De DA dacht aan een licjhte vorm van bronchitis :S maar vannacht heeft poes een hele dikke haarbal uitgegooid dus ik hoop dat ze zich nu weer kip/poes lekker voelt maar daar lijkt het gelukkig wel op.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 14:07

Hoi, daar ben ik weer. Het probleem is er weer. Heb dit keer een duidelijker filmpje dus ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waar ze nou last van heeft.
Heb wel antihaarbal pasta gegeven eergister maar ze heeft nog steeds last. Eergister had ze ook een kleine haarbal. Helaas was het kattengras uitverkocht maar als het goed is, wordt het morgen weer geleverd en ga ik meteen een plantje halen. Hebben jullie nog meer tips?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:15

Het lijkt wel wat op reverse sneezing ...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 14:17

Shirley schreef:
Het lijkt wel wat op reverse sneezing ...

Ja he, enig idee hoe ik het kan oplossen/verhelpen?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:24

Ja is toch echt hoesten.

Ik zou toch eens kijken of je haar wat kan helpen bij de haarballen. Ze hebben er ook speciaal voer voor.

Gisteren deed Jack het ook, maar die schrok ergens heel erg van en verslikte zich denk ik :+
De andere kat heeft het wat vaker en soms lijkt de haarbal echt dwars te zitten. Vooral in de verharingsperiodes is het bij haar erger. De kleine woont binnen dus die verhaart niet zo als haar en heeft er dus ook minder last van.
Ik zou het even aankijken en anders eens op internet rondstruinen over info hoe je haarballen kunt oplossen of minder erg maken.

Vind het trouwens ook naar als de katten het doen, vooral de poes lijkt er soms wel in de blijven :o