(Verkeerd) fietsen met de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

(Verkeerd) fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 23:32

We weten allemaal dat fietsen met een hond goed kan zijn voor de conditie en bespiering, maar ik irriteer me mateloos aan mensen die er fout mee om gaan.
Zo zie ik bij ons in de buurt wel eens een beagle die constant achter de fiets aangesleept wordt (in galop!) en zag ik laatst een jonge Duitse Herder (nog geen jaar) naast de fiets galopperen.

Is dit nou gewoon domheid/onwetendheid? -O-
Ten eerste laat je een jonge hond die veel moet groeien (zoals de Duitse Herder) niet voor zijn 1e levensjaar naast de fiets lopen. Volgens mij is het zelfs verboden?
Ten tweede is langdurig galopperen naast de fiets hartstikke slecht voor de gewrichten én is dat niet zijn natuurlijke (meest relaxte) gang. De hond moet zo veel mogelijk draven...

Meer mensen die dit wel eens op valt en die zo'n fietser graag van de fiets zouden willen kicken? :+

colunder

Re: (Verkeerd) fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:37

Daar erger ik me ook altijd groen en geel aan!!
Of naast de fiets met 30 graden, ook zoiets.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 23:39

colunder schreef:

Ja, dat is helemaal wtf. Iedere domme koe (sorry koeien) snapt toch dat dat niet kan... }:0

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:43

Ik erger mezelf er ook ontzettend aan.. Vooral omdat ik zelf een fanatiek fietser ben met mijn hond, en ik wél weet hoe het goed moet..

En dan mensen die commentaar hebben op mij, terwijl ze het zelf niet goed doen. :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:48

Hier pas ook iemand, die aan het fietsen was met een mechelse herder pup van zo'n 3 maand 8)7 Niet te begrijpen...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:29

Echt onbegrijpelijk inderdaad!
De beagle waar Thesserd over praat in de topicstart zie ik ook regelmatig, en ik ben echt van plan er een keer achteraan te gaan om een keer uit te leggen hoe slecht dat is.
Helaas kom ik de desbetreffende vrouw met beagle altijd tegen als het me niet uit komt en ik er geen tijd voor heb.
Die vrouw fietst hoog boven de gemiddelde fietssnelheid en die beagle word bijna mee gesleurd.

En alsof het besmettelijk hier in het dorp is, kwam ik vorige week nog een andere vrouw tegen met ook een beagle, die werd ook al achter de fiets aan gesleept |o.
En daar heb ik maar even een foto van gemaakt, om mijn irritaties te uitten op whatsapp :')
http://tinypic.com/r/35a89qu/5

Hond keek net om, omdat ik ook met mijn hond liep. Maar op de plek waar hij loopt (achter de fiets dus), daar liep hij de hele tijd.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 13-10-13 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:32

Ik Ik fiets zelf ook altijd met de hond, in galop ja. Maar we stoppen bij bijna elke boom en niet te lang. Het langste ooit met de fiets is waarschijnlijk een kwartiertje geweest en hij vindt het zelf ook leuk en rent harder dan ik fiets.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:34

Het is inderdaad niet goed voor de hond. Maar ik denk niet dat mensen zich daar bewust van zijn. Je maakt toch niet doelbewust je hond kapot?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:36

Ik fietste voorheen ook regelmatig met de hond. Liefst in een drafje, maar mijn hond stond al van enthousiasme te loeien als ze de fiets zag en wilde niets liever dan de benen strekken. Dus liet ik haar ook altijd even voluit gaan, in galop dus.
Als jij mij zou tegenkomen op precies zo'n moment zou jij dus meteen je oordeel klaar hebben en vinden dat ik een domme koe ben die niet weet wat ze doet. Fijn is dat.....

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:38

Goof schreef:
Als jij mij zou tegenkomen op precies zo'n moment zou jij dus meteen je oordeel klaar hebben en vinden dat ik een domme koe ben die niet weet wat ze doet. Fijn is dat.....

Als je goed leest, en de berichten van TS niet uit verband trekt, zie je dat het domme koe ( }:0 ) verhaal gaat over het fietsen met een hond met 30 graden.

Thesserd schreef:
colunder schreef:

Ja, dat is helemaal wtf. Iedere domme koe (sorry koeien) snapt toch dat dat niet kan... }:0

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:40

Mjetterd schreef:
Goof schreef:

Als je goed leest, en de berichten van TS niet uit verband trekt, zie je dat het domme koe ( }:0 ) verhaal gaat over het fietsen met een hond met 30 graden.

Ja, heb ik ook wel eens gedaan hoor. Paar minuten, naar vrienden of ouders ofzo.
Zelfde verhaal dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:52

Mijn honden galopperen ook als gekken over de weg als ze los lopen. What's the difference? Ik heb ze er nog niet op kunnen betrappen de berm op te zoeken, dus kennelijk hebben ze er geen last van. Het zijn ook honden die van oorsprong uit de bergen komen. Rotsgrond geeft ook niet mee.

Ze rennen verder zó hard dat ik het niet eens bij kan fietsen - harder dan 30 km/h in ieder geval. Naast de fiets moet ik regelmatig bijremmen, en als ik ze zou toestaan hoef ik niet eens zelf te trappen.

Ik geloof niet dat ik ze een plezier doe met ze te dwingen te draven. Bovendien draven 2 van de 3 dan weer zo langzaam (rond de 10 km/u) dat dat weer niet lekker fietst.

Maar boven de 20 graden ga ik niet met ze fietsen. Dan zoeken we te voet lekker het bos op.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:56

mag dat trouwens in Nederland , in België is het verboden om te fietsen met je hond ivm onvoorspelbaarheid. NIet dat ik het niemand zie doen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:59

het is niet slecht voor een hond jonger dan 1 jaar, om te lopen naast de fiets.
een jonge hond mag gerust kleine stukken in draf aan de fiets lopen, wat veel slechter is, is dat veel mensen met de honden stokken en ballen gooien, daarmee krijg je veel gemakkelijker blessures.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:03

Hier fietsen ze altijd met een New Foundlander ruim 15 km naar het strand (heen en weer) waar hij ook nog moet spelen/zwemmen. Beest is halverwege al helemaal kapot maar moet toch door. Vind het voor zulke honden ook altijd een beetje sneu.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:07

Ik heb van de dierenarts 10 jaar geleden juist het advies gekregen om fietstraining te doen omdat zij HD had en daarvoor kreeg ze medicatie en fietstraining ze was toen 7 maanden oud. Helaas moest ze alsnog geopereerd worden maar inmiddels is ze ruim 11 jaar oud and still going!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:11

joyfordogs schreef:
het is niet slecht voor een hond jonger dan 1 jaar, om te lopen naast de fiets.
een jonge hond mag gerust kleine stukken in draf aan de fiets lopen, wat veel slechter is, is dat veel mensen met de honden stokken en ballen gooien, daarmee krijg je veel gemakkelijker blessures.

En daar ben ik het helemaal mee eens. Sommige jonge honden hebben het nou eenmaal nodig om eens wat meer te bewegen dan gewoon lopen.

Mijn kruising beagle x stafford loopt al sinds 6 maanden mee met hardlopen, ja daar moet ze wel eens bij in galop, maar ze loopt ook wel gewoon. Hond is kern gezond verklaart door de DA!

Mijn yorkshire rent altijd alleen maar in galop want die is veel te klein om anders mee te komen. Ook die heeft geen klachten!

Ik heb ook wel eens met hond naast de gelopen toen het 25 graden, kreeg ik ook commentaar.. Maar mijn hond moest ik zelf steeds afremmen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:38

Ik zou het graag eens proberen met mijn sharpei van 10 maanden..maar die trekt en zwenkt nogal aan de riem..daar zijn we aan aan het werken, helaas wil het niet zo lukken ;-) ja, als ze moe is. Toch ben ik erg benieuwd hoe ze zou reageren met fietsen, maar hoe leer je dat aan? Gebruiken jullie zo'n beugel, of gewoon aan de riem? Idd een tempo dat ze wat langer, relaxter vol kan houden maar wel energie kost. Geen galop, en max 15 minuten per keer, om de twee a drie dagen?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:41

Wij fietsen ook met onze kruising teckels. En daar het jachthonden zijn, mogen ze graag hard gaan. Overwegend draven we, maar sommige stukjes mogen ze ook even helemaal voluit en dat vinden ze heerlijk. Even een ei kwijt zeg maar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:42

Je kan een hond makkelijk aan de fiets leren lopen. Gewoon beginnen met wandelen en dan een fiets tussen jou en de hond in. dan leert hij ook dat je met fietsen niet altijd hard gaat. En als dat goed gaat stap je op en ga je langzaam fietsen.
Ik heb de hond zelf altijd aan de riem. Zo'n beugel aan defiets vind ik niets. Stel dat hij struikeld of ineens moet poepen, dan sleur ik hem mee. Als ik hem aan de riem heb, kan ik die evt loslaten als de hond een noodstop maakt. Met een fiets heb je toch altijd remvertraging.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:43

Ik heb ze eerst aan de riem meegenomen en pas later zo'n beugel gekocht. Maar mijn honden trekken niet aan de riem, dat scheelt. Ik zou dat wel eerst goed trainen, zeker met een Sharpei, anders trekt ze je zo van de fiets.

Zo'n beugel is heerlijk, ik knup er 2 tegelijk aan, en nummer drie aan de riem er bij. Kan ze ook wel alle drie aan de beugel hangen, maar dan moet ik nog een extra touwtje en musketon maken, en zo gaat het ook.

Mijn honden gingen in het begin ook wel eens op de rem om te poepen, dat hadden ze snel door dat dat niet ging. Overigens kunnen honden ook lopend poepen, ga maar eens vragen aan mensen die met sledehonden op pad zijn geweest...

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:46

Ik fiets ook met onze hond..
Alleen is fietsen bij ons iets heel anders.
Hond los laten rennen en zelf mee fietsen.. :')

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:49

Waarom is galopperen naar de fiets slecht voor een hond??

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:50

De reden dat je niet te lang mag galopperen met je hond naast de fiets is omdat honden zweten via hun voetzolen en hun tong hoe hoger de hartslag hoe meer warmte ze afgeven maar dat gaat dan niet omdat de zolen ook warm blijven!!
Dat honden zelf rennen als ze loslopen doen ze dat uit vrije wil en kunnen ze stoppen wanneer ze willen!! aan de fiets moeten ze!!!
Snap dat honden het super leuk vinden maar goed is het dus echt niet!!
Een hardloper sprint ook niet de hele tijd!!! Die zorgt ook dat zijn hartslag op peil blijft!!
Mensen die constant galopperen met hun hond weten helemaal niet hoe de hartslag is of hoe warm de hond het heeft!!!
En als ze oververhit raken (zeker als het warm is maar ook als het niet zo warm is ) worden de organen ook warm en het bloed dik nou pomp dat maar eens door het hart!! Dus heel veel honden sterven aan oververhitting bij zoiets!!

LisaIts264

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:54

ik iriteer me altijd helemaal rot.
Galopperen is superslecht voor de heupen..

Onbegrijpelijk dat mensen dat doen.