Kittens opgevangen, de ene groeit niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Kittens opgevangen, de ene groeit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 22:17

Lang verhaal, maar om het kort te houden sinds afgelopen zondag heb ik twee kittens opgevangen.

Ze waren zondag 11,5 week oud en slechts 512 gram per kitten.
Onder de vlooien dus direct maandag naar de dierenarts gegaan. Stronghold gekregen en een inenting.
Gisteren mocht ik daarbij nog Milbemax geven ivm de lintworm en de vlooien.

Ze hebben geen dunne ontlasting gehad verder en heb geen wormen gezien.

Ze krijgen kittenbrokjes van Schesir en Royal Canin Recovery van de dierenarts.

Nu is de ene al ruim 600 gram, maar de ander blijft tussen de 510 - 515 gram steken elke dag.
Morgen wil ik weer naar de dierenarts met haar, maar ik dacht ik ga nog even informeren of iemand nog ideeën heeft wat er is, wat ik kan doen of dat het gewoon tijd voor herstel nodig heeft.

MamaMiesje

Re: Kittens opgevangen, de ene groeit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:21

Ze eten zelfstandig neem ik aan? En controleer je of de zwakkere ook goed zelf eet? Anders zou ik zeggen: dwangvoeren!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:28

Wat wij deden bij de kittens die niet lekker aten was Kittenblik mengen met wat water en even apart zetten, zo heeft de slechtere eter kans om zijn vleesje op te eten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 22:31

De zwakkere eet absoluut goed en ik laat haar af en toe alleen eten tot ze geen zin meer heeft.
Ze heeft ruim de tijd om genoeg te eten en ze eet niet echt minder als haar zusje, daarom vind ik het ook zo raar. Alleen met de brokken kan ik het dan niet zien wie deze op eet, maar de Recovery zal zo'n 50/50 erin gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:05

Ik heb even contact gehad met de dierenarts en die geeft aan dat ik het weekend nog over kan om te wachten of dan het lichaam weer gaat doen wat die moet doen.
Het probleem is namelijk dat door de vlooien en wormen en lichaam verzwakt is en het lichaam weer moet gaan opnemen en dat het even kan duren.
Ik help het maar hopen... ondertussen vrees ik bijv. voor dingen als FIP, want het is toch niet normaal dat ze ondanks dat ze volwassen brokken, vlees en bij de moeder zaten zo mager zijn. Okay, wormen en vlooien doen een boel, maar zoveel?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:09

ik zou echt vrezen voor FIP al vele kittens mee gemaakt in vele jaren dat in in een asiel werk maar dit is wel heel slecht qua achterstand.... Helaas als ze besmet zijn in de baarmoeder dan kan dit niet met een test ontdekt worden. Dus enigste wat je kan doen is idd afwachten en goed voeren, goed ontwormen en ontvlooien en hopen dat het nog helemaal goed bij gaat trekken.

Onmogelijk is het niet dat vlooien en wormen dit veroorzaken maar met 11 weken horen ze ruim boven de kg te zitten en dan scheelt dit wel veel maar ja misschien al gewoon klein uit gevallen en dan nog extra verzwakt en dan gaat het dubbel zo hard. Mijn volwassen kat weegt ook maar 3.7 kg dus kan me zo in denken dat die met 11 weken ook nog geen kg gewogen heeft en ze heeft altijd een goed en gezond leven gehad.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:10

Reken maar dat vlooien wel degelijk een hoop schade kunnen veroorzaken en dat ze er flinke bloedarmoede van kunnen hebben. Dat heeft even tijd nodig om te herstellen.
Om haar te helpen zou je vitaminepasta bij kunnen geven, dat is in een tube verkrijgbaar en ze vinden het vaak heerlijk. Kun je gewoon bij de dierenarts halen en geef haar daar elke dag een beetje van. Het heet Nutri-plus Cat. Stinkt enorm dat spul (net Marmite) maar ze vinden het vaak heerlijk. Hier lebberen ze het zo uit de tube :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:21

Bedankt voor de reacties..
Helaas, gaat het wat slechter met de kleinste.
Ik dacht eerst yes ze is aangekomen, want ze zat op 530 gram, maar ze is suffig vind ik. Ze wil niet echt rond lopen maar zit maar een beetje te zitten. Ik ga straks de dierenarts maar weer bellen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:24

Heel veel sterkte met dit katje.
Hoop dat het met beide goed gaat komen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:29

Sterkte met het katje...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:55

Hoefde nog niet naar de dierenarts, omdat ze at.
Maar het is minimaal alleen kipfilet en verder is ze lusteloos en laat inmiddels haar derde ooglid zien. Koorts is wel naar 39,3 ipv 39,5, maar toch nog zorgelijk.
Vanochtend gedwangvoerd en vanmiddag naar de dierenarts.. arm ding :(:)
Mijn gevoel zegt dat dit van de inenting van maandag komt.

De ander doet het zo goed, die eet als een bouwvakker en speelt als een malle. Die was op het begin ook zo slecht dus ik heb nog een sprankje hoop.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:01

gelijk naar da, bij een kittens kan het in 24 uur afgelopen afgelopen zijn in dit stadium het gaat heel hard.

als ie geen voldoende vocht heeft stoppen de organen al heel snel bij zo kleintje. medicijnen zal ie extra nodig hebben en aanvullend speciaal voer.

een kitten die al flauwer oogt als de ander is al vaak heel ziek

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:08

Ik heb nauw contact met de dierenarts, maar die geeft aan gezien ze wel wat eet en niet torenhoge koorts heeft even de rust mag gunnen na het dwangvoer. Ze vermoedt sterk een entreactie en daarvoor moet ze idd wel AB. Daarom ben ik nu eerst naar het werk gegaan en ga ik daarna heen, als ze anders had aangegeven had ik haar voor het werk weggebracht.
Ze krijgen overigens speciaal voer: Royal Canin Recovery.
Ze is niet uitgedroogd :)
De ander is niks flauws aan, die voelt zich nu topfit en gaat met topsnelheid door de kamer heen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 11:35

Nog even contact gehad en ze mocht een druppeltje Meloxidyl, daarna moet ze wel in een uurtje zich in principe wat beter gaan voelen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 08:29

Het gaat veel beter met de kleine.
Na het drupje Meloxidyl verdwenen het derde ooglid en is ze weer lekker zelf Recovery gaan eten. Ze hoefde niet meer terug naar de dierenarts gisteren en ook vanochtend eet ze als een bouwvakker.
Ze is inmiddels boven de 540 gram dus er zit ook eindelijk groei in.

De ander gaat super, die is al ruim 750 gram! Dat begint een papzakje te worden :))

Misschien nog even leuk om beeld toe te voegen?

De kleine
Afbeelding

Afbeelding

En de grote
Afbeelding

Afbeelding

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:36

Ach wat een mupkes, succes met het groot krijgen! Toen die van mij zo ziek was ging stukje gekookte koolvis er echt in als koek, dat heeft dr toen door de crises heen geholpen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:40

Wat een beauties! Langharigen he?
Fijn dat ook de mini nu weer goed gaat!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:57

Fijn dat het nu weer goed gaat! Maar wat is dat nou bij de neus van die kleine? Viezigheid oid? Viel me even op..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:59

vieze neuzen is ook een teken dat ze ziek zijn, steeds schoonmaken en in de gaten houden of ze weer vies worden.. is ook een beetje standaard hygiene dat er bij hoort

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:03

Of hij heeft zn snoet in de lekkere vleesjes gedouwd en heerlijk zitten schransen...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:06

Zou ook nog kunnen. Ze eten niet bepaald netjes natuurlijk :P Vandaar ook mijn vraag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:31

Wat een schitterende katjes :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:17

Volgens mij worden ze inderdaad langharig zo te zien.
Het vieze neusje komt weg bij de mensen waar ze zaten die gaven aan dat ze steeds met de neus in het natvoer zaten en vies werd. De ene had het ook, maar is het nu inmiddels goed schoon gepoetst..
De kleine heeft net weer lekker gesmikkeld en lag heerlijk languit op het ruggetje met de pootjes uitgestrekt in het mandje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:38

En we gaan weer helemaal de verkeerde kant op..

Zoals ik gisteren zo positief was nam het na het positieve bericht helemaal af. Tot alleen kipfilet willen eten en vanochtend niks meer.
Hop weer naar de dierenarts, geen koorts, heldere oogjes, mooi bekje. Alleen anus wat opgezet en er hing een stuk poep aan haar vacht. Dat eruit geknipt, achterpootjes schoongemaakt, want die trok ze steeds op naar boven naar haar oor zonder er wat mee te doen.
Nu zit ze alleen maar wat te zitten en te staren. Meloxidyl, antibiotica en dwangvoer is nu het advies. Ik heb er een hard hoofd in.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:05

Wat moeilijk! Heel veel sterkte hoop dat de kleine het red.