(Huis)dier op laten zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

(Huis)dier op laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:22

Wat vanmiddag als een grapje begon omdat onze bejaarde kat volgens vele vrienden opgezet lijkt (ze ligt praktisch de hele dag op de bank lekker te liggen) riep ik tegen mijn vriendin 'Ja laten we dat doen als ze dood is, niemand die het verschil zou merken.'

Nu vraag ik me eigenlijk af zijn er mensen die een dier hebben laten opzetten en wat zijn ervaringen? En voor de andere mensen zouden jullie het wel of niet overwegen en waarom wel of waarom niet?

CastaMickey

Re: (Huis)dier op laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:25

Als mijn kat dood gaat krijgt hij rust. Ik zou er niet tegen kunnen om hem in de kamer te hebben staan zonder ingewanden, zonder zijn hoofdje tegen mijn benen te voelen, koud en zonder leven in hem. Zo 'zielloos', wetende dat hij dood is. Dan heb ik liever foto's, filmpjes en herinneringen van onze tijd samen dan zijn vel op een stuk .. plastic?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:25

Nee. Dood = dood.
Ik vind opzetten van je eigen huisdier als een 'geen afscheid kunnen nemen' of een 'vastblijven houden aan wat niet meer is'.

Als mijn beesten dood gaan, gaan ze ook weg. Dan hoef ik geen omhulsel in huis te hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:28

Ik fietste dagelijks langs een huis waar de kat altijd verdacht stil in de vensterbank zat. Ben een keer gestopt en zag dat die kat echt niets deed. Was hun opgezette huisdier :D
Moet er wel bij zeggen; hun beroep was ook preparateur.

Ik vond en vind het maar gek, maar het viel mij echt niet op :') duurde echt lang voordat ik doorhad dat die kat was opgezet.

Hier gaan ze in het riool, container of de rendac

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:29

Mijn opa en oma hadden een opgezette schildpad. Wij gebruikten hem altijd als raceauto (er zaten wieltjes onder :D )
Maar ik moet er niet aan denken m'n eigen huisdier opgezet in huis te hebben. Het is dan een leeg omhulsel.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:29

Brr, moet er ook niet aan denken.
Lijkt me zeer onprettig, tijd geleden bij iemand thuis geweest waar ook van alles aan de muur hing zag er erg griezelig uit, het rook om een of andere reden raar etc.
Ook heb ik mee gemaakt hoe de dieren opgezet worden, via school uit wij hadden een lesje anatomie wat een nare geluiden, geurtjes etc. ben nog nooit tegen de vlakte gegaan maar toen kwamen de zwarte bollen voor mijn ogen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:30

Cayenne schreef:
Mijn opa en oma hadden een opgezette schildpad. Wij gebruikten hem altijd als raceauto (er zaten wieltjes onder :D )
Maar ik moet er niet aan denken m'n eigen huisdier opgezet in huis te hebben. Het is dan een leeg omhulsel.

Briljant :')
Opa en oma hadden humor hahaha

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:35

Rudina schreef:
Brr, moet er ook niet aan denken.
Lijkt me zeer onprettig, tijd geleden bij iemand thuis geweest waar ook van alles aan de muur hing zag er erg griezelig uit, het rook om een of andere reden raar etc.
Ook heb ik mee gemaakt hoe de dieren opgezet worden, via school uit wij hadden een lesje anatomie wat een nare geluiden, geurtjes etc. ben nog nooit tegen de vlakte gegaan maar toen kwamen de zwarte bollen voor mijn ogen!

Dan moeten die mensen eens een beetje schoonmaken in huis misschien :') Nee nja. Bij m'n ouders thuis hangt ook van alles en nog wat aan de muur en ze hebben ook wat huiden in huis (vos, wildzwijn). Maar daar ruikt 't echt niet raar :P
Dat soort dieren opzetten heb ik niet zo'n probleem mee. Vind 't wel mooi zo. Maar een huisdier opzetten nee.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:39

Haha Tara, ja dat kan het natuurlijk ook nog zijn! Waren wel flinke rokers stonk er gewoon heel raar was niet direct een rook geur maar heel muffig en aangezien ik al die dieren aan de muur zag hangen koppelde ik daar de link aan. _O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:40

Nee kan best natuurlijk. Misschien wel in combinatie met 't roken ook. Dat doen m'n ouders niet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:40

Haha hilarisch die opgezette schildpad :') die poes voor het raam vind ik ook heel leuk, zoiets zou ik dan ook doen met onze kat denk ik :')

Zelf zie ik het niet als niet kunnen loslaten van het dier, al zullen er natuurlijk ook mensen om die reden het doen. Ik vind het heel fascinerend en ik zou dat prepareren eigenlijk ook wel eens willen zien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:13

ik heb zelf nooit iets op laten zetten :n
maar toen ik nog in het verzorgingshuis werkte hadden we een bewoner die een opgezet kalfje in zijn appartementje had staan, was zelfs ook nog een eigen fokproduct :+
die beste man zat heel zijn leven in de koeien , fokte ook zijn eigen productie vee en deed mee aan keuringen etc, dit was een doodgeboren voldragen kalf

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:18

Ik heb trouwens wel een struisvogelei, maar die telt zeker niet? :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:22

Ik vind het wel een mooi concept, maar zou het zelf nooit laten doen omdat ik hem toch niet zou herkennen, bijvoorbeeld in de uitstraling van de 'ogen'.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:23

Ik zou het zelf ook niet zo snel laten doen, maar ik heb ooit een collega gehad die z'n kat die op jonge leeftijd aan een ziekte is overleden wel heeft laten opzetten. Niet zozeer omdat-ie geen afscheid kon of wilde nemen, maar omdat het een mooie kat in de kracht van haar leven was.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:30

Hahaha, dat van die schildpad en die kat vind ik wel heel geniaal. :P
Bij mijn eigen dieren zou ik het niet doen, lijkt me zo naar, je kan dan niet meer met ze knuffelen, ze komen niet meer naar de toe, ze maken geen geluiden meer, helemaal niks.
Dan begraaf ik ze liever in mijn tuin.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:34

Vreselijk, ik zou het niet kunnen om mijn geliefde huisdier dan koud en gevoelloos in de kamer te hebben zonder zijn gemekker en gemauw...
Nee... ik zou het niet kunnen
Ik laat ze liever cremeren en zet ze in een urntje... dan zijn ze er toch bij en toch niet aanwezig

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:35

Vanaf het moment van overlijden zie je vaak ook letterlijk het leven uit de ogen trekken. Op dat moment is het imo alleen nog maar een omhulsel. Vreselijk om te zien altijd en dan heb je het ook nog in je kamer staan :\

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:37

Wij hebben wel een das(die is ooit aangereden en toen hebben mijn ouders hem laten opzetten, heb 't altijd al een creepy ding gevonden en we hebben 'm al zolang ik me kan herinneren), maar nee, opzetten zou ik nooit laten doen. Wel wil ik mijn dieren laten cremeren zodat ik ze altijd bij me kan dragen in een ketting oid.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 19:42

Heb zelf vanmiddag ook even op wat sites zitten snuffelen en ze geven op de meeste plaatsen ook aan dat je de uitstraling/blik nooit kunt krijgen en ze daarom ook een slapende pose aan raden.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:46

Ik zou nooit mijn huisdieren willen opzetten.
hier gaan de vissen gewoon door de wc container of we brengen het weg.

zou er nooit over willen na denken en zien krijg ik er kriebels van brrrr :brr:

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:48

Nee, ik zou het ook niet graag willen. Mijn huisdieren verdienen wel rust, en ik vind het toch niet een heel erg fijn gevoel om mijn huisdier in de kamer te hebben, dood, zonder ingewanden.... Nee, niet echt mijn ding.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:24

Een huisdier zou ik nooit op laten zetten.
Heb wel een grote volwassen vos in de woonkamer staan.
Bij mijn collectie dierenschedels

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:03

Een (huis)dier die ik niet gekend heb vind ik het wel mooi (bij een ander in de woonkamer) zelf zou ik zoiets niet willen denk ik. Maar ik kan me de keus wel heel goed.voorstellen. Ik denk ook niet dat je dat moet zien als geen afscheid kunnen nemen van maar meer als een vorm van kunst. En tja dat moet je smaak zijn. Doe mij dan maar een foto of schilderij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:06

_Micha_ schreef:
Heb zelf vanmiddag ook even op wat sites zitten snuffelen en ze geven op de meeste plaatsen ook aan dat je de uitstraling/blik nooit kunt krijgen en ze daarom ook een slapende pose aan raden.

Tot er visite de ''kat'' gezellig gaat zitten aaien :')

Ik heb eens in een straat post bezorgd waar ik ook eerst dacht dat er een kat voor het raam zat, tot ik zag dat ie opgezet was... een beetje creepy, een dode kat die je zit 'aan te staren'. :=

Niks voor mij iig.