Iemand ervaring met deze kooi?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

Iemand ervaring met deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 11:53

Hallo :j,
Ik ben een beetje aan het rond kijken naar kooien.
Nu ben ik via marktplaats op een site gekomen die een kooi verkoopt die me wel aanspreekt.
link : http://www.24pets.nl/Webwinkel-Product- ... -511C.html

Iemand ervaring ermee? Of iemand die hem ook heeft besteld?

Groetjes,
Kim

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:00

Voor hamsters?

kim18a

Re: Iemand ervaring met deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:01

Ik zat meer er aan te denken voor mijn opossums, die zijn even groot als een goudhamster.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:10

Ik vind hem wat klein. Ook is de bodembak vrij dun. Gaan snel kapot na mijn idee.
Misschien kun je beter een ferplast jenny nemen. Extra deurtje in maken en klaar. Kun je super goed inrichten en heeft een mooie afmeting.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:11

Een opossum is toch niet even groot als een hamster?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:21

Kortstaart Opossums neem ik aan?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:22

Waarschijnlijk wel. Haha!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:30

Volgens mij kan je kortstaart opossums veel beter in een groot terrarium houden, zeker als je ze ook sprinkhanen gaat geven (wat 1 van hun natuurlijk voedsel is) want die gaan uiteraard door de tralies heen.
Ook is de temperatuur in een tralie kooi niet te besturen wat ook belangrijk is voor de k.s. Opossum.
Op internet staat een heleboel informatie, ik zal je eerst is goed inlezen voordat je een of ander goedkoop kooitje aanschaft.
Opossums zijn exoten en hebben over het algemeen meer verzorging nodig dan het gemiddeld huis, tuin en keuken konijn.
http://www.exobreedingcenter.nl/Ned/kor ... ossum.html

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:39

eensch met Arrabel ...en ik zou echt voor een terrarium gaan, via marktplaats trouwens ook prima te vinden , zo groot als je kwijt kan (hoe groter hoe beter )

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:41

De 2 Kortstaart Opossums zitten nu in een kooi (lxbxh) van 60x60x160.
Ik neem ze over van iemand anders, waar ze al die tijd al in zitten.
De kooi neem in overigens ook over. :)
Over tocht en temperatuur ect. heb ik al over na gedacht, ze komen in een tochtvrije kamer, waar het niet kouder word van 20 graden.
Wat betreft het voeren, dat lossen we op door ze het aan te bieden met een voer tang,
en het tralies zit dicht op elkaar, dus ontsnappen van de insecten kan in principe niet.

Alvast bedankt voor de snelle reactie's :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:58

Als je een kooi overneemt van 60 x 60 x 160 waarom wil je ze dan in een kooi van 55 x 30 x 70 gaan huisvesten?
Ik wil echt niet vervelend doen, maar ik (en iedereen op Bokt denk ik) heb het beste met jou en je beestje voor.
Lees jezelf nog is goed in want ik denk dat je dit nog onvoldoende hebt gedaan.
Ik heb zelf helemaal geen verstand van k.s Opossums maar op de eerste de beste site staat al het volgende:
Citaat:
Ze leven in tropische regenwouden, struikgewassen en op grasvlaktes. Ze leven in een gebied in een relatief warm en vochtig klimaat.

Citaat:
De maat van een verblijf voor 1 kortstaart opossum is minimaal 40x60x40(lxbxh).

Citaat:
Er moeten meerdere nestkastjes in het verblijf staan ook al is er maar 1 kortstaart opossum aanwezig.

Citaat:
Kortstaart opossums hebben een hoog terrarium met veel klim en schuilplaatsen nodig. Het verblijf moet tocht vrij zijn want tocht is dodelijk voor de dieren.

Citaat:
In de wintermaanden is de luchtvochtigheid meestal te laag en daardoor kunnen er scheurtjes in de oortjes ontstaan. Om de luchtvochtigheid dan omhoog te krijgen kan er licht met een plantenspuit gesproeid worden in het verblijf.

Lees je goed in, meld je misschien aan op een forum voor exoten en koop een terrarium.
Beter nu iets meer geld uitgeven dan dat je straks zieke diertjes en hoge dierenarts kosten zit.
Als je goed zoekt op maktplaats dan hoeft een terrarium niet veel geld te kosten.
Verwarmingsmatjes zijn daar ook te krijgen, wel de boel goed ontsmetten voordat je je diertjes in hun nieuwe verblijf plaatst.
Temperatuur en vochtigheidsmeter hoeft ook niet heel duur te zijn.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:19

Je hebt gelijk.
Ik zal eens gaan kijken voor een terrarium.
Ze komen morgen al, in de kooi waar ze nu al 2 jaar inzitten, op dit moment heb ik eventjes niks anders.
Misschien kan ik de zijkanten als tijdelijk met plexiglas afzetten ( het is maar een idee )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:23

Kortstaartopossums zijn solitaire dieren, dus eigenlijk moeten ze alleen zitten. Als je zo'n klein hok neemt heb je meer risico's op gevechten.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:29

Ze zitten al 2 jaar bij elkaar dus ik denk dat gevechten wel mee zal vallen.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:31

Het is een koppeltje ( man en vrouw ), die al 2 jaar bij elkaar zit, nog nooit problemen mee gehad zegt de eigenaar, daar gaan we dan vanuit, en als het anders is, dan haal ik ze uit elkaar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:10

Arrabel schreef:

Ze zitten al 2 jaar bij elkaar in een erg ruime bak. Dat geeft nog geen garantie dat het in een kleine bak goed zal blijven gaan ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:14

Maar als TS de kooi waar de dieren nu in zitten mee overneemt én op zoek gaat naar een tweede kooi, dan is het toch goed? Wat dat is hoe ik het nu lees.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 14:53

Fiffill schreef:
Arrabel schreef:

Ze zitten al 2 jaar bij elkaar in een erg ruime bak. Dat geeft nog geen garantie dat het in een kleine bak goed zal blijven gaan ;)

Dat is waar, maar ik het was een idee, niet dat het definitief was dat ze echt in het hok komen waar ik de ervaring om vroeg.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 14:55

Gini schreef:
Maar als TS de kooi waar de dieren nu in zitten mee overneemt én op zoek gaat naar een tweede kooi, dan is het toch goed? Wat dat is hoe ik het nu lees.

Ja, dat is ook zo, ik vroeg om ervaring over de kooi. Maar ik begrijp dat een terrarium beter zal zijn, maar dit hok was maar een idee.
Heb hem niet besteld of wat dan ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:57

Dat zeg ik ook niet, ging alleen in op Arrabel d'r opmerking, zou als ik jou was gewoon hun huidige kooi houden als dat kan.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 14:59

Fiffill schreef:
Dat zeg ik ook niet, ging alleen in op Arrabel d'r opmerking, zou als ik jou was gewoon hun huidige kooi houden als dat kan.

Dan doe ik dat! :j
En als ik een terrarium tegen kom, die bestemd is, dan ga ik daar achteraan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:02

Overigens kan je een kooi ook best verwarmen, aantal mensen die ik ken houden ze in een mesh terrarium (is gemaakt van gaas)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:04

Waarom zeg je dat Fiffil?
Deze beestjes komen uit een warm en vochtig klimaat, een terrarium is 10 keer beter voor ze dan een tralie kooi.
In een tralie kooi is ook de temperatuur en luchtvochtigheid niet te meten.
Maar je moet het uiteraard zelf weten, nogmaals ik heb geen verstand van Opossums de informatie die ik nu vertel (opschrijf) heb ik ook maar een site.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:06

Waarom zeg ik wat?

Hier ook een kooi + verwarming en dat werkt prima, ligt ook wel aan je omgevingstemperatuur - als dat kamertemperatuur is dan is verwarmen niet zo'n probleem. Als het 10 graden is wordt het natuurlijk al lastiger. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:10

En hoe ga je de luchtvochtigheid dan controleren in een tralie kooi?