Puppies en schrikdraad..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Puppies en schrikdraad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:12

Vanaf midden/eind november krijgen wij een pup en het is de bedoeling dat hij mee gaat naar stal. Mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock die is afgezet met schrikdraad/lint (4 rijen boven elkaar), de laagste volgens mij ongeveer op 20 cm hoogte en de hoogste op 1.40 meter. Ik kan het stroom van mijn paddock eraf halen, maar van de andere paddocks waar ook paarden staan kan ik dat niet. Nu wil ik graag mijn hond leren dat hij wel los mag lopen op het terrein, maar ik ben heel erg bang dat hij per ongeluk een schok krijgt van dat draad.. En ik weet niet hoeveel volt erop staat, maar het lijkt me niet echt zo'n fijn gevoel voor een kleine pup :+ ik bedoel, straks is de schok zo hard dat z'n hartje ermee ophoudt ofzo (kan dat eigenlijk?? :+ ). Hoe leer je een hond dat schrikdraad gevaarlijk is zonder dat hij er een schok van krijgt? Ik wilde sowieso de bench mee gaan nemen naar stal, zodat ik als ik aan het rijden ben hij eventjes kan rusten. (dan zal ik hooguit 30 minuten gaan rijden, tijdens het poetsen enzo zal hij wel gewoon rondlopen). Natuurlijk houd ik hem in het begin aangelijnd maar als hij uiteindelijk dus wel kan loslopen is dit schrikdraad een van mijn grootste angsten. Dus als iemand tips heeft: kom maar op :j

cp112

Re: Puppies en schrikdraad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:13

Kunnen ze prima hebben. Hup stroom erop, doen ze 1 keer en niet weer. Goeie leer school.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:25

Eens met mijn voorganger! Gewoon laten gaan, doet hij maar 1 keer. Doe je met veulens immer ook zo!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:27

Gewoon laten lopen! Eens met de mensen hier boven!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:28

Die van mij deed het anders 4x _O-
En maar rennen met z'n staart tussen z'n poten, wist niet waar het vandaan kwam... Ach hij is ook blond :')

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:28

Hm, zou er wel mee oppassen.

Onze jonge hond van (toen) anderhalf rende ook tegen het schrikdraad op. Daar is hij zo van geschrokken, dat hij in paniek is weggerend. We zijn hem twee dagen en nachten kwijt geweest, ik was zo bang dat hij niet meer terug zou komen... :(

Achteraf heeft hij waarschijnlijk niet eens geweten waar hij de klap van kreeg, want nu rent hij nog steeds even vrolijk onder het draad door. (alleen zetten we de stroom eraf als de honden los lopen). ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:29

Ons hondje tijgerde altijd onder t draad door..
heb m er een keer met z'n snufferd tegenaan geduwd... Reken maar dat 'ie t nooit meer gedaan heeft.

Net zoals met veulens.. Als ze er de eerste x niet zelf tegen aan komen, krijgen ze een zetje...
Even voelen, en ze weten het voor de rest van hun leven. :)

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:30

Mijn hond ging ook altijd mee naar stal. Na een paar keer een schok(je) gekregen te hebben, is hij nooit meer onder het draad door gegaan en bleef hij uit de buurt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:30

Hier ook een hond die gewoon stug op dezelfde plek tegen het stroomdraad aan loop, dus helaas dat doen ze maar een keer gaat niet op ;)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:31

In eerste instantie wilde ik hem ook gewoon laten lopen maar de fokker zei dat ik er echt mee uit moet kijken. Sowieso is het schrikdraad erop ingesteld dat het een paard van 600 kilo kan tegenhouden.. En ik heb wel eens gezien dat een stalgenoot een schok kreeg, die ging er zelfs van op de grond liggen. Dus daarom ben ik een beetje bang ervoor.. Maargoed, als jullie zeggen laten lopen.. Misschien dat ik m anders de eerste 6 maanden aangelijnd houd en dat hij daarna kan rondlopen. Dan is zn lijf tenminste wat sterker :/

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:32

Hier liggen altijd draadjes voor aan het erf, en ik had dus een snuggere pup die daar overheen stapte. Die heb ik met de pootjes er een keer bovenop gezet (moet je zelf wel snel loslaten overigens :Y)) Een hoop gepiep en gejank. Belangrijk is om dan niet te gaan aanhalen van agossie wat zielig! Laten gaan, ze komen er snel genoeg achter dat er geen beer achter ze aan zit en zullen het (vaak) maar een keer doen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:03

Onze honden kregen ook altijd 1 goede oplawaai, en daarna deden ze het nooit meer! Kunnen ze wel hebben hoor, ben je ook gelijk zeker dat ze er bij uit de buurt blijven, ook bij de paarden..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:17

Emita schreef:
In eerste instantie wilde ik hem ook gewoon laten lopen maar de fokker zei dat ik er echt mee uit moet kijken. Sowieso is het schrikdraad erop ingesteld dat het een paard van 600 kilo kan tegenhouden.. En ik heb wel eens gezien dat een stalgenoot een schok kreeg, die ging er zelfs van op de grond liggen. Dus daarom ben ik een beetje bang ervoor.. Maargoed, als jullie zeggen laten lopen.. Misschien dat ik m anders de eerste 6 maanden aangelijnd houd en dat hij daarna kan rondlopen. Dan is zn lijf tenminste wat sterker :/

dit vind ik een heel goede oplossing ts :j zoals wel meer mensen zeggen kunnen honden soms zo ongelooflijk hard schrikken dat ze in paniek weg rennen.. en dan? vooral met zo n heel jonge pup uitkijken.
wat voor hondje krijg je? t lijkt me niet handig als je een klein hondje krijgt en die tegen het draad aandrukt (zowiso een rare tip maar goed)
wat je kan doen is aan de lijn houden, als hij een of twee meter voor je loopt stoppen zodat hij voor het draad staat maar er niet aan kan komen, niks zeggen en op het moment dat hij om kijkt meteen heel erg belonen. zo leer ik ze bijv voer wijgeren en dat kan je natuurlijk ook met stroomdraad doen

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 17:28

Het wordt een Duitse Herder, dus geen minihondje ofzo := uiteindelijk wordt het een stevige, harde hond. maar het idee dat het nog maar een baby is en dan al zo'n schok krijgt vind ik niet prettig. Al helemaal omdat de fokker zei dat ik ermee moest oppassen.en ik ga hem sowieso niet opzettelijk tegen een draad aanduwen.. Dan zou ik me heel erg schuldig voelen haha.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:29

Emita schreef:
Het wordt een Duitse Herder, dus geen minihondje ofzo := uiteindelijk wordt het een stevige, harde hond. maar het idee dat het nog maar een baby is en dan al zo'n schok krijgt vind ik niet prettig. Al helemaal omdat de fokker zei dat ik ermee moest oppassen.en ik ga hem sowieso niet opzettelijk tegen een draad aanduwen.. Dan zou ik me heel erg schuldig voelen haha.

maar wel gevoelig van karakter ;)
en zou gewoon naar de fokker luisteren, is nergens voor nodig om ze er in te duwen en gewoon aan de lijn houden dan heb jij er altijd zicht op

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:34

Onze hond heeft als pup van ongeveer 5 maanden een tik gehad. Liet in paniek alles lopen en sindsdien altijd respect gehad voor de draad :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:39

Zou me toch eerder zorgen maken over het feit dat paardenhoeven voor aardig wat meer letsel kunnen zorgen dan een tik van stroomdraad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:40

Veel boerderij honden wordt al vroeg geleerd om achter stroomdraad te blijven.
Daarna hoef je maar een draadje op de grond te leggen (zonder stroom) en ze blijven erachter.

OP latere leeftijd is dit veel moeilijker aan te leren (dan springen ze er gewoon overheen).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:43

Wat staat er voor spanning op je schrikdraad?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:30

een of 2 keer ertegenaan lopen en dan snappen ze wel wat het is, helaas moeten ze het ondervinden voor ze afstand houden
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 05-10-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:37

bigone schreef:
Zou me toch eerder zorgen maken over het feit dat paardenhoeven voor aardig wat meer letsel kunnen zorgen dan een tik van stroomdraad.

:j

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:45

Een pup zou ik de eerste 6 a 7 maanden niet los laten lopen! Pas als hij/zij de basis commando's kent en ook behoorlijk beheerst, zou ik 'm los laten lopen.

Overigens wij hebben een Duitse Staande, die al meermaals tegen de stroomdraad gelopen is. Als ze een spoor ruikt is er niets dat haar tegen houdt om er vandoor te gaan, de wei of de bak door. En geeft ze niets om de stroomdraad eb lapt ze alle commando's aan 'haar laars' Ze heeft ook al een keer van TE dichtbij kennis gemaakt met een van onze trekpaarden. Sindsdien is ze aangelijnd, want je wilt toch geen ongelukken! Zeker met honden die erg zelfstandig zijn en (te)veel instinkt hebben, is het altijd opletten gebla
zen.

Succes!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:48

idd mn Podenco heeft ook teveel jachtinstinct, die gaat daarom ook niet mee naar stal, want anders kan ik daar de hele tijd achteraan lopen, anderen blijven wel in mn buurt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:51

Ze merken vanzelf dat er stroom op het draad staat. Niet zo moeilijk doen, t is een tik die vervelend is en vooral een goede les voor het vervolg! ;)

De paarden kunnen meer schade aanrichten wat dat betreft.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:51

Ik liet mijn hond ook als pup gewoon los lopen. Bij ons staat er alleen stroomlint rond de weide, toen mijn hond dus de wei in liep en een schok kreeg was ze ervan overtuigd dat je niet op gras kon lopen want dan kreeg je stroom :') Was wel een beetje vervelend want het heeft daarna een half jaar geduurd voordat ze dr behoefte weer op het gras durfde te doen!

Misschien bij het draad laten lopen en aangelijnd houden, ben je wel zelf ook meteen wakker maar voorkomt wel dat ze in paniek ervandoor gaat.