Hoe moet je een konijn nou oppakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Hoe moet je een konijn nou oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:06

Mij is altijd geleerd konijn in nekvel op te pakken,dan hand onder het kontje en nekvel loslaten. Dit blijkt weer verkeerd te zijn. Maar als je ze onder de pootjes vastpakt, knijp je weer in de longen.

Wat is nou de juiste manier?

Ohana_91

Re: Hoe moet je een konijn nou oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:09

Mij is geleerd om mijn wijsvinger tussen de voorpootjes te leggen, richting de borst, duim aan de ene kant van het lijfje, de overige drie vingers aan de andere kant, zodat het konijn echt in je hand ligt en dan met je andere hand het kontje ondersteunen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:11

Ik doe het ook altijd zo als sammylover :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:12

Ok, daar kan ik wat mee!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:15

Zoals hierboven beschreven staat is inderdaad een fijne manier, maar lukt volgens mij niet bij een konijn dat niet graag gepakt wil worden. Ik pak grote konijnen op aan het nek/rugvel, kont ondersteunend met mijn andere hand en leg ze dan op mijn arm met hun kopje zachtjes tussen mijn romp en elleboog, dan blijven ze mooi rustig :-)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:17

Sammylover schreef:
Mij is geleerd om mijn wijsvinger tussen de voorpootjes te leggen, richting de borst, duim aan de ene kant van het lijfje, de overige drie vingers aan de andere kant, zodat het konijn echt in je hand ligt en dan met je andere hand het kontje ondersteunen.

Bedoel je vanaf de voorkant?
Dat zal bij ons konijn niet lukken, want je mag van hem never nooit onder zijn kin/hals komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:17

Dat lijkt inderdaad een fijne manier. Beste is natuurlijk om ze zo min mogelijk op te pakken. Mijn buitenkonijnen waren niet tam, dus kon niet anders dan ze eerst bij hun nekvel pakken, helaas.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:20

Geryon schreef:
Dat lijkt inderdaad een fijne manier. Beste is natuurlijk om ze zo min mogelijk op te pakken. Mijn buitenkonijnen waren niet tam, dus kon niet anders dan ze eerst bij hun nekvel pakken, helaas.

Bij m'n vrijwillgerswerk doe ik het regelmatig, ben het wel met je eens. Maar wil het op de juiste manier doen.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:26

oomens schreef:
Sammylover schreef:

Bedoel je vanaf de voorkant?
Dat zal bij ons konijn niet lukken, want je mag van hem never nooit onder zijn kin/hals komen.

Nee je wijsvinger wijst naar zijn koppie en dus niet naar zijn kont.
Je schuift je hand zeg maar onder zijn buik met je wijsvinger naar zijn kop toe gericht.
Hoop dat je het snapt, beetje lastig uitleggen, aangezien ik het al zo'n 15 jaar automatisch doe haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:31

Ik doe mijn hand over de oren en pak hem dan met 1 hand in het nekvel, andere hand onder de buik. Arm over het konijn heen zeg maar om hem tegen je aan te houden.
Als de oren onder je hand zitten kunnen ze minder snel een onverwachte beweging maken waardoor je ze laat vallen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:33

Mijn konijnen zijn niet tam (1 is kruising wild/tam konijn) dus ik moet ze wel die ene keer per jaar in het nekvel vastpakken. Ik ondersteun ze wel altijd onder de kont met mn andere hand.
Maar hier worden ze maar 1 of 2 x per jaar opgepakt (voor ritje naar de DA) anders niet...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:01

Konijnen die ik ken en waarvan ik weet dat ze rustig zijn tijdens het oppakken, dan pak ik deze zoals op de manier van Sammylover.
Konijnen die ik niet ken en ik dus niet weet of ze spartelen of niet pak ik bij het nekvel en ondersteun ik dus met een hand op een arm. Mocht die dan gaan spartelen of in paniek raken, dan heb ik hem altijd nog vast bij het nekvel zodat die niet valt.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:04

hier net als Sammylover, konijn laat zich nog steeds graag oppakken dus denk dat hij het niet te vreselijk vind :D
hij komt na 4 jaar buiten wonen, nog altijd lief naar het hoekje van de ren toehupsen zodat ik er goed bij kan :j

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:14

wij hebben op school geleerd, in het nekvel en bij zijn kont vasthouden, en hem dan in je arm met zn neus naar je elleboog toe leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:16

Mijn konijn moet ik in de houdgreep hebben , als ik me hand onder haar leg worstelt ze en probeert ze me op allerlei manieren te bijten , haar nekvel is sneu al ondersteun ik haar. Dus kop onder mijn oksel en lijf op mijn arm en dan kom ik heel weg.

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:38

In de natuur pakt een moederkonijn haar jong toch bij de nek op? Ik las een keer dat ze dan morfine/endorfine (ik weet niet hoe dat heet) :') aanmaken. Klopt dit? Ik pak een.konijn soms bij de nek en dan kont ondersteunen of opscheppen en dan ondersteunen. Alleen wel opletten dat ie stil zit anders kunnen ze hun rug breken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:42

Nou sorry maar ik heb echt nog nóóit een moeder konijn haar jong zien pakken.

Mij lijkt juist dat ze adrenaline aanmaken als je ze aan het nekvel pakt, want het zijn nog altijd prooidieren.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:42

Plaats je linkerhand om de oren, de rechterhand om de staart. Til dan vanuit je knieën het dier omhoog tot mondhoogte. Met de tanden kunt u vervolgens het gewicht van de handen ontlasten door het in de nek of rug vast te pakken. Dit alles uiteraard met beleid.... :D :+ :=

Even voor de duidelijkheid: Ik ben dol op konijnen hoor en zal ze altijd netjes oppakken als het echt nodig is om ze op te pakken. Konijnen vinden het over het algemeen helemaal niet leuk om opgepakt te worden...

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:03

Geryon schreef:

Mij lijkt juist dat ze adrenaline aanmaken als je ze aan het nekvel pakt, want het zijn nog altijd prooidieren.

Oeps sorry, waarschijnlijk ben ik dan in de war geweest met een ander dier.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:41

Ik vind het persoonlijk heel eng om een konijn in zijn nekvel op te pakken, ben veel te bang dat ik zijn rug breek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:50

Willemina_L schreef:
Plaats je linkerhand om de oren, de rechterhand om de staart. Til dan vanuit je knieën het dier omhoog tot mondhoogte. Met de tanden kunt u vervolgens het gewicht van de handen ontlasten door het in de nek of rug vast te pakken. Dit alles uiteraard met beleid.... :D :+ :=

Even voor de duidelijkheid: Ik ben dol op konijnen hoor en zal ze altijd netjes oppakken als het echt nodig is om ze op te pakken. Konijnen vinden het over het algemeen helemaal niet leuk om opgepakt te worden...

Klopt ik pak ze alleen in nood , nooit van boven want heb er 1 die het dan uitschreeuwd :7

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:57

Sylvia_S schreef:
Geryon schreef:

Oeps sorry, waarschijnlijk ben ik dan in de war geweest met een ander dier.

Nee hoor konijnen pakken hun jongen met het nekvel op om ze weer in het nest te leggen als ze eruit zijn. Endorfine komt er dan inderdaad vrij wat het konijn kalmeert.
Het doet hun ook geen pijn hoor. Wij hebben hier franse hangoren, die wegen 5a6 kilo en die zou je gewoon aan het nekvel kunnen oppakken zonder dat ze maar een krampje geven. Uiteraard ondersteunen we ze wel aan hun kont. De meeste konijnen hier willen enkel zo gepakt worden. Onder de buik is nogal riskant bij konijnen die niet vaak gepakt worden omdat ze dan je hele handen kunnen open krabben op 2 seconden tijd. De voeten van een konijn kunnen echt imens snel bewegen als ze weg willen, dus voor je het konijn hebt neer kunnen zetten liggen je handen al open.
Ondanks de jaren van ervaring hier betrap ik me er soms nog op de konijnen zo op te pakken. Vaak genoeg vol met krassen gestaan, vooral op mijn polsen, wat dan nog eens zeer zure gezichten van andere oplevert als je begrijpt wat ik bedoel.
Konijnen die echt tam zijn worden wel liever onder de buik opgepakt omdat ze dan wat steviger liggen.
We hebben hier 1 ras (Parelgrijs van Halle) die kan je niet met het nekvel oppakken omdat dat van nature zo strak zit bij hen. Die moeten dus wel onder de buik opgepakt worden.

Edit: Misschien wel handig? Met foto's van verschillende manieren: http://www.dierenforum.nl/forum/website ... web_id=874
Laatst bijgewerkt door Leen op 02-10-13 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:57

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:18

Wij pakken de onze gewoon een hand onder het buikje, ander onder de kont en dan gewoon gelijk op arm laten leunen, vinden ze zelf ook de fijnste manier, ze gaan der al voor klaar staan als ze doorhebben dat we ze willen oppakken!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:15

Ik pak onze tijger altijd bij het nekvel, het is nogal een gevaarlijk beest. _O-
Als hij de kans krijgt valt hij zelfs de hond aan en bijt hij haar. }>