Nieuw parkietje, jeuk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Nieuw parkietje, jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:40

:wave:

Sinds afgelopen zaterdag hebben we weer een parkietje *\o/*
Deze hebben we bij een hobby-kweker gehaald. De bedoeling is als hij (of zij) tam is gewoon vrij kan rond vliegen door het huis, voorlopig nog niet tam dus hij zit nog opgesloten in zijn kooi.

Alleen nu viel het me op dat hij bij aankomst constant zijn linker vleugel uitstrekt en zijn pootje ook en dan weer in trekt. Ook zie ik hem meerdere malen achter zijn oor krabben, en in zijn veertjes krabben. Ik heb idee dat het gedrag versterkt sinds vandaag.

Hij plukt/trekt zijn veren (nog) niet.

Ik heb er een filmpje van gemaakt. Het eerste filmpje zie je dat hij in de eerste secondes zijn vleugel uittrekt.

Hier een wasbeurt, overigens is hij zich hier echt aan het wassen. Maar dit gedrag laat hij vaak kort zien

Verder ziet zijn verenvacht er mooi uit en is hij erg actief.

Wat denken jullie wat dit is?
Mocht dit zich blijven voor doen, ga ik natuurlijk naar een dierenarts.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:44

Als hij zo maar eens gezegd 'tam' is kun je zijn vleugels zachtjes uit elkaar halen, en even kijken of je daar iets in zit zitten, denk hierbij aan vuil en eventueel schilfers, dan weet je al meteen dat er iets niet goed is.
Met een nieuw gekocht diertje naar de dierenarts is trouwens altijd wel een goed plan. :j

EDIT: Ik heb snel even gegoogled, en heb dit gevonden; http://www.huisdiereninfo.nl/artikelen/bloedluis_vogel

Zeggen de symptomen misschien iets?

Nassie

Re: Nieuw parkietje, jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:48

Op zich is hij al aardig tam. Ik kan hem over zijn buikje aaien, en als ik het zou willen ook over zijn vleugels/rug. Dus op zich zou ik hem zo kunnen pakken en het vleugeltje opzij kunnen schuiven, alleen heb ik dat nog niet aangedurfd omdat hij net nieuw is en het vertrouwen in mij moet krijgen.

Enige "jammere" is hij hapt/bijt niet. Dus ik kan hem mijn hand niet laten associëren met lekker eten :+ Maar dat ter zijde.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:49

Heb al gegoogeld op bloedluis, mijt ect. Maar komt niet echt iets in mij op wat het zou kunnen zijn.
Ik dacht misschien ook wel verveling, opeens weg geplukt worden bij vriendjes, alleen zitten in een kooi, vreemde omgeving, mensen die tegen je beginnen te praten ect.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:53

Ja, dat zou kunnen.
Kijk het anders nog even aan.
Van dat verschuiven van zijn vleugel, misschien is het wel een aangeboren tik :')

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:59

Haha daar zat ik ook aan te denken! Een zenuwtrekje :))
Ik ga morgen de kweker bellen voor meer info over het kriebelen .

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:05

kim18a schreef:
Als hij zo maar eens gezegd 'tam' is kun je zijn vleugels zachtjes uit elkaar halen, en even kijken of je daar iets in zit zitten, denk hierbij aan vuil en eventueel schilfers, dan weet je al meteen dat er iets niet goed is.
Met een nieuw gekocht diertje naar de dierenarts is trouwens altijd wel een goed plan. :j

EDIT: Ik heb snel even gegoogled, en heb dit gevonden; http://www.huisdiereninfo.nl/artikelen/bloedluis_vogel

Zeggen de symptomen misschien iets?

:')

als je google moet geloven, gaan je dieren binnen een dag dood
nooit googlen :')

als je eens wist hoeveel mensen er bellen met de standaard zin: maar ik heb het opgezocht op google.
kreeg je er eerlijk waar een kromme neus van

niet dat er geen nuttige dingen opstaan hoor :P

gewoon even naar de DA gaan, om verrassingen te voorkomen, die kan hem helemaal checken en een conclusie trekken

vogels zijn gevoelig voor stress, zou ook al een prikkel kunnen zijn

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:14

Nou als je dit verontrustend gedrag vindt moet je maar nooit naar mijn vogels kijken... :')
Die wassen zich constant, strekken de pootjes en vleugels eens uit...
En dan komt bokt weer met een of ander antwoord over bloedluis :')
Jullie laten zeker ook de dierenarts voor je paard komen als hij poept...

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:17

xSCWx schreef:
Nou als je dit verontrustend gedrag vindt moet je maar nooit naar mijn vogels kijken... :')

check check dubbelcheck is nooit mis, kijken naar bloedluis is helemaal niet zo gek hoor en kun je makkelijk zelf, vleugel rustig uitstrekken en in het licht houden

het komt nog best wel veel voor luis, en daar wil je echt geen plaag van :+

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:21

Van wat ik zo zie denk ik dat hij zich gewoon uitrekt.. niets zorgwekkends in ieder geval.
Mijn nieuwe parkiet doet het ook wel als hij zich even onzeker voelt. (en daarna snavelt hij even met de andere parkiet)

Vogels laten altijd zeer slecht zien dat ze ziek zijn, dus als je het echt ziet is het vaak al ernstig. Maar dan moet je denken aan de hele dag bol zitten, sloom zijn, op de buik zitten ipv op de poten, etc...

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:24

Haha mijn parkieten strekken zich af en toe ook de vleugel en strekken het pootje uit. Wij rekken ons toch ook wel eens uit. Nee hoor, is heel normaal parkietengedrag. Laat het kooitje open staan, zo wordt hij ook wel tam.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 07:26

xSCWx; hahahah :')

Liempje, het strekken van de vleugels/pootjes doet hij niet af en toe. Dat doet hij vaak. Maar dat kan inderdaad ook komen vanuit onzekerheid.

Nu al de kooi open zetten? Hij is nog helemaal niet veilig in zijn eigen kooi. Eerst moet hij zijn kooi als veilig beschouwen voordat ik de kooi open zet.
Bij mijn vorige parkiet ook zo aangepakt, maar die moest eerst tam gemaakt worden en was erg bang aangelegd. Deze meneer hier is totaal niet bang en al vrij handmak. Dus wellicht dat ik het volgende week probeer hem los te laten.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:41

karin1994 schreef:
xSCWx schreef:

check check dubbelcheck is nooit mis, kijken naar bloedluis is helemaal niet zo gek hoor en kun je makkelijk zelf, vleugel rustig uitstrekken en in het licht houden

het komt nog best wel veel voor luis, en daar wil je echt geen plaag van :+

Precies wat ik dacht :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:19

Ik heb ook een probleem.
Eerst probeert hij zijn vleugel er af te knagen
Afbeelding
En dan verstopt hij zich :'(
Afbeelding
Sorry flauw natuurlijk :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:24

Ik noem het altijd maar vogel yoga!
De mijne kan het heel de dag... poetsen, koppie krabben, staart friemellen en rek en strek oefeningen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:47

Hahah xSCWx :')
Zou maar heel snel naar de dokter gaan als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:31

Dit is inderdaad normaal gedrag.

Verder zou ik je echt aanraden er nog een parkiet bij te nemen, je wilt net weten hoe gelukkig ze orden van een soortgenootje! <3 Dat is echt superleuk om te zien (Ik heb er zelf 8 op dit moment :o ).

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:06

Ik zou er zo graag nog eentje bij willen..
Maar helaas ouders willen het echt niet. Ons parkietje hier voor is 10 jaar geworden, alleen zonder partner. Daarvoor ook meerdere parkietjes alleen gehad. Ook toen mijn oma kwam te overlijden hebben we haar parkiet overgenomen en willen koppelen aan onze parkiet. Helaas wilde die twee niets met elkaar te maken hebben. Misschien ook wel de leeftijd, al zo lang alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:58

Of twee vrouwtjes samengezet, dat is vaak geen succes. ;) Heel jammer dat je ouders het niet willen. Ik zie hoe mijn parkieten genieten samen, ik moet er niet aan denken ze alleen te zetten...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:12

Wie weet krijg ik ze ooit zo ver :)
Het waren toen der tijd twee mannetjes. Wij hebben nog nooit een vrouwtje gehad en hopen ook weer dat dit een mannetje is. Alleen nog lastig te zien, hij (of zij) is nog maar 6 weken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:05

Als je ouders geen tweede parkietje willen, dan was ik persoonlijk ook nooit aan die eerste begonnen. Die moet nu misschien jaren zonder soortgenootje zitten. Wij mensen kunnen dat nooit voor ze vervangen. Parkietjes kunnen echt eenzaam worden en met een soortgenootje zijn ze ook veel leuker! Een vogel hoort niet alleen te zitten.

Hopelijk krijg je je ouders toch nog zover! Een parkietje alleen is zo sneu..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:10

Die hiervoor is ook 10 jaar geworden, alleen.
Zo als ik al eerder vermelde, daarvoor ook parkietjes willen koppelen. Dat is toen niet gelukt en dat waren twee mannetjes.

Er hoort zoveel niet in de wereld :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:22

Ja, ze kunnen wel oud worden alleen ja, maar dat wil niet zeggen dat alleen zitten goed voor ze is. Dan heeft hij wel 10 jaar lang zonder soortgenoot gezeten.

'Er hoort zoveel niet in de wereld'. Dat is wel heel makkelijk gezegd :+ Je kiest blijkbaar bewust voor een situatie die niet bepaald goed is voor je vogel. Tja, dat vind ik egoistisch :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:25

Dat mag je vinden :)
Verder ga ik niet in op deze discussie, het nijgt naar het bekende "ja/nee spelletje".

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:29

Dit doen onze vogels ook altijd.. volgens mij heel normaal.
maken zichzelf constant schoon en poetsen en even de vleugels strekken..