Hond met uitgezaaide kanker in lever, welk vlooienmiddel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Hond met uitgezaaide kanker in lever, welk vlooienmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 09:58

Hallo allemaal,

Ik zit met een groot dilemma! Het wordt een beetje een lang verhaal want de voorgeschiedenis van dit probleem is van groot belang.

Mijn 14-jarige Jack-Russell Ritchie is in Augustus 2011 geopereerd aan een grote tumor bij zijn longen.
De tumor is in zijn geheel weggehaald, maar helaas bij de tweede controle in Maart 2012 bleek de kanker uitgezaaid te zijn.
De bloedwaarden waren niet goed en er waren op de echo uitzaaiingen te zien in zijn lever en bij zijn longen/borst. Doordat de uitzaaiingen in de lever zitten, is behandelen geen optie meer.
In overleg met de oncoloog in Wageningen (waar de operatie gedaan was) heb ik besloten om Ritchie niet meer te enten en niet meer preventief te ontwormen en ontvlooien.

Enkele weken geleden begon hij met krabben en likken aan zijn pootjes. In die zelfde periode is onze kat behandeld door de dierenarts omdat hij gevochten had en daardoor een infectie op zijn rug had. Toen ik de kat ophaalde bij de dierenarts vertelde de assistente mij dat ze hem vlooienduppels hadden gegeven omdat hij onder de vlooien zat. Ondanks dat mijn moeder onze kat en andere hond regelmatig vlooiendruppels geeft, hebben ze dus toch vlooien mee naar binnen genomen.
Meteen heb ik Ritchie grondig onderzocht. hij is kortharig en wit, en ik had dus snel een vlooi te pakken. Daarna niks meer op hem kunnen vinden tijdens dagelijkse inspecties.

Vorige week was zijn huid bij zijn kont en ballen helemaal rood, dus heb ik hem meegenomen naar de dierenarts. Zijn anaalklieren zaten vol met bloed en pus, het stroomde eruit toen de dierenarts ze voorzichtig uitkneep. De dierenarts heeft toen antibiotica in de anaalzakjes gespoten. Ik had op internet gelezen dat problemen met de anaalklieren vaak de oorzaak zijn voor krabben en likken aan de kont, dus ik hoopte dat dat na de behandeling op zou houden. Andere opties voor het likken aan de poten konden (voedsel)allergie of vlooienallergie zijn. Omdat Ritchie eigenlijk geen medicijnen mag, gaf de dierenarts mij een tablet mee naar huis die wel totaal veilig voor hem zou zijn: COMFORTIS 425mg SPINOSAD. Deze kauwtablet zou gedurende vier weken beetje bij beetje een stof in het lichaam loslaten waardoor de lever geen overdosis gif in een keer te verwerken krijgt, daar kwam het zo'n beetje op neer. Op de vraag waarom mensen nog met pipetjes behandelen als deze tablet zoveel veiliger voor de hond zou zijn, kreeg ik niet echt een antwoord. Iedereen heeft zo zijn voorkeur, daar kwam het een beetje op neer.

Nu moet ik voorop stellen dat ik alle vertrouwen in mijn dierenarts heb, door adequaat te handelen en mij naar de juiste artsen door te verwijzen nadat hij de kanker had ontdekt, heb ik mijn hondje vandaag de dag nog bij me, dat besef ik mij maar al te goed! MAAR, ondertussen vertrouw ik geen medicijn meer nu Ritchie kanker in zijn lever heeft, en trek ik dus alles na op internet.
Over COMFORTIS kwam ik aardig wat waarschuwingen tegen, onder andere dat het leveraandoeningen kan veroorzaken. Na dat gelezen te hebben, heb ik hem die tablet dus niet gegeven. Bij mijn dagelijkse inspectie heb ik nog 1 keer een vlo op Ritchie gevonden. Deze ontsnapte helaas uit mijn vingers en verdween in mijn slaapkamer, waarna ik alles grondig heb gewassen en heb schoongemaakt met de stofzuiger.
Mijn hondje is de enige van de dieren die boven komt, dus ik verwachtte dat als deze vlo nog zou leven, ik hem wel terug zou vinden op Ritchie.

De afgelopen week leek het wat beter te gaan, hij krabde wat minder, zijn huid herstelde zich en hij likte minder vaak aan zijn voeten.
Echter de laatste twee dagen lijkt hij zich weer minder goed te voelen. Hij loopt veel onrustig rond met zijn staart plat tussen zijn billen, als hij gaat liggen springt hij ineens snel op alsof zijn kont zeer doet, en hij likt weer veel aan zijn pootjes, kont en ballen. Ook zijn z'n oortjes rood van binnen. Ik heb gisteren de dierenarts gebeld en de assistente zei dat ze nog maar eens naar de anaalklieren moesten kijken, misschien dat de behandeling herhaald moet worden. Maar vanmorgen lag Ritchie bij mij op bed en begon hij ineens te krabben bij zijn hoofd. Toen ik zijn vacht opende had ik meteen een vlo te pakken (misschien de vlo die op mijn slaapkamer ronddwaalde?). Daarna heb ik hem een uur lang met een vlooienkam uitgepluisd maar ik ben geen poepje of vlo meer tegengekomen. Nu denk ik dus dat hij wel degelijk een vlooienallergie heeft.

Ik zou zo graag wat advies van verschillende mensen krijgen, die verstand van vlooienmiddelen hebben.
Is COMFORTIS echt de beste optie voor Ritchie en zijn zieke lever, of zal een pipet van bijvoorbeeld ADVANTAGE veiliger zijn. Ik sta altijd open voor natuurlijke producten, maar niet in het geval van vlooien. Ik heb simpelweg geen tijd om te experimenteren met natuurlijke middelen en om te kijken wat wel en niet aanslaat, want Ritchie zijn huidje begint nu wel korstjes te krijgen, dus ik wil snel en adequaat handelen.

Iemand met een goed advies? Welk anti-vlooienmiddel is het minst belastend voor de lever?

melkbus

Re: Hond met uitgezaaide kanker in lever, welk vlooienmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:04

onze over-allergische teckel met een hartkwaal krijgt ook de tabletten en dat gaat heel goed. Hij reageert op de druppels en vlooienband met kale plekken en met de tablet krijgen we geen reactie.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:10

Bij de dierenwinkel hebben ze snoepjes van biofood die zijn tegen wormen en vlooien, hier krijgen ze het in de zomermaanden (honden) en heb nog nooit geen 1 vlo gehad in 12 jaar tijd, en heideteken op 1 hand te tellen,
terwijl de honden overal lopen, bossen,weide,parkjes.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:11

je kunt de bijsluiter van Advantage op internet vinden; er staat als contra-indicatie alleen niet te gebruiken bij dieren jonger dan 8 weken. Advantage wordt niet in de bloedbaan opgenomen, wel in de vetlaag van de huid. Het werkt erg effectief tegen vlooien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:06

Ik zou ook een uitwendig middel gaan. Dit word niet afgebroken over de lever. Lijkt me stukken veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:27

Ik zou dat in overleg met je behandelend arts doen, maar wellicht een vlooienbandje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:43

Je weet dat de vlo slechts het topje van de ijsberg is? Eerder dus omgeving behandelen.
Elke ochtend een kopje karnemelk zou (let op: zou!) helpen tegen vlooien en huidproblemen, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Knoflook zou ook helpen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:49

cojosol, vlooien/tekenspray.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:54

En vooral: omgevingsspray!

Ga er maar vanuit dat maar 10 procent op je dieren zit en de rest in huis.
Alleen schoonmaken en zuigen is helaas bijna nooit genoeg.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:56

Ik zou zeggen; Vertrouw op de expertise van je dierenarts. :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:58

Of heel veel blijven kammen met en vlooienkammetje!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:45

Vlooienpoeder werkt goed en wassen met anti vlo shampoo ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:54

Advantage in de normale dosis en vlooienshampoo in een iets lagere dosis een week ervoor. Dat was wat we met onze oude hond konden doen. En eventueel als advantage niet werkte frontline. Helaas heeft de advantage niet geholpen maar lijkt de frontline wel zijn werk te doen.

De twee jonkies hebben maanden geleden een volwassen hondenvlo opgepikt die zich niet gemakkelijk laat bestrijden. We vinden nu af en toe alleen nog een volwassen exemplaar op de witte herder. Jonkies nog nergens gezien. Omgevingsspray, advantage comfortiss ? voor de jonkies hielpen niet. De vlooienshampoo in combinatie met seresta band voor de jonkies en frontline voor de oude lijken nu te helpen, de volwassen vlooien die we vinden gaan nu in ieder geval dood.

Je moet een middel vinden dat niet in het bloed wordt opgenomen, banden mag hij niet, comfortis al helemaal niet blijven over frontline en advantage waarvan de laatste dus niets hielp.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:37

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:58

Azijn dus dat wat je door je eten doet, daar kan je hem mee wassen. En niet uitspoelen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 16:11

Bedankt voor jullie reacties!
Advantage lijkt tot nu toe het meest geschikte middel voor Ritchie.
Nu vraag ik me toch af waarom mijn dierenarts mij daar niet op gewezen heeft. Hij weet dat ik alles na-google, dus een vlooienmiddel dat niet in het bloed terecht komt had ik wel aangenomen.
Azijn lijkt me geen goede keuze aangezien Ritchies huid geirriteerd is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:20

PussInBoots schreef:
LadyMadonna schreef:
Je weet dat de vlo slechts het topje van de ijsberg is? Eerder dus omgeving behandelen.
Elke ochtend een kopje karnemelk zou (let op: zou!) helpen tegen vlooien en huidproblemen, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Knoflook zou ook helpen.

Knoflook is zelfs giftig voor honden.
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/dk%20bestanden/Ui_en_knoflook_vergif_hond.html

Alles waar je teveel van geeft is giftig, ik bedoel uiteraard niet dat je een hond elke dag een bol knoflook moet geven.
. Er zijn zelfs knoflook snoepjes, dus tja....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:54

zelf als er hier vlooien zijn was ik mijn honden (buiten natuurlijk) met citronella. Daar houd geen enkele vlo van! hond nat maken, citronella erop goed masseren, uitspoelen, citronella erop, 10 minuten laten zitten, zeer goed uitspoelen, goed af drogen en lekker gaan wandelen zodat de hond goed droog is en als de hond goed droog is (ligt aan weer hoelang het duurt) dan pas anti vlo middel erop.

Moet wel zeggen dat mijn honden meerdere keren per week mee naar naar asiel/pension/dagopvang maar dat ik nog maar 1x een vlooienplaag thuis heb gehad (die van mijn toemalige wilde kat af kwamen). De omgeving toen niet behandeld alleen mijn dieren en weg was alles gelukkig. Wel veel en goed gestofzuigt. De omgeving kan je ook behandelen schijnbaar met een vlooienband in de stofzuiger? (ooit wel eens van gehoord maar nooit uitgeprobeerd en na gezocht).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:54

LadyMadonna schreef:
PussInBoots schreef:

Alles waar je teveel van geeft is giftig, ik bedoel uiteraard niet dat je een hond elke dag een bol knoflook moet geven.

jep maar niet elke hond heeft leverkanker en met leverkanker iets geven wat mogelijk giftig kan zijn moet je maar beter niet doen ;)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:20

LadyMadonna schreef:

En wat is teveel?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:33

Mona2008 schreef:
Bij de dierenwinkel hebben ze snoepjes van biofood die zijn tegen wormen en vlooien, hier krijgen ze het in de zomermaanden (honden) en heb nog nooit geen 1 vlo gehad in 12 jaar tijd, en heideteken op 1 hand te tellen,

Mijn Ollie krijgt die dingen ook dagelijks, hij riekt na iedere maaltijd alsof ie bij de Italiaan heeft gegeten, maar mooi dat ik van de week een paar vlooien van 'm af plukte :+ Ben dus nog niet echt overtuigd van de werking..

TS: sowieso omgeving behandelen. Goed stofzuigen, vlooi-dood sprayen, luchten, een paar dagen z'n werk laten doen en herhalen. En ik zou ook inderdaad ivm z'n lever orale dingen vermijden, dus geen knoflook, geen snoepjes, geen tabletten, maar eerder voor een pipetje gaan. Frontline, Advantage, practic, er zijn er legio :)

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:10

Neej schreef:
Mona2008 schreef:

Mijn Ollie krijgt die dingen ook dagelijks, hij riekt na iedere maaltijd alsof ie bij de Italiaan heeft gegeten, maar mooi dat ik van de week een paar vlooien van 'm af plukte :+ Ben dus nog niet echt overtuigd van de werking..

Dat is dan raar, en tegelijk erg jammer!
dan zal het toch bij de ene wel werken en bij de andere niet ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:16

Ik vraag mij serieus af waarom je dit met bokt bespreekt en niet met je dierenarts of een andere dierenarts?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:37

Knoflook is helemaal niet gezond voor een hond. Ook al zijn er hondensnoepjes voor is het niet altijd gezegd dat het goed is.
Daarbij moet je aardig wat geven voor je resultaat zien en is het dan al goed giftig voor de hond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:38

xx_Horsiex schreef:
Ik vraag mij serieus af waarom je dit met bokt bespreekt en niet met je dierenarts of een andere dierenarts?

omdat een dierenarts ook een mens is en er op bokt ook erg veel ervaring is? TS heeft het besproken bij de DA (toch?) en vraagt nu naar andere adviesen. Tenslotte kan iemand met ervaring misschien andere opties hebben dan een DA die het misschien alleen in een boekje tegen gekomen is.