Katten vergiftigd!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Katten vergiftigd!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:10

Beste bokkers,
Wij hebben thuis 2 poezen, moeder en dochter. Gister begon de moeder zich vreemd te gedragen. Ze was veel rustiger dan normaal en lag veel te slapen. Nog niks waardoor ik me echt zorgen maakte. Tegen de avond aan begon ze wat vreemd te lopen, ze leek duizelig en keek ook vreemd uit haar ogen. Toen heb ik toch maar even met de spoeddienst gebeld van de dierenarts.
Die gaf aan dat ik in principe meteen mocht komen maar eventueel ook zou kunnen wachten hoe ze het de volgende ochtend deed. Omdat ze op dat moment nog redelijk stabiel was toch besloten even af te wachten. De volgende ochtend was de situatie verergerd en lag ze helemaal slap en kon niet meer op staan, we zijn meteen naar de dierenarts gegaan en daar bleek echt hoe erg ze er aan toe was. Ze gaf rare stuiptrekkingen, zat beneden temperatuur en had een hele onregelmatige hartslag. Ze gaven aan da ze daar moest blijven en ze werd ook meteen aan het infuus gelegd. Ik werd toen in de middag gebeld niet meer was uitgedroogd, maar ondanks dat ze onder de warmte lamp lag ze nog steeds veel te koud was en nog steeds slap. Ze reageerde wel wanneer er iemand binnen kwam en keek de medewerkers wel aan maar daar bleef het bij. De dierenarts zag het redelijk somber in en gaf aan dat we er rekening mee moesten houden dat ze de nacht misschien niet zou redden. Ik besloot het een nacht te willen aankijken en morgen vroeg wilde ik een besluit maken. Als de situatie niet verbeterde zou ik de knoop door hakken.

Met mijn andere poes was in principe niks, ze at en dronk nog gewoon, was wel een tikkeltje rustig maar ik wilde daar niet meteen een conclusie uit trekken. Vanavond heeft ze nog gewoon haar vlees gegeten en is daarna gaan slapen (dacht ik). Nu wil ik haar net aanhalen , krijg ik dus helemaal geen reactie. Ik probeerde haar wakker te maken maar ze leek gewoon bewusteloos! Daarna werd ze wel wakker, probeerde ze ook te lopen maar begon ook enorm te waggelen. Hierna viel ze weer iedere keer weg. dus weer snel naar de spoedlijn gebeld, deze keer kreeg ik een andere dierenarts aan de lijn. Hij gaf aan dat als ze er slecht aan toe was, en het om zware vergiftiging ging het vaak een aflopende zaak was. Meestal betekend dit een spuitje. Hij vroeg of ik vanavond nog wilde komen of tot morgen wilde wachten om naar mijn eigen dierenarts het te regelen, misschien wel tegelijk met mijn andere kat. Dit leek mij het beste. Ze ligt nu namelijk te slapen en ze lijkt geen pijn te hebben, af en toe komt ze bij en dan lijkt ze zelfs nog redelijk vrolijk en kan ze spinnen. De moeder ligt nu op een vreemde plek, als het een aflopende zaak is hou ik deze liever thuis nu het nog kan. Het is wel ontzettend schrikken allemaal! En ik vraag me heel erg af of iemand in de buurt de katten heeft vergiftigd. Ik wil morgen meteen gaan overleggen met andere katten eigenaren of ze iets hebben gemerkt. Het kan natuurlijk zijn dat mijn katten allebei net iets hebben gegeten wat niet goed was, maar zo een heftige reactie? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En wat zou ik kunnen doen om de (eventuele) dader op te sporen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:16

Mijn vriend zn katten zijn met rattengif in aanraking gekomen. De ene heeft het overleefd, de ander niet, maar of dit door het gif kwam is niet duidelijk geworden. Had nl ook nog nierproblemen.
Wat betreft de dader, of het is een kattenhater of iemand heeft om een andere reden(ratten en vogelvoer)
gif gestrooid. Laat ook als het kan even kan uitzoeken wat voor een soort gif het is geweest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:16

Jeetje, Je kan de buurt nagaan om te vragen of iemand laatst onkruid of gras heeft besproeid,
Ik duim voor je en hoop verschrikkelijk dat de poesjes er weer boven op komen, want dit is wel hefitjg :(:)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:28

Allereerst veel sterkte, ik hoop zo dat het allemaal mee gaat vallen! Lijkt me echt vreselijk!
Kan de dienstdoende da je tweede kat niet alsnog aan een vochtinfuus leggen om bijv nierschade te beperken??

Qua dader: vreemd gezegd is het natuurlijk 'fijn' als er een dader is aan te wijzen. Maar je weet nooit of er opzet achter zit. Ik denk dat informeren bij buurt/kattenhouders het begin is. En dat je dan vandaaruit pas verder kan gaan evalueren.. Het kan ook iemand zijn geweest die lekker aan zijn auto heeft lopen klussen en daarbij antivries heeft geknoeid (om maar even iets te noemen).

Nogmaals sterkte, lijkt me verschrikkelijk om in de situatie te zitten, ik duim voor je katten!

Brainless

Re: Katten vergiftigd!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:31

Het kan ook zijn dat ze een muis/rat heeft gegeten die muizen/rattengif (korrels) op heeft.
Zo zijn de katten van mijn opa helaas ook overleden.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:32

wat vervelend voor je zeg!!

wij hadden pas ook een raar geval in de praktijk, een pup met verlamming
de hele dag zitten piepen en gek zitten doen

en de volgende dag? hij was gewoon weer normaal!

ook met katten hoor je ook veel dat ze vergiftigd worden
dus dat zou best kunnen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:58

in plaats van allerlei aktieplannen te bedenken zou ik mijn energie steken in proberen de andere kat te redden ! dwz nu gelijk inladen en naar de DA!

als een vergiftiging vermoed wordt hoort een da vitamine K te spuiten en ze aan een infuus te leggen. Elke minuut telt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:07

Mist schreef:
in plaats van allerlei aktieplannen te bedenken zou ik mijn energie steken in proberen de andere kat te redden ! dwz nu gelijk inladen en naar de DA!

als een vergiftiging vermoed wordt hoort een da vitamine K te spuiten en ze aan een infuus te leggen. Elke minuut telt.

joehoe daar komt ze net vandaan
jeetje ts morgen maar eens rond vragen in de buurt , dierenartsen en ambulance ed of er meerdere gevallen bekend zijn.
heel veel sterkte :( :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:11

fuego3 schreef:
Mist schreef:

joehoe daar komt ze net vandaan
jeetje ts morgen maar eens rond vragen in de buurt , dierenartsen en ambulance ed of er meerdere gevallen bekend zijn.
heel veel sterkte :( :(:)

Zover ik begrijp is ze met poes 2 (nog) niet bij de DA geweest.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:15

maar dochterpoes is al verder heen als moederpoes voor ze naar de DA ging.
dochter deed al comateus aan ,,

Sjokki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:16

onze hond had precies hetzelfde als wat jij beschrijft. zij heeft het helaas niet overleeft. wij hebben haar bloed toen laten onderzoeken en er zat gif in haar bloed.

ik hoop voor je dat jou katten weer beter worden! heel veel sterkte.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 05:57

zit jij niet in 1 van de gebieden waar kattenziekte heerst?? Klinkt als............... maar vele andere problemen geven ook deze symptomen o.a. vergiftiging idd

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:08

Heel erg veel sterkte!

Niet toevallig een mooie bos lelies in huis? Die zijn ontzettend giftig en zo heb ik gister mijn poes weg kunnen brengen naar de praktijk. Die heeft ook de hele nacht aan het infuus gelegen.

[BB] Poes eet lelies!
Hopen op het beste voor onze poezen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:15

Hoewel het vergiftiging kan zijn (heb je al uitsluitsel?),vind ik het wat ver gaan om meteen uit te gaan van kwade opzet. Natuurlijk is die kans aanwezig, maar zorg eerst dat je weet wat je kat heeft voor je paniek gaat zaaien.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:38

Heb je de katten recent een vlooienpipet gegeven?

Mijn katten hebben laatst iets vergelijkbaars gehad na behandeling met een nieuw vlooienmidden.
Compleet met neurologische verschijnselen e.d.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:59

Ik hoop dat ze het halen :\ Sterkte!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:03

Normaal gezien word je met spoed bij de dierenarts verwacht bij vergiftiging, bij verdenking van rattengif kan vit K namelijk de redding zijn ...
Ik hoop dat poes dus nog leeft en dan als de wiedeweerga naar de praktijk met haar !!!!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 09:24

Bedankt voor de reacties.
Even een update, vanochtend ben ik om 7 uur naar beneden gegaan en de dochter lag er heel slecht bij. Heb met de spoedlijn van de dierenarts gebeld en we zijn meteen gegaan. Ze kreeg epileptische aanvallen en begon hier erg bij te schuimbekken etc. Eenmaal bij de dierenarts lag ze er zo goed als bewusteloos bij, ze reageerde nergens op en viel regelmatig weg. Dochter ligt nu ook aan het infuus. Met de moeder ging het een tikkeltje beter, in de zin dat ze een beetje op kan staan, alleen niet voor lang. Ze trilde wel erg raar met haar hoofd. Ik wil ze graag allebei nog een kans geven, dus we wachten toch maar even af tot morgen vroeg. De dierenarts ziet het niet helemaal somber in. (dit was een andere dan gisteren). Ik wil alleen niet de beestjes daar dagen laten liggen lijden, terwijl de rekening blijft op lopen als ze uiteindelijk het toch niet redden. Ik wil wel echt vooruitgang zien. De DA vroeg ook meteen naar de vlooien behandeling, maar wij hebben ze een hele tijd geleden behandeld met vlooien middel wat wij van de dierenarts hebben mee gekregen. Wat eventueel zou kunnen, wat ik ook aan de buren wil gaan vragen,
wij hebben veel slakken door de tuin lopen, de reactie op slakken gif lijkt erg op de klachten van onze katten. Ze komen regelmatig met muizen aanlopen in de tuin, hier kan natuurlijk ook gif in zitten. Maar vraag me af of dit dan genoeg is om 2 katten zo heftig te laten reageren? In ieder geval is er nog hoop, misschien met een paar daagjes "schoon spoelen" met infuus gaat het al een stuk beter. De DA gaf aan dat als de dochter er vanavond nog steeds bij zou liggen als vanochtend, ze wel de knoop door wilde hakken. Die was een stuk erger nog als de moeder.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:03

Nog even een update, dochter is helaas al overleden :(

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:05

Jammer dat je gisteravond niet direct met haar gegaan bent toen je haar in coma vond.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:14

buukske schreef:
Jammer dat je gisteravond niet direct met haar gegaan bent toen je haar in coma vond.

DA die ik aan de lijn had gaf aan dat als het om vergiftiging gaat bij zo n jong poesje, en ze er zo slecht aan toe is het hoogst waarschijnlijk een spuitje wordt. De vraag zou dan zijn of ik dat meteen gister avond wilde doen of bij mijn eigen dieren arts waar mijn andere kat op dat moment al lag. Het had waarschijnlijk geen verschil gemaakt, moeder is gebracht toen ze nog redelijk bij bewust zijn was en haar hoofdje nog omhoog had en gaat het waarschijnlijk ook niet redden.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:17

Ik vind het heel vervelend voor je, echter had ze dan geen nacht langer hoeven te lijden...dat stoort me, sorry....evengoed veel sterkte met het verlies.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:17

Sterkte met het verlies..

En lieve bokkertjes, ga nu geen verwijten maken... Er is contact geweest met de DA en alles... Dus misschien had jij het anders aangepakt, kan, maar TS heeft gewoon gedaan wat haar goed leek in overleg met de DA...

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:18

getsie, heel veel sterkte! ik hoop dat de moeder poes wel opknapt en dat jullie erachter komen wat de oorzaak is geweest!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:23

Hé bah wat een stomme reactie buukske, ze heeft continue contact gehad met de DA en is nu haar maatje verloren! Dat is al zuur en dan ga je haar ook nog verwijten maken..

Sterkte TS, ik zou nog wel een bloedtest laten doen om te kijken wat het was voor gevaar van je andere huisdieren. Heb je mensen in de buurt wonen die last hadden van je katten?